حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

محبوب ترین نوع اینترنت در ایران طبق آمار رگولاتوری تا پایان سال ۱۳۹۹

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار داخلی، اینترنت

منظور از “نوع اینترنت” تقریبا واضح است، اینکه اینترنت ثابت باشد یا همراه و اگر هر کدام از این ها است، کدام نسل آن هاست. امروز با هم می خواهیم محبوب ترین نوع اینترنت در ایران طبق آمار رگولاتوری تا پایان سال ۱۳۹۹ را مرور کنیم.

محبوب ترین نوع اینترنت در ایران

می دانیم که استفاده از اینترنت همراه در سال‌های گذشته، از اینترنت ثابت سبقت گرفته است. طبق آخرین آمار، سهم استفاده از نسل سه و چهار اینترنت همراه به ۹۴.۲۴ درصد است.

به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز در انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. ما دو دسته اینترنت پرسرعت داریم که شامل اینترنت ثابت و اینترنت همراه می شود.

اینترنت ثابت شامل ADSL، VDSL (به صورت خلاصه xDSL هم گفته می شوند) و FTTx است که به یک مکان مشخص محدود هستند. سرویس‌های ثابت بی‌سیم هم وجود دارد که از نمونه های آن می توان به TD-LTE و اینترنت نقطه‌به‌نقطه بی‌سیم اشاره کرد. این دسته از اینترنت ثابت مادامی که محدوده پوشش سرویس باشید، به موقعیت مکانی خاصی محدود نیستند.

اینترنت همراه است که در سال‌های گذشته در مقایسه با اینترنت ثابت، رشد بیش‌تری داشته است. جالب است که بر خلاف رویکرد جهانی، اینترنت همراه در ایران حتی سرعت بیش‌تری نسبت به اینترنت ثابت ارائه می‌دهد. این سرویس‌ها، قابلیت استفاده در تمامی نقاط تحت پوشش اپراتور خود را دارند، اما به‌دلایلی هم‌چون دوری از شبکه پوشش شهری اپراتور، کیفیت و سرعت خدمات متعیر است.

اتصال شبکه 5G همراه اول روی شیائومی می ۱۰ لایت

اتصال شبکه 5G همراه اول روی شیائومی می ۱۰ لایت در مشهد

خدمات این سرویس‌های همراه روی گوشی‌های تلفن همراه یا سایر تجهیزات سلولار (سیم‌کارت‌خور) مانند تبلت‌ها قابل دریافت است. اینترنت موبایل از نسل های ۲ تا ۵ ارایه می شود. در کشورمان اینترنت نسل ۵ یا 5G به صورت خیلی محدود ارایه شده است.

با گذشت زمان، اینترنت نسل‌های سه و چهار اینترنت موبایل یعنی 3G (یا همان H و H+) و 4G (یا LTE و LTE-A که در ایران به نام 4.5G شناخته می شود) در مقایسه با دیگر انواع اینترنت، رشد بیش‌تری دارند.

براساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ استفاده نسل‌های سه و چهار اینترنت موبایل، با ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ مشترک، به ۹۴.۲۴ درصد رسیده است. این اعداد نشان از رشد اینترنت همراه دارد.

محبوبیت سرویس های اینترنت در ایران تا چارک آخر سال ۱۳۹۹

محبوبیت سرویس های اینترنت در ایران تا چارک آخر سال ۱۳۹۹

پس از آن اینترنت پهن‌باند xDSL است که با سه میلیون و ۶۳۶ هزار و ۲۹۷ مشترک، ۴.۰۷ درصد را شامل می‌شود.

اینترنت TD-LTE با یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۶۶۹ مشترک، ۱.۲۶ درصد را تشکیل می‌دهد.

اینترنت وای‌فای (با اینترنت ثابت خانگی اشتباه گرفته نشود) با ۳۸۲ هزار و ۳۹۸ مشترک، سهم ۰.۴۳ درصدی در آمار سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ دارد.

ضریب نفوذ پهن‌باند تا پایان سال ۱۳۹۹، به ۱۰۶.۳۵ درصد رسیده که ۱۰۰.۲۲ درصد آن مربوط به اینترنت پهن‌باند سیار و ۶.۱۳ درصد مربوط‌ به اینترنت پهن‌باند ثابت است. این آمار برای اینترنت ثابت در مقایسه با آمار سال ۱۳۹۸، با کاهش روبه‌رو شده است.

بد نیست بدانید که آمار مشترکین اینترنت پهن باند در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به قرار زیر است:

سال ۱۳۹۸: تعداد کل مشترکین  ۷۸ میلیون و ۱۶ هزار و ۴۳۳ نفر – حدودا ۶۸ میلیون مشترک همراه + ۹ میلیون مشترک ثابت

سال ۱۳۹۹: تعداد کل مشترکین ۸۹ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۷۸ نفر – حدودا ۸۴ میلیون مشترک همراه + ۵ میلیون مشترک ثابت

شما به اینترنت پهن باند دسترسی دارید؟ مشترک کدام نوع اینترنت هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali.leader

اینترنت ما که نازک بانده !
🙂

Milad7

مخابرات که واقعاااا گند زدهههههه از بعد عید سرعت دانلود من از 2200 کیوبایت به 1300 کیلوبایت کاهش پیدا کرده 😐

ali karimi

سلام، والا از اینترنت ایران اصلا صحبت نشه خیلی بهتره، چون هرچی بیشتر در موردش صحبت بشه آبروریزیه، همین امارات متحده عربی که همسایه کشوری ما هستش، تو دنیا از لحاظ سرعت اینترنت اول یا دومیه، ایران تو ردیف 78 یا 87 هستش دقیقا یادم نیست یکی از دوتا هستش، اصلا همون 78 هم در نظر بگیریم واقعا خیلیه، ما خیلی دوریم از این تکنولوژی،کشوری که داخلش تا یه تقی به توقی میخوره اینترنتشو قطع میکنن یا یجورایی کنترل شدش میکنن بدرد هیچی نمیخوره، بقول این دوستمون که کامنت گزاشته اینترنت ما پهن باند نیستش، نازک بانده😊😊، موفق باشید، خداحافظ.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)