حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استرس همانند فست فود به معده آسیب می‌زند

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

نگرانی مالی، فشار کاری یا مشکلات ارتباطی، در دوره‌های زمانی مختلف باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شود. اما این عوامل تا چه حد به ما آسیب می‌رسانند؟ بر اساس مطالعه‌ای جدید، استرس به اندازه مواد غذایی چرب و فست فودها به بدن آسیب می‌رساند – حداقل برای زنان که این‌گونه است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

محققان دریافتند استرس در موش‌های ماده، باعث ایجاد تغییراتی در میکروبیوتایپ روده شده، یعنی مجموع میکروارگانیسم‌های روده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تغییرات در هضم و گوارش غذاهای چرب تاثیرگذار است. با این حال، در موش‌های نر، استرس هیچ تاثیری بر میکروبیوتاسیون روده ندارد. مطالعه لورا بریجواتر، نویسنده و محقق از گروه میکروب شناسی و زیست شناسی مولکولی در دانشگاه بریگهام یانگ در پروو، UT و تیم تحقیقاتی‌اش نشان می‌دهند که میکروبیوتا روده در اثر استرس بالا، بر دو جنس نر و ماده تأثیرات متفاوتی داشته و سلامت گوارش را در جنس ماده دچار اختلال می‌کند.

محققان نتایج اخیر مطالعه خود را در مجله Scientific Reports گزارش دادند. به گفته‌ی انجمن روانشناسی آمریکا، حدود 80 درصد از مردم ایالات متحده در ماه گذشته، حداقل یک علامت استرس را تجربه کرده‌اند. سال‌هاست که مطالعات نشان داده‌اند استرس تاثیرات منفی روانی و جسمی فراوانی از جمله افسردگی و چاقی دارد. برخی از این مطالعات جدید این پیامدهای منفی را ناشی از اثر استرس بر عملکرد میکروارگانیسم‌های روده می‌دانند.

رژیم غذایی، استرس و میکروب‌های روده، باعث شد بریجوج و همکارانش با آزمایش روی گروهی از موش‌های نر و ماده به نتایج جالبی رسیدند. نیمی از موش‌های ماده و نیمی از موش‌های نر با رژیم غذایی با چربی بالا، به مدت 16 هفته تغذیه شدند، در حالی که موش‌های باقی مانده رژیم استاندارد و چربی نرمالی داشتند.

پس از 16 هفته، کل گروه موش‌ها یک بار یا دو بار در روز به مدت 18 روز تحت استرس خفیف مانند شنا کردن اجباری در آب سرد، قرار گرفتن در رطوبت، صداهای آزار دهنده و بوی ناخوشایند قرار گرفتند. محققان نمونه‌های مدفوع موش‌ها را قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض استرس به منظور تعیین چگونگی عملکرد میکروبیوتایپ روده توسط رژیم غذایی و استرس بررسی کردند. در کنار این اقدامات، محققان سطوح استرس و هیجان موش‌ها را اندازه گیری کردند.

استرس همانند فست فود به معده آسیب می‌زند

استرس باعث ایجاد تغییرات فیزیکی می‌شود

هر دو موش نر و ماده در واکنش به رژیم غذایی با چربی بالا، تغییرات مهمی در میکروبیوتاسیون روده نشان دادند. در مقایسه موش‌های ماده‌ای که دارای رژیم غذایی با چربی بالا بودند، با موش‌های نر دارای رژیم غذایی با چربی بالا، نشان داد موش‌های ماده دارای اضطراب بیشتری هستند. در پاسخ به استرس، موش‌های نر دارای رژیم غذایی با چربی بالا نیز فعالیت بدنی کمتری نسبت به موش‌های ماده هم گروه خود، نشان دادند.

جالب است که محققان دریافتند، در میان موش‌هایی که از رژیم استاندارد تغذیه می‌شدند، موش‌های ماده، در پاسخ به استرس دچار تغییرات میکروبیولوژیک روده شدند که مشابه واکنش‌های رژیم غذایی با چربی بود. چنین پاسخی در موش‌های نر همین گروه مشاهده نشد. بر طبق این تحقیقات، مشخص شد استرس می‌تواند اثرات متفاوتی در مردان و زنان داشته که یکی از دلایل آن تاثیر متفاوت استرس بر میکروبیوتاسیون روده در دو جنس است.

سرپرست تحقیقات بیان کرد

استرس تاثیرات مخرب زیادی در بسیاری از موارد دارد، اما این تحقیق قدم جدیدی است که به تغییرات خاصی در میکروبیوتاسیون روده مربوط می‌باشد. گاهی اوقات استرس را صرفا یک پدیده روانشناختی در نظر می‌گیریم، اما باید بدانیم باعث تغییرات فیزیکی فراوانی می‌شود.

این تیم اعلام کرد اگرچه این مطالعه روی موش‌ها انجام شده است، اما آن‌ها معتقدند که استرس نتایج مشابهی روی انسان اعمال می‌کند. در جامعه، درصد افسردگی و اضطراب در زنان بیشتر است که یکی از دلایل اصلی آن اضطراب بالا می‌باشد. این مطالعه نشان می‌دهد راه‌های مختلف بدن در پاسخگویی به استرس در مردان و زنان، یکی از تفاوت‌های جنسیتی است.

 

تاکنون به این تفاوت توجه کرده بودید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

چقدر بده که من پر استرس ترین و بدترین روزهای عمرمو میگزرونم

دعام کنید دوستان?

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h