حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خودروی خود را با تلفن همراه هوشمند راه‌اندازی کنید!

شرکت تویوتا با هدف ثبت خودرو موسوم بهGetaround  فن‌آوری «جعبه کلید هوشمند» (Smart Key Box) را ارایه می‌کند. این جعبه در حقیقت وسیله‌ای است که به راننده این امکان را می‌دهد تا با گوشی هوشمند خود خودرو را راه‌اندازی کند.

این شرکت که هفته پیش خبر این ابداع را که داده بود عاقبت از «جعبه کلید هوشمند» پرده‌برداری کرد. صاحب خودرو با کمک گوشی هوشمند خود می‌تواند خودروش را باز و آن را روشن کند. این دستگاه که هدفش ابداع خودروی اجاره‌ای هوشمند است، با سرویس ابری (cloud service) کار می‌کند و ضمن آن فرد قادر است تا برای مدت زمانی محدود و مشخص به خودرویی خاص و معلوم دسترسی داشته باشد.

با افزایش جمعیت شهری، سازندگان خودرو انتظار دارند که مردم کمتر از گذشته به خرید خودرو تمایل نشان بدهند و در عوض به سوی خودروهای اجاره‌ای بروند. شرکت بی ام و نیز گزارش داده است که خودرو او با نام ReachNow برای استفاده به شکل اجاره‌ای به مرحله سودآوری رسیده است. همچنین شرکت جی ام خبر از توسعه خودرویی به نام Maven car داده است که با سامانه خودروی اجاره‌ای در بازارهای جدید شهری عرضه خواهد شد. سازندگان خودرو اذعان می‌کنند که با اجرای چنین فن‌آوری بیش از ۹۰ درصد خودروهای شخصی در پارکینگ‌ها بدون استفاده خواخند ماند. خودروی اجاره‌ای از قرار روشی کارآمد برای بهره‌وری از منابع انرژی است.

toyotasmartkeybox-01

شرکت تویوتا می‌گوید که «جعبه کلید هوشمند» را می‌توان بدون ایجاد هر گونه تغییری در خودرو جاسازی کرد و با کمک آن علاوه بر روشن کردن موتور خودرو درهایش را نیز قفل کرد.

برای استفاده از این دستگاه، یک درایور مخفی وظیفه کنترل خودرو را با نرم‌افزاری که روی گوشی تلفن هوشمند نصب می‌شود بر عهده می‌گیرد. این نرم‌افزار با پلتفرم سرویس‌های ابری محرک خودرو ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند پرداخت‌ها را بررسی و برنامه زمان‌بندی شده برای استفاده از خودرو طراحی کند.

زمانی که تلفن هوشمند با بلوتوث به خودرو متصل می‌شود، کلمه رمزی برای دسترسی و روشن کردن خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهد. کد رمزگشا تنها در زمان مجاز استفاده از خودرو فعال است و کاربر می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار موجود در گوشی خود اقدام به اجاره خودرو کند.

«جعبه کلید هوشمند» در ابتدا در برنامه آزمایشی خودروی Getaround مورد استفاده قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود که از ماه ژانویه ۲۰۱۷ میلادی در سان فرانسیسکو آمریکا مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. این فن‌آوری به شرکت تویوتا این امکان را می‌دهد تا به آسانی خودروهای خود را در اختیار دیگران بگذارد و یا به شکل مشارکتی از آنها استفاده کند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.cnet.com/roadshow/news/who-needs-a-key-toyota-enables-smartphone-engine-start/”]cnet[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار