حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

نوشته

9 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

براساس ارزیابی صورت گرفته، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به طور کامل اجرایی نکرده‌اند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خود از عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی در کشور در سال ۱۳۹۳ را منتشر کرده است.

براساس نتایج این ارزیابی مشخص شده که “سیستم خدمات پس از فروش خودرو در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد”.

در این ارزیابی مشخص شده که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو برخی از مهمترین موارد مطرح در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.

مواردی چون “پرداخت خسارت خواب خودرو”، “اجرای دقیق الزامات دوره ضمانت خودرو” و “تعویض خودرو در صورت تکرار عیب” از مهمترین موضوعات مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است که در فهرست خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو مغفول مانده است.

این وضعیت در حالی است که براساس قانون، در صورتی‌که خودرویی در دوران گارانتی به دلایلی چون کمبود قطعه و غیره به مدتی بیش از ۴۸ ساعت در نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت عرضه‌کننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو به صورت روزشمار است.

همچنین اگر خودرویی در دوران گارانتی مراجعات مکرر به نمایندگی خدمات پس از فروش عرضه‌کننده خودرو برای رفع عیب داشته باشد و عیب حل نشود، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف به تعویض خودرو و ارائه خودروی جایگزین به مالک آن است.

اجرا نشدن برخی مفاد قانونی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور در حالی است که طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور را بر عهده دارد.

 [button url=”http://www.machinemag.ir/News.aspx?ID=6953″ postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]machinemag[/button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
kaveh_k7k7

به نظر بنده دلیل این مساله میتونه نا آگاهی مردم از حقوق خودشون باشه . همچنین اگر کسی از این حق خودش اطلاع داشته باشه توان اعتراض نداره یا کلا حال نداره اعتراض کنه ! نباید جلوی ظلم کسی سکوت کرد . :unsure: :wacko:
یادم میاد پدرم مثلا برای حمایت از تولید ملی یک تلوزیون ۴۳ اینچ (صنام) خرید . این محصول هر ۲ ماه خراب میشد و حتی بعد از اتمام گارانتی پدرم با پیگیری زیاد شرکت رو مجبور به تعمیر تلوزیون میکرد ! آخر هم درست نشد و پدرم با هزینه خودش یک وانت کرایه کرد و تلوزیون رو فرستاد انداختن تو حیاط شرکت و تا اسم شکایت رو آورد شرکت قبول کرد که عین پول تلوزیون رو پس بده و داد ! بعد یه تلوزیون ال جی خرید که ۱۰ سالی هست داره بی ایراد کار میکنه ! کیفیت محصول و همچنین خدمات پس از فروش محصولات کوچیک ترین حق خریداره !

ramin.tomcat

بیشتر به جوک شبیه هستن بعضی از این قوانین ما! وزارت صنعت و معدن (مالک اصلی خودرو ساز ها) وظیفه نظارت بر اجرا رو داره.!!!
از ماست که بر ماست
چرا باید به این قوانین عمل کنن؟ یعنی اگه نکنن این کا را رو مشتری میتونه بره از خودرو ساز دیگه خرید کنه؟ا راست میگن بابا خب مثلا بجای ایران خودرو میره از سایپا میخره، خیلی هم خوب، اما وایسا ببینم مگه اونم واسه دولت نیست؟! این است شکرستانی به نام ایران

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....