حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنشیال PH1 ، اسنشیال Home و اندی رابین

چند روز پیش در جریان کنفرانس Code 2017 شاهد رخ دادن اتفاقی بودیم که آن چنان دور از انتظار نبود اما به شکل غیر منتظره ای ارایه شد. می دانستیم که اندی رابین یکی از خالقان اندروید چندی پیش از این شرکت جدا شد و شرکت خود را به نام PlayGround را تاسیس کرد. چندی پیش در توییتر اندی شاهد یک تصویر جالب از موبایلی ناشناخته بودیم که حالا دلیل طرز عجیب در درست گرفتن آن شدیم. تا به اینجای کار قابل انتظار بود که اندی رابین یک موبایل جالب توجه را معرفی کند اما جایی داستان جالب تر می شود که به نگاه کلی وی نسبت به آینده ای قرار است رقم بزند، نگاهی داشته باشیم. با ترنجی همراه باشید تا خلاصه ای از آن چه که روی داده است و برداشت ما از آن را همراه با نظرات شما با هم مرور کنیم.

پلی گروند

این لوگوی شرکت پلی گروند (Play Ground) است. شرکتی که شرکت یا برند اسنشیال (Essential) یکی از زیر مجموعه های آن به شمار می رود. پلی گروند تحت این برند دو محصول ارایه کرده است که در کنفرانس Code 2017 توسط اندی رابین معرفی شدند و بازخوردهای متفاوتی گرفتند. در بازار اشباع و حتی فوق اشباع این روزها کمتر دستگاهی را می توان دید که درباره آن زیاد فکر کنیم و سعی در پیدا کردن خط مشی آن داشته باشیم، اسنشیال شاید به واسطه اندی رابین بیشتر جدی گرفته شده است.

اسنشیال

اسنشیال

اسنشیال برندی است که لوگوی بالا را دارد. پیدا کردن این لوگو از این بابت برای ما جالب بود که روی موبایل یا دستیار هوشمند خانگی این شرکت به صورت مشخص درج نشده است. تا به اینجای کار دانستیم که اسنشیال دو محصول دارد که یکی از آن ها موبایل و دیگری دستیار هوشمند خانگی آن است. اجازه بدهید با محصول جذاب تر آغاز کنیم، اسنشیال هوم (Essential Home).

اسنشیال هوم

اسنشیال هوم

اسنشیال هوم دستگاهی است که در دسته بندی جدیدی وارد بازار نشده است. اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم می توانیم بگوییم همانند آمازون الکسا یا گوگل هوم عمل می کند اما باید توجه کنید “همانند” به این معنی نیست که این همان است اما با برندی دیگر، بلکه اینجا یک تفکر دیگر وجود دارد. اول از همه آن که سیستم عامل آن یک سیستم عامل جدید است. Ambient OS نام سیستم عاملی است که این دستیار هوشمند خانگی را پشتیبانی خواهد کرد. این سیستم عامل همانند اندروید متن باز است. در دیگر دستیارهای هوشمند خانگی همانند آمازون الکسا، گوگل هوم و البته در آینده ای نه چندان دور دستگاهی با نام احتمالی سیری اسپیکر (نمونه مشابه اپلی) شما می توانید به صورت صوتی به دستگاه دستور بدهید تا این مادر-دستگاه بتواند به دیگر دستگاه های متصل در منزل از جمله تلویزیون، موبایل، بلندگوها، ابزارهای هوشمند خانگی اعم از لامپ، قفل، اجاق گاز یا حتی پریزها عمل مورد نظر شما را منتقل کند. برای اینکه این مادر-دستگاه بتواند با دیگر ابزارهای متصل رابطه برقرار کند، یا باید از پلتفرم اختصاصی آن ها پشتیبانی کند یا باید بی خیال آن شوید.

Ambient OS نام سیستم عاملی است که این دستیار هوشمند خانگی را پشتیبانی خواهد کرد.

تصور کنید از اسمارت تینگز (Smart Things) سامسونگ استفاه می کنید، برای کنترل آن ها یا باید از برنامه ویژه آن ها روی موبایل استفاده کنید و یا مادر-دستگاهی که بتواند آن را پشنیبانی کند داشته باشید. یا فرض کنید از دستگاه های هماهنگ با اپل هوم استفاده می کنید، باید آیفون داشته باشید، یا اگر موبایل اندرویدی دارید و بیشتر دستگاه های خانگی شما با این پلتفرم فوق فراگیر هماهنگ هستند، باید گوگل هوم را داشته باشید. اینطور نمی شود، انتخاب کاربرها بسیار متنوع است و از طرفی همه شرکت ها در همه زمینه ها بهترین نیستند. اگر قرار باشد در آینده ای که پر از دستگاه های متصل است، بخواهیم با چندین برنامه روی موبایل یا چندین دستیار هوشمند صوتی خانگی که ما در این مقاله به آن مادر-دستگاه نیز گفته ایم، داشته باشیم خیلی احمقانه به نظر می رسد، اینطور نیست؟

اسنشیال هوم

اسنشیال هوم اینجاست تا این مشکل را حل کند. البته این ممکن نخواهد بود مگر با همکاری شرکت های بزرگی که راضی کردن آن ها کار ساده ای به نظر نمی رسد. گوگل، اپل و حتی سامسونگ همگی در جهتی حرکت می کنند که اکوسیستم خود را بیش از پیش گسترش بدهند و رو به بازارهای بکر و پر پتانسیل تری نسبت به بازار اشباع موبایل های هوشمند بروند. حال اینکه اندی رابین چطور می خواهد اسنشیال هوم را در دل آنها جا کند مشخص نیست اما پر واضح است که این ایده را کاربر می پسندد و نقطه پرگار همه تولیدکنند ها نیز کاربر است. اینکه اسنشیال هوم به شما امکان انتخاب متنوع می دهد، اینکه اسنشیال هوم به تولیدکننده های ریز و درشت امکان ارایه راحت تر محصولات هوشمند ارزان را می دهد، اینکه این موجود (!) می تواند با محصولات همه شرکت ها (در صورت موافقت آن ها) متصل شود، می شود نقطه راه گشای آینده پر از محصولات متصل زندگی ما. همان آینده ای که پایه شبکه ارتباطی نسل پنجم (۵G) بر پشتیبانی زیرساختی آن نوشته شده است.

نقطه راه گشای آینده پر از محصولات متصل زندگی ما

از طرفی برتری های ویژه ای نیز در تولید اسنشیال نسبت به گوگل هوم و آمازون الکسا وجود دارد. در دو رقیب قدیمی تر اسنشیال هوم راه ورودی دستگاه به صورت صوتی است که برای استفاده بدون دست در خانه ایده آل به نظر می رسد. خروجی آن ها نیز به صورت صوتی است. اندی رابین معتقد است که ورودی صوتی می تواند بسیار خوب و طبیعی باشد اما خروجی صوتی همواره به شما بهترین پاسخ را نمی دهد. برای همین منظور است که یک نمایشگر روی آن قرار داده شده تا برخی داده ها به صورت دیگری برای شما نمایش داده شود.

اسنشیال PH1

می دانیم که تا به اینجای کار شاید خیلی بحث پر زرق و برقی نبوده باشد، همانند اسکلت بنا که خیلی جذابیتی ندارد و نمای آن به آن جذابیت می دهد، این بحث نیز پایه آینده ای است که اندی رابین در پلی گروند به آن فکر می کند و در اسنشیال هوم خود را نشان داده است. اما رابین آنقدر هوشمند هست که به بازار پر سود موبایل های هوشمند نیز نگاهی داشته باشد! اجازه بدهید به قسمت خوشمزه معرفی، یعنی معرفی اسنشیال فون برسیم. دستگاهی که اندی رابین خیلی دوست داشت آن را “فون” خالی (!) بنامد اما به گفته Walt Mossberg شما نمی توانید به یک موبایل چنین اسم کلی را نسبت بدهید. اسنشیال PH1 نام اصلی این دستگاه است که در ادامه ما آن را اسنشیال فون می نامیم.

اسنشیال فون

این دستگاهی است که توسط اندی رابین به عنوان موبایل شرکت اسنشیال معرفی شد. باید بگوییم اولین بازخورد ما برای این دستگاه، هیجان زیادی دیده نمی شود. در حقیقت شیائومی با می میکس و پس از آن ارایه هایی همچون الجی جی ۶ و گلکسی اس ۸ اجازه نمی دهند که به نسبت به دیدن یک موبایل با نمایشگر بدون حاشیه خیلی هیجان زده بشویم اما بیاید خیلی بی انصاف هم نباشیم، شرکت های بزرگی مثل اچ تی سی، سونی و هواوی هنوز چنین دستگاهی با چنین نمایشگری ندارند، پس عادلانه است که برای یک شرکت نوپا بگوییم آن ها افراد جسوری هستند!

