حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش نصب مانجارو (Manjaro)

نوشته

8 سال قبل | 11 دیدگاه | ترنجی

حتماً تا به حال نام این توزیع را شنیده‌اید. پروژه‌ای که ظرف مدت کوتاهی (کمتر از یک سال) به یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های گنو/لینوکس در بین کاربران تبدیل شد. مانجارو بر پایه توزیع قدرتمند و محبوب آرچ می‌باشد که خود در بین کاربران طرفداران بسیاری دارد. کار با آرچ لینوکس نیازمند دانشی نسبتاً قوی از گنو/لینوکس و نحوه مدیریت سیستم از طریق خط فرمان است؛ و همین امر یکی از دلایلی است که کاربران عادی را از این توزیع دور نگه می‌دارد. مانجارو با هدف کاربرپسند بودن و دسترس پذیری بیشتر، در عین استفاده از آرچ به عنوان بیس ایجاد شده است. می‌توان گفت که شما می‌توانید تمامی ویژگی‌های آرچ لینوکس را در توزیعی کاربرپسندتر (بهتر بگویم؛ تازه‌کار پسندتر) داشته باشید. مانجارو به گونه‌ای طراحی شده است که به محض نصب، قابل استفاده باشد.  بدین معنا که پس از نصب توزیع، میزکار، برنامه‌های ضروری و انواع کدک‌ها برای پخش فایل‌های چندرسانه‌ای در اختیار شما می‌باشند. با ترنجی همراه باشید.

در این مطلب قصد داریم آموزش نصب مانجارو را در اختیار شما قرار دهیم. نصاب مانجارو شباهت زیادی به نصاب اوبونتو دارد پس اگر یکی از نسخه‌های اوبونتو را تا به امروز نصب کرده‌اید نباید جای نگرانی باشد.

ابتدا فایل ایزوی مانجارو را از لینک زیر دانلود کنید.

http://manjaro.github.io/download/

در انتخاب میزکار دقت کنید. همچنین اگر حافظه‌ی دستگاه شما ۴ گیگابایت به پایین است حتما نسخه ۳۲ بیت را انتخاب کنید و اگر ۴ گیگابایت به بالا است نسخه ۶۴ بیت را دانلود نمایید.

پس از دانلود و رایت بر روی دی وی دی (DVD) به تنظیمات بایوس دستگاه رفته و بوت را بر روی سی دی رام قرار دهید تا مانجارو بوت شود.

به عکس ۱ توجه کنید:

عکس ۱:

manjari1پس از ظاهر شدن عکس فوق بر روی start manjaro linux بزنید.(با استفاده از صفحه کلید)

منتظر بمانید تا مانجارو به طور کامل بوت شود. به عکس ۲ توجه کنید.

عکس۲:

manjari3پس از بوت با عکس بالا مواجه خواهید شد که در این مرحله شما می‌توانید بصورت زنده به امتحان کردن مانجارو بپردازید.

بر روی Install Manjaro کلیک کنید تا نصاب باز شد. به عکس ۳ توجه کنید:

عکس۳:

manjari4در این مرحله باید زبان را انتخاب کنید که پیشنهاد می‌شود بر روی همان English بماند. بر روی دکمه Next کلیک کنید و به مرحله‌ی بعد بروید. به عکس ۴ توجه کنید.

عکس۴:

manjari5در این مرحله نیز مانند نصاب اوبونتو باید مکانی که زندگی می‌کنید را انتخاب کنید. در اینجا تهران انتخاب شده است. بر روی دکمه Next کلیک کنید و به مرحله‌ی بعد بروید. به عکس ۵ توجه کنید.

عکس۵:

manjari6در این مرحله شما باید زبان صفحه کلید را انتخاب کنید. بگذارید بر روی همان پیش فرض بماند و به مرحله‌ی بعد بروید. (پس از نصب داخل نتظیمات صفحه کلید فارسی را اضافه خواهید کرد) به عکس ۶ توجه کنید.

عکس۶:

manjari7در این مرحله حتما دقت کنید گزینه‌ی دوم را انتخاب کنید تا به قسمت دستی پارتیشن بندی وارد شوید. اگر گزینه اول را انتخاب کنید کل هارد شما پاک خواهد شد و مانجارو نصب می‌شود. پس حتما گزینه دوم یعنی Manual Partitioning را انتخاب کنید.

بر روی دکمه Next کلیک کنید و به مرحله‌ی بعد بروید. به عکس ۷ دقت کنید.

عکس۷:

manjari8در این مرحله دقت کنید که فضایی کافی را از قبل برای نصب مانجارو جدا کرده باشید. در اینجا یک فضای ۱۶ گیگابایتی مدنظر قرار گرفته شده است. بر روی فضای خالی (Free Space) کلیک کنید و سپس از منوی پایین دکمه‌ی Create را برگزینید.(می‌توانید بر روی فضای خالی دوبار کلیک کنید)

در این مرحله ابتدا نیاز به ساخت پارتیشن سوآپ دارید. به عکس ۸ توجه کنید.

عکس۸:

manjari9

فضای سوآپ (Swap) چیست؟

فضای سوآپ برای زمانی به کار می­‌رود که حافظه­‌ی اصلی دستگاه شما پر شده­ است. در صورت پر شدن حافظه، سیستم شما هنگ (Hang) می­‌کند. به همین دلیل فضایی به نام سوآپ اختصاص می­‌دهیم تا در زمان پر شدن حافظه سیستم عامل همچنان به کار خود ادامه دهد.

نکاتی در مورد فضای سوآپ:

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه مقدار فضا را برای سوآپ اختصاص دهیم؟

سوآپ را باید دوبرابر رم به شرطی که از ۸ گیگابایت بیشتر نشود، اختصاص داد؛ بطور مثال:

اگرحافظه­‌ی دستگاه شما ۲ گیگابایت است، باید ۴ گیگابایت سوآپ اختصاص دهید و برای ۳ گیگابایت رم، ۶ گیگابایت و ۴ گیگابایت رم، ۸ گیگابایت سوآپ اختصاص دهید، اما برای رم ۸ گیگابایت نیازی به ۱۶ گیگابایت حجم نیست و همان ۸ گیگابایت کفایت می­‌کند.

سوال بعدی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده‌ باشد این است که برای سیستم‌های دارای ۸ گیگابایت حافظه، اصلا فضای سوآپ نیاز است یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم بله لازم است چون در حالت ساسپند (Suspend) نیاز خواهد شد و اگر شما کامپیوتر خودتان را اصلا ساسپند نمی­‌کنید در نتیجه نیازی به فضای سوآپ ندارید.

مانند عکس فوق فضای سوآپ رو بسازید. بر روی فضای خالی دوبار کلیک کنید و به عکس ۹ توجه کنید.

عکس۹:

manjari10باقی‌مانده‌ی فضای خالی را می‌توانید به یک پارتیشن روت تبدیل کنید که فایل‌های سیستمی شما در آن قرار می‌گیرد و یا می‌توانید با ساخت یک پارتیشن home/ برای موزیک‌ها، ویدیوها و عکس‌ها نیز فضایی جدا کنید. مقدار فضا به اختیار خودتان است. در این آموزش فقط یک پارتیشن روت ساخته شده است.

پارتیشن مورد نظر را بسازید و به عکس ۱۰ توجه کنید.

عکس۱۰:

manjari11این مرحله مریوط به بوت دوگانه‌ی مانجارو با ویندوز می‌باشد. دقت کنید اگر نیازی به ساخت بوت دوگانه ندارید از روی این مرحله گذر کنید. کاربرانی که مایل هستند مانجارو را بصورت بوت دوگانه داشته باشند باید یک پارتیشن اضافه به نام boot/ بسازند. اندازه‌ی این پارتیشن ۴ گیگابایت کفایت می‌کند. دقت کنید نوع فایل سیستم‌ها در همه‌ی مراحل بر روی EXT4 باشد.

پارتیشن مورد نظر را بسازید. دقت داشته باشید که از قسمت Install boot loader on باید پارتیشن boot/ را انتخاب کنید. به عکس ۱۱ توجه کنید.

عکس۱۱:

manjari12این مرحله مربوط به انتخاب اسم و گذر‌واژه می‌باشد. پس از انتخاب بر روی دکمه Next کلیک کنید و به مرحله‌ی بعد بروید. به عکس ۱۲ دقت کنید.

عکس۱۲:

manjari13این مرحله خلاصه‌ایی از تنظیماتی که شما انتخاب کردید را نمایش می‌دهد. به این مرحله توجه کنید تا همه چیز مرتب است یا خیر. اگر مرتب بود می‌توانید به مرحله‌ی بعد بروید. به عکس ۱۳ توجه کنید.

عکس۱۳:

manjari14در نهایت منتظر بمانید تا نصب مانجارو به اتمام برسد. پس از اتمام عکس زیر ظاهر می‌شود. به عکس ۱۴ توجه کنید.

عکس۱۴:

manjari15
در این مرحله دقت کنید که حتما تیک Restart Now را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Quit کلیک کنید تا رایانه ری‌استارت شود. پس از ری‌استارت اگر مانجارو را به تنهایی نصب کرده‌اید که آماده‌ استفاده می‌باشد، اما اگر بصورت بوت دوگانه نصب کرده‌اید بعد از ری‌استارت باید ویندوز شما بوت شود. که در آموزش‌های قبل تنظیمات برنامه‌ی  EasyBSD را نشان داده‌ایم.

https://toranji.ir/?p=920243

حال شما وارد دنیای مانجارو شده‌اید.

manjaro17نظر شما چیست؟ مانند همیشه میزبان شما در بخش نظرات هستیم.

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ari khan

ممنون اقای قاضی مرادی…… :rose:
__________—————-__________
مدیونین اگه فک کنین ویندوز۱۰ شبیه پلاسما هستشاااان :whistle:

Samsung--Electronics

دیگه اونقدر هم شبیهش نیست.
:rose: :rose: :rose: :heart: :heart: :rose: :rose:

Ari khan

اگه قرار باشه اونقدر شبیه باشن که باید در مایکی رو تخته کرد!!!همینقدرم زیاده….

Amin Nemati

ممنون من بابت معرفی این توزیع خوب ، عکس آخری که از میز کارتون گذاشتین KDE دیگه ؟!!!

Ari khan

یه سوال….دلیل خاصی داره من اوبونتو یا مینت یا المنتری رو ول کنم بیام سراغ این؟؟؟مثلا یه مزیت خاص!! :scratch:

Ari khan

همه اونارو رو سیستمتون نصب کردین؟؟؟؟ ایولاااااا :wacko:

pouya

اگه پایدار باش خیلی خوبه حتما نصبش میکنم دنبال همچین چیزی بودم ک خاص باش چ راط کاربری چ …

😉
————————————-
چجوری میتونم به کد های مربوط به شبکه ک تو ترمینال استفاده میشه دسترسی داشته منظورم کد های بدرد بخوره و کاربردیه مربوط به شبکه هست از ۰ تا ۱۰۰ هر چی دربارش هست اگه کمک کنید ممنون میشم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد امین قاضی مرادی