حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هر آنچه که از چیپ‌ست اپل A9 باید بدانید

نوشته

8 سال قبل | 9 دیدگاه | اپل، بلندگو هوشمند

اپل روز گذشته آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس را معرفی کرد؛  در درون پرچمداران جدید اپل چیپ‌ست ۱۴ نانومتری A9 قرار گرفته‌است‌. این چیپ‌ست ۴ هسته فیزیکی دارد و همچنین توسط روش نوین FinFet و به دست سامسونگ ساخته شده‌است.


اپل در سال گذشته آیپد ایر ۲ خود را مجهز به چیپ‌ست A8x کرده بود که در آن زمان از قدرتمندترین پردازنده‌ها به شمار می‌رفت و البته در حال حاضر هم قدرتمند است و اپل ترجیح داده تا آن را در آیپد مینی ۴ هم بکار برد.
همانطور که گفته شد A9 توسط روش FinFet ساخته شده؛ در این روش به واسطه طراحی ویژه٬  گرمای ترانزیستورهای تراشه بهتر به بیرون هدایت می‌شوند و البته مصرف انرژی بهینه‌تر و عملکرد بهتر هم از مزایای استفاده از این روش می‌باشند.
چیپ‌ست A9 اپل با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری شکل گرفته و در آن ۴ هسته فیزیکی وجود دارد. ۲ هسته قدرتمند با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز و ۲ هسته با فرکانس ۱.۲ گیگاهرتز واحدهای محاسباتی این پردازنده را تشکیل می‌دهند. ۲ گیگابایت رم از نوع LP-DDR4 هم در چیپ‌ست این دستگاه وجود دارد.

البته در مورد لیتوگرافی این را بگوییم که این پردازنده و همچنین چیپ‌ست‌های ۷۴۲۰ و M1 هم که سامسونگ در حال ساخت آنهاست “کاملا” با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته نشده‌اند. در حال حاضر فقط اینتل توانسته با ویفرهای ویژه به فناوری ساخت ۱۴ نانومتری دست یابد و از آن در تولید تمام بخش‌های پردازنده‌اش استفاده کند.
برگ برنده اپل در هماهنگی بی‌نظیر سخت افزار و نرم افزار آن است و جدیدترین اسمارتفون‌های اپل هم به طور حتم از این قاعده مستثنی نیستند. استفاده از پردازنده بهینه‌تر با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و رم ۲ گیگابایتی از نوع LP-DDR4 می‌توانند تا حد قابل توجهی به کاهش مصرف دستگاه کمک کنند.
دیدگاه شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ari khan

یعنی اپل هم از معماری Big.little استفاده کرده؟؟؟؟ :scratch:

Ramyar

یعنی پردازنده آیفونهای جدید ۴هسته ای هستن؟ :scratch:

احمد

A9 بینظیره.نه گرمای بیشتر و نه افت در راندمان بلکه قدرت فوق العاده با پایایی و کمترین گرما.تو پردازنده سریAاپل واقعا حرف نداره

Mostafa Javidi

به به
واقعا جای هیچ حرفی رو باقی نمیزاره

Kara Ardalan

بیگ لیتل؟
فکر کنم که اسنپ۸۲۰ هم شبیه این باشه(۴هسته دو خوشه )
ولی خیلی گرخاننده است که اپل از ۴هسته در دوخوشه با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز استفادیده احتمالا اپل از فرایند بهینه تری نسبت به بیگ لیتل استفاده کرده

MILAD1986

A9 APPLE به شدت قوی هستش میتونم با قاطعیت بگویم قویترین چیپ روی گوشیها هستش اونقدر قوی هست که قدرت گرافیکیش بیشتر از PS3 شده است
اینطوری بگم که با خرید این گوشی گرافیک کنسولهای بازی را دارید
با تاچ ٣ بعدی و موتور تیپ تاک و … اونقدر خوب هست که تا سال بعد هنوز پرچمدار باشد
نه مثل سامی جون که هر ۶ ماه ١٠٠ دلار کم میکنه از پرچمدارش

ALONE

مگه داریم؟
مگه میشه؟
:unsure:

Yas

صدراجان مگ پردازنده ۷۴۲۰سامسونگ ۱۴نانومتری نبود؟؟
یا من اینجا اشتب متوجه شدم؟؟

mostafasaeedix

این ایفون ۶s خیلی غوله دیگه :yahoo:
وقتی که بیاد موج بازی های انحصاری کنسولیه که سمت ios سرازیر میشه :heart: :heart:
چیپست بی رقیبیه ..

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com