تبلیغات کلیکی و سئو، همواره به عنوان دو روش مجزا برای کسب درآمد و تبلیغات از طریق گوگل شناخته میشوند. تفکر غالب این است که این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند و شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، اگر بودجه محدودی دارید ناچارا باید یک کدام را برگزینید.
دنیای دیجیتال مارکتینگ اما به این قبیل شبههها و سوالات، پاسخهای دیگری میدهد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر تبلیغات کلیکی بر سئو صحبت کنیم و ببینیم آیا این دو روش، کاملا از همدیگر مجزا هستند یا عملکرد آنها روی یکدیگر تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، اگر شما هم قصد دارید به دنیای تبلیغات در گوگل وارد شوید، پیشنهاد میکنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید. برای خدمات ادز و سئو می توانید به آژانس دیجیتال مارکتینگ سم ویژن مراجعه کنید.
قبل از آن که به بررسی تاثیر تبلیغات کلیکی بر سئو بپردازیم باید ببینیم منظور از تبلیغات کلیکی چیست و دقیقا چه اتفاقی را برای سایت رقم میزند؟
تبلیغات کلیکی، همان تبلیغات از طریق سرویس گوگل ادز یا گوگل ادوردز است. این نوع تبلیغات به این صورت است که شما با شارژ اکانت گوگل ادز خود، میتوانید وبسایتتان را در نتایج گوگل به نمایش بگذارید؛ البته با تگ تبلیغات یا Ad! پرداخت هزینه این نوع تبلیغات به صورت کلیکی میباشد. یعنی به ازای هر کاربری که روی لینک شما کلیک کند، شما باید مبلغی را به گوگل بپردازید که رقم دقیق این مبلغ بستگی به کلمات کلیدی مدنظر شما دارد. به بیان بهتر، تعرفه گوگل ادز بر اساس کلمه کلیدی انتخابی شما تعیین میشود و میتواند از کمتر از 1 سنت تا چند دلار باشد.
حال میخواهیم ببینیم آیا ترافیکی که از طریق سرویسهای تبلیغاتی گوگل به سایت میرسد در سئوی سایت نیز تاثیرگذار است یا صرفا برای نمایش سایت شما به کاربران میباشد و اثری روی رتبه سایت ندارد. در ادامه، این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
واقعیت این است که تبلیغات کلیکی روی سئو و بهبود رتبه سایت نیز تاثیر دارند اما این تاثیر، الزاما برقرار نخواهد شد. یعنی تاثیر تبلیغات کلیکی بر سئو به این شکل نیست که شما هزینهای برای تبلیغات کلیکی بپردازید و تصور کنید به صورت قطعی میتوانید افزایش رتبه سایت خود را ببینید بلکه باید با تولید محتوای باکیفیت و فراهم کردن بستر مناسب، از ترافیکی که گوگل ادز برای شما فراهم میکند برای بهبود وضعیت سئو بهره ببرید.
همانطور که میدانید، ملاک گوگل برای تشخیص کیفیت سایت شما به صورت کلی، رفتارهای کاربران در سایت شماست. میزان تعامل کاربر با محتوای شما و مدت زمانی که کاربر در محیط سایت شما سپری میکند، مواردی هستند که کیفیت سایت را مشخص میکنند. در این پروسه، ظاهر سایت و کیفیت محتوای آن بیشترین تاثیر را دارد. هرچقدر سایت شما زیباتر و در عین حال کارآمدتر باشد، قطعا کاربران بیشتری را در محیط خود نگه میدارد و از این طریق، کیفیت خود را به گوگل نشان میدهد. محتوا نیز عملکرد مشابهی دارد. هرچقدر محتوا باکیفیتتر باشد، کاربران زمان بیشتری را صرف مطالعه آن میکنند و بیشتر به آنچه گفتهاید میپردازند. همین موضوع، به گوگل میفهماند که شما محتوای خوبی نوشتهاید و متعاقبا، گوگل هم سایت شما را به عنوان نتایج بالاتری به کاربر نشان میدهد.
در ادامه، موضوع را کمی جزئیتر بررسی میکنیم و به بیان فواید دیگری که تبلیغات کلیکی برای سئو سایت شما دارند خواهیم پرداخت.
تاثیر تبلیغات کلیکی بر سئو محدود نیست بلکه این روش تبلیغاتی، منجر به برندسازی برای شما نیز میشود. در دنیای کسب و کارهای مجازی، برندسازی یکی از اموری است که نه تنها برای بهبود فروش و شناخته شدن شما مفید است بلکه بر روی سئو و رتبه سایت شما نیز اثرگذار خواهد بود. برندسازی به این معناست که شما خودتان را در ذهن کاربران حوزه فعالیتتان جا بیاندازید؛ به طوری که با شنیدن نام برند شما، کاربران احساس نکنند تا به امروز اصلا چنین نامی را نشنیدهاند!
دیجیتال مارکتینگ تمام تلاش خود را برای برندسازی به کار میگیرد. هم سئو و هم تبلیغات کلیکی هر دو در نهایت فقط قصد دارند برای شما برندسازی کنند. این کار را تبلیغات کلیکی برای برندهای تازهکار و شناخته نشده بهتر انجام میدهد. شما در واقع با پرداخت هزینه تبلیغات به گوگل، برند خود را به مشتریان میشناسانید. پس از آن که یک کاربر از طریق تبلیغات گوگل با شما آشنا شود و البته اگر شما بتوانید وجهه خوبی از خودتان به کاربر نشان بدهید، در واقع برند خود را در ذهن یک کاربر ثبت کردهاید. حالا این برندسازی میتواند به وضعیت سئوی سایت شما نیز از طریق روشهای زیر کمک کند:
بکلینک گرفتن حالتی است که یک سایت دیگر، لینک شما را در محیط خود قرار میدهد. اگر برند باکیفیت و نسبتا معتبری داشته باشید، سایتهای بیشتری تمایل دارند با شما تبادل لینک داشته باشند و از این طریق، میتوانید با سایتهای بزرگتر و بهتری ارتباط بگیرید.
وقتی کاربران یک بار تجربه مثبتی از شما داشته باشند، دفعات بعدی نیز به دنبال شما خواهند گشت. از آنجا که دفعه اول با تبلیغات در گوگل کاربر را جذب کردهاید، دفعه بعدی احتمالا کاربر نام برند شما را در گوگل سرچ خواهد کرد که این موضوع، تاثیر بسیار شگرفی روی سئو دارد. در این حالت، گوگل اینطور حساب میکند که احتمالا سایت شما آنقدر معتبر بوده که برخی کاربران، صرفا قصد رسیدن به سایت شما را دارند و نام شما را جستجو میکنند.
تاثیر تبلیغات کلیکی بر سئو، یکی از موضوعاتی است که مورد بحث بسیاری از خبرگان حوزه تبلیغات دیجیتالی میباشد. ممکن است برخی تصور کنند که تبلیغات کلیکی از آنجا که با قطع بودجه بلافاصله نرخ ترافیک ورودی را قطع میکند، شاید تاثیری روی سئو نداشته باشد اما این تصور اشتباه است زیرا برای سئو شدن سایت، منبع ترافیک دریافتی موضوع چندان مهمی نیست بلکه نحوه تعامل کاربر با محتوای شماست که عیار سایت شما را به گوگل نشان میدهد.
به هر حال، در این مقاله ما به بررسی تمام تاثیرات تبلیغات کلیکی بر سئو و برندینگ سایت شما میباشد. به خاطر داشته باشید که اگر کسب و کار نوپایی دارید، صرف نظر از تعرفه گوگل ادز و تبلیغات کلیکی، این روش میتواند برای بهبود وضعیت فروش و سئو سایت شما بسیار مفید باشد. پس سریعتر فکرهایتان را بکنید تا هر چه زودتر برای افزایش فروش خود از طریق اینترنت اقدام نمایید!