درحالیکه برندهای چینی در سالهای اخیر با سرعت بالایی ظرفیت باتری گوشیهای هوشمند را افزایش دادهاند و حتی به باتریهای ۶۰۰۰ میلیآمپرساعتی و بیشتر رسیدهاند، سامسونگ، اپل، گوگل و برخی برندهای مطرح دیگر همچنان در گوشی های پرچمدار سری اولترا خود از باتریهایی با حداکثر ظرفیت ۵۰۰۰ میلیآمپرساعت استفاده میکند. اما دلیل این محدودیت چیست؟
بهگفته افشاگر معروف UniverseIce، دلیل اصلی این موضوع به قوانین حملونقل فدرال ایالات متحده بازمیگردد. طبق مقررات 49 CFR 173.185، ظرفیت باتریهای لیتیوم-یونی قابلحمل نباید از ۲۰ واتساعت تجاوز کند.
برای مثال، باتری ۵۰۰۰ میلیآمپرساعتی با ولتاژ رایج ۳.۸۸ ولت، معادل ۱۹.۴ واتساعت انرژی دارد:
۵۰۰۰ × ۳.۸۸ ÷ ۱۰۰۰ ≈ ۱۹.۴Wh
بنابراین، باتریهای بیشتر از این مقدار، از نظر حملونقل و عرضه در بازار ایالات متحده دچار محدودیتهای قانونی میشوند.
این محدودیت تنها مربوط به سامسونگ نیست. سایر برندهای فعال در بازار آمریکا نیز شرایط مشابهی دارند:
اپل: ۱۷.۸۷Wh
گوگل: ۱۹.۶۸Wh
موتورولا: ۲۰Wh
سونی: ۱۹.۲۵Wh
در این میان، وانپلاس تنها برند فعال در بازار آمریکا است که باتری ۶۰۰۰ میلیآمپرساعتی عرضه کرده؛ اما نکته اینجاست که این ظرفیت با استفاده از ساختار باتری دوتایی (dual-cell) بهدست آمده است که در آن هیچکدام از سلولها از حد ۲۰Wh عبور نمیکنند.
برخلاف برندهایی مثل هواوی، آنر، اوپو و ویوو که گوشیهای خود را محدود به بازار چین یا کشورهای خاصی میکنند، سامسونگ، اپل و گوگل برندهای جهانی هستند و باید همزمان قوانین سختگیرانه آمریکا، اروپا و سایر مناطق جهان را رعایت کنند. بههمیندلیل، نمیتوانند بهراحتی از ظرفیتهای بیشتر استفاده کنند یا راهحلهای پیچیده مانند باتری دوتایی را بدون درنظرگرفتن سازگاری با استانداردهای شارژ سریع USB PD پیادهسازی کنند.
سخن پایانی
اگرچه برخی کاربران سامسونگ را بهدلیل استفاده از باتری ۵۰۰۰ میلیآمپرساعتی در گوشیهای پرچمدارش مانند گلکسی S25 Ultra یا مدلهای آینده مورد انتقاد قرار میدهند، باید درنظر داشت که این محدودیتها صرفاً انتخاب فنی یا تجاری نیستند، بلکه ناشی از قوانین سخت بینالمللی در حملونقل و ایمنی باتریها هستند. تا زمانیکه این قوانین تغییر نکنند یا ساختار باتریها بهگونهای متحول نشود که با این مقررات سازگار باشد، بعید است ظرفیت باتری در گوشیهای جهانی برندهای مطرح از مرز ۵۰۰۰ میلیآمپرساعت عبور کند.