حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپلِ تاثیرگذار؛ نگاه سینا

تاثیرگذاری برخی شرکت های فناوری در بازار لزوما به دلیل پیشرو بودن آن ها نیست. اپل یک نمونه بسیار خوب برای این دسته از شرکت ها است. البته که این شرکت امریکایی در خیلی از زمینه ها و فناوری های استفاده شده در دستگاه هایش پیشرو بوده و حتی خود مبدع برخی دسته بندی های خیلی حیاتی در دستگاه های الکترونیک مورد استفاده امروزه ما است اما امشب می خواهیم به برخی موارد بپردازیم که حتی تا پیش از ارایه اپل، در خیلی از محصولات وجود داشته اند اما تولیدکننده خاصی به آن ها توجه نمی کرده است ولی پس از گوشه چشم اپل به آن، تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آن ها به استفاه از آن پرداخته اند. درادامه با ترنجی همراه باشید تا اپل تاثیرگذار را از نگاه من ببینیم.

ابتدا باید بگویم که اشتباه نکنید لزوما منظور ما “کپی کردن” نیست. حتی به موارد بدیهی مثل اینکه چرا این موبایل چهارگوش و صفحه لمسی است یا چرا آیکون هایش با لبه های گرد طراحی شده نیز توجهی نداشته ایم. این مقاله بیشتر متمرکز بر “تاثیرگذاری” راهبردهای اپل برای محصولات خود است که روی بازار تاثیر کاملا محسوسی می گذارد. می توان به آن الهام گرفتن گفت یا دنباله روی اما لزوما کپی نیست.

دوربین دوتایی

HTC Back

دوربین دوتایی به هیچ وجه مورد جدیدی نیست. البته که کاربرد هر شرکت از قرار دادن دو دوربین به عنوان دوربین اصلی، متفاوت بوده است اما چیزی نیست که برای اولین بار استفاده شده باشد. از اولین استفاه ها می توان به اچ تی سی Evo 3D و یا اجی Optimus 3D اشاره کرد. این دستگاه ها با دوربین دوم فیلم برداری ۳ بعدی می کردند که مورد استقبال نیز قرار نگرفتند. پس از آن ها الجی دوباره با تلاش دیگری به این زمینه بازگشت و الجی جی ۵ را ارایه نمود. هواوی پی ۹ نیز دستگاهی است که همان حوالی با دوربین دوتایی عرضه شد. نسل های بعدی این دستگاه ها نیز با همین سیستم دوربینی ارایه شدند.

apple-iphone-watch-20160907-4920.0

اپل پس از این دو شرکت درآیفون ۷ پلاس از دوربین دوتایی بهره برد. مورد استفاده هر سه این شرکت ها از دوربین دوتایی برای پرچمداران خود کاملا با یکدیگر متفاوت است و در مجموع می توان گفت اپل استفاده هوشمندانه تری از این دو دوربین داشته است. حالت عکاسی پرتره یکی از نمونه های قوی این دوربین است که خیلی خوب هم بازاریابی شده است. تا پیش از عرضه آیفون ۷ پلاس، شرکت ها نگاه خاصی به دوربین دوتایی نداشتند اما حالا پس از ارایه آن با دو دوربین و به خصوص حالت پرتره، می بینیم که یکی از مانورهای اصلی هواوی در تبلیغات میت ۹ و پی ۱۰ همین دو دوربین با تمرکز بر حالت پرتره است.

علاوه بر آن می توان انتظار داشت که امسال با توجه به پشتیبانی کامل چیپست های جدید کوالکام از دو دوربین در رده های پایین تا پرچمدار، شاهد دستگاه های دو دوربینه بیشتری باشیم. حتی چیپست جدید رده پرچمدار سامسونگ یعنی اگزینوس ۸۸۹۰ نیز از این فناوری پشتیبانی می کند.

مقاوت در برابر آب

apple-iphone-7-1-615x372

موبایل های ضد آب را بیشتر با برند سونی می شناسیم. این برند از سال ۲۰۱۴ به صورت متمرکز روی دستگاه های موبایل هوشمند ضدآب کار می کند. اچ تی سی و موتورولا نیز دستگاه های مقاوم در برابر پاشش قطرات آب تولید کرده اند اما هیچ وقت روی این موضوع متمرکز نبودند. سامسونگ پس از یک نسل تولید دستگاه ضد آب گلکسی اس ۵، در گلکسی اس ۶ از این قابلیت رو برگرداند و سپس در گلکسی اس ۷ دوباره به آن بازگشت.

