حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا ویندوز ۱۰ دو مرورگر دارد؟

نوشته

8 سال قبل | 9 دیدگاه | ترنجی

پس از معرفی پروژه اسپارتان که هم‌اکنون او را اج می‌نامیم٬ بسیاری تصور کردند که کار اینترنت اکسپلورر تمام است و قصد داشتند مراسم ترحیم باشکوهی در چند ماه آینده برای آن برگزار کنند(!). اما تصور آن ها تا حدودی غلط است. زیرا اینترنت اکسپلورر همچنان زنده خواهد ماند.

با ترنجی همراه باشید…

چرا ما هنوز هم به اینترنت اکسپلورر احتیاج داریم؟

شاید برای بسیاری این سوال یک مشغله‌ی فکری باشد که چرا مایکروسافت با وجود اج (edge)٬ هم‌چنان به توسعه و پشتیبانی امنیتی از اینترنت اکسپلورر ادامه می‌دهد و قصد پایان دادن به این خاطره‌ی نامبارک را ندارد. شاید یکی از بهترین پاسخها نسبت به این پرسش٬ قدمت ۲۰ ساله‌ی اینترنت اکسپلورر است. درست است که ما همواره نسبت به او ابراز انزجار می‌کردیم٬ اما بسیاری از وبسایت‌ها و به طوری کلی تاریخچه‌ی اینترنت مدیون اوست. شاید وجود رقبایی مانند: گوگل کروم٬ سافاری٬ اوپرا٬ موزیلا فایرفاکس و… درصد زیادی را از سهم او در بازار‌های جهانی کاسته باشند٬ اما هنوز هم در جهان سایت‌هایی موجود هستند که تنها با اینترنت اکسپلورر باز می‌گردند(!).

IE-evolution

ویندوز ۱۰ فرصتی برای ساختن یک ذهنیت تازه

مایکروسافت شرایط را درک کرده بود. آن‌ها می‌دانستند که وجه‌ی عمومی اینترنت اکسپلورر اصلا خوب نیست. بسیاری آن را کند٬ اعصاب خورد کن و فاقد امنیت می‌دانستند. هر چند که بسیاری از مشکلات در نسخه‌های ۱۰ و ۱۱ حل و فصل شد اما هنوز هم بسیاری از اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده نمی‌کردند. همین موضوع زنگ خطری بزرگ برای رموندی‌ها بود. آن ها باید تغییر می‌کردند اما چگونه؟ بهترین کار این بود که درخت تنومند و پوسیده‌ی اینترنت اکسپلورر را کنار بگذارند و یک نهال تازه را بکارند. نهال تازه‌ای که اج نام داشت. همزمان با تفکر مایکروسافت برای یک تغییر بزرگ در مرورگر اصلی خود٬ پروژه مخفی ویندوز ۹ (که در شگفتی تمام ۱۰ نام گذاری شد) نیز در حال توسعه بود. قابلیت‌های بسیار زیادی قرار بود همزمان با ساخت ویندوز جدید٬ به مرورگر اضافه شود. قابلیت هایی مانند: کورتانا٬ همگام سازی با بینگ٬ به اشتراک گذاری مطالب٬ قابلیت خواندن مطالب به صورت آفلاین و دیگر موارد. قابلیت‌هایی که اگر قرار بود به دیوار نه‌چندان ایمن اینترنت اکسپلورر اضافه کردند٬ کاری بس دشوار و ریسکی خطرناک بود. پس تصمیم گرفته شد که مرورگری جدید با شکل و شمایل نو همراه با ویندوز ۱۰ عرضه شود. مرورگری که ۴۵۰۰ قابلیت ریز و درشت جدید را به همراه خود داشت.

Microsoft_sign_thumb800

مرورگر اج بخشی جدایی ناپذیر ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ به صورت یکپارچه بر روی تمام دستگاه‌ها اجرا می‌شود. ویندوز ۱۰ نیز همانند بسیاری دیگر از سرویس‌های مایکروسافت به صورت مداوم به‌روز رسانی می‌شود و مرورگر اج نیز مانند یک قسمت از بدنه‌ی ویندوز٬ همزمان با به‌روز رسانی آن٬ آپدیت خواهد شد. این رویه ما را به یاد اینترنت اکسپلورر می‌اندازد. همین سیاست در زمان ویندوز ۷ و ۸٫۱ برای اینترنت اکسپلورر وجود داشت. اما تفاوت‌هایی در این زمینه وجود دارد: مانند اینترنت اکسپلورر لازم نیست که مجوز Active X را کسب نمایید. یک قابلیت جالب در ویندوز ۱۰ گنجانده شده است که کار بسیاری را راحت کرده است . اگر شما بر روی یک لینک کلیک کنید و آن صفحه جز صفحات قدیمی باشد٬ ویندوز شما را به صورت خودکار به مرورگر اینترنت اکسپلورر ۱۱ می‌فرستد اما اگر شاهد یک وبسایت به روز باشیم٬ احتمالا شاهد مرورگر مایکروسافت اج خواهید بود

edge-multi-platform-approach

چرا به صورت کامل نمی‌توانیم از دست اینترنت اکسپلورر راحت شویم؟

هنوز هم بسیاری از سیستم ها٬ سرور ها و ابر کامپیوتر‌های موجود در جهان به اینترنت اکسپلورر نیاز دارند. بسیاری از سیستم ها مبتنی بر تکنولوژی عصر حجر هستند٬ امکان ارتقا را ندارند و مجبورند که در همان تکنولوژی قدیم سیر کنند. بسیاری از شرکت ها به کارمندان خود اجازه استفاده کردن از مرورگری به غیر از اینترنت اکسپلورر را نمی‌دهند زیرا زیرساخت‌های آن ها برای استفاده از موارد مشابه مناسب نبود. بگذارید مثالی از کشور خودمان برایتان بزنیم. بعد از گذشت چندین سال از انجام بسیاری از امور دانشگاهی بر روی بستر اینترنت٬ هنوز هم سایت بسیاری از دانشگاه ها از مرورگری به غیر از مروگر اینترنت اکسپلورر پشتیبانی نمی‌کند. مایکروسافت متعهد است تا از محصولات خود پشتیبانی کند و در صورتی که به یکباره اینترنت اکسپلورر نابود شود٬ منافع این شرکت متضرر خواهد شد. پس  ما در ویندوز ۱۰ شاهد یک مروگر نوین به نام مایکروسافت اج و یک مرورگر قدیمی به نام اینترنت اکسپلورر ۱۱ خواهیم بود.

Internet-Explorer6

آیا باید از اینترنت اکسپلورر نقل مکان کنیم؟

جواب مثبت است. ما نمی‌توانیم به طور دقیق حدس بزنیم که کی و چه موقع از مرورگر اینترنت اکسپلورر دیگر پشتیبانی نخواهد شد و مایکروسافت طناب نجات او را کی خواهد برید اما پیام روشنی که عرضه‌ی یک مرورگر جدید به ما می‌دهد چیزی نیست جز مهاجرت هر چه سریع‌تر از استاندارد های قدیمی به استانداردهای مدرن وب. شاید این موضوع برای بسیاری از فعالان عرصه‌ی فناوری خوشحال کننده باشد ولی برای بسیاری از سرمایه داران و دارندگان سیستم‌های قدیمی٬ تلخ و ناراحت کننده است. به هر حال این اتفاق یک روز باید می‌افتاد و نمی‌توان انتظار رشد تکنولوژی را با استاندارد های عصر تیر و کمان داشت.

1363978490156,0

امروزه ما شاهد یک برنامه منظم و البته به صورت مخفی از سوی مایکروسافت هستیم که شما را به استفاده بیشتر از اج تشویق می‌کند. محیطی زیبا و دلربا٬ سرعتی عالی٬ امکانات جذاب و جدید و وجود دستیار مهربان ویندوز در مرورگر اختصاصی ویندوز ۱۰ شما را وبگردی با این سرویس سوق می‌دهد. شاید یکی از ترفند‌های مایکروسافت در راستای این پروژه٬ پنهان کردن اینترنت اکسپلورر از دیدگان است. شما به راحتی نمی‌توانید اینترنت اکسپلورر را در ویندوز ۱۰ بیابید.

[su_button url=”http://www.windows10update.com/2015/07/why-does-windows-10-have-2-browsers/” target=”blank” background=”#377431″]windows10update[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shahspik

اینترنت اکسپلورر دیگه چیزی به پایان عمرش نمونده. فعلا که اج رو عشقه :heart:
ولی خب خیلی خاطره باهاش داریم 🙂

REZA

ولی فک کنم زیبایی و راحتی کروم چیز دیگه باشه.ولی خود برنامه اینترنت اکسپلولر سریعه مثلا وقتی باطش میکنم سریع تر از کروم باز میشه!ولی باز از کروم استفتره میکنم واسه مدیریت بوکمارک ها و … .

اش اج همچین امکاناتی رو داشته باشه که دیگه از کروم استفاده نکنم .اگه با سرویس ایمل خودش سینک بشه که عالیه

Lumia Onbes Yirmi

چون دیگه بیشتر از دوتا ضایعس :yahoo: :yahoo: :yahoo:

همچنان منتظر وین۱۰ دسکتاپ و موبایل

ahmadtiger

دست کشیدن یه باره از اکسپلورر باعث میشه که اون درصده بالایی که هنوز اکسپلورر داره به ناگاه بینه کروم و فایرفاکسو بقیه تقسیم بشه و تا ادج بیاد جا بیوفته سهمه اونا خیلی بالاتر بره اما به این صورت هم اون درصده قبلی برای مایکروسافت حفظ میشه هم درصده جدیدی که ادج از ان خودش میکنه بهش اضافه میشه اینطوری بعده گذشته چند سال میتونن راحت اکسپلوررو کنار بزارن.
هر چند نسخه های اخره اکسپلورر خیلیم مناسبو خوب بود و مخالفین بدون امتحان کردنش فقط خاطرات اکسپلورر ۶ رو به اینام تعمیم میدادن.

راستی قرار بود جمعه نقد و بررسی لومیا ۵۴۰ گذاشته بشه خیلی منتظرش موندم اما انگاری خبری ازش نیست.

oslob22

بیصبرانه منتظر بررسی لومیا هستیم.

Different_boy

والا ما که منتظریم کوچ کنیم!!!!!!!!!بیاد بیرون این ویندوز ما هم کوچ میکنیم.بستر سخت افزاری همه چیز حاضره!!!والا!!!

anf-b

اون زمانی که مرورگری به غیر از اینترنت اکسپلورر نبود (البته یادمه اوپرا هم کم و بیش استفاده میشد) صد در صد اکثر کاربران قدیمی کامپیوتر خاطرات خیلی خوبی رو باهاش دارند! اون زمانی که بدو بدو کارت اینترنت میخریدیم تا بریم توو یاهو مسنجر بعد بریم توو روم و تاک رو بگیریم و حرف بزنیم :دی یادش بخیر

supersmart

ارزش نصب داره win10 ؟؟؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com