حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

[الکامپ۹۶] مدیر اجرایی سالن الکام‌استارز: برگزاری الکام‌استارز در بهترین سالن نمایشگاه، نشان‌دهنده درک درست از اهمیت کسب و کارهای نوپاست

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اخبار رسمی شرکت‌ها

گلرخ بحری مدیر اجرایی سالن الکام‌استارز در گفت‌وگویی درباره سالن الکام‌استارز و اتفاقاتی که در این رویداد افتاده توضیح داده است. این گفت‌وگو را می‌خوانید.

توضیحی درباره سالن الکام استارز بدهید.

امسال ما در یک فضای بسیار بزرگ‌تری الکام‌استارز را برگزار می‌کنیم. پارسال کمی بیشتر از دویست استارتاپ در الکام استارز شرکت کرده بودند در حالی که امسال این عدد به ۴۵۰ استارتاپ رسیده‌است. امسال تعدادغرفه‌ دوازده متری و بیشتر زیاد شده‌است، که تعداد زیادی از همین غرفه‌دارن در سال گذشته غرفه‌ی یک متری داشتند، و اکنون توانسته‌اند فضای خود را گسترش دهند. بزرگترین دستاورد الکام استارز در هفت ماه گذشته این است که استارتاپ‌های سال‌های گذشته این فرصت را داشته‌اند که بهتر خود را معرفی کنند و رشد داشته باشند و فکر می‌کنم برای یک کسب و کار نوپا چیزی مهم‌تر از این نیست.

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در الکامپ امسال افتاد این بود که الکام استارز در بهترین سالن نمایشگاه برگزار می‌شود برخلاف دو سال قبل که الکام استارز در دورافتاده‌ترین سالن بود، و این مطلب نشان‌دهنده این است که نتیجه گرفته‌اند استارتاپ‌ها در این حوزه اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و باید به آن‌ها بها داد. امسال بسیاری از استارتاپ‌ها بعد از این که پیش ثبت نام کردند گلایه می‌کردند که چرا باید هزینه پرداخت کنیم، ما نمی‌توانیم و ما استارتاپ هستیم.استارتاپ به این معنی نیست که همه چیز را مفت و مجانی بخواهیم بدست بیاوریم، آن وقت ما می‌مانیم و کودکی که تمام مدت لوسش کرده‌ایم و هرگز این کودک به بلوغ نمی‌رسد، در نتیجه این نوع رفتار که یاد بگیریم که حمایت حدی دارد و حمایت بیش از حد از استارتاپ‌ها نکنیم تا بتوانند روی پای خود بایستند. من فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین دستاوردی بود که در این مدت بدست اورده‌ایم و همین که توانستیم نشان دهیم که باید این اتفاق بیافتد. در بسیاری از نمایشگاه‌های کشور فضایی به استارتاپ‌ها به صورت رایگان اختصاص داده‌‌می‌شود. امسال تصمیم براین شد که این موقعیت را به آن‌ها دهیم تا خود را محک زده و به خود ثابت کنند به حدی رسیده‌اند که بتوانند هزینه‌ها را پوشش دهند و در نمایشگاه شرکت کنند و امیدواریم بهترین بهره را ببرند.

به نظر می‌آید کیفیت امسال استارتاپ‌ها بسیار بهتر از سال گذشته است. اما باز هم استارتاپ‌هایی دیده شدند که به آن‌ها نمی‌توان گفت استارتاپ، نظر شما چیست و سیاست شما برای حضور استارتاپ‌های قوی‌تر و بهتر چیست؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات این الکامپ این است که ما دیگر یک استیج نداریم و سه استیج برای ارائه داریم و در نتیجه سه موضوع مختلف برای اجرا خواهیم داشت.

این فضایی است که تمام استارتاپ‌ها می‌توانند از آن استفاده کنندو در مرحله پیش ثبت نام ما حدود هشتصد متقاضی داشتیم و زمان نمایشگاه این تعداد ریزش داشتند که قابل پیش‌بینی بود، البته باز هم درخواست داشتیم اما ظرفیت سالن بیش از این گنجایش نداشت.

نکته ای که در سوال شما مطرح است همان دلیلی است که امسال در الکام استارز سه استیج قرار داده‌ایم. چون این بخش بندی‌، سطح‌های متفاوتی که استارتاپ ها در آن قرار دارند را نشان می‌دهد. وقتی شما وارد بخش مشاوره می‌شوید، به این معنی است که هنوز ایده شما اجرایی نشده‌است و نیاز به کمک دارید، یا در شتاب دهنده هستید دوست دارید به شما کمک شود تا بتوانید ایده خود را بهتر کنید و یا به این نتیجه میرسید که مدل کسب و کار غلط بوده‌است و نیاز به تغییرات دارید.

پس در نتیجه خواستیم استارتاپ‌هایی که در حد ایده بودند نیز بتوانند در نمایشگاه شرکت کنند، در صورتی که بتوانند هزینه خود را بدهند. در واقع تنها فیلتر ما برای شرکت در نمایشگاه هزینه ورودی بود، دلیل این اتفاق این بود که سال گذشته خیلی از دوستان استارتاپی که برای شرکت در نمایشگاه انتخاب نشدند به انتخاب نشدن خود معترض بودند و معیاری که دلیل عدم حضورشان در نمایشگاه بود را می‌پرسیدند. امسال معیار ما برای انتخاب توانایی مالی استارتاپ‌ها بود.اکنون که سه نوع ارائه داریم این فرصت موجود است که استارتاپ‌ها طرح و خودشان را محک بزنند، و به این نتیجه برسند که ایا به حدلازم رسیده‌اند؟ به عنوان مثال متوجه این موضوع شوند که سرمایه‌گذاران سرمایه مورد نیاز را به آن‌ها را تامین می‌کنند یا خیر، همین بازخورد هم می‌تواند به آن‌ها بسیار کمک کند.

برای سال آینده از تمام تجربه‌هایی که در سال‌گذشته و امسال جمع شده استفاده خواهیم کرد.

توضیحاتی در مورد داورانی که ارائه‌ها را بررسی می‌کنند می‌دهید؟

بحث داوری را خانم آیت حسینی مدیریت می‌کنند، داورهای سال‌گذشته و امسال همپوشانی بسیار مناسبی دارند، بسیاری از داوران سال گذشته اکنون نیز حضور دارند، داوران بیشتر از صاحبان کسب و کار هستند و در این سیستم باتجره و مجرب هستند.

من فکر می‌کنم یک رفتاری که از استارت‌ها دیده می‌شود و باید زود‌تر جلو آن گرفته شود، بیشتر باعث رشد استارتاپ می‌شود این است که اصل ماجرا حضور در الکامپ، بزرگ‌ترین رویداد حوزه ICT است و باید به آن پرداخته شود. ولی امسال بسیاری از استارتاپ‌ها به حاشیه پرداخته بودند. بسیاری از استارتاپ‌ها نیاز به مشاوره در خصوص ارائه صحیح دارند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علیرضا قنبری
Telegram: Ali_rezaGhanbariInstagram: Alireza.Ghanbari1Gmail: AlirezaGhanbari.Toranji