حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گلکسی S7 edge به ۷ دلیل از گوگل پیکسل XL برتر است

اکنون ۹ ماه از حضور گلکسی S7 edge در بازار می‌گذرد اما این روزها رقابت و مقایسه‌ی پرچم‌داران پیشرفته‌ی اندرویدی مختلف با یکدیگر تبدیل به یک رسم رایج شده است. همچنین با توجه به اینکه کاربران گلکسی نوت ۷ ناچار به انتخاب یک جایگزین برای گوشی آتشین خود شدند تصمیم گرفتیم دو گزینه‌ی مشخص برای این جانشینی یعنی گلکسی S7 edge و گوگل پیکسل XL را با یکدیگر مقایسه کنیم. نویسنده‌ی این مطلب از هردو دستگاه برای مدتی استفاده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده است. این نویسنده حدوداً دو ماه از گوگل پیکسل XL و ۸ ماه از گلکسی S7 edge استفاده کرده است و معتقد است به ۷ دلیلی که در ادامه خواهید خواند، جانشین لایق نوت ۷ تنها می‌تواند پرچم‌دار دیگر سامسونگ باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینید آیا این دلایل شما را نیز قانع خواهد کرد؟

طراحی

زبان طراحی این دو محصول به‌طور مشخصی با یکدیگر متفاوت است. گوگل یک سوم از پنل پشتی پرچم‌دار خود را از شیشه ساخته و در این بخش سنسور اثرانگشت نیز تعبیه شده؛ این در حالی است که دو سوم باقی بدنه و دیگر بخش‌ها از فلز ساخته شده‌اند. اما گوگل با حذف سنسور اثرانگشت از پنل جلویی گوشی نتوانسته از این فضا برای دیگر اهداف خود در طراحی به‌درستی بهره‌گیری کند و این جابجایی کاملاً بی‌فایده به نظر می‌رسد.

در نقطه مقابل، طراحی گلکسی S7 edge کاملاً تکامل یافته و همه‌چیز درست سر جای خودش به نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش دو طرف خمیده‌ی این محصول نتیجه تکامل صفحه‌نمایش یک‌طرف خمیده در گلکسی نوت Edge بوده و به همین ترتیب دیگر بخش‌های این طراحی نیز کاملاً با یکدیگر یکپارچه و هماهنگ هستند. درهرصورت شاید بتوان توجیه کرد که چرا گوگل از یک بخش شیشه‌ای در پشت گوشی خود استفاده کرده است اما مشخصاً گوگل تمرکز کافی را در طراحی پیکسل XL به خرج نداده و همچنان ظاهر این دستگاه کمی عجیب به نظر می‌رسد.

ضدآب یا ضد پاشیده شدن آب

گلکسی S7 edge گواهینامه IP68 ضدآب و گرد غبار بودن را داراست، این در حالی است که گوگل پیکسل XL گواهینامه IP53 را دریافت کرده است؛ یعنی این محصول تنها در برابر پاشیده شدن آب و مقدار کمی هم در برابر نفوذ گردوغبار مقاومت می‌کند. گوگل مدعی شده که زمان کافی برای رسیدن به استاندارد IP68 را در اختیار نداشته، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این محصول کمی عجولانه روانه بازار شده است.

سؤال اصلی اینجاست که یک گوشی هوشمند تا چه اندازه در برابر عناصر طبیعی مقاومت از خود نشان می‌دهد؟ در مورد گلکسی S7 edge باید اعتراف کرد که در ۹۹ درصد شرایطی که این دستگاه با آب برخورد داشته باشد در برابر آن به‌خوبی مقاومت خواهد کرد؛ اما مقاومت در برابر پاشیده شدن آب تنها یک شرایط فرضی را در نظر گرفته و مطمئناً همه‌چیز به میزان آب و نحوه تماس دستگاه شما با آب بستگی خواهد داشت.

گلکسی S7 edge سریع‌تر از پیکسل XL شارژ می‌شود

گلکسی S7 edge از یک باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد، این در حالی است که پیکسل XL از یک باتری ۳۴۵۰ میلی‌آمپری انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند؛ اما متأسفانه برخلاف انتظار باتری کوچک‌تر پیکسل حتی سریع‌تر نیز شارژ نمی‌شود.

در تجربه‌ی شخصی نویسنده هردو گوشی با شارژر استاندارد خودشان به برق متصل شده و گوگل پیکسل که از درگاه USB نوع C نیز بهره‌مند است برای شارژ شدن به ۲ ساعت و ۸ دقیقه زمان احتیاج داشت؛ این درحالی‌که گلکسی S7 edge تنها در ۱ ساعت ۴۰ دقیقه کاملاً شارژ شد. با این تفاسیر باتری گلکسی S7 edge که ۱۵۰ میلی‌آمپر بزرگ‌تر است، حدوداً ۳۰ دقیقه سریع‌تر نیز شارژ می‌شود و این مورد نمی‌تواند نشانه‌ی خوبی برای درگاه جدیدالورود USB نوع C باشد. به‌علاوه در نظر داشته باشید که گلکسی نوت ۷ مرحوم نیز برای شارژ شدن باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری خود فقط ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه زمان لازم داشت.

من نیز مانند بسیاری از شما از اینکه باتری کوچک‌تر گوگل پیکسل دیرتر شارژ می‌شود، متعجب شدم؛ بنابراین عجیب نیست که به عقیده‌ی نویسنده برنده رقابت در این بخش گلکسی S7 edge باشد.

پرچم‌دار سامسونگ از فناوری شارژ بی‌سیم بهره‌ می‌برد

گلکسی S7 edge مانند گلکسی نوت ۵ نه‌تنها از شارژ بی‌سیم بلکه از شارژ بی‌سیم  سریع نیز بهره مند است، که کمک می‌کند دستگاه شما سریع‌تر بر روی پد مخصوص بی‌سیم  شارژ شود. گوگل زمانی تصمیم گرفت قابلیت شارژ بی‌سیم  را به محصولات خود اضافه کند و این اتفاق در نکسوس ۵ و ۶ رخ داد؛ اما در نکسوس ۵X و نکسوس ۶P از این کار منصرف شد و این ویژگی را حذف کرد. امسال هم به نظر می‌رسد گوگل از نبودن این ویژگی در محصولات خود رضایت بیشتری داشته و پیکسل‌های این شرکت نیز از شارژ بی‌سیم  پشتیبانی نمی‌کنند. هرچند که پرچم‌داران امسال گوگل از پورت USB نوع C که آخرین فناوری در شارژ به‌وسیله‌ی کابل است، بهره می‌برند اما این دلیل نمی‌شود که شارژ بی‌سیم  را از یک محصول حذف کنیم، زیرا این دو فناوری تناقضی با یکدیگر ندارند. نویسنده شخصاً ترجیح می‌دهد که از آخرین فناوری‌های مرتبط با شارژ در گوشی هوشمند خود بهره‌مند باشد بنابراین در این بخش هم گلکسی S7 edge را برتر دانسته است.

طراحی سامسونگ از لحاظ عملکرد قابل مقایسه با هیچ محصولی نیست

گوگل مدعی است که سنسور اثرانگشت پیکسل‌ها به‌خوبی در پنل پشتی این بدنه‌ی فلزی شیشه‌ای بکار گرفته شده است؛ اما سنسور بکار رفته در دکمه‌ی Home سامسونگ گلکسی S7 edge نیز مشکل ویژه‌ای ندارد به‌علاوه سامسونگ از دو لبه‌ی خمیده در طراحی این محصول بهره گرفته است، اما عملکرد ویژه‌ای را نیز برای این لبه‌های نمایشگر در نظر گرفته که نه‌تنها تقلیدی از امکانات هیچ گوشی هوشمند دیگری نیست بلکه بعد تازه‌ای را به این طراحی ویژه افزوده است. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید از طریق Task edge به ایمیل‌های خود پاسخ دهید و یادداشت صوتی ضبط کنید؛ این تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های این لبه‌های شگفت‌انگیزند.

البته این بدین معنی نیست که پیکسل XL هیچ امکان عملکردی مخصوص به خود ندارد؛ ژست‌های حرکتی جذابی که در سنسور اثرانگشت دستگاه به کار رفته امکانات ویژه‌ای بیش از باز کردن قفل گوشی را به این بخش افزوده است. اما ویژگی app shortcuts مستقیماً از تاچ سه‌بعدی اپل الهام گرفته شده و همچنین حالت افقی صفحه اصلی نیز برگرفته شده از آیفون ۶ پلاس است که محصول دو سال قبل اپل می‌باشد.

برگ برنده‌ی گلکسی S7 edge در این بخش نیز عملکرد ویژه‌ی لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر این محصول است که از هیچ محصول دیگر تقلید نشده و معنای جدیدی به این طراحی خاص بخشیده است.

نبرد دوربین‌ها

گوشی‌های هوشمند قدرتمند همیشه دوربین‌های قدرتمندی نیز داشته‌اند و این موضوع کاملاً برای گلکسی S7 edge و گوگل پیکسل XL نیز صدق می‌کند. همان‌طور که میدانید وب‌سایت تخصصی عکاسی با گوشی‌های موبایل DxOMark دوربین گوگل پیکسل XL را تنها با یک امتیاز اختلاف نسبت به گلکسی S7 edge برتر دانسته و همچنین پیکسل XL به‌عنوان برترین دوربین در میان گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۶ انتخاب شده است.

اما نویسنده‌ی این مطلب بررسی و مقایسه کاملاً دقیقی بر روی دوربین این محصولات انجام داده و معتقد است پیکسل XL در عکس‌های فضای داخلی رنگ زرد تنگستنی که در عکس‌های سامسونگ گلکسی S7 edge به چشم می‌خورد را ندارد؛ به‌علاوه تن رنگ‌های گرم‌تری که  دوربین پیکسل برای پوست انسان تولید می‌کند نیز ستودنی است. دوربین پیکسل همچنین در فضاهای باز نیز تصاویر فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کند.

اما نکته اینجاست که دوربین پیکسل همیشه رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت ثبت نمی‌کند؛ در واقع باید گفت که وقتی پیکسل XL رنگ‌ها را به‌خوبی ثبت می‌کند تصاویر آن خیره‌کننده است، ولی هنگامی که موفق به این کار نشود رنگ‌ها را از بین می‌برد. در مقابل دوربین سامسونگ گلکسی S7 edge شاید رنگ‌ها را با تن سردتری نسبت به پیکسل ثبت کند اما دوربین این محصول تقریباً تحت هیچ شرایطی رنگ‌ها را مخلوط یا از بین نمی‌برد. با اینکه معمولاً رنگ‌های بیشتر اشباع شده دوست داشتنی‌تر از رنگ‌های کمتر اشباع شده هستند اما استفاده از تن رنگ‌های گرم‌تر در منظره‌ای که از آن پشتیبانی نمی‌کند نیز کار چندان درستی نیست.

ایراد رنگ‌های گرم‌تر ثبت شده با دوربین پیکسل اینجاست که رنگ‌ها با واقعیت تطابق ندارند به‌عنوان‌مثال درحالی‌که S7 edge مشکلی با ثبت رنگ صورتی پررنگ ندارد اما پیکسل XL این رنگ را به‌صورت نارنجی براق نشان می‌دهد. همین‌طور طیف رنگ سبز با S7 به زیبایی ثبت می‌شوند درحالی‌که پیکسل بعضاً آن‌ها را مایل به آبی نشان می‌دهد و حتی برخی مواقع قرمز روشن نیز با دوربین XL به رنگ صورتی روشن ثبت می‌شود؛ همچنین بعضاً وقتی که خورشید در پس‌زمینه‌ی عکس باشد دوربین پرچم‌دار گوگل رنگ خاکستری را به قهوه‌ای سوخته متمایل می‌کند.

سامسونگ گلکسی S7 edge شاید در برخی موارد مانند عکس‌های فضای داخلی و قابلیت‌های فتوشاپی ضعیف‌تر از پیکسل XL عمل کند اما در مجموع با در نظر گرفتن اینکه نزدیکی به واقعیت عامل جذابیت مهمی محسوب می‌شود و برای رسیدن به برخی بهبودهای عکاسی ضرورتی بر بیش‌ازحد گرم‌تر کردن تن رنگ‌ها در پیکسل XL نبوده است، در این بخش بازهم گلکسی S7 edge پیروز رقابت خواهد بود.

