حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

APU چیست و آیا ما واقعاً به آن نیاز داریم؟

نوشته

8 سال قبل | 3 دیدگاه | ترنجی

اگر در چند سال اخیر اخبار فناوری و بالاخص پردازنده‌ها را دنبال کرده‌ باشید حتما با واژه “APU” روبرو گشته‌اید؛ AMD و اینتل به‌شدت در حال رقابت هستند و یکی از حوزه‌های رقابت آنان در توسعه تراشه‌گرافیکی است. اینتل با واژه “intel HD” و AMD نیز اکثراً با واژه “APU” به میدان رقابت وارد گشته‌اند. در مطلب پیش‌رو می‌خواهیم واژه “APU” را زیر ذره‌بین ببریم و ببیینیم که معنی این واژه چیست و چه تاثیری در یک رایانه دارد

با ترنجی همراه باشید.

به زبان ساده از ترکیب و پیاده‌سازی CPU و GPU بر روی یک تراشه، “APU” حاصل می‌شود؛ CPU و یا پردازنده اصلی به قطعه‌ای گفته می‌شود که مغز رایانه شما است و تمام پردازش‌ها باید برای انجام از آن کمک بگیرند، GPU یا تراشه گرافیکی قطعه‌ای است که وظیفه پردازش و رندر چندضلعی‌ها، محاسبات سنگین و پیچیده، ساخت بافت بر روی اجسام سه‌بعدی و… را بر عهده دارد؛ این قطعه برای کاهش بار پردازنده اصلی و افزایش توان گرافیگی سیستم ساخته‌شده است و به خودی خود و بدون وجود پردازنده فعالیتی را به پایان نمی‌رساند.

همانطور که گفته شد “APU” مفهومی است که پردازنده و تراشه گرافیکی بر روی آن قرار دارند؛ مزیت یک “APU” نسبت به پردازنده و کارت گرافیک اصلی این است که فاصله کمتری بین تراشه گرافیکی و پردازنده در این حالت وجود دارد و در نتیجه نرخ تبادل اطلاعات بالا می‌رود. افزون بر کمتر شدن فاصله میان تراشه گرافیکی و تراشه اصلی، به دلیل ماهیت “APU” مصرف آن نیز در برابر دو واحد جداگانه و اختصاصی تراشه گرافیکی و پردازنده اصلی نیز کمتر است.

amd-apu-die-shot-640x0سوالی که برای اکثر افراد در اینگونه موارد درست می‌شود این است که آیا فقط AMD تولید کننده “APU” است؟ خیر، اینتل نیز در چند نسل اخیر خود مانند Haswell و SkyLake تراشه گرافیکی را با پردازنده اصلی ادغام کرده است و در یک قالب و با نام Cpu عرضه می‌کند. کمپانی AMD بر روی واژه “APU” تاکید بسیاری دارد و همواره این عبارت را در معرفی پردازنده‌های خود به کار می‌برد. در حالت عادی پردازنده های کمپانی AMD نسبت به اینتل از تراشه گرافیکی بهتری برخوردار هستند و دلیل این نیز در معماری آنان نهفته است.

در نهایت شما هر پردازنده جدیدی را که خریداری کنید خود یک “APU” است، چه بر روی آن این عبارت نوشته باشد و یا نباشد!

دیدگاه شما چیست؟ به‌نظر شما کدام شرکت در ساخت سیستم روی یک چیپ “SOC” عملکرد بهتری را از خود نشان داده است؟

منبع: [button url=”http://www.digitaltrends.com/computing/whats-an-apu-and-should-you-buy-one-for-your-pc/” postid=”” style=”btn-primary” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]Digital Trends[/button]

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sasan Entezari

من با محصولات جدید اینتل کار کردم، میتونم بگم اکثر بازی ها رو میشه با گرافیک پایین یا متوسط اجرا کرد، اما با محصولات AMD آشنایی ندارم زیاد

نيما

پس بیشتر به درد لپتاپ ها میخوره
چون مصرف رو کمتر میکنه و جای کمتری هم میخواد
برای رایانه های خانگی ، همون gpu , cpu جدا خیلی بهتره
چون قوی تر از apu میشه مسلما

Mr pixel

آره لپتاپا جدید هم apu دارن هم gpu.
واسه پردازشهای عادی همین apu کار میکنه و خیلی به کش سیپیو وابستست و باعث افزایش عمر باتری میشه اما تو بازی gpu میاد روکار تو لپتاپ من که خیلی مصرفش بالاست و فقط ۲۰ دقیقه طول میکشه باتری تموم شه.در حالت عادی ۳ ساعت طول میکشه.
اما انقلابی که ویندوز ۱۰ راه انداخته.امکان استفاده همزمان apu وgpu را واسه لپتاپ میاره.و این فوق العادست.
این یعنی لپتاپ ضعیف هم میتونن بیان بازیهایی که فقط در لپتاپهای گیم اجرا میشدن اجرا کنن.ومشکل سوییچ شدن گرافیک رو نداره.و رم گرافیک رو به apu میرسونه.یعنی قدرت apu رو هم بیشتر از قبل میکنه.
قطعا اینتل.بهتره.چون amd برخی از کارتهای گرافیکی رو دوباره کد کرده و میفروشه وقابل اعتماد نیست.وگرما بیشتری داره و درایوراش با خیلی از بازی ها همخونی نداره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com