حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاریخچه سیستم‌های صوتی و تصویری خودرو

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

سیستم‌های نمایشگر خودرو همواره در حال پیشرفت هستند و با تکنولوژی روز دنیا همسو هستند. در حال حاضر بسیاری از این سیستم‌ها دارای نمایشگرهای لمسی رنگارنگ و سرگرم کننده با قابلیت‌های ویژه و مبتنی بر سیستم عامل‌های اندروید و ios برای ارتباط با گوشی‌های موبایل موجود و طراحی می‌شوند.

وقتی صحبت از تاریخچه این چنینی از head unit ها می‌شود ممکن است به یاد سی دی پلیرها بیفتید یا اگر سن بالاتری دارید پخش نوار کاست‌ها را به یاد بیاورید. اما با تحقیق در این مورد متوجه خواهیم شد که سیستم‌های دیگری نیز قبل از نوار کاست نیز وجود داشته‌اند که با هم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دهه ۱۹۳۰: رادیو AM تک کانال

676545_327

زمانیکه علاقه مندان به خودرو در تلاش بودن تا رادیو AM را در ماشین جاسازی کنند و از آن استفاده کنند، شرکت موتورولا بالاخره موفق به ساخت رادیویی شد که بتوان آن را در خودرو جا داد. موتورولا به قیمت ۱۳۰ دلار این نوع رادیو را با نام شرکتی گالوین به فروش رساند.

البته این نوع رادیو در خودروها در آن زمان باعث شد قیمت خودروی دارای این سیستم در حدود سه برابر نوع معمولی آن باشد. در واقع نام موتورولا از تولید این رادیوها آغاز شد که نام آن ترکیبی از MOTOR و VICTROLA می‌باشد. رادیو AM به مدت دو دهه به عنوان پخش کننده موسیقی استاندارد در خودروها استفاده شد.

۱۹۵۲ سال آغاز به کار رادیو FM

676546_934

در این مقطع زمانی رادیو AM که دارای قیمتی ارزان نیز شده بود روی خودروها وجود داشت و تکنولوژی انتقال FM نیز تازه پا به عرصه فن آوری گذاشته بود ولی رادیوهای قدیمی توانایی دریافت امواج FM را نداشتند. از طرفی هنوز رادیو FM میان مردم دارای شناخت کافی نبود.

اولین بار در سال ۱۹۵۲ شرکت آلمانی Blaupunkt اولین رادیوی AM\FM را برای خودرو تولید کرد. اما هنوز تبدیل به یک رادیوی فراگیر و محبوب نشده بود. در دهه ۵۰ میلادی علاوه بر رادیوهای AM\FM، شرکت‌های سازنده سیستم ضبط صدا را نیز در خودروها تعبیه کردند.

دهه ۶۰ میلادی و معرفی سیستم استریو و ۸ آهنگی

 

676547_620

سیستم صوتی استریو به این معنی است که تفکیک صدا صورت می‌گیرد و صوت‌ها بصورت جداگانه از باندهای چپ و راست پخش می‌شود بر خلاف سیستم مونو که باند چپ و راست اهمیتی ندارد و تنها یک جریان صوتی واحد وجود دارد. در دهه ۶۰ میلادی برای اولین بار موسیقی‌های با سیستم استریو توسط گروه‌های موسیقی بیتلز تولید و راهی بازار شد.

شرکت آلمانی Becker سیستم‌ صوتی  استریو برای خودرو را طراحی و ساخت. سیستم ۸ آهنگی قرار داده شده در آن به سرعت منسوخ شد چون شرکت‌های خودروسازی از آن استقبال نکرده آن را کاری سخت و بی فایده می‌دانستند

دهه ۷۰ میلادی و ظهور کاست پلیر

 

676548_176

با پیشرفت علم الکترونیک، سازندگان توانستند علاوه بر سیستم استریو و رادیو AM\FM، نوار کاست را نیز در خودرو ارائه دهند. شرکت ژاپنی مکسل اولین نوار کاست را وارد بازار کرد و صدا را روی آن ضبط نمود. سیستم نوار کاست به سرعت بین رانندگان گسترش یافت و محبوبیت زیادی بدست آورد. چون آن‌ها می‌توانستند صدای خوانندگان مورد علاقه خود را در خودرو گوش کنند و لذت ببرند. حتی امروز نیز برخی خودروهای قدیمی هنوز سیستم نوار کاست خود را دارند و رانندگان آن‌ها هنوز از نوار استفاده می‌کنند.

دهه ۹۰ و سی دی پلیرها

 

676549_986

بعد از اختراع نوار کاست و ضبط صدا و موسیقی روی آن با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی کامپیوتر، ضبط صدا با کیفیت بالاتر روی سی دی صورت گرفت و به سرعت بین مردم رواج پیدا کرد. ساخت سی دی پلیرها نیز در خودرو ابتدا با سی دی‌های AUDIO، سپس MP3 و در سال‌های بعد DVD نیز در این دهه شروع شد و همچنان نیز ادامه دارد و جزئی از خودروهای امروزی است. سیستمی با کیفیت بالاتر نسبت به نوار کاست با قابلیت گرفتن حجم بیشتری از موسیقی.

سال ۲۰۰۰ و تکنولوژی بلوتوث در نمایشگرهای خودرو

676550_114

با ساخت بلوتوث در سال ۱۹۹۴ و انتقال فایل با آن، در هزاره جدید شرکت‌های سازنده تصمیم به قرار دادن آن در سیستم صوتی و نمایشگر خودرو گرفتند تا هم رانندگان توانایی پاسخ دادن به گوشی موبایل خود بدون در دست گرفتن آن باشند، هم انتقال فایل و پخش موسیقی‌های موجود در گوشی خود را در سیستم پخش خودرو داشته باشند. قابلیت‌هایی نظیر کنترل سیستم صوتی خودرو با بلوتوث کم کم در این سیستم‌ها تعبیه شد و با پیشرفت علم روز بروزرسانی هر ساله در این نمایشگرها انجام می‌شد. این تکنولوژی آغازی بود برای ساخت پیشرفته ترین نمایشگرهای خودرو دارای سیستم GPS، ناوبری و سایر آپشن های موجود.

سال ۲۰۱۱ و نمایشگرهای به معنای واقعی پیشرفته و ویژگی‌های آن‌ها

 

676551_264

از سال ۲۰۱۰، نمایشگرهای خودرو در فراز و نشیب‌های بسیار و رقابت‌های بسیار بین هر دو شرکت اپل و گوگل در طراحی سیستم‌های داخل اتومبیل نظیر CarPlay و Android وجود داشته که باعث شده سیستم‌های گوناگونی نظیر نقشه، GPS، ناوبری، اینترنت، موسیقی و … در نمایشگرهای جدید طراحی و ساخته شود.

اتصال به اینترنت در این نمایشگرها بسیار آسان است. همچنین اتصال به گوشی نیز در این نمایشگرها هم از طریق بلوتوث، هم از طریق Wi-Fi، هم از طریق NFC بسیار آسان است. در کل رابط کاربری بسیار آسانی در این سیستم‌ها وجود دارد.

در حال حاضر پیشرفته‌ترین مانیتورها در خودروهای تسلا وجود دارد که از هر لحاظی کامل هستند و همچنان رو به پیشرفت هستند و در هر مدل خودرو تغییراتی جدیدی در آن‌ها مشاهده می‌شود.

[su_button url=”http://www.bartarinha.ir/fa/news/257315/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88″ target=”blank” background=”#159f84″]bartarinha[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Moazez

یادش بخیر کاست میخریدیم فقط مکسل و سونی میخریدیم. مکسل واسه هیتاچی بوده و هست.

M҉O҉H҉A҉M҉M҉A҉D҉

یعنی سیستم صوتی خودرو ایرانی مال دهه نود خخخخ ای خداااااا 😥

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....