حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۰برتری گنو/لینوکس نسبت به ویندوز

نوشته

8 سال قبل | 21 دیدگاه | ترنجی

در این روز‌ها اسم گنو/لینوکس را زیاد شنیده‌اید. اگر یک گیک باشید به احتمال زیاد با گنو/لینوکس کار کرده‌اید و حتی به عنوان آخرین سیستم‌عامل رایانه‌ی خود انتخاب شده است. روزهایی را داریم سپری می‌کنیم که امنیت مطلق در فضای اینترنت معنا و مفهومی ندارد. این بدین معنی نیست که نمی‌شود امنیت مطلق نداشت بلکه می‌توان با تغییر عادت‌ها و داشتن اطلاعات کافی، امنیت را به بالاترین سطح خود رساند. در این مطلب قصد داریم تا برتری‌های گنو/لینوکس را به رخ بکشیم. با ترنجی همراه باشید.

خیلی از ما سال‌های طولانی است که با ویندوز کار کرده‌ایم. از ویندوز ۹۵ تا ویندوز ۸٫۱ و اخیرا هم ویندوز۱۰٫ این امر باعث شده است تا خیلی‌ها به این سیستم‌عامل دل ببندند و به آن عادت کنند و تغییر عادت برایشان مشکل باشد. اما چه چیزی برای شما مهم است؟ دل بستن و تغییر عادت ندادن به قیمت جاسوسی؟! همانطور که خیلی از ما می‌دانیم، ویندوز یک سیستم عامل متن بسته است، این امر باعث می‌شود تا کاربر از کد‌های موجود بی‌اطلاع باشند، بی آن که بدانند اطلاعاتشان با هر بار وصل شدن به اینترنت به سرقت می‌رود. ممکن است این سوال در ذهن شما خطور کند که آیا من اطلاعات مهمی برو روی رایانه‌ی شخصی خود دارم؟ در جواب باید گفت فقط اطلاعات شما ارزشمند نیست! بلکه رفتار وعادت‌های شماست که دزدیده می‌شود و مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

از بحث ویندوز و جاسوسی‌هایش عبور می‌کنیم و به ویژگی ها و برتری‌های گنو/لینوکس نسبت به هر سیستم عامل متن بسته‌ی دیگر می‌پردازیم.

620px-GNU_and_Tux.svg

۱-گنو/لینوکس رایگان است

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاربران گنو/لینوکس را انتخاب می‌کنند رایگان بودن آن است. شما می‌توانید توزیع دلخواه خود را از سایت توسعه دهنده بارگیری کنید و به هر تعداد که نیاز داشته باشید آن‌را تکثیر کنید و بین دوستان وآشنایان خود پخش کنید. شما اگر در کشور‌های دیگر لوح فشرده‌ی ویندوز را تکثیر و منتشر کنید طبق قوانین کپی رایت مجرم شناخته خواهید شد و در صورت نیاز با شما برخود قانونی می‌شود. در کشور عزیزمان، ایران به دلیل رعایت نکردن قانون کپی رایت و در برخی موارد به دلیل منکر شدن وجود چنین قانونی، انتشار و تکثیر به راحتی خوردن یک لیوان آب انجام می‌شود.

45454

۲-گنو/لینوکس آزاد است

آزادی، لغتی است که برای خیلی‌های در دنیای رایانه اهمیت دارد. آزادی به این معنی که شما سیستم‌عامل خود را به دلخواه خود مرتب (شخصی سازی) می‌کنید. در توزیع‌هایی مانند آرچ لینوکس، هر آنچه که نیاز دارید را نصب می‌کنید. در سیستم‌عامل‌های متن بسته کاربر آزادی عمل ندارد و می‌توان کاربر را به کبوتری در قفس تشبیه کرد.

Incredible Mixed Wallpapers (78)

۳-گنو/لینوکس متن باز است

چرا یک سیستم‌عامل متن باز را باید دوست داشت؟ یکی از دلایل دوست داشتن سیستم‌عامل متن باز، همانطور که گفتیم آزادی آن است. دلیل دوم را می‌توان در نشر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات دانست. فرض را بر این بگیرید که شخصی یک برنامه‌ی ویرایش عکس توسعه داده است. اگر این شخص منبع این برنامه را باز بگذارد چه سودی دارد؟ (متن باز و آزاد) باز گذاشتن متن یک برنامه و منتشر کردن آن با مجوز GPL باعث می‌شود تا دیگر توسعه دهندگان آن‌را مطالعه کنند، و آن‌ها برای بهبود دست به کار شوند و همان برنامه را با همان مجوز (GPL) دوباره منتشر کنند. این امر باعث می‌شود تا علم و دانش در انحصار نباشد. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل متن باز و آزاد بودن، بهبود امنیت برنامه‌ها است. بدین معنی که اگر در برنامه‌ایی که شما توسعه داده‌اید مشکل امنیتی وجود داشته باشد دیگر توسعه دهندگان در سراسر دنیا می‌توانند آن را کشف و برای بهبود اقدام کنند. به همین دلیل است که وجود یک مشکل امنیتی در یک برنامه و یا یک سیستم عامل متن بسته مدت‌ها و یا سال‌ها زمان می‌برد تا بهود یابد. ولی در نقطه‌ی مقابل یک برنامه و یا سیستم‌عامل متن باز  در مدت کوتاهی مشکل امنیتی آن حتی در چند ساعت برطرف می‌شود.

Redirect-To-Smb-Leaves-All-Windows-Computers-Open-To-Attack-570378

۴-گنو/لینوکس امن است

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم امنیت مطلق وجود ندارد، اما می‌توان با تغییر دادن عادت‌ها و داشتن اطلاعات کافی امنیت را به حد مطلوبی بالا برد. متن باز بودن گنو/لینوکس خود دلیلی بر امنیت آن است که در مورد سوم توضیح داده شد. در سیستم‌عامل‌های متن‌باز همه چیز پیش روی شماست. می‌توانید کد‌ها را مطالعه کنید و اگر به نظرتان مخرب بود آن را تغییر دهید. شاید شما دانش کافی برای این کار ندارید اما جامعه‌ی بزرگ گنو/لینوکس مدام در حال مطالعه کدها هستند و اگر مخرب شناخته شود آن را با بروزرسانی‌ها  تغییر خواهند داد.

all

۵-گنو/لینوکس برای همه است

شاید تا به امروز فکر کنید گنو/لینوکس یک برند تجاری است. اما کاملا غلط است. گنو/لینوکس یک برند تجاری نیست و حتی برای رقابت با برند‌های تجاری نیامده است. در یک جمله می‌توان گفت گنو/لینوکس برای همه است. گنو/لینوکس توسط جامعه‌ی کاربری‌اش از سراسر دنیا اداره می‌شود. جامعه‌ی کاربری یعنی من و شمایی که از آن استفاده می‌کنیم و آن رو توسعه و تبلیغ می‌کنیم. پس گنو/لینوکس در انحصار نیست. گنو/لینوکس در اختیار همه‌ی مردم جهان است.

virus

۶-گنو/لینوکس ویروس را نمی‌شناسد

یکی از عذاب آورترین قسمت‌های ویندوز، ویروس‌های آن است. ویروس‌هایی که فقط کافی است با وصل کردن یک حافظه‌ی جانبی به رایانه آن را آلوده کند و ساعت ها و ماه‌ها ذهن کاربر را مشغول نماید و در نهایت مجبور به راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل خواهد شد. قبل از ورود کاربران به دنیای گنو/لینوکس همیشه به آنها بگویید: گنو/لینوکس ویندوز نیست. و یا بگویید: گنو/لینوکس ویندوزی نیست که ویروس نگیرد. زیرا که خیلی از کاربران با این خیال که گنو/لینوکس همان ویندوزی است که ویروس را نمی‌شناسد وارد آن می‌شوند و با نا‌امیدی به ویندوز باز خواهند گشت.

۷-گنو/لینوکس پایدار است.

گنو/لینوکس را سا‌ل‌ها و ماه‌ها روشن بگذارید. حتی بدون یک کرش ساده به کار خود ادامه ‌می‌دهد. در نسخه ۳ از لینوکس (کرنل) نیاز بود تا بعد از بروز‌رسانی سیستم را مجدد راه‌اندازی کنید. اما در نسخه ۴ لینوکس (کرنل) نیازی به راه اندازی مجدد نیست. یکی از دلایلی که گنو/لینوکس در سرور‌ها بیشتر طرفدار دارد همین موضوع می‌باشد.

