حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه رابط کاربری اکسپریا ایکس زد با اکسپریا زد ۵

نوشته

7 سال قبل | 52 دیدگاه | مطالب ترنجی

یکی از عادت‌های شرکت‌های مختلف اندرویدی، استفاده از رابط کاربری مخصوص به خودشان است که گاهی خلوت و نزدیک به نسخه خالص اندروید و گاهی کاملا متفاوت‌تر از چیزی که انتظار دارید می‌باشد. رابط کاربری سونی، یکی از بهترین رابط‌های کاربری تلفن‌های هوشمند اندرویدی می‌باشد که با ظاهر ساده و بی آلایش خود بر روی تلفن‌های هوشمند سونی جلوه می‌کند. حال، اکسپریا ایکس زد معرفی شده است و با خود امکانات جدیدی به همراه آورده است؛ اما در زمینه رابط کاربری، این محصول چه تغییراتی نسبت به قبل کرده است؟ در ادامه با ترنجی همراه شوید.

درست است که قبل از تلفن هوشمند اکسپریا ایکس زد، سری ایکس نیز با رابط‌های اصلاح شده روانه بازار شدند، اما می‌خواهیم تفاوت رابط کاربری اکسپریا ایکس زد را با آخرین پرچمدار سری زد یعنی اکسپریا زد ۵ مقایسه کنیم. به صورت کلی، رابط کاربری سونی، یک رابط کاربری ساده و زیبا است که بر روی تلفن‌های هوشمند سونی، ظاهر جذابی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. متاسفانه سونی در سری ایکس، ویژگی کاربردی Small Apps را به کلی حذف کرده است که دلیلش را نمی‌دانیم، اما امیدواریم که با اندروید ۷ بر روی این محصول شاهد ویژگی تقسیم دو صفحه باشیم. در صفحه اصلی رابط کاربری، تفاوت‌های ریز ولی قابل توجهی وجود دارد.؛ در قسمت بالای صفحه و در ابتدای نوار نوتیفیکشن، آیکن باتری و شاید برخی اجزای دیگر این بخش دستخوش تغییراتی شده اند. سبک نوار جستجوگر گوگل و ویجت همیشگی ساعت در این دو رابط کاملا یکسان است؛ اما تفاوت عمده برسر آیکن‌های اصلی است، جایی که آیکن‌های اکسپریا ایکس زد به صورت دایره‌ای و یکدست تری تبدیل شده است. سونی این اقدام را برای یکدست کردن هرچه بیشتر رابط کاربری خود انجام داده که اقدام خوبی به شمار می‌رود. در صفحه تغییرات اصلی صفحه اصلی، تفاوت خاصی به جز تغییر آیکان‌های تنظیمات و انتخاب والپیپر و سایر مشاهده نمی‌شود و درکل از همان سبک و سیاق همیشگی استفاده شده است. تفاوت‌های نوار نوتیفیکشن نیز به صورت جزئی است اما می‌توان تفاوت‌ها را متوجه شد. بخش برنامه‌های اخیر نیز تغییر چندانی نداشته است اما یک عقبگرد بزرگ، حذف دکمه بستن برنامه‌ها در اکسپریا ایکس زد است که امیدواریم سونی آن را دوباره به این محصول بازگرداند.

Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (1) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (2) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (3) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (4) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (5) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (6) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (7) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (8) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (9) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (10) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (11) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (12) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison (13) Sony-Xperia-XZ-vs-Xperia-Z5-interface-comparison

کشوی برنامه‌ها در اکسپریا ایکس زد کمی تغییر داشته است؛ برای جستجوی یک برنامه به جای انتخاب علامت ذره‌بین می‌توانید از نوار بزرگ بالا در صفحه نمایش استفاده کنید. آیکن‌ها نیز در اکثر برنامه‌ها کاملا تغییر داشته اند که آن را دوست داریم. اگر یادتان باشد، در سری اکسپریا ایکس، سونی درطی یک اقدام فوق‌العاده عجیب از کیبورد Swiftkey به صورت پیش فرض استفاده کرده است. شاید ظاهر این دو تفاوتی نداشته باشند، اما دوست داشتیم که سونی، بیشتر کیبورد خود را ترمیم می‌کرد؛ هرچند که کیبورد اکسپریا زد ۵ یکی از بهترین‌ها به شمار می‌رفت. برنامه گالری و موسیقی نیز دستخوش تغییرات ریزی شدند که شاید درنگاه اول آنقدر متوجه‌شان نشوید. منوی تنظیمات در اکسپریا ایکس زد نسبت به قبل تغییر آنچنانی نداشته است، اما می‌توان متوجه تغییر رنگ بالای بخش تنظیمات و کوچکتر شدن آیکن‌ها شد. شکل پوشه‌ها در اکسپریا ایکس زد کمی تغییر کرده و حالا از اندازه بزرگتری برخوردار شده است. بخش انتخاب تم در اکسپریا ایکس زد نسبت به اکسپریا زد ۵ تغییرات بیشتری داشته و حالا مشاهده تم قبل از انتخاب آن به صورت راحت تری شکل می‌گیرد. درکل این رابط نسبت به اکسپریا زد ۵ تغییراتی داشته است اما شکل و شمایل آن همچنان شبیه به سری ایکس می‌باشد.

نظر شما چیست؟ شما درباره رابط کاربری سونی چه فکر می‌کنید؟

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Sony-Xperia-XZ-user-interface-heres-how-it-looks-compared-to-the-last-generation_id84918″ target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]PhoneArena [/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
52 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
samsung high quality

فرقی نکرده
والا ما که نفهمیدیم یه روز میگن رابط سونی بی روح و خشکه و بی امکانات یه روز میگن بهترین رابط بین اندرویدیها

Rhasta

بهترین رابط بین اندروید ها از نظر کرش در برنامه ها اوله(شهرسخت افزار مطلبشو پوشش داده)

کاری ندارم ک خوبه یا ن (چون کاربرش نیستم) ولی فکر میکنم بجای اینکه رابط قبل رو بهبود بده باید کلا تغیرش بده(مطمئنن موفق تر خواهد شد)

hika4

نوت ۷ چقد خندیدم … مدیرش هم اینجوری از مردم عذر خواهی کرده قبول کرده بعد ترول های سامسونگ

فازشون معلوم نیست چیه ؟ فکر کنم شما ترول ها مدیر عامل شرکتش هستید ؟ نه این آقای داخله عکس
B-) :whistle: :whistle:
http://javan6.com/showthread.php/807348-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%84%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%AA-%DB%B7(%D8%B9%DA%A9%D8%B3)?p=8350840#post8350840

Ali.R

تغییرات زیاد هم چشمگیر نبود.هر قسمتی هم که تغییر کرده بود سونی دقیقا همون چیزی رو که تو اندروید خام بود ، استفاده کرد.و از خودش خلاقیت به خرج نداد..
البته اگه این نزدیک شدن به اندروید خام باعث سریعتر عرضه شدن اپدیت ها بشه پس تغییرات رو کاملا مثبت میبینم.
کیبورد سونی هم فوق العاده بود به خصوص نسخه ای که تو اندروید ۴٫۴ بود..من خیلی باهاش راحت بودم..ویژگی جالبش هم تایپ سریع برای زبان فارسی بود.اما سوییفت کی هم خوبه..
از small apps هم تو رام های رسمی خیلی استفاده میکردم.به خصوص برای برنامه یادداشت و ماشین حساب..واقعا کاربردی بود..حبف که حذف شد?

Ali.R

صدرا چرا همه نظراتم میره تو تایید؟؟؟ ترنجی

ehsan007

کاملا باهتون موافقم کلا بیشتر از لحاظ گرافیکی تغیر کرده که اونم من بیشتر z5میپسندم امکانات همونه و تازه عقبگردم داشتهدر امکانات :wacko:

CHALTON.B

خخ دیدید گفتم هیچ تغییری نکرده فقط تصویر زمینه عوض شده،خدایی سونی اگه به فکر گوشیهاش نباشه تا سال بعد بخش موبایل رو واگذار میکنه،و این خیلی بده سومی برند خوبی هست ولی حیف هست که تا سال بعد بخش گوشی رو واگذار کنه.

Mostoul

خخخخخخ
کلا رابط کاربری سونی رو خیلی دوست دارم خیلی ساده و یکدسته ، و خیلی هم سبکه ، برنامه اضافی نداره و هیچوقت خسته کننده نمیشه
بمب ۷ ههههه

A better life

چالی تو تاچ ویز دوست داشته باش سنگین ترین
تو که روون بودن مدرن بودن بودن به دردت نمیخوره

خدایی رابط فوق‌العاده زیبایی داره به خصوص گرد بودنش

A.m

۱_تغییرات رابط سامسونگ را نام ببرید.
۲_شرکت سونی در سال بعد بخش موبایل خود را به چه شرکتی واگذار میکند؟(حتما سامسونگ)
۳_به چه دلیل باید این بخش را واگذار کند؟
۴_شما تاکنون اسمارت فونی از سونی داشته اید؟ 😉

CHALTON.B

بله دوست عزیز فقط ازسونی که جدا شد از اریکسون از جدایی به بعدش بگم،xperia s,xperia z,xperia z2,xperia tx,xperia neo l,من تو سونی ابن گوشیهارو داشتم و اون زمان هم که با اریکسون بود این ها هم داشتم،s500,arce s,x2,x10,x12,p1,w705,t700,k750,k800,k810,این هم زمانی که با اریکسون بود گرفتم،در کل هیچ وقت از اون اول هم هیچ گوشی مثل سامسونگ نبود،من رو هوا حرف نمیزنم،سونی تو زمینه گوشی به درد نمیخوره.

shahryar

اینم نظر چالتون دگ.
منم سام داشتم،داداشمم سام داشت،توان عصبی مارو اورده بود پایین،از بس اعصاب مارو خورد کرده بود،من اس ۵ داشتم،،داداشم اس ۶،اس ۵ که واقعا تعطیل بود، باز اس ۶ ی چیزی،که اخرم داداشم پرتش کردو تموم شد،داداشم رف سراغ اپل، منم لومیا،مادرمم زد۲ داره،تا الان که اخ نگفته.

shahryar

بعدش چالتون عزیز
بین این گوشی ها که داشتم،بنظرم رابط کاربری سونی بهتر از همس.البته اینم نظر من

AK_007

دکمه بستن برنامه ها (کلوز ال) بود ک
ب نظرم تغییر مثبتش تنها گرد شدن یا همو یکدست شدن ایکن ها هست
دیگ تغییر اونچنانی نکرده

REZA

تغییرات خوبیه،از زیبایی هردو خوبن نمیشه گفت کدوم بهتره،زیاد هم تغییر نکرده نسبت به اینکه رفته توی سری ایکس!ولی خوبه

MOAZEZ

رابط سونی زیباترین و سریعترین و روان ترین رابط کاربری اندرویده

Rhasta

زیبایی ک کاری ندارم ، سلیقست

فقط سریع و روان رو میتونی ثابت کنی؟؟
(خواهشا منبع و هرچیزی ک واسه اثبات حرفت ب کار میبری معتبر باشه ک همه بپذیرنش)

ممنون

MOAZEZ

بیا پیشم بهت ثابت کنم

AK_007

گولت میزنه
نرو ?

F∀ⓡ∀Z SONY

Rhasta
گلم جوگیر نشو ، داره میگه برو پیشش بهت ثابت کنه 🙁
اگه هم یکم منطق داشته باشیو ترولیت بهت غلبه نکرده باشه میتونی درک کنی که جز نکسوس و اکسپریاها هیچ رابطی کم کرش تر و روون تر نیست ، البته موتورولا هم هست :yes:
نکنه الجیو سامسونگ که سلطان لگو کرشن از سونی بهترن؟! :wacko:

Rhasta

سونی

منم میگم بهترین باتری رو داره سامسنگ پس بهینست ، پس روان و …..

حرف باد هوایه،ثابت کنین واسه بقیه(فقط مرجع و چیزی ک ارائه میدین معتبر باشه ک همه قبولش داشته باشن)

سپاس

Rhasta

جای این حرفا اینجا نیست ، خواهشا یا حرف نزنید یا وقتی میزنید حقیقتش رو هم ثابت کنید

پ ن: خواستم بگم ک فقط حرف بلدی بزنی(متاسفم واست)

Rhasta

راستی ایمیل ، ایدی ، ی چیزی بده ک من بهت ثابت کنم ?

Just Sony ??

در یه کلام فوق‌العاده زیباست
نه رنگ رنگی کارتونی
نه کلاسیک کلاسیک
تو سری ایکس که دیگه فوق‌العاده تر شده
با برنامه اختصاصی که داره غوغا میکنه
مثل play station

hektor1990

نمیدونم چرا نمیتونم با گوشی ها و رابط کاربری سونی ارتباط برقرار کنم،از نظر من و ۹۹ درصد مشتری های بازار موبایل واقعا زشته،واسه همینه ک فروشش فوقالعاده کمه وگرنه از نظر مشخصات ک فرق زیادی با گوشی های شرکت های دیگه نداره.

