حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

pwa نسل جدید اپلیکیشن

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

با اپلیکیشین هایPWA  بدون نیاز به داشتن اکانت گوگل پلی و یا اپ استور و حتی گزینه های داخلی مانند بازار و مایکت امکان دانلود و اجرای اپلیکیشن را تنها با یک کلیک و با سرعت بالا به کاربران خودتان بدهید، PWA یک تکنولوژی فوق العاده برای دسترسی پذیری اپلیکیشن هاست  و هم امکان ارسال نوتیفیکیشن ها و هم کارکرد به صورت آفلاین در گوشی را بدون نصب از بازارهای اپلیکیشین خواهد داشت.

امروزه گوشی‌های تلفن همراه دیگر صرفا وسیله‌ای برای برقراری تماس و ارسال پیام نیستند؛ بسیاری از کارهای روزمره‌ی ما با استفاده از گوشی همراهمان انجام می‌شود. ماشین حساب، تقویم، تماشای فیلم، بازی، گوش دادن به موسیقی، انتقال وجه، خرید و فروش سهام، کتاب خواندن، یادداشت و بسیاری از کارهای ما در یک گوشی همراه هوشمند خلاصه می‌شود و همه‌ی این‌ها را مدیون طراحی اپلیکیشن‌ها هستیم. اپلیکیشن‌ها قابلیت‌های گوناگونی دارند که با ارتقای سیستم عامل‌ها، قابلیت‌هایشان گسترش پیدا می‌کند. سال‌هاست که دو غول بزرگ حوزه‌ی سیستم عامل‌های گوشی‌های همراه یعنی گوگل و اپل انحصار سیستم عامل‌های موبایلی را در دست گرفته‌اند. تا جایی که کمپانی‌های بزرگ تلفن همراه مانند نوکیا، عرصه را به این شرکت‌ها باختند.

غول‌های سیستم عامل تلفن همراه

سیستم عامل‌های متنوعی تلاش‌هایی برای رقابت در بازار تلفن همراه داشته‌اند که نمونه‌ی تقریبا موفق آن‌ها Windows Phone  و Windows 10  شرکت مایکروسافت بود. با وجود شهرت بالای این شرکت و استفاده از برند قدیمی نوکیا و سیستم عامل آشنای ویندوز، این سیستم عامل همچنان نتوانسته جایگاه فعلی سیستم عامل‌های اندروید و ios  را تجربه کند. تا زمانی که سیستم عامل با کیفیت و قابل رقابتی به بازار عرضه نشود، بخش‌های گوناگونی از بازار محصولات و خدمات دیجیتال تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

 

عواقب تسلط انحصاری بر بازار سیستم عامل

همین انحصار در سیستم عامل‌ها می‌تواند رقابت تولید کنندگان تلفن همراه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که تولید کنندگانی که از این دو سیستم عامل استفاده نکنند، نمی‌توانند استقبال مصرف کنندگان را به دست آورند.

به علاوه، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها نیز ترجیح می‌دهند وقت و انرژی خود را صرف نوشتن و طراحی اپلیکیشن بر بستری کنند که در معرض دید افراد بیشتری قرار گیرد. زبان برنامه نویسی این سیتم عامل‌ها متفاوت است. برای مثال برای طراحی اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید از جاوا استفاده می‌شود، زبان برنامه نویسی ios، زبان xcode است و طراحی سایت با پایتون یا زبان‌های دیگر انجام می‌شود.

توسعه اپلیکیشن‌ها برای هر دسته از گوشی‌های همراه نیازمند برنامه نویسی اپ تحت زبان‌های گوناگون است و فعالان به دلیل محدودیت زمان و منابع ناچار هستند چند سیستم عامل را به گونه‌ای انتخاب کنند که حداکثر مخاطب را درگیر نماید. به همین دلیل کمتر به سراغ سایر سیستم عامل‌ها می‌روند و در نتیجه کاربران این سیستم‌ها به تعداد اپلیکیشن‌های کمتری در گوشی همراه خود دسترسی دارند و همین می‌تواند انگیزه‌ آن‌ها از داشتن برندهایی که از دو سیستم عامل اندروید و ios پشتیبانی نمی‌کند، کاهش دهد.

این بازار رقابتی نابرابر یکی از دلایلی است که توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های تلفن همراه را به این واداشت که به دنبال روش جدیدی برای ساخت اپلیکیشن‌های متنوع باشند.

