حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم پیشنهادی گیمینگ با بودجه 3.5 میلیون تومان (شهریور ماه 96)

اگر قصد خرید سیستمی جدید را برای گیمینگ دارید، اما در دنیای بزرگ سخت‌افزار غرق شده‌ و نمی دانید که کدام قطعات نسبت به بودجه‌تان انتخاب بهتری هستند، در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در این مطلب می‌خواهیم تا بهترین سیستمی را که می‌توان با بودجه سه میلیون و پانصد هزار تومان برای گیمینگ برگزید را بررسی و به شما پیشنهاد دهیم. با توجه به بودجه مد نظر، این سیستم عملکرد خوبی را در زمینه گیمینگ به نمایش خواهد گذاشت به طوری که می‌توانید بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط در رزولوشن Full HD اجرا کرده و به راحتی 60 فریم بر ثانیه را از کارت گرافیک طلب کنید. همچنین این سیستم در دیگر زمینه‌ها نظیر رندرینگ نیز حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت که البته نمی‌توان حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کرد.

 

پردازنده:

در سیستم پیشنهادی و جایگزین دو پردازنده متفاوت از دو برند رقیب را برگزیدیم که تقریبا در یک رنج قیمتی بوده و عملکردی نه چندان متفاوت را از خود به نمایش گذاشته‌اند. بهتر است نخست با پردازنده‌ Ryzen 5 1500X شروع کنیم، پردازنده‌ای خوش قیمت و حتی قوی‌تر از همتایش که موجب شده تا در سیستم پیشنهادی ما جای بگیرد. این پردازنده 4 هسته‌ای بوده و از 8 رشته‌ پردازشی مجزا به همراه فناوری XFR جهت گسترش بازه‌ی فرکانسی بهره برده است. لازم به ذکر است که Ryzen 5 1500X با فناوری ساخت 14 نانومتری و برپایه معماری جدید شرکت AMD با نام Zen توسعه یافته است. در طرف مقابل نماینده‌ کمپانی اینتل را داریم که 4 هسته‌ای بوده و از 4 رشته پردازشی مجزا نیز بهره برده است. در هر صورت Core i5 7500 با قیمتی نزدیک، عملکردی به مراتب ضعیف‌تر را از خود به نمایش گذاشته که سبب شد تا ما آن را به عنوان پردازنده سیستم جایگزین بپذیریم.

مادربرد:

مادربرد ROG Strix B350-F زیبایی و کارایی را به همراه ویژگی‌های خارق‌العاده صوتی به ارمغان می‌آورد. این محصول به سوکت AM4 و چیپست B350 کمپانی AMD در کنار قابلیت نورپردازی Aura Sync همراه با هیت سینک‌های زاویه‌دار براق و همچنین مدار چاپی مشکی مات با طراحی خاص بهره برده است. این مادربرد با استفاده از پردازنده صوتی Supereme FX و نرم‌افزار Sonic Studio III صدایی رسا و فراگیر را ایجاد کرده و تجربه‌ی کاملی از گیمینگ را فراهم می‌آورد. از ویژگی‌های دیگر ROG Strix B350-F می‌توان پشتیبانی از ماژول‌های حافظه DDR4 تا فرکانس 3200 مگاهرتز، بهره‌گیری از واحد پردازش TPU به منظور تغذیه دقیق و تولید دقیق ولتاژهای خروجی، بایوس (BIOS) جامع با رابط کاربری گرافیکی که از دو حالت EZ و Advance بهره برده و ارائه شکاف M.2 با پهنای باند 32 گیگابیت بر ثانیه را نام برد.

در طرف مقابل و سیستم جایگزین مادربرد H270 GAMING M3 را برگزیدیم، چرا که از سوکت LGA1151 و چیپست H270 کمپانی اینتل بهره برده و نسبت به امکانات قیمت مناسبی دارد. البته در این رنج قیمتی مادربردهایی با چیپست Z270 نیز وجود دارند که به دلیل ضریب باز نبودن پردازنده در لیست قرار نگرفته‌اند. این مادربرد از آرمور یکپارچه با ظاهری جذاب بر روی Back Panel بهره برده که از پورت‌های I/O به طور کامل محافظت می‌کند.

از ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به پشتیبانی از ماژول‌های DDR4 تا فرکانس 2400 مگاهرتز با مدارهای الکتریکی مجزا، دو عدد پورت Turbo M.2 با پهنای باند 32 گیگابیت بر ثانیه، فناوری صوتی Audio Boost 4، بهره‌گیری از فناوری Steel Armor در شکاف PCI-E جهت جلوگیری از خم شدن کارت گرافیک‌های سنگین و پورت شبکه اختصاصی Killer GAMING اشاره کرد.

حافظه رم: 

به دلیل وابستگی زیاد پردازنده‌های رایزن به فرکانس و تاخیر رم، حافظه رم Geil EVO X 2x8GB 3000 CL15 را برگزیدیم، این رم با نورپردازی RGB و عملکرد و کیفیت ساخت خوب می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب باشد. با فعال کردن پروفایل XMP، فرکانس کاری این رم به 3000 مگاهرتز می‌رسد و بدین ترتیب می‌تواند نیاز اکثر کاربران را مرتفع سازد. سیستم نورپردازی این رم به طور کامل با Aura Sync ایسوس منطبق می‌باشد و در صورتی که از مادربردهای ایسوس استفاده می‌کنید، با این رم قادر هستید حداکثر پتانسیل نورپردازی RGB را فراهم سازید.

از سوی دیگر در سیستم جایگزین، حافظه رم G.Skill Ripjaws V 2x8GB 2400MHz CL15 را پیشنهاد داده‌ایم. سازنده این رم کمپانی معروف G.Skill می‌باشد که به تنهایی گواه بر کیفیت ساخت بالا و عملکرد بسیار خوب آن می‌باشد. به دلیل اینکه مادربردهای H270 از رم‌هایی تا حداکثر فرکانس 2400MHz پشتیبانی می‌کنند، نسخه 2400 مگاهرتزی این رم را پیشنهاد دادیم و در صورتی که قصد استفاده از مادربرد Z270 را دارید، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. با فعال کردن پروفایل XMP، فرکانس این رم به 2400 مگاهرتز و تایمینگ‌های آن به CL15-15-15-35 می‌رسند.

کارت گرافیک:

کارت گرافیک ROG Strix GeForce GTX 1050 Ti 4GB از تراشه گرافیکی GP107 با 768 هسته CUDA بهره می‌برد. فرکانس این پردازنده در حالت پایه 1290 مگاهرتز و در حالت بوست 1392 مگاهرتز است؛ البته به لطف Turbo boost 3 فرکانس تراشه گرافیکی این کارت گرافیک حتی تا محدوده 2 گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد. این کارت گرافیک از 4 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 با رابط 128 بیتی و فرکانس 7008 مگاهرتز استفاده می‌کند که برای اجرای بازی‌های روز بسیار مناسب بوده و در رزولوشن Full HD شما را نا امید نمی‌کند.

این محصول با ابعاد 24.1×12.9×4 سانتی‌متر، دو شکاف PCI-E را اشغال کرده و یک خروجی HDMI 2، دو خروجی DVI-D و یک خروجی DisplayPort را در اختیار کاربر می‌گذارد. از دیگر ویژگی‌های این محصول نیز می‌توان به بهره گیری از مدار تغذیه 4+1 فاز با قطعات Super Alloy Power II، نورپردازی Aura RGB، فناوری G-Sync شرکت انویدیا برای جلوگیری از شکستگی تصویر، تولید شده در سیستم مونتاژ تمام اتوماتیک، فناوری انحصاری DirectCU II با لوله‌های ناقل حرارت که به طور مستیقیم با سطح پردازنده تماس دارد و فن‌های دوگانه با طراحی ویژه اشاره کرد.

کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4GB نیز به دلیل بهره بردن از پردازنده مرکزی مشابه، مشخصات فنی یکسانی با مدل ایسوس داشته و تتها در طراحی و سیستم خنک‌کننده شاهد تفاوت‌هایی میان این دو محصول هستیم. این کارت گرافیک از سیستم خنک‌کننده انحصاری شرکت MSI با نام Twin Frozr VI به همراه دو فن TORX عرضه شده و قابلیت‌های کولینگ منحصر به فردی را برای کاربر فراهم می‌آورد. این فن‌ها از تیغه‌های ترکیبی استفاده کرده که موجب افزایش 22 درصدی جریان هوا نسبت به نسل قبل شده و کارایی این سیستم را با خنک کردن هیت سینک‌ را به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد. همچنین این کارت از فناوری Zero Frozr بهره می‌برد تا در فشارهای پردازشی سبک که پردازنده خنک‌تر است فن‌ها به صورت خودکار خاموش شده و نویزی تولید نکنند.

ابعاد این محصول 22.9×13.1×3.9 سانتی‌متر بوده و همانند کارت ROG STRIX دو شکاف PCI-E را اشغال می‌کند. اما در قسمت پورت‌های خروجی تصویر کارت نماینده کمپانی MSI تنها یک پورت DL-DVI-D، پورت HDMI و DisplayPort را در دسترس کاربر قرار می‌دهد که موجب شده تا نماینده ایسوس برنده این بخش شود. با این حال برای تامین برق مورد نیاز، هر دوی آن‌ها از یک ورودی 6 پین بهره برده‌‌اند و تفاوتی در این میان دیده نمی‌شود.

هارد:

هر دو هارد انتخابی برای سیستم پیشنهادی و جایگزین از حجم 1 ترابایتی، 64 مگابایت حافظه کش و سرعت چرخش 7200RPM بهره می‌برند و تفاوتی میان مشخصات فنی آن‌ها دیده نمی‌شود. با این وجود هارد WD Blue با گارانتی بهتر و قیمتی بالاتر در ایران عرضه شد و ارزش خرید بیشتری نسبت به Seagate Barracuda دارد.

منبع تغذیه:

منبع تغذیه یا همان پاور یکی از مهمترین قطعات هر سیستم می‌باشد که وجود نوسان و نویز در خروجی آن می‌تواند آسیب‌های جدی به رایانه وارد کند. منبع تغذیه اصلی این سیستم را GREEN GP550A-U انتخاب کردیم که با استاندارد 80 پلاس گلد و مدارهای محافظ مختلف، تضمین کننده عملکرد مناسب سیستم خواهد بود. در طرف دیگر Corsair VS550 با استاندارد 80 پلاس برنز و عملکردی تقریبا برابر وجود دارد که می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Monarch

در مورد کارت گرافیک توی شیراز مدل 1050Ti شرکت گیگابایت با قیمت 750 ارائه میشه
در کل مناسب بود و خسته نباشید
اگه زحمتی نیست یه راهنما یا پیشنهاد خرید مانیتور هم توی رنج قیمت 500 تا 700 تومن بذارید ممنون

Amiralib

اسم یاشار ایشان آقا رو دیدم خیلی خوشحال شدم و اومدم حتی تو سایت ثبت نام کردم از نو ، یکی از هم گروهی قدیم بود خوشحال شدم که به این تمیزی مقاله رو در آورده، امید وارم به مقام های بالا تر برسی آقا یاشار.. ?

Mortazavi

دوستان با 1500 میشه سیستمی بست که فیفا یا پی اس رو اجرا کنه؟

Mortazavi

لطفاً در مورد سیستم های گیمینگ بیشتر مطلب بزارید و اینکه بگید چه بازی هایی رو اجرا می کنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
یاشار ایشان آقا