بیایید کمی ریزتر بشویم.

این تصویری است که چندی پیش اندی رابین در توییتر خود منتشر کرد. همیشه سوالمان این بود که چرا این موبایل به این ژشت در دست شخص قرار دارد! دلیل را چند شب پیش متوجه شدیم. دلیل حضور دوربین سلفی دقیقا در وسط نمایشگر است. برگردید بالا و تصویر اصلی مطلب را ببینید. در حقیقت به وضوح می توان دید که هنوز فرم-فکتور موبایل بدون حاشیه یا با حاشیه بسیار کم به درستی تبیین نشده است. فرم-فکتوری که به محض مشخص شدن دید اپل به آینده چنین دستگاه هایی در شهریور همین امسال و ارایه آیفون بعدی، شکل قرص و محکم تری به خود خواهد گرفت.

به وضوح می توان دید که هنوز فرم-فکتور موبایل بدون حاشیه یا با حاشیه بسیار کم به درستی تبیین نشده است.

در این فرم-فکتور می توان دستگاه هایی مثل آکواس های شارپ، می میکس شیائومی، الجی جی ۶ و گلکسی اس ۸ سامسونگ را دید. در این بین به نظر ما بهترین عملکرد را سامسونگ داشته است. گلکسی اس ۸ متقارن است و همه چیز آن سر جای خودش است، دقیقا مثل یک موبایل معمولی و حتی جک ۳٫۵ میلی متری صدا نیز در عین ضد آب بودن این دستگاه ظریف سر جای خودش است. همواره به یاد داشته باشید که ایجاد یک تغییر بزرگ بدون ایجاد هیچ تغییر نامتناسبی خود یک شاهکار است. دیگر تلاش را می توان در الجی جی ۶ نامتقارن و در جایگاه های بهم ریخته دوربین جلو و عدم تقارن این دستگاه دید.

طراحی اسنشیال فون نیز به همین شکل است. هر چند حاشیه کم آن سعی کرده است یک نمایشگر ۵٫۷ اینچی را در اندازه یک موبایل ۴٫۷ اینچی که مدیونید آن را آیفون ۷ بدانید (!) ارایه کند اما از عدم تقارن نا خوشایندی زجر می برد. به خصوص این که دوربین سلفی دستگاه دقیقا وسط نمایشگر است. این که دوربین سلفی همانند می میکس یا آکواس شارپ زیر نمایشگر نیست خیلی خوب است اما وسط نمایشگر هم جای آن نیست! این سبب می شود بخش قابل توجهی که در نتیجه مهندسی و حذف حاشیه نمایشگر به فضای مفید کاربری بازگشته است، به شکل مسخره دوباره بی کاربرد شود.

این سبب می شود بخش قابل توجهی که در نتیجه مهندسی و حذف حاشیه نمایشگر به فضای مفید کاربری بازگشته است، به شکل مسخره دوباره بی کاربرد شود.

طراحی پشت آن، با دوربین دوتایی هم سطح بنده جذاب است. دو پین در سمت راست دوربین می بینید که به تفصیل درباره آن ها صحبت خواهیم کرد. برای بستن بحث طراحی و ورود به مبحث موبایل ماژولار باید بگوییم جسارت استفاده از تیتانیوم به جای آلومینیوم برای فریم دور دستگاه و سرامیک برای قاب پشتی آن قابل ستایش است. تیتانیوم در مقابل آلومینیوم در مقابل تو رفتگی در اثر ضربه مقاوم تر است و سرامیک نیز مقاومت بی نظیری دربرابر خش دارد.

در بحث طراحی بد نیست بدانید مقاومت در برابر آب و جک ۳٫۵ میلی متری صدا از غایبان لیست هستند. در لیست سخت افزار چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ بسیار می درخشد اما حافظه داخلی غیر قابل ارتقا و انتخاب محدود به ۱۲۸ گیگابایت کمی دلسرد کننده است.

چیپست اسنپدراگون ۸۳۵

بسیار خوب، به بحث موبایل ماژولار وارد می شویم! آماده اید؟ 🙂

موبایل ماژولار

موبایل ماژولار ایده جاه طلبانه و دوست داشتنی است که متاسفانه آن هم هنوز فرم فکتور خاص خود را نهادینه نکرده است. باید بگوییم اگر پروژه روئایی کنسل شده Ara گوگل را خط بگیریم، می توان گفت ایده موتو مادز موتورولا بهترین تا به امروز بوده است. اسنشیال نیز همینطور فکر می کند اما کمی متفاوت تر! شما هم دو پین پشت دستگاه را دیده اید و احتمالا متصورید که آن ها برای ارتباط ماژول با موبایل هستند. پاسخ شما هم بله است هم خیر. ارتباط از نوع فیزیکی و مگنتی برای نگاه داشتن آن صحیح است نه از نوع ارتباط الکتریکی و انتقال دیتا! این ماژول ها به صورت بی سیم با دستگاه ارتباط بر قرار می کنند و کار آن پین ها قرار دادن ماژولدر محل مناسب برای ارتباط محدوده نزدیک بی سیم با موبایل است.

پاسخ شما هم بله است هم خیر

چیزی که بیشتر این طرح را جذاب تر می کند، تنها ماژول موجود برای آن است، دوربین ۳۶۰ درجه ای که جذاب ترین دوربین ۳۶۰ درجه ای موبایل است. تصویر زیر را ببینید:

شما با داشتن این ماژول ارزان ۵۰ دلاری می توانید یک چشم ۳۶۰ درجه ای به موبایل خود بیافزایید. به سبب فرم فکتور خاص اسنشیال برای ارتباط ماژول با دستگاه شما می بینید که ماژول نیازی به راه ارتباطی داخلی ندارد، نیازی به باتری ندارد، حجم زیادی ندارد و در مجموع یک نمونه خیلی خیلی کوچک و قابل حمل است که به سادگی به موبایل شما وصل می شود. اگر دیگر ماژول ها نیز به همین شکل خلاقانه به موبایل وصل شوند، باید گفت اسنشیال توانسته است یک موبایل ماژولار جذاب تولید کند.

اسنشیال فون هم یک موبایل اندرویدی دیگر است!

اینکه اسنشیال PH1 می تواند دوقطبی اپل-سامسونگ را بشکند یک پاسخ مشخص دارد، خیر! این مشخص است. اولین دلیل این پاسخ این است که اسنشیال فون هم یک موبایل اندرویدی دیگر است! دومین آن این که درصد جذابیت یا همان وو-فکتور آن هر چقدر هم که بالا باشد، آن زمان که قرار است نزدیک به ۷۰۰ دلار از اعتبار پولی شما کم کند، آن هیجان ذهنی که به شما داده است می پرد و با این سوال که چرا آیفون یا گلکسی اس نخرم رو به رو می شوید.

اندی رابین

گاهی گوهره یک شرکت، یک کار، یک حرکت دقیقا شمایید. مثل یک کهربا در قلب موتور آن هیجان. اگر شما از آن بیرون بروید و در جایی دیگر قرار بگیرید، آن هیجان را به جایی دیگر می برید. اندی رابین از این دسته افراد است که می توان به آن گفت کهربا. برای خود یک برند است، برندی شناخته شده که به واسطه آن شرکت های و برندهای جدیدش اعتبار می گیرند. دید باز او برای شرکت ها و محصولاتی که درباره آن بحث شد می تواند نقطه روشنی برای ایجاد یک پلتفرم سوم باشد اما حقیقت این است که این کار آنقدر سخت بوده که تا کنون هیج شرکتی نتوانسته است با سهم قابل ذکری از بازار آن را انجام دهد.

اجازه بدهید پیش از پایان، شما را به تماشای حتمی این مصاحبه در Code 2017 بین Walt Mossberg و اندی رابین دعوت کنیم:

نظر شما درباره اسنشیال PH1، اسنشیال هوم و اندی رابین چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mega08

خیلی خوبه . از هم ظاهرش هم مشخصات سخت افزاری هم جنس بدنه . همه چی تکمیله . فقط باید واستیم بیاد ببینیم رابط کاربریش چجوریه

Modarz

اگر دوربین سلفی اینطوری نبود طراحیش عالی میشد، ولی خیلی گرونه اونم برای شروع:|
.
.
ناموسی حال کردم، متن خیلی خوبی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)