حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با شورولت کامارو بیشتر آشنا شوید!

نوشته

6 سال قبل | 9 دیدگاه | خودرو

شرکت شورولت یکی از بهترین و بااصالت ترین خودروسازهای دنیا در طول تاریخ است! این برند طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد و بیشتر محبوبیت آن به‌خاطر مدل هایی هم‌چون کامارو، کوروت، ایمپالا، سیلورادو و … است. در این قسمت قصد داریم به‌عنوان اولین مقاله بخش خودرو نگاهی به تاریخچه کامارو از اولین مدل تا آخرین مدل داشته باشیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید…

حتما همه‌ی شما با شرکت شورولت آشنا هستید. شورولت یک برند خودرو سازی آمریکایی از زیر مجموعه‌های شرکت جنرال موتورز است که در سال 1911 تاسیس شد و از آن زمان تا کنون خودروهای بسیاری را روانه بازار کرده که به جرأت می‌توان کامارو را محبوب ترین محصول این شرکت دانست! شورولت کامارو از سال 1966 به‌عنوان رقیبی شکست ناپذیر برای فورد در خودروهای عضلانی و خشن (یا به اصطلاح ماسل کار) معرفی و عرضه شد. پس از گذشت سه سال از این ماجرا شرکت دوج هم با معرفی چلنجر به رقابت خودرو های عضلانی پیوست و هنوز هم پس از گذشت تقریبا نیم قرن رقابت این سه دستگاه داغ است و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. همواره تعصب خاصی بر سر خودرو های عضلانی بین طرفداران آن‌ها وجود داشته است و این موضوع هم‌چنان ادامه دارد. بیایید نگاهی مفصل به نسل‌های شورولت کامارو از گذشته تا هنوز بیندازیم.

نسل اول

نسل اول شورولت کامارو در سال 1966 با مدل 67 در دو مدل کوپه و کانورتبیل معرفی شد. طراحی این خودرو کاملا عضلانی، کاپوتی کشیده و صندوق عقب کوتاه بود که توان گنجایش 4 سرنشین را داشت. به این طراحی پونی گفته می‌شود که روی پلتفرم F-Body با پونتیاک فایربرد مشترک بود. نسل اول این خودرو دارای 8 پیشرانه مختلف بود که شروع آن با یک موتور 6 سیلندر خطی با حجم 3.8 تا موتور حجیم 8 سیلندر وی شکل با حجم 7 لیتر ادامه داشت. از موارد محبوبی که در این خودرو به چشم می‌خورد می‌توان به آمپر هایی که در بالای دسته دنده و وسط کنسول نصب شده بود اشاره کرد. دسته دنده خلبانی سه دنده خودکار مدل 1969 به یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین دسته دنده های زمان خودش تبدیل شد!

نسل یک شورلت کامارو

شورولت موفق به فروش 243 هزار و 85 دستگاه شورولت کامارو در آخرین سال تولید نسل اول این خودرو در آمریکا شد که رقم قابل توجهی به شمار می‌رفت. این خودرو در کشور ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و به‌لطف ماشین بازان گرامی هنوز هم مدل های بازسازی شده و یا حتی دست نخورده این دستگاه در کشورمان وجود دارد اما احتمال دیده شدن آن بسیار کم است!

نسل دوم

نسل دوم شورولت کامارو در سال 1970 معرفی شد که از ابعادی کشیده تر بهره می‌برد و وزن آن نیز کمی بیشتر از نسل قبل خود بود. این نسل از شورولت کامارو به‌شدت قدرت‌مند و محبوب بود به‌طوری که مستقیما با بزرگان صعنت خودروی جهان مانند جگوار، فراری و استون مارتین رقابت می‌کرد! شرکت شورولت، نسل دوم از کامارو را با طراحی کشیده و پهن تر از نسل قبل و چراغ هایی که به بیرون از جلوپنجره منتقل شده بودند، به یک قلچماق آمریکایی تمام عیار تبدیل کرد! در این نسل از کامارو خبری از نسخه‌ی کانورتبیل نبود اما در مدل های سال 78 خریداران می‌توانستند سقفی که برگرفته از پونتیاک فایربرد بود (اصطلاحا T-Top نام داشت) را برای این خودرو سفارش دهند که زیبایی و جذابیت خاصی به این قلدر آمریکایی می‌بخشید.

نسل دوم شورولت کامارو پیشرفت های بسیاری نسبت به نسل قبل خود داشت که از این پیشرفت‌ها می‌توان به ارتقای شاسی و سیستم تعلیق، سیستم ترمز های ارتقا یافته، ارتقا عایق صوتی کابین و فرمان پذیری بهتر خودرو اشاره کرد. اما به دلیل قوانین زیست محیطی جدید، شرکت شورولت مجبور شد تا قدرت پیشرانه‌های این خودرو را در حدود 10 تا 50 اسب بخار کاهش دهد. کاماروی نسل دو علاوه بر پیشرانه‌های قبلی از یک پیشرانه دیوانه‌وار هشت سیلندر وی شکل با حجمی بالغ بر 7.4 لیتر استفاده می‌کرد که رقیب مستقیمی برای سوپر اسپرت های دهه هفتاد بود!

نسل دوم شورلت کامارو مدل 78

این خودرو در سال 74 دچار فیس‌لیفت شد که با تغییرات در طراحی جلوپنجره، سپرها و چراغ های عقب مواجه شدیم. همچنین در سال 78 کامارو مجدد فیس‌لیفت شد و تغییراتی هم‌چون طراحی دوباره چراغ های عقب و سپر این خودرو شد. جنرال موتورز تولید این نسل را در سال 1981 پایان داد.

در ایران بیشترین مدلی که از شورولت کامارو یافت می‌شود نسخه‌ی فیس‌لیفت سال 1978 است که دارندگان آن معمولا طرفداران خودرو های عضلانی هستند و با علاقه‌ای وصف نشدنی از آن نگهداری می‌کنند!

نسل سوم

دوران پایان پادشاهی شورولت کامارو تقریبا با معرفی نسل سوم آغاز شد! این نسل کامارو اولین خودرویی بود که به‌صورت انژکتوری به بازار عرضه شد. شورولت در این خودرو با کاهش حجم و تعداد پیشرانه ها تمرکز اصلی را روی بخش های فنی از جمله اضافه شدن جعبه دنده 4 سرعته اتومات و 5 سرعته دستی، بهبود فرمان پذیری خودرو، رینگ های 16 اینچی، اضافه شدن پیشرانه 4 سیلندر و بازگشت نسخه کانورتبیل نهاد. هرچند که این تغییرات قابل تقدیر بود اما دیگر خبری از آن طراحی دیوانه کننده نسل قبل نبود و بیشتر محبوبیت کامارو از بین رفت!

یکی از موضوعاتی که برای اولین بار در شورولت کامارو دیده شد استفاده از پیشرانه 4 سیلندر با حجم 2.5 لیتر در مدل پایه بود که به‌خاطر ضعیف و کم طرفدار بودن این پیشرانه، در سال 86 با پیشرانه 6 سیلندر 2.8 لیتری وی شکل و چهار سال بعد با پیشرانه 3.1 لیتری جایگزین شد.

شورلت کامارو نسل سوم

در سال 82 نسل سوم این خودرو مدل Z/28 توسط مجله موتور ترند به عنوان خودروی سال انتخاب شد. همچنین در سال 1984 شورولت کامارو در نسخه‌ی برلینتا مجهز به نمایشگری دیجیتال در پشت آمپر برای نمایش سرعت و شمارش کیلومتر شد و در همین سال این خودرو توسط مجله Road And Track به‌عنوان یکی از 12 سوپراسپرت برگزیده شد. در سال 90 برای اولین بار ایربگ سمت شاگرد برای تمام مدل‌ها قرار گرفت. اما هیچ‌یک از این امکانات جای طراحی آتشین نسل قبل را نگرفت! سرانجام در ماه آگست سال 92 تولید نسل سوم شورولت کامارو با تولید آخرین مدل Z/28 و توسط امضای کارگران خط تولید به کار خود پایان داد.

این شورولت کامارو آخرین نسلی بود که در آمریکا به تولید رسید و پس از آن خط تولید این خودرو به کانادا منتقل شد.

در کشور ما به ندرت نسل سوم شورولت کامارو یافت می‌شود و تقریبا به همان اندازه نسل اول نایاب است.

نسل چهارم

نسل چهارم شورولت کامارو نیز طراحی نچسب نسل قبل را با کمی تغییرات به‌همراه خود داشت. شورولت مانند نسل قبل نسخه‌ی کانورتبیل را برای این خودرو در نظر گرفت و همچنین در نسخه‌های سفارشی امکان سفارش سقف جذاب T-Top که در نسل دوم نیز دیده شد، وجود داشت. نسل چهارم شورولت کامارو در نسخه‌ی پایه‌ی خود از یک پیشرانه 6 سیلندر V شکل با حجم 3.4 لیتر و توان تولید 160 اسب بخار بهره می‌برد که در سال 95 این پیشرانه به حجم 3.8 لیتر ارتقا یافت. در مدل Z/28 چراغ های مه شکن به داخل فضای هواکش سپر منتقل شد. این مدل از پیشرانه شورولت کوروت بهره می‌برد که در سال قبلش معرفی شده بود و دارای 8 سیلندر وی شکل و توانایی تولید 275 اسب بخار را داشت. همچنین شورولت کامارو به‌عنوان یکی از اولین خودروها در نسخه سفارشی با جعبه دنده 6 سرعته دستی قابل سفارش بود. اما جعبه دنده استاندارد این خودرو 5 سرعته اتوماتیک بود. همچنین سیستم تعلیق این خودرو نسب به نسل قبل بهبود هایی یافته بود اما وزنش بیشتر شده بود.

در سال 95 که قوانین زیست محیطی کمی سخت‌تر شده و علاقه‌ی عموم به خودرو های با حجم کمتر و البته مصرف سوخت پایین‌تر بیشتر شده بود، شرکت شورولت مجبور به توقف تولید پیشرانه 3.4 لیتری شد.

نسل چهارم شورولت کامارو دو بار دچار فیس لیفت شد که بار اول در سال 1998 بود که شامل تغییراتی هم‌چون خارج شدن چراغ ها از حالت فرو رفته، تغییرات در طراحی سپر و جلوپنجره خودروشد و بار دوم که در سال 1999 اتفاق افتاد موجب اضافه شدن رنگ های جدید، قابلیت کنترل کشش (مدل های 6 سیلندر) و کمی تغییرات در فضای کابین شد.

سرانجام در سال 2002 پس از 35 سال ساخت شورولت کامارو، به‌دلیل کاهش فروش و محبوبیت این خودرو که عمدتا بخاطر تغییر طراحی آن بود، خط تولید کامارو تعطیل شد و شورولت کامارو کاملا از لیست تولیدات جنرال موتورز پاک شد!

شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که اگر تولید شورولت کامارو متوقف شد پس نسل های بعدی شورولت کامارو چگونه به بازار آمدند؟!

نسل پنجم

پس از توقف تولید کامل کامارو در نسل چهارم و پاک شدن نام آن از محصولات جنرال موتورز تا چندین سال خبری از کامارو نبود. پس از حدود 8 سال وقفه در نهایت در سال 2009 شورولت کامارو نسل پنجم به‌عنوان مدل 2010 بر اساس طرح مفهومی که در سال 2007 با یک طراحی کاملا جدید در دوباره به خط تولید در کشور کانادا بازگشت. اما این بار شورولت سر عقل آمد و راه خود را پیدا کرد و نسل پنجم کامارو را با طراحی عضلانی و ابهتی فوق العاده معرفی و روانه بازار کرد! برای اولین بار بود که کامارو از پلتفرم Zeta شرکت جنرال موتورز استفاده می‌کرد. به‌خاطر بازگشت طراحی عضلانی به کامارو این خودرو مجدداً به‌طور شدیدی محبوبیت یافت. این خودرو در فیلم Transformers به‌عنوان ستاره‌ی فیلم حضور داشت که محبوبیت آن‌را دوبرابر کرد. طراحی نسل پنجم کامارو برگرفته از نسل اول آن است که با الگو های امروزی تلقین شده است.

طرح کانسپت مدل کانورتبیل نسل پنجم شورولت کامارو یک سال پس از رونمایی مدل کوپه در سال 2007، رونمایی شد. به گفته مدیر شورولت بخش جنرال موتورز اگر با این نسخه‌ی کانورتیبل کامارو، ضربان قلبتان بالا نرود یا باید چشمانتان را معالجه کنید یا به پزشک قلب مراجعه کنید!! در سال 2010 با انتخاب شورولت کامارو به‌عنوان بهترین طراحی خودروی سال در دنیا، مهر تاییدی بر طراحی بی‌نظیر این خودروی دیوانه‌وار بود!

شورولت کامارو نسل 5 فیس لیفت

شورولت کامارو نسل پنجم در ابتدا در سه مدل SS، LS و LT به بازار آمد. مدل SS که قوی‌ترین خودرو این مجموعه به‌حساب می‌آمد به یک پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر وی (V) شکل با توان خروجی 426 اسب بخار به همراه جعبه‌ دنده‌های 6 سرعته دستی مجهز شده بود. این مدل قابل سفارش در نسخه اتومات نیز بود که به پیشرانه هشت سیلندر با قدرت تولید 400 اسب بخار مجهز شده بود. بعد ها سیستم تعلیق این مدل ارتقا پیدا کرد و تغییراتی در فضای کابین آن به‌وجود آمد برای مدل های LS و LT نیز پیشرانه 3.6 لیتری 6 سیلندر با توان تولید 312 اسب بخار به همراه جعبه دنده 6 سرعته دستی یا اتومات قابل سفارش بود. در سال 2012 شرکت شورولت پیشرانه 6 سیلندر را به 323 اسب بخار افزایش داد. بسته ظاهری RS که شامل رینگ های 20 اینچی خاکستری رنگ، حاشیه های نورانی دور چراغ های زنون جلو و اسپویلر خاص نیز برای هر دو مدل LT و SS قابل خرید بود.

در سال 2012 مدل رویایی ZL1 که قوی‌ترین کامارو در طول تاریخ محسوب می‌شد به‌روی خط تولید رفت. این دستگاه به‌عنوان مدل 2013 محسوب می‌شد، از پیشرانه‌ی هشت سیلندر 6.2 لیتری وی شکل سوپرشارژ که پیش‌تر بر روی کوروت قرار داشت بهره می‌برد. کامارو ZL1 با اگزوز دو مرحله‌ای، رینگ های آلومینیومی 20 اینچی و صندلی ها، فرمان و پدال شیفتر با روکش چرم جیر به‌صورت انحصاری عرضه شد.

شورلت کامارو نسل پنج

در سال 2013 از مدل 2014 کامارو که شامل فیس‌لیفت بود و مدل جدیدی با نام Z/28 رونمایی شد. در مدل فیس‎لیفت جلوپنچره خودرو باریک‌تر شد و چراغ های عقب و جلو نیز تغییر یافت که باعث خشن‌تر شدن چهره‌ی کامارو شد!

مدل Z/28 نیز علاوه بر شاسی ارتقا یافته، صندلی های ریکارو و ترمزهای کربن سرامیکی، به یک پیشرانه بسیار قدرت‌مند هشت سیلندر 7 لیتری مجهز شده است که قبلاً نیز در کوروت Z06 دیده شده بود. این پیشرانه توانایی تولید 505 اسب بخار را داراست. این نسخه با وجود توان کمتر نسبت به ZL1 به‌خاطر وزن کمتر عملکرد فوق‌العاده ای داشت.

نسل پنجم کامارو در مناطق آزاد کشورمان دیده می‌شود اما متاسفانه هیچ‌گاه پلاک ملی دریافت نکرد و چیزی نگوییم بهتر است …

نسل ششم

و اما می‌رسیم به نسل ششم که آخرین و خفن‌ترین نسل شورولت کامارو تا به امروز است! در سال 2015 نسل ششم شورولت کامارو که خودرویی خشن و تکامل یافته بود معرفی شد! این نسل شوی کامارو از هر لحاظ کامل است و بسیاری از فعالان صنعت خودرو را به تحسین وا داشته است!

نسل ششم کامارو دارای نسخه‌ی کانورتبیل نیز هست که هر دو نسخه کوپه و کانورتبیل از وزن کمتری برخودارند که در کنار پیشرانه های ارتقا یافته در تمام مدل ها از سرعت و شتاب سرسام آوری بهره می‌برد. نسل ششم با پیشرانه 4 سیلندر که خیلی وقت بود از آن خبری نبود این‌بار به همراه توربو شارژ عرضه می‌شود. همچنین مدل 6 سیلندر قدرت‌مند تر از نسل قبل شده و پیشرانه 8 سیلندر نیز کاملا ارتقا یافته است.

شورولت کامارو نسل ششم

نسل ششم علاوه بر مدل‌های 1SS, 2SS, 1LT و 2LT در سال 2016 مدل ZL1 را به‌عنوان مدل 2017 معرفی کرد که به پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر وی شکل مجهز شده بود که توانی معادل 640 اسب بخار را دارا بود نسخه‌ی استاندارد این خودرو از جعبه دنده شش سرعته دستی استفاده می‌کند اما برای اولین بار از جعبه دنده ده سرعته اتوماتیک نیز در نسخه های سفارشی این خودرو استفاده شده است!

و اما در نهایت می‌رسیم به آخرین و قدرتمند ترین و خشن‌ترین شورولت کاماروی طول تاریخ! بله درست حدس زدید؛ ZL1 1LE 2018!

در سال جاری شورولت خودرویی را در خانواده کامارو و تحت عنوان ZL1 1LE در مدل 2018 معرفی کرد! در واقع 1LE یک سری آپشن برای افزایش جذابیت و توانایی فنی ZL1 است. این نسخه در بخش تعلیق و فنربندی بیشترین تفاوت را با ZL1 معمولی دارد.

شورولت کامارو ZL1 1LE

کاپوت و اسپویلر این خودرو از فیبر کربن ساخته شده است و در کنار اسپویلر عبارت X دیده می‌شود که گویای کلمه‌ی Extreme است! اسپویلر کامارو در سرعت بالای 120 مایل بر ساعت (که به عبارتی می‌شود 200 کیلومتر برساعت) نیرویی بالغ بر 135 کیلوگرم در جهت عمود بر خودرو وارد می‌کند!

شورولت کامارو ZL1 1LE

رینگ های اسپرت 19 اینچی از دیگر قابلیت های این 1LE هستند که با پهن ترین لاستیک ممکن مزین شده اند.

کامارو ZL1 1LE با پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر وی شکل و جعبه دنده 6 سرعته دستی عرضه خواهد شد. سیستم تعلیق و فنربندی خودرو نیز طوری است که ارتفاع خودرو را قابل تنظیم می‌کند.

حداکثر سرعت این خودرو 200 مایل بر ساعت (به عبارتی دیگر 320 کیلومتر بر ساعت) است و در 3.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 مایل بر ساعت (100 کیلومتر بر ساعت) می‌رسد!

این هم از آخرین ماشین شورولت …

نظرتون در مورد شرکت شورولت و کامارو هاش چیه؟ اولین مقاله بخش خودرو چطور بود؟!

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شیخ زاده

حضرت عشق. ???

علی شیخ زاده

با اولین پولی که بدست بیارم یه کامارو میخرم

ahmad

اوف عجب ماشینیه

Peiman

ایول این بخشم به سایت اضافه شد.

ahmad

سایت یه تحول عجیبی پیدا کرده فقط کاش اینجوری ادامه پیداکنه

عارف کمانی

قطعا با همیاری شما کاربران ، این روند ادامه خواهد داشت

Mortazavi

عالی عالی و عالی
واقعاً بهتون تبریک میگم سایتتون هر روز کامل تر و بهتر میشه.

علی شیخ زاده

یکی از سایت های همسایه در مورد یوفو ها و موجودات فضایی زیاد پست میذاره و من همیشه بخاطرش به اونجا سر میزنم جالبه بدونید فقط پست هایی ک درمورد یوفو ها میذاره کامنت های خیلی زیادی میگیرن مابقی پست ها در حد یکی دو کامنت و بازدید اون بخش هم چندین برابر از سایر بخش هاست

Big S

نسل اولش خعلی خوبه فیسش و نسل اخر

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهران ذوالقدر
بازنده ها کسایی هستند که از باختن خیلی می ترسن، اونقدر که حتی امتحانم نمی کنن...