۸-گنو/لینوکس نیازی به نصب راه انداز ندارد

فرض کنید ویندوز را نصب کرده‌اید. اولین کاری (به استثنای کرک) که بعد از نصب انجام می‌دهید چیست؟ اولین کار بعد از نصب ویندوز نصب راه‌اندازها و یا درایور‌هاست. در گنو/لینوکس نیازی به همچین کاری نیست. زیرا که لینوکس (کرنل) تمام سخت‌افزار رایانه‌ی شما را شناسایی می‌کند. در برخی موارد که ممکن است کارت گرافیک دوم شما (AMD/NVIDIA) شناسایی نشود که جای نگرانی نیست. با چند کلیک ساده مشکل برطرف می‌شود.

۹-گنو/لینوکس مصرف منابع کمی دارد

شاید بارها شده است در ویندوز به دلیل پر شدن حافظه مجبور شده‌اید رایانه‌ی خود را مجدد راه اندازی (Restart) کنید. اما در گنو/لینوکس به دلیل مدیریت صحیح منابع (سخت‌افزار) همچین اتفاقی رخ نخواهد داد. همچنین گنو/لینوکس را می‌توان با کمترین سخت‌افزار اجرا نمود.

aaaa

۱۰-گنو/لینوکس متنوع است

به دلیل متن باز بودن، توزیع‌های متفاوتی از گنو/لینوکس در دسترس است که می‌توانید با توجه به سلیقه و مهارت‌های خود، یک توزیع مناسب را انتخاب کنید و لذت ببرید.

در کلام آخر گنو/لینوکس همه جا است. از دوربین‌های عکاسی تا فضا پیماهای غول پیکر

url

نظر شما چیست؟ آیا با این تفاسیر حاضر هستید به دنیای گنو/لینوکس مهاجرت کنید؟ در بخش نظرات منتظر شما هستیم.

اشتراک در
اطلاع از
21 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ari khan

“گنولینوکس همه جا هست”….حتی تو سرورهای شرکت مایکروسافت…و این یعنی قدرت!!!!
عاشق گنو لینوکسم،امیدوارم هرچه زودتر بتونم به دنیای لینوکس برگردم 😥

ناموسن از تعصب خود بکاهید :|

فقط واسه کسایی که آشنایی و تجربه کافی ندارن همین آزادی میتونه خیلی بد باشه.

مشابه چیزی که تو گوشی های اندرویدی اتفاق میوفته، طرف هزار و یک جور اپ از صد و یک استور مختلف دانلود میکنه که هرکدوم قسمت هایی از سیستم عامل رو تحت الشعاع قرار میدن و (اکثرا) باعث اختلال تو کار سیستم عامل میشن.

اشتباه نکن دوست عزیز.
اصلا اینطوری که میگی نیست.
آزادی توی لینوکس به معنی نصب برنامه از هر جای بی در و پیکر نیست
آزادی یعنی شما آزادی سورس برنامه رو ببینی. و اگه اون برنامه (مثل ویندوز) ازت جاسوسی میکنه، قابل شناسایی هست و تو آزادی که اونو تغییر بدی و هر جوری که دوست داری ازش استفاده کنی.
وگرنه تمام توزیع های لینوکسی، یه مخزن رسمی دارن که هزاران برنامه داخلشون برای نصب هست و کافیه فقط برنامه ها رو از اون مخزن فراخوانی کنی. درسته که توی لینوکس هم میشه از جای بی در و پیکر برنامه نصب کرد، ولی یه لینوکسی هیچ وخ این کارو نمی کنه.
کسی که میاد توی لینوکس و میره از جای بی در و پیکر چیزی نصب میکنه، نه لیاقت آزادی رو داره نه لیاقت امنیت و نه لیاقت گنولینوکس رو. خیالت تخت :yes:

md4956

دقیقا ! 🙂 کسی که لینوکس داره٬ مثل ویندوز نمیره دنبال سایتای بی در و پیکر واسه دانلود اپ

GOD

در برتری های لینوکس که هیچ شکی نیست اما باید بذیرفت که با توجه به همه گیر شدن ویندوز اکثر نرم افزار های معروف و کاربردی از شرکت های معروف + آخرین آپدیت هاشون اول از همه برای ویندوز ارائه میشه بنابراین در لینوکس به محیطی سرد و بی روح مثل ویندوزفون رو به رو میشید . لینوکس برای کاربران حرفه ای اونم برای یکسری کاربری های خاص مناسبه نه کاربران معمولی که میخوان با تجربه نرم افزار های جالب و کاربردی و همچنین حرفه ای مثلا مثل فتوشاپ نهایت استفاده رو از کامپیوتر ببرن .
شما خودت توسعه دهنده باشی حاضری نرم افزاری که براش بسیار زحمت کشیدی رو به راحتی با کد های باز که برای همه قابل مشاهده و تغییره در اختیار کاربران قرار بدی ؟! . . .
موفق باشید .

Rasool Ent.

@GOD
بله دوست عزیز. من با کمال میل سورس برنامه رو به صورت آزاد در اختیار جامعه قرار میدم.
متاسفانه شما فکر میکنی اگه سورس آزاد بشه، دیگه درآمدی در کار نیست. در صورتی که اگه یه نگاه به درآمد شرکت ردهت و باقی شرکت های حامی لینوکس بندازی، کلا نظرت بر میگرده.
محیط لینوکس سرد و بی روح هست؟ اونوخ محیط ویندوز که کپی از لینوکسه میشه گرم و با نشاط؟
۱۰۰ مدل محیط مختلف داره لینوکس. شما کدومش رو میگی؟
ویندوز قابل قیاس با فقط یک توزیع از ۱۰۰۰ توزیع گنولینوکس هست. شما اصلا اینارو با هم مقایسه نکن. چون گنولینوس کجا ویندوز کجا 🙂

ناموسن از تعصب خود بکاهید :|

ممنون از پاسختون :rose:

منظورم اینه که یه کاربر مبتدی لینوکسی کد ها رو بخواد عوض کنه ممکنه دردسر های زیادی واسش پیش بیاد.

شما همون Rasul Entertainment (خدا بیامرز :yahoo: ) تو زومیتین؟ خیلی وقته نیستین… 😥

ناموسن از تعصب خود بکاهید :|

فقط واسه کسایی که آشنایی و تجربه کافی ندارن همین آزادی میتونه خیلی بد باشه.

مشابه چیزی که تو گوشی های اندرویدی اتفاق میوفته، طرف هزار و یک جور اپ از صد و یک استور مختلف دانلود میکنه که هرکدوم قسمت هایی از سیستم عامل رو تحت الشعاع قرار میدن و (اکثرا) باعث اختلال تو کار سیستم عامل میشن. بعدش طرف با هزار و یک ادعا میاد میگه گوشی های فلاان برند بعد ۲ ماه کند میشن!

illustray

ویندوز ۱۰ رایگان است به گفته مایکی اگه تا یک سال به ویندوز ۱۰ برید به مدت ۵ سال خدمات رایگان میدهیم
۲- لینوکس در سال ۲۰۱۴ مخرب ترین سیستم عامل شناخته شد
http://www.gfi.com/blog/most-vulnerable-operating-systems-and-applications-in-2014/
۳-تو متنی که گفتید گنو ولینوکس رو کاربران توسعه میدهند ویندوز ۱۰ هم به همین شکل شده است
تنها چیزی که در این متن من باهاش موافقم همون مصرف منابع کم هستش

Rasool Ent.

۱) خودتو با رایگان بودن ویندوز گول نزن. ویندوز ۱۰ اصلا رایگان نیست. اگه قبلا پول بابت ویندوزای قبلی دادی، میتونی تا یه سال استفاده کنی. اگه کلا پول ویندوز ندادی پس ۱۰ رو باید هم قیمت قبلیا بخری. ولی گنولینوکس واقعا رایگان هست و نیاز نیست نسخه های قدیمی رو به صورت پولی تهیه کنی.
۲) توی اون لینک که سیستم عامل های اپل مخرب ترین بودن. همین طور ۲۰۱۳ امن ترین سیستم عامل، اوبونتو شناخته شد.
و جالب تر از اون رفع خطرناک ترین باگ های این چند سال اخیر با سه سوت :whistle:
خطرناک ترین باگ ها. یک: شل شوک. مال بش (نه گنو و نه لینوکس) ولی به دلیل اپن سورس بودن تو ایکی ثانیه رفع شد. دو: خونریزی قلبی مربوط به openssl (نه گنو و نه لینوکس) که باز به خاطر اپن سورس بودن در کمترین زمان ممکن رفع شد.
۳) ویندوز ۱۰ رو کاربران توسعه میدن؟ بیدار شو… خوابت زیادی کرده. نکنه منظورت اون تقویمیه که ۲۰ ساله لینوکس دارتش؟
توسعه یعنی تو یه کد به سیستم عامل ویندوز اضافه کنی. مگه مایکروسافت میذاره تو به کدهاش دست بزنی؟ B-)

