حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

30 دقیقه فعالیت روزانه باعث افزایش طول عمر می شود

مطالعه‌ای که در 17 کشور ثروتمند انجام شد، نشان داد انواع فعالیت‌های جسمانی اعم از ورزش کردن، پیاده‌روی آهسته یا سریع، انجام کارهای خانه و … باعث کاهش میزان مرگ و میر و ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در مقاله‌ای که در مجله The Lancet منتشر شد، محققان نتایج مطالعات خود درباره اپیدمیولوژیک روستایی (PURL)  را توضیح دادند، در این مطالعه حدود 131000 نفر از 17 کشور مختلف شرکت داشتند. این تحققات به مدت 7 سال طول کشید.

این یافته نشان داد که فقط 30 دقیقه فعالیت بدنی، 5 روز در طول هفته، می‌تواند از مرگ یک نفر در 12 مورد جلوگیری کرده و باعث کاهش بیماری‌های بیماری قلبی عروقی، از جمله سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی و نارسایی قلبی به نسبت 1 به 20 شود. همچنین اگر در طول هفته مجموعا 750 دقیقه فعالیت جسمانی سنگین انجام شود، این نسبت افزایش یافته و منافع بیشتری برای بدن خواهد داشت.

تیم تحقیقاتی توضیح دادند، این فعالیت بدنی می‌تواند بخشی از کار افراد باشد به صورتی که اگر فردی ورزش نمی‌کند اما حرفه و کاری که انجام می‌دهد، مانند حمل و نقل کالا و یا انجام کارهای خانه، نیاز به انرژی جسمانی زیادی داشته باشد، به عنوان فعالیت سنگین حساب شده و تاثیر مثبتی در سلامتی و شرایط فیزیکی فرد خواهد داشت.

این بررسی در کشورهای ثروتمند جهان انجام شده و شیوه زندگی آن‌ها را مورد مطالعه قرار داده است. با اینکه نتایج نشان داد مردم این کشورها فعالیت فیزیکی بالایی دارند اما محققان پیشنهاد می‌کنند حتی اگر روزانه کارهای فیزیکی زیادی انجام می‌دهید، بهتر است زمانی را در اوقات فراغت خود به ورزش کردن اختصاص دهید.

مطالعه PURL یکی از مهمترین مطالعات انجام شده است، چراکه فقط بر ورزش کردن تمرکز نداشته و هم جمعیت شهری و هم جمعیت روستایی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

پروفسور سلیم یوسف، مدیر موسسه تحقیقات جمعیت شناسی در دانشگاه مک مستر در انتاریو، کانادا، می‌گوید: “اگر هر فرد مجموعا حداقل 150 دقیقه در هفته، به مدت 7 سال فعالیت سنگین داشته باشد، 8 درصد به طول عمر مفید خود می‌افزاید.”

افرادی که ورزش نمی‌کنند

دستورالعمل های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی  (WHO) توصیه می‌کنند، افرادی بین 18 تا 64 ساله هر هفته باید دو نوع ورزش هوازی و عضلانی داشته باشند.

در فعالیت‌های هوازی مانند ایروبیک انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط مانند 30 دقیقه پیاده‌روی در 5 روز از هفته توصیه می‌شود. اما ورزش‌هایی که برای حجم‌دهی و تقویت عضلات انجام می‌شود باید حتما حداقل دوبار در هفته به مدت یک ساعت باشند.

برنامه‌ی ذکرشده مورد تایید محققان و پزشکان ایالات متحده نیز قرار گرفته است اما برآوردهای سطح فعالیت‌های فیزیکی جهانی نشان می‌دهد که تقریبا یک چهارم (23 درصد) افراد از این سطوح و برنامه‌ها بی‌خبرند و اطلاعاتی درباره‌ی آن ندارند. اما مطالعه‌ی شرایط فیزیکی افراد در ایالات متحده نشان داد که اکثر بزرگسالان (حدود 79 درصد در سال 2014 ) فعالیت بدنی مناسبی داشته و توصیه پزشکان را جدی می‌گیرند. در این مقاله محققان بیماری قلبی عروقی را عامل اصلی مرگ در سراسر جهان، بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، معرفی کردند. اگر چه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای ثروتمند کاهش یافته، اما مرگ و میر جهانی به این علت در دوره 1990 تا 2013 به 41 درصد افزایش یافته است که عمدتا این افزایش در کشورهای کم درآمد و با اقتصادی ضعیف بوده است.

فعالیت فیزیکی باعث کاهش مرگ و میر می‌شود

در مطالعه PURE، حدود 130،843 شرکت کننده بین سنین 35 تا 70 ساله، در جوامع شهری و روستایی در 17 کشور در سراسر جهان،  به پرسشنامه‌هایی درباره وضعیت جسمانی خود پاسخ دادند. در این پرسشنامه‌ها، سوالاتی درباره‌ی میزان تمرینات هفته‌ای و سایر ویژگی‌ها مانند سابقه پزشکی، شیوه زندگی، وضعیت درآمد، وزن، قد و فشار خون مطرح شده بود. شرکت کنندگان به مدت 7 سال مورد بررسی قرار گرفتند و هرگونه تغییراتی در شرایط بدنی و بیماری‌های قلبی عروقی آن‌ها ثبت گردید.

17 کشوری که در این مطالعه شرکت کردند شامل آرژانتین، بنگلادش، برزیل، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، هند، ایران، مالزی، پاکستان، لهستان، آفریقای جنوبی، سوئد، ترکیه، امارات متحده عربی و زیمبابوه می‌شود.

پس از گذشت 7 سال، با بررسی نتایج مشخص شد خطر مرگ و انواع بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که توصیه‌های انجام شده را رعایت کرده و فعالیت بدنی مناسبی داشته‌اند، به‌ ترتیب 28 درصد و 20 درصد کاهش یافته است.

البته بسته به نوع و شدت و زمان فعالیت، این درصدها نیز بیشتر می‌شوند، مثلا کاهش خطر مرگ در افرادی که حداقل 750 دقیقه فعالیت فیزیکی در طول هفته دارند به 36 درصد نیز می‌رسد. اما کمتر از 3 درصد از شرکت‌کنندگان به این سطح دست یافتند، این افراد علاوه بر داشتن مشاغل با فعالیت بالای فیزیکی انجام کارهای خانه، در سایر اوقات نیز ورزش کرده و به پیاده‌روی رفته‌اند، در تعداد کمی این درصد به 38 نیز رسید.

دکتر شیفالیکا گاونکا، از مرکز کنترل بیماری‌های مزمن هند، درباره‌ی کشورهای کم درآمد و اقتصاد ضعیف، می گوید: “بیماریهای قلبی عروقی از نظر اقتصادی بسیار هزینه بر بوده و رفاه زندگی مردم را به زیر خط فقر می‌رساند.”

او اضافه می کند که در یک سرمقاله مرتبط “ارتقاء فعالیت‌های جسمانی، پیاده‌روی و دوچرخه سواری و سبک زندگی پویا و فعال با استفاده از مداخلات متمرکز به فرهنگ، تأثیرات قدرتمند و طولانی مدت بر سلامت جمعیت و پایداری رشد دارد.”

برای کشورهای کم درآمد و متوسط، بیماری قلبی می‌تواند بار مالی شدیدی ایجاد کند، فعالیت بدنی نماینده یک رویکرد ارزان قیمت است که می‌تواند در سراسر جهان با تاثیر سریع و بسیار مثبت انجام شود.”

 

شما چقدر به فعالیت بدنی در طول روز مشغول هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

سعی میکنم ورزش کنم ولی مشغله کاری نمیذاره

Peiman

دقیقا مثله من
هی میخوام برم باشگاه چند روز میرم اما وقت نمیکنم دوباره نمیشه

Mortazavi

یه پست عالی و بی نقص

khers khofteh

اینایی که میگن مشغله کاری داریم بهانه هست ینی از 24 ساعت نیم ساعت وقت ندارین ورزش کنید اونم نه هر روز

Peiman

بخشی هم به تنبلی مربوط میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h