اپل پس درآیفون ۷ تصمیم به اضافه کردن این قابلیت به پرچمدار خود گرفت. پس از این تصمیم شاهد ارایه الجی جی ۶ با قابلیت مقاومت در برابر آب هستیم. البته که این اولین دستگاه ضد آب الجی نیست و قبلا V34 را در ژاپن با این قابلیت عرضه کرده بود اما پس از آیفون ۷. اجازه بدهید یک موضوع دیگر را نیز روشن کنیم. اشتباه نکنید که مثلا مهندس های الجی نشسته اند تا ببینید اپل آیفون ۷ را ضد آب می سازد یا نه تا این قابلیت را به الجی جی ۶ اضافه کنند. منظور ما این است که در تکامل بازار به سوی یک قابلیت لازم، پس از تمرکز اپل بر روی آن شاهد یک جهش در به روزشدن همه دستگاه ها به دارا بودن این قابلیت هستیم.

xperia-z-features-durability-water-resistant-1880x940-a23b80b522ebeb90df448bd824e23168

همچنین هواوی در تبلیغات پی ۱۰ به قابلیت ضد آب بودن می پردازد حال آنکه این دستگاه تنها گواهی IPX3 دارد، این یعنی همان میزان مقاومت گوگل پیکسل در مقابل آب که البته این شرکت اصلا در بازاریابی خود به آن نپرداخت. مسلما در آینده شاهد پرچمدارهای ضد آب بیشتری از شرکت های مختلف هستیم.

هندزفری بی سیم

og (1)

هندزفری بی سیم اصلا مورد جدیدی نیست. البته به شکلی که ایربادهای اپل را می بینیم نبوده اند اما پیش از عرضه آن ها شاهد دستگاه هایی مثل Gear iConex بوده ایم که حتی کارایی های بیشتری مثل ثبت ضربان قلب و حافظه داخلی نیز دارد. حالا پس از عرضه ایربادهای بی سیم اپل حتی شاهد استقبال بیشتر کاربران از این نوع گجت ها هستیم. این موضوع در حالی است که پیش از این ارایه، هندزفری بی سیم های زیادی در بازار وجود داشتند.

رنگ ها

history-iphone-4-hero

اینجا جاییست که اپل یک جای پای خیلی پررنگ دارد. از تمرکز این شرکت بر رنگ سفید در آیفون ۴ و پر شدن موبایل های سفید در بازار تا ارایه رنگ طلایی در آیفون ۵ اس، رنگ رزگلد در آیفون ۶ اس و مشکی براق در آیفون ۷ که پس از هر کدام از آن ها شاهد ارایه محصولات دیگر شرکت ها در رنگ های مشابه بوده ایم. مسلما آیفون ۵ اس اولین موبایل آلومینیومی طلایی نبوده است و یا آیفون ۴ اولین موبایل سفید نیست، حتی تا پیش از آیفون ۶ اس تعداد زیادی موبایل صورتی وجود داشته است اما چرا پس از عرضه آیفون با برند “رزگلد” هر دستگاهی با هر جنس بدنه ای یک رنگ با همان نام نیز دارد؟ چرا پس از آیفون ۷ جت بلک شاهد مشکی مات و براق در اکسپریا ایکس زد پریمیوم و الج جی ۶ هستیم؟ چرا سامسونگ رنگ مشکی مرواریدی را برای گلکسی اس ۷ اج تولید کرد؟ پاسخ مشخص است!

رابط کاربری سفید

ios-10-548cd192c490d4a08c62925e4,0,0,0,0,0-0,1377-538

اپل مدت بسیار زیادی است که رابط کاربری خود را متمرکز بر رنگ سفید طراحی می کند. پس ازاین تصمیم می بینیم که تمام شرکت های اندرویدی از رنگ سیاه به رنگ سفید کوچ کرده اند، حتی آن هایی که دستگاه خود را با نمایشگر امولد تولید کرده اند و رنگ سفید برای مصرف باتری آن ها اصلا خوب نیست!

حذف جک ۳٫۵ میلی متری

iphone-7-headphone-adapter-dongle

اپل جک ۳.۵ میلی متری آیفون ۷ را حذف کرد و در کنفرانس خود اعلام کرد که یکی از دلایل آن اثبات شجاعت اپل است! (با حالت پوکر فیس به افق خیره و در آن محو می شود!) پس از این اقدام شاهد پیروی اچ تی سی از این تصمیم بوده ایم. البته موتورولا در موتو زد پیش از آیفون ۷ چنین تصمیمی گرفته بود. حال نیز شایعات زیادی مبنی بر بدون جک ۳.۵ میلی متری بودن نسل آتی دستگاه های موبایل به گوش می رسد. البته در نمایشگاه MWC دیدیم که سه پرچمدار عرضه شده توسط سونی، الجی و هواوی هر سه بی اعتنا به این تصمیم اپل طراحی شده اند و طبق آخرین شایعات گلکسی اس ۸ نیز با این خروجی صدا ارایه می شود اما احتمال زیادی برای تغییر این تصمیم در نسل آینده آن ها وجود دارد.

فروشگاه نرم افزاری مجزا

galaxy-apps

اپل برای سیستم عامل iOS خود یک فروشگاه نرم افزاری دارد که کاملا قابل درک است اما این که چرا برای مثال سامسونگ با وجود بستر فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی، فروشگاه نرم افزاری ویژه خود را دارد برای ما قابل درک نیست. البته که فروشگاه نرم افزاری Galaxy Apps برای ارایه برخی برنامه های اختصاصی و یا تخفیف ویژه سامسونگ استفاده می شود اما موضوع این جاست که خیلی از این کارها را می توان در گوگل پلی نیز انجام داد.

نسخه پلاس

SamsungGalaxyNote_GTN7000-ManualUserGuide-TechnicalSpecifications

مبدع موبایل نمایشگر بزرگ سامسونگ است. آن هنگامی که N7000 یا همان گلکسی نوت نسل اول در سال ۲۰۱۱ با نمایشگر ۵.۳ معرفی شد، آیفون ۴ اس در اندازه ۳.۵ اینچی عرضه می شد! حال پس از سالها اپل ودیگر رقبای اندرویدی به تولید این دستگاه ها گرویده اند. تقریبا هر پرچمداری از هر شرکتی را می توان دید که در دو نسخه بزرگ و کوچک تولید می شود اما این موج “پلاس سازی” پس از عرضه گلکسی نوت یا حتی گلکسی نوت ۳ نبود، بلکه پس از عرضه ایفون ۶ پلاس آغاز شد! خیلی از شرکت های چینی نیز نام دستگاه خود را X پلاس می گذاشتند و گذاشته اند. برخی شرکت ها مثل مایکروسافت و گوگل نیز XL را پسوند برگزیده دانستند. حتی سامسونگ که خود مبدع این بخش است و دستگاه نمایشگر بزرگ آن گلکسی نوت نام دارد، حال به گوش می رسد که گلکسی اس ۸ را  در دو نسخه گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس عرضه خواهد کرد.

iPhone-7-vs-iPhone-7-Plus-cameras

این بحث ها در قسمت موبایل بود، همین ها را می توانید در آیپدها، آیپد پرو و مک بوک ها دید. برای مثال سامسونگ خود ارایه دهنده تبلت هایی با قلم ویژه بود اما مدتی از این نوع تبلت تولید نکرد تا زمانی که آیپد پرو با قلم از راه رسید و حالا امسال شاهد معرفی گلکسی تب اس ۳ همراه با قلم هستیم!

این ها نمونه هایی از عدم خودباوری شرکت های دیگر یا حتی عدم تاثیرگذاری راهبرد آن ها در بازار است. یکی از دلایل را می توان در عرضه منحصر به فرد قابلیت قبل دیده شده یا نشده توسط اپل دانست. یکی دیگر از را می توان در حجم عظیم کاربران این شرکت دید که در صورت داشتن یک قابلیت، حجم عظیمی از بازار این قابلیت را دارد و به ناچار دستگاه شما نیز باید داشته باشد و در پایان می توان آن را در کاریزمای به ارث گرفته شده از استیو جابر دانست.

نظر شما چیست؟ چرا اپل به این حد شرکت تاثیرگذاری در بازار است؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohamad

با تمام احترامی که برای اقا سینا قائلم اما کل این مطلب از اول تا اخرش از روی تعصب بیش از حد روی اپل نوشته شده و مشخصه نویسنده با خودش فک کرده که تا اپل تو دنیا کاری نکنه هیچ شرکت دیگه ای اون کار رو انجام نمیده ۹۰ درصد این چیزایی که گفتین رو اول شرکت های دیگه انجام دادن بعد اپل اما شما چشماتونو بستین و همه رو به اپل چسبوندین که انگار اپل اونارو ابداع کرده

ضمنا اپل سیستم عامل خاص خودشو داره خودش براخودش فروشگاه نرم افزار نزنه یکی دیگه بیاد براش بزنه این چه حرفیه زدین؟

AMN

این مطلب تا ایفون ۵اس صدق میکنه ولی از این به بعد اپل داره خودشو به اندروید شبیه تر میکنه و تقریبا نو اوری کاربردی نداره.
خدا بیامرزه استیو جابز رو.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)