AMir

سلام آقا رسول
منبع خاصی برای آموزش مقدماتی تا حرفه ای لینوکس هست ؟ اگر هست لطفا لینکش رو بهم بدید
و سوال بعدی اینکه من یک مدت اوبونتو نصب کردم هر چی گشتم دانلود منیجیر خوب پیدا نکردم و نتونستم idm رو هم اجرا کنم (با نرمافزاری که اسمش رو یادم نیست و برنامه های ویندوز رو اجرا میکرد )تحقیق که کردم دیدم که باید با ترمینال بک دانلود منیجر ساخت که اونم تحت ترمینال بود و محیط گرافیکی نداشت حالا شما دانلود منیجری میشناسید که امکانات idm رو داشته باشه برای لینوکس ؟
اگه این مشکل های من حل بشه دیگه میرم سمت لینوکس

Rasool Ent.

سلام امیر جان.
آموزش مقدماتی تا حرفه ای لینوکس رو بهش میگن LPIC که اولین درسش ۵۰۰ برابر ICDL بار علمی داره 🙂
میتونی با آموزش های جادی شروع کنی. سایتش رو که بلدی:
https://jadi.net
آموزش LPIC رو داخلش سرچ کن و کلیپ هاش رو دانلود کن. فایل PDF انگلیسی رو که خودش نوشته رو دانلود کن. اون آموزشش هم از روی همون سرفصل های انگلیسی هست. البته خودش فارسی یاد میده 🙂
قوی ترین دانلود منیجری که توی عمرم دیدم aria هست. هرچیزی که idm پنجاه هزارتومنی داره، aria2 رایگان هم داره. آریا متنیه ولی شما با دانلود منیجر دانلود میکنی. مهم دانلوده که این برنامه برات انجام میده. اونم با نهایت قدرت. اگه میخوای لینوکس یاد بگیری باید بتونی با ترمینال کار کنی. لینوکس یعنی ترمینال. همون LPIC کاملا بهت خط فرمان یاد میده. من ۹ ماهه ۴۰۰ گیگ دانلود رو با aria انجام دادم. بدون هیچ محیط گرافیکی. چون نیاز نبوده. و اگه مقداری گرافیکی تر میخوایش میتونی به سایت
http://amirsamimi.mihanblog.com/
مراجعه کنی. علیرضا با ترکیب آریا و کرون و youtube-dl و … یه دانلود منیجر درست کرده که به درد تازه کارها میخوره 🙂

Hani Shams

@illustray:
لینوکس در سال ۲۰۱۴ مخرب ترین سیستم عامل شناخته شد؟!!!!!!!!!!!!!!! :negative:

دوست عزیز دلیل نمیشه هر لینکی که زبونش انگلیسی هستش منبع درستی باشه ، شما خودت اصلا کامل این لینکی که دادی رو خوندی؟
من نمیدونم نویسنده این مطلب واقعا یا سواد نداشته یا ….؟!!
شما اون جدول رو یه بار دقت نگاه کن تا به بی سوادی این طرف پی ببری ، اومدی کل توزیع گنو/لینوکسی که از هسته لینوکس استفاده میکنن رو توی یه دسته قرار داده بعد اومده نسخه‌های ویندوزی رو به تفکیک اسیب پذیری ‌هاشون رو توی آمارش درج کرده
سوال من از شما اینه اگر ما کل مقادیر اسیپ پذیری‌هایی مربوط به نسخه‌های مختلف ویندوز که توی جدول درج شدن رو با هم جمع کنیم چقدر میشه؟
درسته 😉 ۲۴۸ آسیب پذیری که دقیقا ورق برمیگرده و طبق همین لینکی که شما دادید میشه آسیب پذیرترین سیستم عامل و لینوکس میشه بهترین سیستم عامل از لحاظ امنیت

علی شاکری

والا ما با ویندوز بزرگ شدیم
البته به عنوان تنوع میشه توش رفت :wacko: :good:

Rasool Ent.

مطمئن باش ۹۰ درصد لینوکسیا قبلش ویندوز داشتن. از جمله خود من.
ما همه مون با ویندوز بزرگ شدیم. ولی دلیل نمیشه که همه چیش خوب باشه 🙂
اینکه با با ویندوز بزرگ شدیم به دلیل ناآگاهی خودمون بوده. من ۸ سال پیش از کجا باید خبردار میشدم که لینوکسی هم وجود داره؟ ویندوز انتخاب ما نبود. به ما تحمیل شد. من ۸ سال ویندوز کار کردم ولی ویندوز انتخاب من نبود. چون نمیدونستم غیر از ویندوز سیستم عامل دیگه ای هم هست. وقتی آگاه شدم، رفتم سراغش. چون از ویروس هاش خسته شدم. از کند و هنگ و لگ خسته شدم. از ویندوز عوض کردن های پی در پی خسته شدم. از کرک کردن خسته شدم. رفتم سمت لینوکس. فهمیدم یه دنیاییه واسه خودش. دنیایی که ای کاش زودتر شناخته بودم. الان همه ی گنولینوکس یک طرف، فلسفه و فرهنگش یک طرف. اصن یه وضی.
اینکه با ویندوز بزرگ شدی یا عادت کردی، دلیل منطقی حساب نمیشه. البته. لینوکس به درد هرکسی نمیخوره. به درد کسی میخوره که بفهمه چیه. اونایی که دانششون فراتر از ویندوزه، به سمت لینوکس کشیده میشن. ولی اونایی که محدود به همون ویندوز هستن، درک چنین چیزهایی رو تا مدت ها پیدا نخواهند کرد 🙂

Ehsan

رسول جان! جایی هست باهات مستقیم صحبت کنم؟!
میخوام مسیر زندگیم رو مشخص کنی :yahoo:

md4956

آقا رسول٬ میشه ایمیلتون رو بدین ؟ یا یه ایمیل بهم بزنید
md4956@yahoo.com

Rasool Ent.

خودم بهتون میل میزنم 🙂

aqamorisny

عشق فقط یک کلام لینوکس

Lord

دوست عزیزی که دانلود منیجر می خوای xtreme download manager رو تست کن محیط گرافیکیش همون idm هس البته نسخه ۳ اینجوریه اخرین نسخش میحط گرافیکیش فرق میکنه

hussein ghasemi

لینوکس سیستم عامل خوبیه ولی انصافا در بعضی موارد نیاز به کار جدی داره. من کنار ویندوزم اوبونتو دارم و هر از گاهی حسش میاد یه چند وقتی بهش ور میرم. واقعا برای کار های عادی من اصلا جواب گو نیست. اولین نیاز هر دانشجویی نرم افزار اداری هست. متاسفانه در لینوکس نرم افزار های جایگزینی که وجود داره توجه کمی به زمان های راست به چپ دارند و واقعا خروجی یک سند در لیبره آفیس با ورد خیلی متفاوته. از نظر ظاهر هم که لیبره آفیس واقعا مشکل داره. شایدم به خاطر عادت ما به ویندوززه که از ظاهرش خوشمون نمیاد. مشکل بعدی نرم افزار هایی هست که جایگزین ندارند. بله می دونم هزار تا شبیه ساز و … برا اجراشون وجود داره ولی واقعا نه نتیجه ی نهایی رضایت بخشه نه ارزش اون همه زحمتو داره.
مشکل بعدیش انتقال برنامه ها از یک سیستم به سیستم دیگه هستش. اونجا هم راه های زیادی هست مثل aptoncd و keryx و … ولی هنوز نیاز به کار داره. مگر اینکه چندان حجم اینترنت براتون مهم نباشه.
به نظر من کامپیوتر ابزار است. هر سیستم عاملی بهتر هدف ما از استفاده از ابزار را براورده کنه بهتره. طبیعتا بسته به هدف، سیستم عامل برتر تغییر می کنه. باز و بسته بودن درسته که خیلی تفاوت ایجاد می کنه ولی وقتی من می خوام فلان کار خاص رو انجام بدم برام مهمه کدوم راه دردسرش کمتره و خروجی بهتر. حس می کنم استفاده از لینوکس بیشتر به خاطر لذت در گیر بودن با مسائل و حل اوناس تا رسیدن به هدف. برا من که اینجوریه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد امین قاضی مرادی