حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۲ ترفند در Windows 10 که شاید نمی‌دانستید

ویندوز مایکروسافت مجموعه‌ایی از ویژگی‌های به خوبی تنظیم شده است. هر ویژگی نتیجه‌ی کار  تیمی از مهندسان متعهد است که بهترین تجربه ممکن (اغلب قابل شخصی‌سازی) را خلق می‌کنند. با این مجموعه دقیق و عظیم از برنامه، وجود ترفند‌های کوچک و جلوه‌های رابط کاربری که اکثر مردم حتی درباره‌ی آنها نمیدانند منطقی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اینطور که به نظر می‌رسد، ترفند‌های زیادی در زیر سطح هیولای پهن که ویندو است وجود دارد. تنها چیزی که نیاز است کمی جست و جو است.

ما ۱۲ ترفند جالب که به شما  کمک میکند کمی تجربه متفاوت از ویندوز همیشگی را تجربه کنید جمع کرده اییم. یا حداقل چیزهایی ک ممکن است شما درباره آنها اطلاعی نداشتید. بعضی از آنها سالهاست که در ویندوز وجود دارند، در حالی ک برخی از آنها متلق به ویندوز جدید این غول فناوری میباشند.

۱- منوی مخفی استارت

اگر شما یکی از هوادارن تجربه منوی قدیمی ویندوز هستید، هنوز هم میتوانید به گونه‌ایی آن را داشته باشید. اگر روی آیکون ویندوز در سمت چپ پایین صفحه راست کلیک کنید بی‌درنگ منویی از حروف  به همراه شماری از  از برنامه های مشهور ( برنامه ها و ویژگی‌ها ، جست و جو و run ) نمایش داده می‌شود. تمامی این گزینه‌ها از طریق منوی استاندارد قابل دسترسی هستند، اما با رابط کاربری حرفی قادر خواهید بود سریع‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۲- دکمه مخفی دسکتاپ

دکمه دسکتاپ در اصل به ویندوز ۷ بر می‌گردد. در ثسمت پایین سمت راست صفحه، دکمه‌ی مخفی دسکتاپ وجود دارد. اگر آنرا نمی‌بینید به قسمت راست تاریخ و زمان نگاه کنید. یک قسمت کوچک نقره‌ایی رنگ از دکمه‌ی غیرقابل دیدن وجود دارد. روی آن کلیک کنید  تا تمامی پنجره‌های موجود کوچک شده و به دسکتاپ بر می‌گردید. میتوانید ماهیت آن را در تنظیمات تغییر دهید تا با راست کلیک و یا بردن نشانه گر موس در آن منطقه به تنهایی این کار را انجام دهد.

۳- چرخاندن صفحه با استفاده از کلید‌های ترکیبی Ctrl+Alt+D+جهت های کیبورد

این نکته برای بسیاری مفید نیست،اما با استفاده از کلید‌های  Ctrl+Alt+D+جهت های کیبورد می‌توانید به صورت مداوم صفحه را بچرخانید.  دکمه‌ی جهت پایین  صفحه را زیر و رو میکند، سمت راست یا چپ صفحه را ۹۰ درجه به سمت خود می‌چرخاند، و دکمه بالا صفحه را به حالت استاندارد بر‌می‌گرداند. اگر از چند صفحه نمایش استفاده می‌کنید این ویژگی به شما اجازه می‌دهد  فقط همان صفحه را در حالت خاص خود تنطیم کنید.

متناوبا، میتوانید با راست کلیک بر روی صفحه‌ی دسکتاپ خود و از طریق تنظیمات گرافیکی (Graphics Options) صفحه خود را به جهت های مختلف بچرخانید. این قابلیت در ویندوز‌های ۱۰ و ۷ موجود است.

۴- فعال کردن قابلیت Slide to Shutdown

این ترفند فقط در ویندوز ۱۰ کار میکند. پیچیده است و احتمالا ارزش تلاش برای چیزی که بدست می‌آورید را ندارد اما بفرمایید

روی دسکتاپ راست کلیک کرده New > Shortcut را انتخاب کنید. در پنجره جدید کد زیر را paste کنید

%windir%\System32\SlideToShutDown.exe

این‌کار یک آیکون قابل کلیک کردن روی دسکتاپتان ایجاد میکند، که شما میتوانید نام آن‌را  مطابق میل خود تغییر دهید.برای خاموش کردن با پایین کشیدن، بر روی آیکون جدید دوبار کلیک کرده تا یک نوار پایین کشیدنی ظاهر شود. سپس با استفاده از موس ان را به پایین صفحه بکشید، در نظر داشته باشید که با این عمل کامپیوتر شما به حالت sleep نمیرود بلکه خاموش می‌شود

۵- فعال کردن God Mode

اگر از آن دسته از مصرف کنندگان هستید ک میخواهند به کامپیوتر شخصی خود دسترسی کامل داشته باشند این قابلیت برای شما ساخته شده است. بر روی دسکتاپ یک پوشه جدید ایجاد کنید و اسم آن‌را به

  {GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C

برای وارد شدن به این حالت بر روی پوشه دوبار کلیک کنید و لذت ببرید.

۶- راست کلیک بر روی کاشی‌ها

اگر میخواهید کاشی‌هارا شخصی سازی کنید بر روی آنها راست کلیک کنید تا منوی جدید ظاهر شود. این منو به شما گزینه‌های گوناگونی مانند قابلیت حذف از منوی استارت، تغییر اندازه پنجره‌ها و یا خاموش کردن آن کاشی زنده را می‌دهد.

۷- راست کلیک بر روی نوار وظیفه

قابلیت‌های کاربردی بسیاری در اینجا وجود دارد که به شما دسترسی سریع به تعدادی از موارد از پیش تعیین شده برای نوار افزار،کرتانا و برنامه‌های ویندوز را می‌دهد. خیلی از موارد در اینجا تنها با یک کلیک قابل دسترسی هستند.

۸- تکان دادن

در واقع این ویژگی در ویندوز ۷ وجود داشت، اما من پی بردم ک بسیاری از مردم آن را نمیشناسند یا نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند. اگر صفحه‌ایی مملو از پنجره ها دارید، این درهم ریختگی را میتوانید با گرفتن بالای پنجره‌ایی ک میخواهید و تکان دادن آن بقیه پنجره‌هارا کوچک کنید. اگر ناگهان  از این کار پشیمان شدید دوباره تکان دهید تا پنجره ها برگردند.

 

۹- کشیدن برای پین کردن پنجره‌ها (Drag to Pin Windows)

این قابلیت از زمان ویندوز ۷ موجود است، اما برخی ویژگی‌های اضافه در ویندوز ۱۰ دارد. اگر شما پنجره‌ایی را بگیرید، و به سمتی از صفحه بکشید، اندازه آن طوری تغییر میکند ک نیمی از صفحه را در بر بگیرد.

در ویندوز ۱۰، شما این اختیار را دارید تا پنجره را به هر گوشه از صفحه بکشید تا ربعی از صفحه را اشغال کند. اگر از چند نمایشگر استفاده می‌کنید، میتوانید با کشیدن پنجره به مرز یک گوشه و منتظر ماندن برای سیگنال ببینید ک آیا پنجره در گوشه باز میشود یا خیر.

همچنین میتوانید با استفاده از کلید Windows و هر  کلیدی از جهت‌ها این عمل را انجام دهید.

۱۰- بازی‌های مخفی در کرتانا

این بازی‌ها اگرچه زیاد جذاب نیستند اما برای گذران وقت، کرتانا به شما کمک میکند. میتوانید با تایپ کردن(یا گفتن) “Rock Paper Scissors “،Roll the Die” و یا “Flip the Coin” در کرتانا تجربه‌ی سرگرم کننده گرافیکی داشته باشید.

۱۱-تغییر سریع بین دسکتاپ‌های مجازی

آیا از انجام چند کار برروی کامپیوتر شخصی خود خوشتان می‌آید؟ پس حالا میتوانید با ویندوز ۱۰ شادی کنید، اهالی ردموند بالاخره دسترسی جدیدی برای دسکتاپ‌های مجازی فراهم کردند.

ابتدا روی نواز وظیفه کلیک کنید(ایکون سمت راست منوی ویندوز). اینکار تمام پنجره‌های باز را با آیکون جدا میکند. حالا میتوانید هرکدام از این پنجره‌هارا به سمت دکمه‌ایی ک می‌گوید دسکتاپ جدید (New Desktop) در پایین سمت راست بکشید تا یک دسکتاپ مجازی جدید ک مشاهده می‌کنید در پایین منوی وظیفه وجود دارد. با این کار میتوانید برنامه های خود را به  بخش‌های کاری، شخصی و رسانه‌های اجتماعی در دسکتاپ‌های جداگانه تقسیم کنید.

به محض اینکه از task view خارج شوید، قادر خواهید بود با استفاده از کلید های Windows button+Ctrl+right/left بین دسکتاپ‌های مجازیتان جابجا شوید در حالی ک بقیه آیکون‌های  روی دسکتاپ دست نخورده باقی می‌مانند.

برای برداشتن دسکتاپ‌ مجازی، کافیست به Task View برگشته و تمام دسکتاپ‌های مجازی رو حذف کنید، با این کار برنامه موجود در آن دسکتاپ بسته نخواهد شد بلکه به دسکتاپ پایین‌ تر فرستاده می‌شود.

۱۲- شفاف کردن پنجره Command Prompt

اینطور که بنظر می‌رسد این ویژگی در ویندوز ۱۰ جدی است. این ویژگی احتمالا تنها برای محدود کردن تو رفتگی در صفحه است، اما اگر میخواهید انگشتان مجازیتان را با Command Prompt درون قسمت های داخلی ویندوز کنید، ویندوز ۱۰ حالتی روح وار را برای این کار دارد.

برای دسترسی به Command Prompt در ویندوز ۱۰، روی منوی ویندوز کلیک کرده و تایپ کنید “Command Prompt” تا دسترسی سریع به برنامه داشته باشید. روی آن کلیک کنید. برای شخصی سازی تجربه‌ی  CP بر روی قسمت بالای پنجره راست کلیک کنید تا منو باز شده و حال “Properties” را انتخاب کنید. بر روی قسمت رنگ‌ها(Colors) کلیک کرده تا گستره‌ایی از گزینه‌های شخصی سازی را ببینید. در انتهای این پنجره، گزینه “Opacity”را خواهید یافت، که به شما اجازه میدهد CP را شفاف کنید.

این ویژگی به شما اجازه خواهد داد که در حالی که درون CP مشغول هستید همزمان بتوانید دسکتاپ را مشاهده کنید.

نظر شما چیست؟ آیا این موارد را می‌دانستید؟

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد جعفری
علاقه مند به دنیای گیم و تکنولوژی.. اگر سوالی وجود داشت با ایمیل mo.jafari.g@gmail.com در ارتباط باشید