حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رژیم کیتو چیست؟

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | پزشکی و سلامت، تناسب اندام

رژیم کیتو بخاطر درصد پایین کربوهیدارت معروف است. بدن کربوهیدرات را به گلیکوژن تجزیه کرده و در کبد ذخیره می‌کند و در شرایط مورد نیاز از آن استفاده می‌نماید. این رژیم با نام های گوناگونی مثل رژیم کیتو، رژیم کربوهیدرات کم و یا رژیم چربی بالا و کربوهیدرات کم (LCHF) شناخته شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

وقتی غذایی با کربوهیدارت زیاد مصرف می‌کنید، بدن شما مقدار قابل توجهی گلوکز و انسولین تولید می‌کند. گلوکز اولین و آسان‌ترین مولکولی است که به عنوان سوخت برای تولید انرژی در بدن انتخاب می‌شود، چراکه دیگر نیازی به مصرف ATP و تبدیل آن به منومرهای سازنده اش نیست، به همین دلیل بدن به طور مستقیم برای تولید انرژی از گلوکز استفاده می‌کند.

بدن برای مصرف گلوکز در رگ‌های خونی به انسولین نیاز دارد، اگر بدن توانایی تولید انسولین را نداشته باشد سلول‌ها قادر به جذب گلوکز نخواهند بود. از آنجا که اولین انتخاب بدن برای تامین انرژی گلوکز است، چربی ها بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرند در سلول‌ها ذخیره می‌شوند. در یک رژیم با کربوهیدارت زیاد، قطعا گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی بدن، مصرف خواهد شد. با کاهش مصرف مواد حاوی کربوهیدرات بالا، بدن به حالتی به نام کتوز دچار می‌گردد.

رژیم کیتو

کتوز یا کتوزیز فرآیندی طبیعی است که طی آن بدن سعی می‌کند با مصرف غذای کم انرژی مورد نیاز را تامین کرده و سوخت سلول‌ها را فراهم کند. در این حالت بدن چربی‌های ذخیره شده در کبد را به صورت مولکول‌های گلیکوژن شکسته و وارد جریان خون می‌کند. در نتیجه چربی انباشته شده در بدن شما مصرف شده و به مرور زمان لاغر می‌شوید.

هدف نهایی رژیم کیتو، تحمیل این شرایط متابولیکی به بدن شما است. با این رژیم شاید احساس گرسنگی کنید اما در اصل با کاهش مصرف کربوهیدرات و نبود گلوکز برای تامین انرژی، بدنتان را مجبور به استفاده از چربی‌های اضافه می‌کنید. بدن به سادگی با هر شرایط غذایی تطبیق پیدا می‌کند. زمانی که کربوهیدرات را حذف کرده و چربی بیشتری استفاده کنید، بدن چربی را به عنوان اولین گزینه برای تامین انرژی مورد نیازش انتخاب خواهد کرد.کاهش چربی‌های ذخیره شده در کبد و سلول‌ها برای سلامتی بسیار مفید بوده و در کاهش وزن، عملکرد جسمانی و روانی تاثیر به سزایی دارد.

به طور خلاصه می‌توان گفت رژیم کیتو، رژیمی است که در آن مصرف کربوهیدرات بسیار کم بوده و بجای آن از چربی برای رفع نیاز بدن استفاده می‌شود که با اینکار چربی‌های اضافی از بین رفته و سلامتی فرد بهبود می‌یابد.

 

دیدگاه شما در مورد این نوع رژیم غذایی چه می‌باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

مشکل ایرانیها جدای از رژیم های غذایی پرحجم و پرکالری، میل شدید به غذا خوردن زیادیه. همینطور نوشیدنی های مضر.

Mortazavi

به نظرم مهمترین مکمل این رژیم های غذایی ورزش و تحرک هست که توی ما خیلی کم هستش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h