Ali.R

کجاش زشته برادر؟نمیگم زیباترین و… ولی از نظر ۹۹درصد افراد زشت نیست.واقعا شیکه..فقط به نظرم لازمه که عرض نویگیشن بار یکم کمتر بشه..اونو با روت کرذن میشه درست کرد

HEDAYAT

خیلی جالبه که شما نظر ۹۹% مشتری های بازار رو میدونی…

hektor1990

خب آمار فروش قشنگ نشون میده سلیقه مشتری هارو،اگه خوششون میومد ک فروش سونی اینقد ناچیز نبود

MOAZEZ

چقدر خوب نظر میدی.جامع هست اطلاعاتت

redeagle

یک خبر خوب برای دوستاران بهترین اسمارت فون تاریخ اگه شما قصد خرید نوت ۷ رو دارید ولی به علت حفض جان از خریدش صرف نظر کردید دیگر نگران نباشد بهترین شرکت تاریخ یعنی سامسونگ محصولی برای خاموش کردن اتش و جلو گیری از انفجار عظیم طراحی و معرفی کرده که یک جور کپسول اتش نشانی هست ولی در ابعاد بسار کوچک به طوری که در جیب شما جا می شود و یک مزیت دیگه که دارد این است یک پایه ایی دارد ک به جایگاه قلم نوت وصل می شود و همیشه همراه گوشیتان است ولی مواضب باشید زیاد فشار ندید چون گیر می کنه!!!!! :good: :good: :good:

redeagle

بهترین رابط کاربری اندرویدی چه از نظر سرعت چه از نظر زیبایی سونی هست البته رابط کاربری اچ دی سی هم عالیه ولی رابط کاربری تاچ ویز اصلا جالب نیست :good: :good:

F∀ⓡ∀Z SONY

حرف حق جواب نداره :good:

redeagle

نظرت لطفته :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good: :good:

MASiH

تغییر خاصی نداشته ولی حداقل دیگه مثل سابق خشک و بی روح نیست که امیدوارکننده ست. در کل رابط کاربری iOS رو خیلی بیشتر از سایر رابط کاربری ها میپسندم، بعدش تاچ ویز که خیلی نزدیک iOS عه بعدش هم رابط کاربری سنس بی نظیره…

Rhasta

داداش ب ویندوزم ی نظری بنداز،حتما خوشت میاد

ehsan007

تاچ ویز خیلی نزدیک ios!!!!!!
:wacko: :wacko:
سنسم که در htc 10گند زد
فک کنم منظورتون از نزدیک بودن به ios رابط اموشن هواوی که اونم از لحاظ امکانات چند سر وگردن بالاتر از ios
:rose: :rose:

MASiH

رفیق منظورم تاچ ویز بود! نه ایموشن هوآوی!
کیبورد تاچ ویز، گالری تاچ ویز، افکت های بلوری که چند وقته در تاچ ویز استفاده میشه، صفحه پاور تاچ ویز، پنجره های هشدار لب گرد و موارد دیگه که همگی از iOS الهام گرفته شدن و تاچ ویز رو به iOS نزدیک کردن…

One republic

اینهمه تفاوت و تنوع و زیبایی بی سابقست اصن!!!!!
ههههه.

AK_007

خب این نظر شماست! :yes:

One republic

منظورمو نگرفتی . من تعریفی ازش نکردم بلکه برعکس . حالا گرفتی چی شد

HEDAYAT

منکه تغییرات زیادی ندیدم
فقط نشون دادن اعلان باطری که از اون حالت مسخره افقی، عمودی شده تغییر هرچند جزعی ولی جالبیه
و همونطور که اشاره شد،یسری تغییرات جزعی توی ایکن ها و تغییر رنگ اون بخش کوچیک بالای تنظیمات
رابط کاربری یه چیز کاملا سلیقه ای هست و اتفاقا تاثیر خیلی بزرگی توی انتخاب گوشی داره
من شخصا رابط کاربری ساده، خلوت و روان سونی رو میپسندم!

shahinhhh

دیدم که رابط کاربری سونی کم کرش ترین رابط کاربری جهانه و این بی آلایش بودن این رابط کاربری رو توجیه میکنه

Ali Mousavi

خود طرفدار های سونی راضی باشن ماهم راضی هستیم :rose:
خاطرات خوبی از سونی دارم xperia z ultra هنوزم مثل فشفشه سریع کار میکنه انگار نه انگار پرچمدار سه سال پیشه مرسی سونی امیدوارم برگردی به اوج

Mehdi Sadeghi

اینکه تغییر زیادی نداشته باشه با توجه به خط مشی سونی طبیعیه. خوب یا بدش هم به خواست طرفداراش بستگی داره
ولی شخصا همیشه دوست داشتم با هر بار آپدیت حس تغییر بیشتری تو دستگاهم حس کنم (البته با حفظ روح اون رابط کاربری ، نه دیگه تغییر همه چیز)
در مورد رابط سونی هم راستش باهاش مداوم کار نکردم که نظر بدم ولی ظاهر اندروید خالص رو به بقیه رابط هایی که بهش نزدیک هستن ترجیح میدم
به هرحال وقتی گوگل حالت متریال رو پیاده سازی کرده مثلا آیکونا رو هم با رابطش هماهنگ طراحی کرده .. اگه ما همون منو رو استفاده کنیم و آیکونای موردعلاقه خودمونو روش پیاده کنیم ناهماهنگی ایجاد کردیم .. حس نصب لانچر به آدم میده که یه جاهایی محیط رو زیبا و متنوع میکنه ولی وقتی با رابط کاربری اصلی مچ نیست تو ذوق میزنه..البته اینا سلیقه ایه و منم نظر شخصی خودمو گفتم. قطعا نظر خیلی از دوستان متفاوته و محترم

far_zad

یک تغییر که سونی میتونه ایجاد کنه و باعث بشه هم تغییرات دیده بشه و هم اینکه پویایی به سیستم ببخشه، بخش نوتیفیکیشن ها و آیکن های اون قسمت هست.

Amir69

سونی تنها به اندروید های جدید وابستس تا تغییر در ظاهر رابط گوشی به وجود بیاد وگرنه خودش کاری نمیکنه

MOAZEZ

والا همه سایتها میگن نزدیک بودن به رابط کاربری اندروید برتری محسوب میشه،حالا نمیدونم شما دقیقا چی میگی.

F∀ⓡ∀Z SONY

سونی حداقل به اندروید خام نزدیکه که خیلی خوبه ، هواوی و سامسونگو امثال اینها که روز به روز به آی‌او‌اس نزدیک میشنو چه کنیم؟! اونا اصلا موردی نداره؟!
نه حاجی بگو مال سونی خار داره! :bye:

Pouya

ی سوال

تو موتورولا پرچم دار – بالا رده – میان رده – پایین رده رو میشه بگید کدوم مدلا هستن ؟؟

jamal9

خیلی جالبه !
وقتی نوت ۷ معرفی شد سه صفحه ی این سایت ،مثلا بگیم ۴۰ خبر توش بود که ۳۰ تاش مربوط به نوت ۷ بود!
ولی xz سونی الان کلی داره مقایسه ازش میاد بیرون،مقایسه دوربینش با سامسونگ و اپل و مقایسه لرزشگیر و دوربین سلفی و ….
ولی هیچکدوم پوشش داده نمیشه!!!

Hadi MP

رابط کاربری سونیو فقط باید تجربه کرد،تا تجربه نکنیا،اصلا نمیفهمی،من یه زمانی به همه میگفتم افتضاحه،اصلا طرفش نرین،کلا سونی گوشیاش بده،بعد دست یکی از دوستام Z2 دیدم،تو اندروید ۵ ،اونوقت فهمیدم،سونی دقیقا اون چیزی که لازمه رو داره،اضافه نه 🙂 دقیقا نیاز B-) و نتیجتا،هنگ،کرش براش معنی نداره،ببینین اصلا تعصبی نمیگم،الان خودم لومیا دارم،اما میتونم بگم واقعا سونی تو اندروید فوق العاده روانه،اندازه وینفون حتی :rose:

x85

داداش یه بار اس۷ تو دستت بگیر تا بفهمی سرعت یعنی چی!
تغیرات= ۰ :yes:
انتظار بیشتری داشتم سونی! 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs