حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اضطراب در بازی های ویدیویی ، چگونه احساسات خود را کنترل کنیم

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | بازی

آیا تا به حال هنگام تجربه بازی های ویدیویی احساس اضطراب و نگرانی داشته اید؟ بسیاری از مردم در مواقع خاص بازی های ویدیویی را اضطراب آور می دانند. حتی در بازی های شوتر در مواردی که نتوانید مرحله ای را رد کنید یا باعث مرگ اعضای تیم خود شوید می توانند احساسات منفی ایجاد کنند. برای رفع اضطراب در بازی های ویدیویی با ترنجی همراه باشید.

اضطراب در بازی های ویدیویی

بازی کردن همیشه استرس زا نیست، اما گاهی اوقات این احساسات منفی را در فرد ایجاد می کنند.

به نقل از Wired، اضطراب از بسیاری جهات می تواند بر زندگی فرد تأثیر بگذارد. ریسا ویلیامز، روان شناس و نویسنده کتاب Ultimate Anxiety Toolkit می گوید: “اضطراب به اشکال مختلف وجود دارد، اما اغلب شامل افکار منفی تکراری است که به سختی تسکین می یابد.” ایشان همچنین در مورد نگرانی در بازی های ویدیویی میگویند: “اضطراب بازی می تواند شامل حلقه های فکری تکراری باشد، به خصوص در مورد چیزهایی که نمی توانیم در بازی کامل کنیم”

احساس اضطراب همچنین می تواند عواملی غیر از عدم تکمیل یک بازی داشته باشد. بازیکنان ممکن است در هنگام بازی چند نفره از مرگ هم تیمی های خود ناامید شده و هنگام بازی انفرادی احساس تنهایی کنند.

روانپزشک  Leela R. Magavi می گوید: اضطراب بازی در همه جا مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند نتایجی مانند سردرد، تپش قلب، درد شکم و همچنین احساس ناامیدی و عزت نفس پایین را به همراه داشته باشد.

حال با توجه به گفته های بالا باید چکار کرد؟ آیا باید برای همیشه از بازی های ویدیویی خداحافظی کرد؟ لازم نیست. روش هایی برای دوری از استرس و یادگیری لذت بردن از بازی های ویدئویی وجود دارد تا دیگر مشکلی برای افراد ایجاد نشود.

اضطراب در بازی های ویدیویی ، چگونه احساسات خود را کنترل کنیم

اهداف کوچک تر و سالم تری را انتخاب کنید

اگر انجام کاری در بازی دشوار است، فکر کردن در مورد کارهای کوچکتری که می خواهید در بازی انجام دهید، می تواند اضطراب شما را کاهش دهد.

ویلیامز می گوید:

“وقتی ما فقط در تلاش هستیم تا مراحل یا چلنج های بزرگ و سخت را به پایان برسانیم، ادامه بازی پس از دستیابی به آنها وسوسه انگیز است” به همین دلیل، ایجاد اهداف کوچکتر با محدودیت زمانی می تواند به شما کمک کند تا آرام باشید – مخصوصاً وقتی بازی ها به طور فزاینده ای مبتنی بر موفقیت می شوند، این احساس را به شما منتقل می کنند که “هرگز موفق نمی شوید”

برای کاهش این نوع اضطراب، ویلیامز پیشنهاد می کند تمرکز خود را به سمت فعالیت های دیگری که می تواند “پاداش مغزی” باشد، هدایت کنید و برای انگیزه داشتن روی اهداف خارج از بازی تمرکز کنید. این پاداش های مغزی، وظایفی است که می توانید آنها را تغییر دهید – وظایفی که باعث آزاد شدن دوپامین می شوند، یک انتقال دهنده عصبی که با احساس موفقیت همراه است.

برای مثال به جای تمام کردن بازی، یا برنده شدن در یک بتل رویال سخت، هدف خود را کشتن 5 دشمن در نظر بگیرید. با دستیابی به این هدف کوچک و آسان احساس اضطراب از بین رفته و به آرامش می رسید.

 

انرژی خود را جای دیگری متمرکز کنید

یافتن کاری آرامش بخش قبل و بعد از گیم می تواند به اضطراب کمک کند. این کار می تواند هر چیزی باشد که قبلاً برای کاهش استرس استفاده کرده اید.

یکی از روانشناسان توصیه می کند که گیمرها همزمان با گوش دادن به آهنگ مورد علاقه خود، چندین نفس عمیق برای کاهش سرعت تنفس و جلوگیری از اضطراب به طور همزمان انجام دهند. هر زمان که احساس نگرانی را تجربه می کنید، استراحت و تمرین تنفس یا ورزش می تواند اضطراب بازیکنان را از بین ببرد.

چه یک نفره بازی کنید و چه در یک تیم باشید، به اشتراک گذاشتن این تجربیات با دیگران می تواند به آنها نیز کمک کند و شما می توانید این کار را با شروع مکالمه با هم تیمی ها برای ایجاد فضای دوستانه تر انجام دهید.

در نهایت، گیمرها همچنین باید یاد بگیرند که به اشتباهات خود بخندند یا با کمال مهربانی شکست خود را بپذیرند، بالاخره هر کسی می تواند روز بدی را سپری کند. به گفته روانپزشک راشمی پارمر، پس از ناکامی در یک بازی، دیگر خود را سرزنش نکنید. از اصرار به یادآوری آنچه اشتباه شده است اجتناب کنید، مگر اینکه از آن به روش مثبت استفاده کنید تا دفعه بعد عملکرد بهتری داشته باشید.

هدف اصلی لذت بردن است، بنابراین هنگام بازی کردن سعی کنید، تحت کنترل بازی قرار نگیرید. یادآوری اینکه شما سرگرم خواهید شد بدون توجه به نتیجه، انرژی شما را دوباره متمرکز خواهد کرد.

 

چیزی را که دوست دارید بازی کنید – با دوستان

به گفته روانپزشک Sobin، “سازندگان بازی ها می خواهند بازیکنان برای مدت طولانی و تا حد ممکن با بازی درگیر شوند.” ترشح دوپامین همان چیزی است که باعث می شود احساس موفقیت کنید و به بازی ادامه دهید. بنابراین همان ترشح های دوپامین که از پاداش های مغزی دریافت می کنید نیز می تواند شما را در بازی نگه دارد.

تاکتیک Sobin برای کاهش اضطراب هنگام بازی این است که به ارتباطات اجتماعی متکی باشد. پیشنهاد وی ایجاد یا پیوستن به جوامع در فضاهای آنلاین مانند Discord، Reddit و Twitch است. این احساس تنها بودن را که می تواند ناشی از بازی انفرادی باشد کاهش می دهد. این بدان معنا نیست که بازی انفرادی مستقیماً به اضطراب نسبت داده می شود – اگر بازی چند نفره علت اضطراب شما باشد، بازی انفرادی می تواند نتیجه عکس داشته باشد. همه چیز در مورد شناخت خود شماست.

همچنین مهم است که بازی های مورد علاقه خود را انجام دهید تا تجربه شما لذت بخش تر باشد.

Sobin می گوید، طبیعی است که پس از 10 یا 15 بار شکست پیاپی، با خود بگویید “گند زدم!” یا “من افتضاح هستم!”، اما این کار درست نیست. “اضطراب بازی ناشی از یک مجموعه سفت و سخت از قوانین است.” وقتی در حال بازی هستید، هوشیار باشید و به ذهن خود گوش دهید. اگر از بازی خسته شده اید، آن را ببندید. و وقتی مشغول جمع آوری غنائم و وسایل هستید، از آن لذت ببرید.

 

به جای بازی کردن گیمپلی تماشا کنید

یک بازی را ترک کرده اید اما هنوز این احساس ناراحت کننده را دارید؟ این همان چیزی است که دانیل اپستین، یک مشاور بهداشت روان در مرکز برمن، “شرم بازی” یا “احساس کاهش ارزش فرد به دلیل گفتگوی منفی با خود” می نامد. شرم بازی فقط در سطح فردی تعیین می شود. شرم بازی می تواند اضطراب شما را افزایش دهد اما راهی برای مقابله با این مسئله وجود دارد.

اپستین می گوید: “برای بسیاری از افراد، تماشای بازی دیگران می تواند سطح استرس را کاهش دهد، باعث سرگرمی شود و همچنین به او در یادگیری مهارت های جدید کمک کند. کاهش استرس مرتبط با مشاهده گیم پلی می تواند تا حد زیادی ناشی از عدم خطر شکست باشد.” مشاهده سایر افراد در حال بازی در YouTube یا Twitch، می تواند به عنوان آرام بخش عمل کند، و باعث ایجاد آرامش و ارتباط با افراد شود.

 

اضطراب در زندگی واقعی

به احتمال زیاد شما در زندگی واقعی دچار اضطراب شده اید. داشتن احساسات منفی در طولانی مدت می تواند خطرناک باشد. اگر با اضطراب یا هرگونه احساسات عاطفی زندگی می کنید، برای تشخیص و درمان مناسب در صورت لزوم به یک متخصص مراجعه کنید.

می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sarnevesht

مطلب مفیدی بود. واقعا تو پابجی خیلی استرس و اضطراب میگرفتم. امیدوارم با این تکنیک ها کمتر بشه

Milad7

بیخیال مگه گیم هم استرس داره برای تفریحه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رضا بهرامی نیا