حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

باتری‌‌های لیتیوم یونی نسوز ساخته شدند

نوشته

7 سال قبل | 7 دیدگاه | اخبار، مطالب ترنجی

همه از قابلیت اشتعال و خطرناک بودن باتری‌ های لیتیوم یونی آگاهیم. اما اخیرا محققان روشی برای ساخت باتری‌های لیتیوم یونی غیر قابل اشتعال یافته‌اند! با ما همراه باشید.

باتری‌ های لیتیوم یونی، منبع انرژی مییلیون‌ها دستگاه الکترونیکی از جمله اسمارت‌فون ها هستند و روز به روز به کاربرد آن‌ها افزوده می‌شود که از جمله‌ی این کاربرد‌ها می‌توان به خودروهای الکتریکی اشاره کرد. ولی یکی از مشکلاتی که این نوع باتری‌ها دارند این است که بسیار قابل اشتعال و خطرناک هستند. بدون شک شما نیز از خبر‌های انفجار و آتش گرفتن محصول اخیر سامسونگ مطلع هستید و می‌دانید که چقدر این موضوع مهم و اساسی است.

اما اخیرا در یک تحقیق مشترک که توسط دانشگاه فرارا ایتالیا (University of Ferrara) و موسسه تحقیقات فناوری کالسروهه آلمان(KIT) انجام شده است، محققان روشی برای از بین بردن این خطر و مشکل یافته‌اند.

مشکلی که باتری‌های لیتیوم یون فعلی دارند این است که از ترکیبات ‌آلی فرار که نقطه اشتعال پایینی دارند در آن‌ها استفاده شده است. معمولا دمای باتری‌ها تحت فعالیت سنگین یا بار الکتریکی بالا افزایش می‌یابد و باتری‌های لیتیوم یون به‌خاطر دارا بودن این ترکیبات آلی گاهی اوقات مشتعل می‌شوند. این محققان موفق شدند که این مواد آلی را جایگزین کنند.

در ساخت این باتری‌ها، به‌جای استفاده از ترکیبات آلی، از نمک معدنی ذوب شده در دمای اتاق استفاده شده است و در نتیجه مقاومت باتری در برابر آتش بسیار بالا رفته است. قابلیت اشتعال پایین الکترولیت‌های مایع یونی برای مدت‌های طولانی مورد بحث و تبادل نظر بوده است. البته عملکرد باتری در استفاده طولانی مدت با این مواد‌ها اخیرا آزمایشات نهایی خود را به پایان رسانده است. سلول‌های لیتیوم یونی ساخته شده توسط این محققان می‌تواند هزاران سیکل شارژ را بدون کاهش عملکرد و فاسد شدن طی کند.

مقاله‌ی این محققان در ژورنال انرژی و علوم محیطی(Journal of Energy and Environmental Science ) توسط انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا، چاپ شده است. جزییات بیشتر این تحقیق را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

rcspubs

نظر شما چیست؟ آیا به‌زودی شاهد استفاده از این نوع باتری‌ها خواهیم بود؟ آیا باتری‌های نسوز در راه هستند؟

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://goo.gl/BzgG3N”]EETimes[/button]

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
NashenasI

سلام، واقعا ببخشید بی ربطه
ی ایفون ۶ گرفتم، بعد ی مدت الان پنلش روشن نمیشه، ولی گوشی روشنه!
مثلا وقتی به خطه روش زنگ میزنم گوشی زنگ میخوره، یا با نگهداشتن هوم سیری بکار میوفته، ولی کلا پنل چیزی نشون نمیده تاچشم کار نمیکنه!
کسی راه حلی داره؟!

MR.CAMPER

کلید هوم و پاور رو باهم نگه دار تا گوشی ریستارت بشه اگ درست شد ک هیچ وگرنه باس بره تعمیر گاه

Hamed.7

والا اینایی که رو سونی بودن از عهد بوق نسوز بودن دلیلش هم اینه که سونی باتریو قبل از اتمام ساخت در یک مایع شیمیایی با ترکیب نا مشخص به مدت ۲۴ ساعت قرار میده ولی خب مشخص نیست چیه . ای کاش باتریهای لیتیوم گوگردی رو زودتر بده بیرون حجمشون ۳۰ درصد کمتر و ۴۰ درصد بیشتر باتری نگه میدارن یعنی یه باتری ۱۹۰۰ میتونه به اندازه ی یه ۳۰۰۰ یا ۳۲۰۰ پاسخ بده

AK_007

سونی باتری هاش لیتیوم پلیمره
ک احتمال ترکیدنش بسیار بسیار پایینه
منتها معایبی هم داره

AK_007

ی بک آپ بگیر بعد ریست کن ببین درست میشه یا ن
اگ نرم افزاری نبود ک باس بره تعمیرگاه دیگه

MR.CAMPER

خیر دوست عزیز سونی هم لیتیوم یونی هست اگر به کالبد شکافی اکسپریاها در سایت ifixit دقت کنید اشاره به لیتیوم یون بودن باطری شده
منتهی سونی از فرایند خاصی در ساخت باطریهاش بهره میبره که با عث میشه نترکه

mehrdad_ma

گوکردی سیکل شارژ خیلی پایینی داره . ولی قابل تعویض بزارن عالیه
اون از لیتیومی با کاتد گرافیت اسفنجی برای ظرفیت دو برابر
اون از نقره ای که ظرفیتش چند برابره بخاطر گرانی نقره نمیسازن
اون از باتری الومینیومی با قابلیت شارژ زیر یک ثانیه
و….
اصل تولید انبوهه که تاحالا هیچکدام انجام نشده
به اینم امیدواریم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مازیار کیانی
An uncharted realm, with a lost gift soul deep down