حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل در هند که سومین بازار بزرگ اسمارت‌فون جهان است، در حال مغلوب شدن است

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

بنا بر داده‌های آنالیز استراتژی بیزینس وایر، اپل در ربع دوم سال ۲۰۱۶ حدود ۸۰۰،۰۰۰ اسمارت‌فون به هند وارد کرد. این آمار نسبت به عملکرد اخیر اپل در سومین بازار بزرگ اسمارت‌فون در جهان، یعنی هند، نسبتاً عادی است، اما  همچنان نسبت به ربع دوم سال گذشته که ۱،۲۰۰،۰۰۰ اسمارت‌فون وارد کرد، رقم پایین‌تری است. در ادامه مطلب با ترنجی همراه باشید…

انتظار می‌رود که هند امسال حدود ۱۳۹ میلیون اسمارت‌فون خریداری کند، اما بخش اعظم این بازار را دستگاه‌های اندرویدی با قیمت زیر ۱۵۰ دلار تشکیل می‌دهند. اطلاعات منتشرشده برای ربع فعلی سال نشان می‌دهد که سیستم‌عامل شرکت گوگل ۹۷ درصد بازار را در دست گرفته است و هنوز مشخص نیست که کاری هست که اپل بتواند برای تغییر این وضعیت انجام دهد یا خیر.

مانع غیرقابل‌رفع برای اپل، قیمت است. هند احتمالاً امیدبخش‌ترین بازار اسمارت‌فون در جهان است. رشد این بازار از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ حدود ۲۹/۵ درصد بوده است، اما همچنان قیمت متوسط فروش گوشی همراه زیر ۷۰ دلار است. ارزان‌ترین آیفون بیش از چهار برابر این رقم است.

ساخت یک آیفون ارزان ظاهراً بدیهی‌ترین راه‌حل این مشکل است. اما اپل بارها و بارها ثابت کرده که کاری با دستگاه‌های ارزان‌قیمت ندارد. اپل دوست دارد حاشیه سود خود را بالا نگه دارد (گرچه مدام یادآور می‌شود که قیمت‌های بالا نشانگر اهمیت دادن به کیفیت است و نه سود محصول)، و طبق اظهارات تیم کالپن از خبرگزاری بلومبرگ، اگر اپل شروع به عرضه آیفون‌های ارزان در یک بازار بکند، این قیمت رایج خواهد شد. می‌توان انتظار داشت آیفون‌های ارزان در بازارهایی عرضه شوند که ضریب نفوذ اسمارت‌فون در آن‌ها کم باشد و پتانسیل گسترش را داشته باشند. اما این اقدام می‌تواند قبل از اینکه اپل فرصت رشد پیدا کند، جریان سود این شرکت را قطع کند.

این شرکت گزینه‌های دیگری هم دارد، ازجمله فروش گوشی‌های نوسازی شده (چیزی که فعلاً دولت هند ممنوع کرده است)، کاهش هزینه‌ها با ساخت اسمارت‌فون‌ها به‌صورت محلی (کاری که شرکت چینی لنوو سعی دارد انجام دهد)، و همچنین یارانه گرفتن از اپراتورهای همراه که در این دو مورد آخر، اپل به مشکلاتی در توزیع برمی‌خورد. چون در هند اسمارت‌فون‌ها بیشتر به‌صورت خارج از قرارداد و بدون یارانه و از طریق تعداد زیاد خرده‌فروش‌ها به فروش می‌رسد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل طی یک تور هند در اوایل امسال این نکته را متذکر شد. کوک در مصاحبه با یک کانال محلی NDTV گفت:

[su_quote]اینجا به دلیل ساختار مالیاتی، برای یک اپراتور دشوار است که یک محصول را خودش بفروشد.[/su_quote]

و همچنین افزود:

[su_quote]در هند، اپراتورها عملاً درمجموع هیچ گوشی همراهی نمی‌فروشند و بازار بیرون و در دست خرده‌فروش‌ها است. و خرده‌فروشی به‌صورت تعداد خیلی زیاد از فروشگاه‌های کوچک و خیلی متفاوت با هم است.[/su_quote]

البته این موارد بدان معنا نیست که اپل به مشتریان هندی علاقه‌ای ندارد. گزارشی از یک کانال تحلیل‌گر بازار در ماه مه نشان می‌دهد که اپل در بخش رده‌بالاها سامسونگ را به چالش می‌کشد. در ربع اول ۲۰۱۶، سهم اپل از فروش دستگاه‌های با قیمت بالای ۳۰۰ دلار از ۱۱ درصد به ۲۹ درصد رشد کرد، درحالی‌که سامسونگ از ۶۶ درصد به ۴۱ درصد افت کرد. سهم آیفون از بازار ممکن است کوچک باشد، اما دارای پتانسیل است.

دراین‌باره، کوک می‌گوید که هند شبیه به بازار چین در «هفت الی ده سال گذشته» است، و اینکه این شرکت در حال «برداشتن یک گام رو به عقب برای رصد استراتژیک تر هند» است. به بیان عملی‌تر، این به معنای راه‌اندازی یک شتاب‌دهنده اپلیکیشن، سرمایه‌گذاری در برنامه‌اش برای نقشه‌برداری هند و ارتباط با توسعه‌دهنده‌های هندی برای ساختن سرویس‌های کاربردی محلی است. اگر واقعاً بخواهد، اپل می‌تواند این «هفت الی ده سال» را در انتظار توسعه بازار هند بماند. اکنون نیز به نظر می‌رسد اپل برای ساختن زیربنای تجارت آینده‌اش در هند مصمم است، اگرچه در حال حاضر سهمش از بازار ناچیز است.

کوک در مصاحبه با NDTV گفت:

[su_quote]ما اینجا فقط برای یک ربع، دو ربع، سال بعد یا سال بعدازآن حضور نداریم. ما برای هزار سال اینجا خواهیم ماند.[/su_quote]

[su_button url=”http://www.theverge.com/2016/8/5/12385134/apple-india-android-market-share-97-percent” target=”blank”]TheVerge[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده