حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

«فن‌آوری ابرخازن» باتری رؤیایی موبایل‌ها را محقق می‌کند!

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، حتما بخوانید، فناوری‌های نوین

همیشه در زمینه عمر باتری و مدت زمان شارژ آن ابداعات جدیدی صورت می‌گیرد و ضمن آن به کاربران گوشی‌های هوشمند وعده داده می‌شود که بهینه‌سازی‌های لازم انجام شده است.

آخرین و تازه‌ترین فناوری موجود در این خصوص متعلق به دانشگاه سنترال فلوریدای آمریکا است که در آن جا پروتوتیپ یا نمونه اولیه نوعی باتری موسوم به ابرخازن (supercapacitor) ارایه شده است. این نوع باتری‌ از قرار ۲۰ برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم ـ یونی رایج دوام می‌آورد.

در حد حرف و نظریه، چنین باتری‌هایی می‌توانند همان باتری رؤیایی کاربران موبایل باشد چون ظرف مدت چند ثانیه شارژ می‌شود و یک هفته کامل گوشی موبایل را بی‌نیاز از شارژ دوباره می‌کند. از آن جهت که ابرخازن‌ها، نیروی برق را بر سطحی از نوعی ماده ذخیره می‌کنند که نیاز به واکنش شیمیایی برای ایجاد جریان برق ندارد، این باتری‌ها در کمترین زمان ممکن به شارژ کامل می‌رسند. طبق نمونه اولیه، این باتری را می‌توان تا ۳۰ هزار بار شارژ کرد و باز مثل روز اول کار کند. در حال حاضر، گوشی‌های موبایل مورد استفاده پس از گذشت مدت زمانی شروع به خالی کردن شارژ می‌کنند.

گروه محققان دانشگاه سنترال فلوریدا در ساخت باتری‌های ابرخازنی از ماده‌ای دو بعدی با تنها چند اتم بهره گرفته‌اند. پس از رسیدن الکترون‌ها به هسته باتری در عرض چند ثانیه، در ترکیب با آن ماده خاص انرژی بالایی تولید می‌شود و تراکم نیرو صورت می‌گیرد و شارژ سریع اتفاق می‌افتد.

اریک جانگ، از محققان دانشگاه سنترال فلوریدا، در این باره اظهار کرده است:

«ما دست به ابداع ترکیبی شیمیایی ساده‌ای زدیم تا بتوانیم به واسطه آن مواد موجود را با استفاده از مواد دو بعدی در هم ادغام کنیم. این در حالی است که همیشه در ترکیب مواد دو بعدی در سیستم‌های موجود مشکل وجود داشته است. کاری که ما کردیم برطرف کردن نوعی تنگا در این زمینه بوده است.»

باتری ابرخازنی همچنین انعطاف‌پذیر است و به همین دلیل می‌توان آن را به شکل ابزاری پوشیدنی مورد استفاده قرار داد. با این حال، اریک جانگ در این خصوص تذکر می‌دهد که این فناوری هنوز در مرحله‌ای نیست که بتوان از آن بهره تجاری گرفت.

این محقق در عین حال می‌گوید:

«این ابداع که نتیجه مطالعات ما است ثابت می‌کند که در زمینه همه فناوری راه چاره‌های زیادی وجود دارد.»

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.phonearena.com/news/Supercapacitor-technology-could-result-in-the-battery-of-your-dreams_id88138″]phonearena[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

اون روزی که این فناوری بیاد تو باتری های موبایل ها و لپ تاپ ها دیگه واقعا موقعه تعویض گوشی و لپ تاپه!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار