بر اساس گزارش تازه مؤسسه تحقیقاتی Canalys، مجموعاً ۴۶.۶ میلیون مچبند (شامل ساعتهای هوشمند و دستبندهای هوشمند) در بازه ۱ ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۵ (تقریبا دی ۱۴۰۳ تا فروردین ۱۴۰۴) به بازار جهانی عرضه شدهاند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی را نشان میدهد. جالب است بدانید که شیائومی صدرنشین این بازار است.
شیائومی با فروش ۸.۷ میلیون دستگاه و کسب ۱۹٪ از سهم بازار جهانی، صدرنشین این دوره شده است. این برند موفق شد رشد سالانه چشمگیر ۴۴ درصدی را تجربه کند؛ آن هم در پی بهروزرسانی سری دستبندهای Smart Band و ساعتهای هوشمند Watch و همچنین عرضه مدلهای اقتصادیتر در سری Redmi. در این میان، Redmi Watch 5 یکی از پرفروشترین گجتهای پوشیدنی فصل اول سال بوده است.
اپل با فروش تخمینی ۷.۶ میلیون دستگاه و ۱۶٪ از سهم بازار، در جایگاه دوم قرار گرفت. پس از آن، هواوی با فروش ۷.۱ میلیون دستگاه و ۱۵٪ سهم بازار در رتبه سوم ایستاد. تقاضای بالا برای محصولات سری Watch GT و Watch Fit، نقش کلیدی در موفقیت هواوی داشته است.
سامسونگ در این دوره موفق به عرضه ۴.۹ میلیون دستگاه پوشیدنی شد و ۱۱٪ از بازار را به خود اختصاص داد. این رشد عمدتاً ناشی از عملکرد خوب این برند در بازارهای نوظهور بوده است. گارمین نیز با فروش ۱.۸ میلیون دستگاه و ۴٪ سهم بازار، جایگاه پنجم را از آن خود کرد.
موسسه Canalys همچنین مطالعهای را در اروپا درباره اولویتهای کاربران هنگام خرید ساعت هوشمند انجام داده است. نتایج نشان میدهد که قیمت و عمر باتری، دو عامل اصلی و تعیینکننده برای مصرفکنندگان هستند. سایر عوامل مهم عبارتاند از: قابلیتهای مرتبط با سلامت، برند دستگاه و طراحی ظاهری. نکته جالب اینکه امکانات ورزشی در میان عوامل کماهمیتتر قرار گرفتهاند.
بر اساس پیشبینی Canalys، رقابت اصلی در بازار پوشیدنیها در آینده نهچندان دور بر محور ادغام در اکوسیستم نرمافزاری و خدمات پس از خرید خواهد بود. همچنین، مدلهای اشتراکی نقش کلیدی در افزایش تعامل کاربران و درآمدزایی برندها خواهند داشت.
شما در این بازه زمانی، مچبند هوشمند خریدهاید؟ چه مدلی و از چه برندی؟