ابزارهای طراحی اپلیکیشن

وب اپلیکیشن‌ها

یکی از این ابزارها، وب اپلیکیشن‌ها هستند. وب اپلیکیشن‌ها همان اپلیکیشن‌های موبایلی هستند که به سادگی با استفاده از یک لینک و از طریق کلیه مرورگرهای تلفن همراه و دسکتاپ می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. با استفاده از این نوع اپلیکیشن‌ها کلیه کاربران بدون اثر گذاری نوع سیستم عاملی که در گوشی همراه خود دارند می‌توانند از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. به همین دلیل، برخی توسعه دهندگان، در هنگام ساخت اپلیکیشن، علاوه بر تهیه اپلیکیشن اصلی (Native) بر اساس سیستم عامل مشخص، یک نسخه‌ی وب اپلیکیشن نیز برای دسترسی سایر کابران تلفن همراه آماده می‌کنند تا بتوان از اپ در دستگاه‌های متعدد حتی رایانه‌های رومیزی نیز استفاده نمود. این کار می‌تواند دسترسی به اپلیکیشن را راحت‌تر کند و مخاطبین بیشتر با اپ ارتباط می‌گیرند.

 

اپلیکیشن‌های PWA

نوع دیگری از وب اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌هایPWA  هستند. اپلیکیشن PWA یا اپلیکیشن‌های پیش رونده (Progressive Wb Applications) اپ‌های تحت وب هستند که برای استفاده از آن‌ها نیازی به نصب آن بر روی گوشی تلفن همراه خود ندارید و علاوه بر گوشی، می‌توانید از طریق سایر دستگاه‌ها مثل رایانه شخصی خود از امکاناتشان بهره‌مند شوید. تفاوت در طراحی وب اپلیکیشن‌ و اپ‌های PWA  در این است که برای استفاده از وب اپ‌ها شما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید و در حالت آفلاین نمی‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. اما PWAها طوری طراحی شده‌اند که بتوانید همان امکانات اپلیکیشن را در مرورگر خود داشته باشید.

اپلیکیشن‌های پیش رونده در واقع نسخه‌ای از وب سایت شماست که برای نمایش در گوشی همراه، بهینه سازی شده و شمایل آن شبیه به یک اپلیکیشن موبایلی است و می‌تواند حالت پاسخگو یا Responsive  داشته باشد. به این ترتیب شما قادر خواهید بود در زمان طراحی وبسایت خود با صرف هزینه‌ای، نسخه تلفن همراه آن را نیز سفارش دهید.

برای نزدیک‌تر کردن PWA‌ها به اپلیکیشن‌های Native (اپ‌های عادی گوشی‌ها که تحت سیستم عامل منحصر به فرد آن گوشی طراحی می‌شوند)، می‌توان برای آن یک آیکون در تلفن همراه طراحی نمود تا از طریق آن به وب اپلیکیشن PWA متصل شوند. با وجود PWA ‌ها یک توسعه دهنده‌ی اپلیکیشن، می‌تواند با تهیه فرمت PWA اپلیکیشن، نسخه‌ای قابل استفاده برای کلیه کاربران تلفن همراه ارائه دهد. در واقع PWAها نسل جدیدی از اپلیکیشن‌های بدون محدودیت هستند که صاحبان کسب و کار می‌توانند با هزینه‌ی کم و از طریق توسعه‌ی وب سایت خود و بدون نیاز به طراحی اپلیکیشن Native صاحب اپلیکیشن تلفن همراه شوند و محصولات و خدمات خود را از طریق آن‌ها به مخاطبین عرضه کنند.

مزایای اپلیکیشن‌های PWA

طراحی این اپلیکیشن‌ها نسبت به نسخه‌های موبایلی متداول، مزایایی دارد که طراحان را به سمت آن سوق داده است؛ ازجمله:

عدم وابستگی به سیستم عامل

اولین مزیت، از بین بردن فضای رقابتی انحصاری تولید و فروش تلفن‌های همراه است. با این امکان، طراحان وب سایت کسب و کارها می‌توانند با افزودن امکاناتی، یک نسخه‌ی مخصوص تلفن همراه از وبسایت را با دریافت هزینه‌ی کمتری برای کارفرما ایجاد کنند. این کار، هزینه‌های طراحی اپلیکیشن را نیز کاهش می‌دهد. بدین ترتیب بدون نیاز به توجه به سیستم عامل خاص و طراحی اپلیکیشن، می‌توانند کسب و کار خود را از طریق تلفن همراه در دسترس مخاطبین قرار دهند.

عدم نیاز به به‌روز رسانی

معمولا اپلیکیشن‌ها در بازه‌های زمانی متعددی نیاز به ارتقا و به‌روز رسانی دارند و کاربر باید خود فرآیند به‌روز رسانی را انجام دهد. در بسیاری از موارد کابران به‌روز رسانی انجام نمی‌دهند و نمی‌توانند از ویژگی‌های جدید اپلیکیشن‌ها بهره‌مند شوند و یا دسترسی کامل به امکانات اپ را نخواهند داشت. در اپلیکیشن‌هایPWA  نیازی به به‌روز رسانی توسط کاربر وجود ندارد و با ارتقاء و اعمال تغییرات در وبسایت، اپلیکیشن نیز به طور خودکار به‌‌روز رسانی می‌شود.

تحریم ناپذیر!

در کشور ما به دلیل مسائل سیاسی و تحریم‌ها، مشکلات بسیاری برای اپلیکیشن‌های ایرانی اتفاق می‌افتد. یکی از آن‌ها ممنوعیت ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها از طریق فروشگاه‌های رسمی اپ‌های موبایلی مانند گوگل پلی و اپ استور است و یا ممکن است این اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های همراه، مسدود شوند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها نمی‌توانند اپلیکیشن خود را در دسترس کاربران و مخاطبین خود قرار دهند. اپلیکیشن‌های PWA به دلیل عدم نیاز به حمایت و در دسترس قرار گرفتن توسط فروشگاه‌های اپلیکیشن و عدم نیاز به نصب در گوشی همراه، به راحتی برای کاربران قابل استفاده هستند و امکان مسدود نمودن آن‌ها برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

عدم نیاز به حافظه

به دلیل عدم نیاز به نصب اپلیکیشن تحت وب بر روی دستگاه، هیچ ظرفیتی از حافظه‌ی گوشی‌ها همراه توسط این اپلیکیشن‌ها اشغال نمی‌شود و کاربرانی که گوشی‌های با حافظه محدود دارند نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به دلیل مشابه، درصورت آسیب رسیدن به حافظه گوشی همراه یا تعویض گوشی، اطلاعات موجود در اپلیکیشن پاک نمی‌شود و در همه جا و در هر دستگاهی می‌توان به حساب کاربری اپلیکیشن و اطلاعات و سوابق کار با آن دسترسی داشت.

 

امنیت بالا

از آن‌جا که اپلیکیشن‌های PWA در بستر https ارائه می‌شوند، امنیت آن‌ها قابل اطمینان است و نگرانی از لحاظ دسترسی دیگران به حساب کاربری وجود ندارد. به همین دلیل برای طراحی اپلیکیشن‌های حساس مانند تراکنش مالی و سرمایه گذاری نیز مناسب هستند و به راحتی می‌توان از این روش برای طراحی پورتال نیز استفاده نمود.

انتخاب اپلیکیشن

اگر شما نیز برای کسب و کار خود به دنبال اپلیکیشن گوشی تلفن همراه هستید، بهتر از پیش از شروع به کار ابتدا در مورد محلی که قرار است اپلیکیشن در بستر آن به مخاطب ارائه شود تصمیم بگیرید. مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ دارندگان گوشی‌های آیفون، گوشی‌های اندرویدی یا کلیه کاربران تلفن‌های همراه هوشمند؟ با دسته بندی و مشخص نمودن جامعه هدف خود، میزان زمان، نیرو و هزینه‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته‌اید، مشخص می‌شود. اما اگر قصد دارید اپلیکیشنی داشته باشید که مقید به سیستم عامل خاصی نباشد و یا کسب و کار شما از تحریم‌های فضای ابزارهای دیجیتال تاثیر پذیرفته، استفاده از اپلیکیشن PWA می‌تواند راهکار مؤثری باشد.

طراحی اپلیکیشن PWA با چتر نیلی

شرکت دانش بنیان چتر نیلی فعال در حوزه‌ی طراحی وبسایت و اپلیکیشن است و راهکارهای خلاقانه‌ای در جهت توسعه‌ی کسب و کار با استفاده از ابزار دیجیتال برای صاحبان کسب و کارها ارائه می‌دهد. این مجموعه با به کارگیری توان نیروهای متخصص خود از کسب و کارها برای عملکرد بهتر در فضای دیجیتال حمایت می‌کند. یکی از خدماتی که چتر نیلی به مشتریانش ارائه می‌دهد، طراحی اپلیکیشن‌های PWA، انواع وب اپلیکیشن و اپلیکیشن‌های Native تحت سیستم عامل‌های گوناگون است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات