پس از اعلام توافق نهایی هسته ای و ورود موج مثبت بر بازار اقتصادی کشور، مصرف کنندگان به ویژه در بخش خرید خودروهای داخلی انتظار کاهش چشمگیر قیمت ها را داشتند؛ که پس ازگذشت چندین ماه همچنان این امر حاصل نشده است. و به رکود بر بازار دامن زده تا همچنان خانواده های ایرانی به امید کاهش قیمت خودرو درآینده ای نه چندان دور نشسته و درحال حاضر تنها رصد کننده تحولات باشند. حال این توقع منطقی مصرف کننده به کاهش قیمت با پاسخ های وزیر صنعت و معدن، دبیرانجمن خودروسازان، مدیران خودروسازی های داخلی و… مبنی بر عدم بازگشت قیمت خودرو به گذشته وکاهش چشمگیر آن مواجه شده است.
دراین خصوص مسیح فرزانه کارشناس صنعت و بازار خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین» مبنی بر دلایل عدم کاهش چشمگیر قیمت خودرو گفت: موارد متعددی درکشورمان درقیمت گذاری نهایی یک خودرو ( چه داخلی و چه وارداتی ) سهیم هستند؛ که درخصوص خودروهای داخلی به چند موضوع مشخص می توان اشاره کرد. نخست این که قیمت ارز مبادله ای از ۲ هزار و ۵۶۰ به حدود ۲ هزار و۹۸۰ تومان افزایش یافته که این مسئله روی واردات و تامین برخی مواد اولیه در تولید خودروها تاثیر گذاشته است. از طرفی افزایش حدود ۲۲ درصدی حقوق و دستمزد مسائل جانبی دیگر پاشنه آَشیل این ماجرا است.
وی اشاره کرد: مورد بعدی بالارفتن قیمت فولاد آلیاژی و تعرفه آن بود که تقریبا از ۶ به ۱۵ درصد رسیده که بخش بزرگی از یک خودرو را تشکیل می دهد. دراین بین افزایش تعرفه آب و گازو برق هم مزید بر علت شد تا تمامی فاکتورها ذکر شده درکنار هم قیمت خودرو را روی رده های اخیر قرار دهند و این ۴ مورد جزو مواردی هستند که خودروسازان، آنها را عوامل بازدارنده درکاهش قیمت اعلام کرده اند.
فرزانه در ادامه می افزاید: اما افزایش قیمت خودرو ( که تقریبا در طول ۵ سال گذشته ۳ برابر شده است ) با توجه به کاهش کیفیتش سبب اعلام نارضایتی مصرف کننده شده است؛ که جزو حقوق اصلی و بلامنازعش محسوب شده و توقع می رود تا درمقابل افزایش قیمت، کالایی با کیفیت بهتر دریافت کند که عملا نه تنها این امر میسر نشده بلکه خودروهایی که تاپیش از این با قطعات OEM تحت لیسانس مونتاژ می شد دریک پروسه کوتاه مبدل به وسیله ای با قطعات کم کیفیت چینی شود که پژو ۲۰۶ یکی از این موارد است.
وی درپایان می گوید: با توجه با موارد مذکور، احتمال کاهش چشمگیر و ناگهانی قیمت خودرو در یک پروسه کوتاه بسیار کم است و تنها درصورت برداشته شدن رسمی تحریم ها، تزریق سرمایه بر صنعت و اصلاح پروسه تولید و سپس گردش چرخه اقتصادی می توان در بلند مدت، آن هم به صورت جزئی بر روی برخی محصولات شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم و عملا متاسفانه باید دوران پراید ۷ میلیونی و سمند ۱۰ میلیونی را به فراموشی بسپاریم. امیدوارم اگر مسئولین امر به این نتیجه درخصوص عدم کاهش قیمت خودرو رسیده اند، حداقل با افزایش کیفیت تولید و توجه بیشتر به خدمات پس از فروش از بخش بزرگی ازمصرف کنندگان داخلی که همیشه حامی صنعت ملی در طی سالیان مدید بوده اند حمایت نموده و با سیاست تویوتامداری یعنی توجه به پس از فروش و فراموش نکردن مشتری صبور و فروتن وطنی حرکت نمایند.
[button url=”http://www.machinemag.ir/News.aspx?ID=7502″ postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]machinemag[/button]
جوابش ساده است:
“چون در ان صورت جیب آقایان خالی میشود” :whistle:
چقدر اینا احمقن!
بابا ما این خودرو ها رو با کیفیت خوب قیمت کم نمیخایم!
اینا ماشینای ۲۰،۳۰ سال پیشن!!!
ما خودروهای جدیدتر با قیمت کم میخایم.
نه پراید، نه سمند، نه ۲۰۶، نه تیبا، نه ۴۰۵
باز دم ماشینای چینی مثل ام وی ام ۵۵۰ و لیفان ۶۲۰ گرم که قیمتشون چندان مناسب نیست ولی صد درصد نسبت به تولیدات بی کیفت ایرانی میرزن
بنده طبق بررسی هایی که خودم داشتم به این نتیجه رسیدم که اقای فرزانه به هیچ عنوان مدافع مردم نبوده و فقط حامی خودرو ساز داخلی هستش
کلا مجله ماشین رو شماره اخرشو تهیه بفرمایید و اولین مقاله رو بخونید
این مقاله به قلم اقای شبیری هستش
ایشون تو این مقاله گفتن که قیمت خودرو پایین نمیاد و گرون میشه
چرا؟
بخاطر اینکه حامی خودرو ساز داخلی هستش
و خودرو ساز داخلی سیاستش در مقابل کمپین ها اینه که به مردم بگه ماشین گرون میشه که مردم بیان بخرن
به این میگن فرار رو به جلو
و مجله ماشین و مخصوصا اقای فخرالدین شبیری هم از همیین راه دارن از خودروساز داخلی حمایت میکنند
با گفتن اینکه ارزون نمیشه
توصیه میکنم مجله ماشین رو این مقالاتشو اتیش بزنین و به مقالات تحلیلی سایت پدال مراجعه کنید
سایت پدال خوبه.
ماشین:pedal.ir
تکنولوژی:toranji.ir :rose:
*******
این یارو از ایران خودرو و ساپیا پول گرفته تا این چرندیات را بگه کی دیگه خواست پراید بخره که حالا بشه ۷ تومان یا ۲۰ تومان ما خودرو با کیفیت با قیمت مناسب میخواهیم. و یک نکته دیگه اگه هزینه ها بالا رفته پس چرا پراید ۵ میلیون داره تو عراق میفروشن چرا اونجا ضرر نیست ؟؟؟
انباراشون پره ماشینه،نخرید،هم خودتون نخرید هم به بقیه بگید
یکم دیگه صبر کنیم،مجبورن تسلیم شن،البته اینایی که من میشناسم ،یه حرکتی میزنن،مثلا هیاهوی رسانه ای راه میندازن که ما به حرف مردم گوش دادیم و محصولاتو فلان کردیم و اینا،بعدش که مردم خریدن میشه همون اش و همون کاسه!اگه نمیتونید مدیریت هزینه کنید،برید کنار شرکتای خارجی بیان سرمایه گذاری کنن،کارگرای کارخونه ام به جای اشغال،تویوتا و فولکس واگن منتاژ کنن.هم خودرو درست حسابی تولید میشه،هم کارگرا کار میکنن،هم واردات میکنیم.هم صنایع داخلی رشد میکنن
اما مگه این لاکردارا میزارن?????????دست از سر مردم بردارید!
آقای فرزانه مقالهاش همیشه عالی هستن و در حد و استانداردهای بالایی نوشته میشن.
ایشون حقیقت و گفته و حرف اشتباهی نزده.
سادش اینه سایپا مثلا ۸۰۰ کیلو فلز و میکنه پراید و تویوتا همون فلز و میکنه یاریس .سایپا همون مقدار انرژی و مواد اولیه و سوخت مصرف میکنه پراید میسازه ولی شرکتای بزرگ دنیا با کمتر از اینا بهترین ها رو میسازن.
مشکل اینجاست که اونیکه اون بالا نشسته دستور میده بیسواده و فقط به فکرخودشه.کسی هم که فکر میکنه پراید ۵ میلیون ارزش داره درست میگه از نظر کارایی همون ۵ تومنم نمیارزه ولی از نظر قیمت تمام شده اونم تو کشور مافیایی مثل ایران پراید ۱۵ تومن بیشتر آب میخوره؟
اینم اضافه کنم امکان اینکه ارزون بشه نیست ولی امکان اینکه ورشکسته بشن و جمع کنن زیاده.ایرانخودرو و سایپا سرطان هستن و درمان ناپذیر
دوستان من یه ایده داشتم اونم اینه همه ی دوستان آواتارشون رو به خرید خودروی صفر ممنوع تغییر بدن فکر میکنم ایده خوبی باشه http://www.bultannews.com/files/fa/news/1394/6/14/402682_297.jpg
آواتار خودم خرید خودرو صفر ممنوع http://uupload.ir/files/bue7_fb_img_1441544686733.jpg
بچه ها بیاین از این آواتار تو ترنجی و سایر شبکه های اجتماعی استفاده کنیم http://uupload.ir/files/bue7_fb_img_1441544686733.jpg
چرا پیامای منو پاک میکنید واقعا امروز از شور بدرش کردید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوست عزیزم نمیدونم در جریان تصمیم های جدید در فضای مجازی قرار دارید یا خیر اما محتوای سایت ها از لحاظ عدم دخالت در مسائل سیاسی کاملا مورد بررسی قرار میگیرد و شما هم باید در این بخش با احتیاط بیشتری عمل کنید تا خدای ناکرده مشکلی برای خودتون و بعضا سایت ایجاد نشه
پراید هفت میلیونی هم نصفش گرونتر بود چه برسه به بیست میلیونی …
منطقه ما که مردمش یواش یواش رو میارن به ماشینای (ارس پلاک) ؛ با پول یه تندر ۹۰ میشه یه شاسی بلند خرید … دیگه چه نیازیه به این آت آ.ش.غ.ا.ل.ها …… البته همه نمینونن بخرن ولی همونایی هم که میخرن بهترین کارو میکنن،
میرتیکه کجا از فولاد استفاده کردن که حالا رو قیمتش تاثیر بذاره همش از حلبی ساخته میشه. اگه واسه جوون خودتون و عزیزانتون ارزش قایل هستید نخرید.