دو هفته پیش، کمپانی محبوب تجهیزات ردیابی Tile اعلام کرد که درشرف فروش کسبوکار خود به Life360 میباشد که شرکت دوم نیز، خدمات ردیابی را ارائه میکند. اکنون گزارشی از Markup نشان میدهد که Life360 دادههای موقعیت مکانی 33 میلیون از کاربران خود را تقریباً به هر سازمانی که این اطلاعات را بخواهد، میفروشد.
Life360 یک پلتفرم ردیابی خانواده با ویژگیهایی مانند تاریخچه موقعیت مکانی، مسیرهای موردعلاقه، هشدارهای شخصی، پیامهای SOS و سایر موارد میباشد. طبق منابع Markup، مالک این پلتفرم از این برنامه برای جمعآوری و فروش دادههای کاربران خود به اشخاص ثالث استفاده کرده است.
این گزارش ادعا میکند که Life360 در سال 2020 تنها از فروش دادههای موقعیت مکانی کاربران خود، 16 میلیون دلار درآمد داشته است. یکی از کارمندان سابق Life360، این شرکت را “یکی از بزرگترین منابع داده در صنعت” توصیف کرده و هشدار خریداریشدن Tile توسط این کمپانی را میدهد.
یکی از کارمندان سابق شرکت بازاریابی Cuebiq نیز ادعا کرده است که دادههای مکانی فروختهشده توسط Life360 بهشدت برای اجرای کمپینهای بازاریابی استفاده میشود. کارمندان شرکتهای دیگر نیز این ماجرا را تأیید کردند. در این گزارش آمده است: «بهطور بالقوه، شرکتهای بیشتری وجود دارند که از دادههای Life360 براساس مشتریان آن شرکا سود میبرند».
کریس هالز، بنیانگذار و مدیرعامل Life360 بیان میکند که دادهها “بخش مهمی از مدل کسبوکار ما” هستند، زیرا به شرکت اجازه میدهد خدمات رایگان را به کاربران خود ارائه دهد. با این حال، هالز همچنین اشاره کرد که این شرکت سیاستهای حفظ حریمخصوصی برای جلوگیری از شناسایی کاربران خود از طریق چنین دادههایی را نیز اجرا میکند.
در مورد خرید Tile، هالز بیان کرد که Life360 هیچ برنامهای برای فروش دادههای مرتبط با گجتهای ردیاب Tile ندارد. مطمئناً اما، این موضوع باعث میشود کاربران این سؤال را مطرح کنند که آیا دادههای آنان واقعاً ایمن است یا نه.
نظر شما کاربران ترنجی درباره فروش اطلاعات مکانی میلیونها کاربر شرکت خدمات ردیابی Life360 چیست؟