حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین پرتاب راکت فالکن هِوی برای بهار سال بعد زمان‌بندی شد

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

بهار آینده شاهد پرتاب راکت غول‌پیکر فالکن هِوی خواهیم بود. روز اول سپتامبر، یک مقام رسمی شرکت اسپیس اکس اعلام کرد که پرتاب راکت فالکن هِوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس اکس که مدت‌ها به تأخیر افتاده بود، اکنون برای ماه آوریل یا مه سال ۲۰۱۶ زمان‌بندی شده است.

لی روزن، نایب‌رئیس عملیات پرتاب و مأموریت شرکت اسپیس اکس، در کنفرانس ۲۰۱۵ موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) گفت که شرکت همچنین در حال به پایان رساندن کارهای سکوی پرتاب نوسازی شده ای است که راکت فالکن هِوی از آن پرتاب خواهد شد.

روزن در مورد فالکن هِوی گفت:

روزی که این راکت را پرتاب کنیم، روز فوق‌العاده‌ای خواهد بود، زمانی حدود بازه زمانی اواخر آوریل و اوایل مه.

اولین پرتاب، یک مأموریت اثباتگر فناوری خواهد بود و محموله سفارشی نخواهد داشت. پس‌ازآن یک پرتاب دیگر در ماه سپتامبر برای برنامه Space Test Program 2 نیروی هوایی انجام خواهد شد و ۳۷ ماهواره را حمل خواهد کرد. روزن همچنین گفت شرکت قصد دارد تا پایان ۲۰۱۶ با فالکن هِوی پرتاب‌هایی برای Inmarsat و ViaSat انجام دهد، اما هیچ تخمینی از زمان پرتاب آن‌ها ارائه نشد.

قبل از سانحه ۲۸ ژوئن راکت فالکن ۹ حامل کپسول باری دراگون، اسپیس اکس قصد داشت پرتاب اول راکت فالکن هِوی را اواخر سال جاری میلادی انجام دهد. در کنفرانس مطبوعاتی ۲۰ جولای، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس گفت اولویت کار روی فالکن هِوی کاهش یافت و اولین پرواز آن تا ۲۰۱۶ به تعویق افتاد و منابع شرکت بیشتر روی تلاش برای بازگشت به پروازها متمرکز شد.

اسپیس اکس ابتدا فالکن هِوی را در آوریل ۲۰۱۱ معرفی کرد و آن زمان اعلام کرد که اولین پرتاب فالکن هِوی از پایگاه وندنبرگ کالیفرنیا در ۲۰۱۳ انجام خواهد شد. زمان پرتاب از آن موقع مرتباً به تعویق افتاد و اسپیس اکس پس از عقد قرارداد با ناسا برای اجاره سکوی پرتاب برای آوریل ۲۰۱۴، محل اولین پرتاب را به سکوی پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی فلوریدا منتقل کرد.

اسپیس اکس در این مدت در حال نوسازی این سکو برای پشتیبانی از پرتاب‌های فالکن هِوی و پرتاب‌های سرنشین دار فالکن ۹ بوده است. کار نوسازی شامل ساخت یک آشیانه نزدیک سکو و یک سامانه ریلی برای انتقال راکت‌ها از آشیانه به سکو بوده است.

این کار نوسازی رو به اتمام است و به گفته روزن، این سکوی پرتاب در ماه نوامبر امسال عملیاتی خواهد شد. کار نوسازی شامل به پایان رساندن یک مرحله دیگر از قرارداد اسپیس اکس با ناسا در برنامه خدمه تجاری است که شامل بررسی آمادگی سکوی پرتاب است.

وقتی راکت فالکن هِوی عملیاتی شود، قوی‌ترین وسیله پرتاب آمریکا از زمان راکت ساترن ۵ خواهد بود و قادر به پرتاب ۵۳ تن محموله به مدار ارتفاع پایین زمین خواهد بود. این وسیله پرتاب، از سه راکت مرحله اول فالکن ۹ بهره می‌برد که درمجموع ۲۷ موتور مرلین خواهد داشت. البته تغییراتی در سازه راکت‌ها برای تحمل بارهای اتصال این سه بدنه راکت اعمال خواهد شد.

اسپیس اکس در حال کار بر روی یک موتور راکت بزرگ‌تر به‌نام رپتور (Raptor) است. اما روزن اعلام کرد که طرحی برای جایگزینی موتورهای مرلین با موتورهای جدید رپتور در راکت فالکن هِوی وجود ندارد. روزن اعلام کرد که فالکن هِوی با ۲۷ موتور مرلین پرواز خواهد کرد و رپتور در نسل بعدی وسیله‌های پرتاب اسپیس اکس به کار گرفته خواهد شد.

[su_button url=”http://spacenews.com/first-falcon-heavy-launch-scheduled-for-spring/” target=”blank” background=”#159f84″]SpaceNews[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده