حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سونی: اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت ضد آب هستند، اما “نباید” آن‌ها را زیر آب ببرید!

تیتر را درست خواندید! سونی دیروز در رویداد IFA از دو گوشی هوشمند پرچمدار اکسپریا XZ1 و XZ1 کامپکت رونمایی کرد. این دو گوشی هوشمند از استاندارد IP68 بهره می‌برند که به معنای مقاومت در برابر آب تا عمق 1.5 متر به مدت سی دقیقه می‌باشد. اما سونی می‌گوید شما نباید هیچکدام از این دو گوشی را “کاملا” زیر آب قرار دهید! در ادامه با ترنجی همراه باشید.

متن زیر، گفته‌های سونی درباره قابلیت مقاومت در برابر آب اکسپریا XZ1 در وب‌سایت خود می‌باشد: (این متن برای XZ1 کامپکت نیز صدق می‌کند)

“اکسپریا XZ1 ضد آب و مقاوم در برابر گرد و غبار می‌باشد، بنابراین اگر در باران گرفتار شدید و یا قصد تمیز کردن گوشی را با آب تصفیه‌شده داشتید، نباید نگران باشید. اما به یاد داشته باشید تمامی پورت‌ها و کاورها باید به‌طور کامل بسته شده باشند. شما نباید گوشی را به طور کامل زیر آب قرار دهید و یا آن را در آب دریا، آب شور، آب دارای کلر و یا در نوشیدنی‌ها قرار دهید. استفاده خارج از عرف از این دیوایس آن را از گارانتی خارج می‌کند. این دستگاه در قالب استانداردهای IP65 و IP68 تست شده است. برای اطلاعات بیشتر از www.sonymobile.com/waterresistant بازدید کنید. توجه کنید که اکسپریا XZ1 دارای یک درگاه USB بدون درپوش است که هنگام شارژ باید کاملا خشک شود.”

اکسپریا XZ1 و XZ1 کامپکت به نحوی کاملا مناسب می‌توانند در برابر آب و به مدت محدود مقاومت کنند اما بهتر است که این قابلیت را تست نکنید. به این دلیل که آزمون‌های IP در شرایط کنترل‌شده گرفته می‌شود و طبیعتاً با چیزی که ما با آن سر و کار داریم تفاوت دارد.

البته پیش از این نیز سونی گفته بود که نباید گوشی هوشمند خود را “به‌طور کامل” زیر آب قرار دهید، به عنوان مثال در گوشی هوشمند اکسپریا XZ Premium نیز این قضیه ذکر شده است. در واقع این تغییر جدیدی در خط مشی نیست اما مصرف کننده‌ها همچنان باید آن را بدانند و متاسفانه کمتر کسی تمام قوانین ذکر شده برای نقض گارانتی را مطالعه می‌کند!

جالب است که بدانید شرکت‌های دیگری مانند سامسونگ و LG چنین مقرراتی را برای گوشی‌های ضد آب خود مانند گلکسی نوت 8، گلکسی اس 8، V30 و G6 وضع نکرده‌اند و بنا به گفته این شرکت‌ها استفاده از گوشی‌های ضد آب به مدت نیم ساعت تا عمق یک و نیم متری آب مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دیدگاه شما چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
22 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ss

تا وقتی نوت8 هست برای چی باید این اشغال رو خرید

Mortazavi

دوست عزیز ادبیات زشت شما جالب نیست و بهتر به سلایق هم احترام بزاریم.
این گوشی تو بعضی قسمت ها مثل طراحی و جنس بدنه و ضخامت و دوربین و مقاومت صفحه از نوت8 بهتره و برتری نوت8 فقط تو حاشیه کمتر و قلم بسیار حرفه ای اون هست و 200 دلار هم گرون تره البته این دوتا تو دو کلاس متفاوت هستند.

Pouya

طراحی صفحه نمایش دوربین از نوت ۸ بهتره ?? جوک جدیده ۹۶ عه؟

Sajad

دوست عزیز ادبیات زشت ایشون با تصورات واهی شما تکمیل شد. لطفا افکار و نظرات شخصی خودتو بلند بلند تکرار نکن…

ahmad

متاسفم برات

Sample

سونی جان یه وقت بلانسبت “خر” نشی و بگی گوشی های ما دارای دوربین هستند ولی از دوربین انها استفاده نکید.

Mortazavi

سونی از سال 2012 گوشی ضد آب میزنه و مطمئن باشید این گوشی ها در بحث مقاومت در برابر آب بهترین هستند ولی سونی مثل همیشه به کاربرانش احترام میزاره و سعی می کنه با گفتن حقیقت بهترین کاربری رو براشون به ارمغان بیاره.
این بیانیه بخاطر مشکلاتی هست که توی زی3 به وجود اومد و خیلیا گوشی رو تو آب شور دریا و پر کلر استخر یا آب روون رودخونه بردند که یکیش خود من که بیش از 100 تا عکس با زی3 و زی5 تو استخر و دریا دارم که خدارو شکر گوشیم خراب نشد.

entezartv

اخه تا کی شعار ؟؟؟؟؟؟ برو نظرات کاربرای گوشی های سونی که گوشی هاشونو بردم زیر اب سوخته بخون اون موقع میفهمی !!!عادت کردیم فقط بگیم فلانی اولین گوشی زد اب رو زده پس از بقیه بهتره !!!!!نوکیا هم لولین گوشی هارو زد و یه زمان سلطان بود ولی دلیل نمیشه که همیشه بهترین باشه خیلی راحت نابود شد

REZA

هر گوشی ممکنه اینجور بشه من بهترین گوشی تو ضد ابی رو سونی میدونم.
هفته پیش یکی از اشناها جی۵ رو برده بود زیر اب گوشی خراب شد،کمتر از دوروز از خرید گوشی گذشته بود،اونم تو اب حوض.
میخوام بگم به شانس بستگی داره

REZA

منظورم galaxy j7 2017 بود

Sadeghh

دوست عزیز شعار نیست
وقتی کسی خودش سونی داره لازم نیست از کار بر ها سوال کنه؟؟

ahmad

سال قبل هم این بیانیه رو داده بود سونی

Peiman

احتمالا مربوط میشه به همون قضیه شکایت و این چیزا تو آمریکا. میخواد احتیاط کنه ک یه وقت دوباره همچین مشکلی پیش نیاد

MOAZEZ

آخه من نمیفهمم گواهی ip68یکیه همه جای دنیا، این سایتهای سیاه که این مطالبو مینویسن به نفع سامسونگو الجی چرا اینو نمیفهمن؟ وقتی یه گوشی گواهی ip68میگیره یعنی این استانداردو داره. حالا سامسونگو الجی یعنی ip79دارن که مشکلی تو آب براشون پیش نمیاد؟ اصلا همچین گواهی داریم؟

Sadeghh

داداش اونی که نخواد بفهمه هرکاریش کنیم نمیفهمه…
خیلی ها سعی دارن مشتری ها رو فریب بدن اما چیزی که خیلی جالبه اینه که بعضی از کاربر ها اتفاقا دوست دارن فریب داده بشن، چون اینجوری بیشتر با تعصباتشون همخوانی داره

BENI.chalton

یه دفعه بگو زد اب نیست دیگه چرا خجتلت میکشی، زد اب معنی واقعیش یعنی سری اس و نوت سامسونگ

Sadeghh

خب این که چیز عجیبی نیست…
مثلا شرکت سامسونگ یا الجی خودش که نمیگه تو عمق یک و نیم متری و تا سی دقیقه برای گوشی مشکلی ایجاد نمیشه بلکه گواهی ای که گرفتن این رو میگه
دقیقا سونی هم همین گواهی رو داره (حتی خیلی قبل تر از شرکت های دیگه که همه میدونن) و این گواهی این امکان رو فراهم میکنه
اما چیزی که هست اینه که سونی توصیه کرده که گوشی رو زیر آب نبرید و کاملا هم دلیلش منطقی هست چون در شرایط آزمایشگاهی تست شده و ممکنه میزان مواد موجود در آب هر جایی با شرایط آزمایشگاهی به یک میزان نباشه، مثلا میزان نمک یا کلر یا…
حالا اینکه شرکت های دیگه چرا این توصیه رو نمیکنن و اطلاعات کامل رو در اختیار مشتری هاشون قرار نمیدن اتفاقا جای بحث داره

android1

خوبه سونی صداقت داره میگه ، نه مثل سامسونگ باتری اشغال بندازه و هیچی نگه ، منفجر شه

Pouya

خخخخ اخه عقل کل سامسونگ مگه میدونست نوت ۷ قراره منفجر شه که اینو میگی???

ahmad

نمیدونست منفجر میشه درسته ولی میدونست که نظارت کافی روی تولید باتری نداره درسته؟در حقیقت با سهلنگاری یه ضربه به ملت زد و صد ضربه به خودش

Big S

میدونست نظارت کافی رو باتریاش نیس؟
اگه میدونست مریض بود ضرر بزنه ب خودش
اصا این ک هیچی خب اگه میدونست نظارت کافی رو باتریاش نیست و کاری نکرد باید سریای قبل از نوت ۷ هم مشکل ایجاد میشد پ چرا نشد؟!!
بعد از نوت ۸ ازمایشات دقیقش رو باتری رو شروع کرد

ahmad

اره میدونست نظارت کامل و خوب نیست ولی نمیدونست این بلا سرش میاد اگه مطمئن بود از نظارتش پس چرا منفجر شد و چرا الان ماهی ۳درصد باتریاش تو تستا هدر میره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com