سیستم پرداخت موبایلی

شاید این بخش در حال حاضر برای ما ایرانیان چندان ملموس نباشد اما مطمئناً با سرعت رشد مناسب پیشرفت تکنولوژی که چند سال اخیر در کشور شاهد هستیم، به‌زودی شاهد فراگیر شدن سیستم‌های پرداخت موبایلی در کشورمان نیز خواهیم بود. درهرصورت نمی‌توان به مقایسه پرچم‌داران گوگل و سامسونگ پرداخت بدون اینکه سیستم‌های پرداخت موبایلی آن‌ها را در نظر بگیریم.

سیستم Android Pay به فناوری NFC متکی است و تنها در فروشگاه‌هایی که پایانه‌های متناسب با این سیستم را داشته باشند، قابل استفاده است. در مقابل سیستم Samsung Pay فارغ از اینکه فروشگاه مورد نظر شما پایانه‌ی پرداخت خود را ارتقاء داده باشد یا خیر، قابل استفاده است؛ زیرا سامسونگ سیستم پرداخت خود را بر اساس فناوری MST (انتقال امن مغناطیسی) توسعه داده که به‌وسیله‌ی آن شما می‌توانید مانند همین کارت‌های بانکی فعلی از هر کارت‌خوانی خرید کنید.

با این اوصاف تشخیص برنده‌ی این بخش کار دشواری نیست چون سیستم Samsung Pay با فناوری MST محدودیت و وابستگی شما را به تکنولوژی پذیرنده از بین برده و استفاده از آن برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود. هرچند که شاید بتوان با بهره‌گیری از ساعت هوشمند Gear S3 مدل Frontier سامسونگ در کنار گوشی پیکسل XL از این تکنولوژی بهره‌مند شد اما وجود این فناوری در گوشی هوشمند شما نشانه‌ی قدرتمند بودن آن است.

نتیجه‌گیری

گلگسی S7 edge و پیکسل XL هردو محصولات فوق‌العاده‌ای به شمار می‌روند و از منظر نویسنده این مطلب نیز پیکسل‌های گوگل بعد از خانواده‌ی گلکسی S7 بهترین محصولات بازار هستند و طبیعتاً ویژگی‌های مهمی از جمله دریافت به‌روزرسانی نرم‌افزاری سریع‌تر، پشتیبانی از واقعیت مجازی Daydream و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بسیار با کیفیت، در این خانواده قابل چشم‌پوشی نیستند؛ اما با توجه به دلایلی که مطرح شد این نویسنده معتقد است اگر بخواهد یکی از این دو گوشی هوشمند را برای استفاده خود خریداری کند مطمئناً گلکسی S7 edge را انتخاب خواهد کرد.

حالا نوبت شماست مثل همیشه نظرات خود را با ما در میان بگذارید و بگویید که مالک کدام یک از این دو محصول هستید؟ و چرا آن را به دیگری ترجیح می‌دهید؟

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.sammobile.com/2016/12/30/7-reasons-i-prefer-the-galaxy-s7-edge-over-the-google-pixel-xl/”]sammobile[/button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
wisdom

اس۷ اج رو ترجیح میدم
به خاطر ضدآب بودن، دوربین کمی بهتر و قیمت ارزون تر (توو بازار ایران تقریبا ۷۰۰ هزار تومن تفاوت قیمتشونه)

Note_kayhan

من ک تجربه xlرو نداشتم اگه بشه اونم ی تستی کنم میشه نظر داد ولی فعلا ک اس۷

●▬▬๑۩̮GOOOOOGᒪᕮ ۩๑▬▬▬●

برتری های خوبی نبود اس ۷ اج برتری های عالی تری داره لبه خمیده صفحه نمایش عالی باتری خیلی بهتر امکانات نرم افزاری عالی و………

iranian_mind00

در کل منم اس۷ اج رو به پیکسل ترجیح میدم اما منبع مطلب کلا اعتبار مطلب رو نابود کرد

destroy

گلکسی اس ۷ بی نظیره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا سهیلی‌فر
سم شناس پزشکی، مدرس زبان انگلیسی، مترجم و نویسنده ترنجی، عاشق تکنولوژی و ورزش