حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تست باتری DxO 🔋 به چه صورت انجام می شود؟ اصطلاحات و دانستنی های مهم

ما در ترنجی با هم تست های مختلفی را از مراجع مختلف دنبال می کنیم. در بخش باتری عموما تست های Gsmarena و PhoneBuff یکی از سیستمی ترین تست های موجود هستند. هر کدام از آن ها روش خاصی برای بررسی خود دارند و مقایسه دستگاه ها در بستر سیستمی آن ها تا حد خوبی قابل قبول است. با این حال ما شاهد گسترش تست های DxOMark هستیم و حالا به تست باتری رسیده است. مهم است که بدانیم تست باتری DxO 🔋 به چه صورت انجام می شود. همچنین اصطلاحات و دانستنی های مهم آن باید پیش از دیدن نتایج، مرور شود. امروز می خواهیم با هم این کار را انجام دهیم.

اتکای قابل توجه ما به موبایل‌هایمان

اگر این را می خوانید، از قبل می دانید که در زندگی روزمره چقدر به تلفن هوشمند خود متکی هستید. عمر باتری می تواند تأثیر مستقیمی در انجام یا عدم انجام تراکنش شما داشته باشد. مثلا فکر کنید در یک سرویس تاکسی اینترنتی نشسته اید و با جیب خالی می خواهید هزینه سفر خود را اینترنتی پرداخت کنید. اینجا خیلی مهم است که گوشی شما خاموش نشود!

یا وقتی که پس از کلی کار هفته ای و یا حتی ماهانه با دوستان یا خانواده خود به سفر رفته اید و می خواهید لحظات دورهم بودن و خوشی خود را ثبت کنید، موبایل شما چقدر مفید خواهد بود اگر خاموش شود و نتوانید با آن عکس یا فیلم بگیرید؟

همچنین تصور کنید شرایطی که باید یک تماس مهم داشته باشید یا حتی مثلا تا صبح به موبایل خود احتیاج دارید، چرا که باید شما را بیدار کند! به معنای واقعی کلمه میلیاردها نفر در سراسر جهان به طور مشابه هر روز به تلفن های هوشمند خود متکی هستند. ما که در ترنجی درگیر تمام این سناریو ها هستیم، شما چطور؟

اپل می تواند با افزایش عمر باتری آیفون ۱۳ با گوشی های اندرویدی در زمینه باتری هم رقابت کند

پیشرفت فناوری باتری و شارژ شدن آن ها

فن آوری باتری در طول سال ها پیشرفت کرده است. این بخش حیاتی دستگاه های قابل حمل ما، با حجم و طول عمر بیشتر در ابعاد کوچکتر ارایه می شوند. هنگام انتخاب یک تلفن هوشمند، خریداران متوجه می شوند که غالباً تنها اطلاعات باتری دستگاه آن ها “ظرفیت” آن است که به صورت میلی آمپر ساعت یا mAh عنوان می شود.

اگرچه این فاکتور مهمی است، اما تنها اطلاعات مورد نیاز مشتریان نیست. بیشتر خریداران بالقوه می خواهند بدانند که آیا تلفن به سرعت شارژ می شود یا خیر. یا مثلا اینکه با یک بار شارژ، موبایل آن ها چقدر دوام می آورد.

در تست باتری DxO چند فاکتور اندازه گیری می شود. این فاکتورها عبارت اند از:

  1. ۱- autonomy – به معنی مدت زمانی که موبایل شما با ۱ بار شارژ دوام می آورد.
  2. ۲- charging – به معنی مدت زمانی که طول می کشود باتری موبایل شما شارژ شود.
  3. ۳- efficiency – به معنی بررسی میزان بهینه بودن شارژ شدن دستگاه (از بهینه بودن سرشارژر تا میزان انرژی مورد نیاز برای پر کردن ظرفیت اسمی باتری) و بهینه بودن عمر باتری (autonomy) نسبت به حجم باتری

برای مثال شما در یک تصویر خلاصه تست باتری DxO می توانید نحوه نمایش این اه را ببینید:

 

آنچه پروتکل تست باتری DxOMark را منحصر به فرد می کند این است که مهندسان آن ها از تجهیزات پیشرفته طراحی شده برای اندازه گیری عملکرد باتری بر اساس موارد استفاده در زندگی واقعی استفاده می کنند. به عبارت دیگر، در DxO آزمایش های علمی قابل تکرار را بر اساس بسیاری از موارد رایج در استفاده از یک موبایل، روی دستگاه های مختلف به صورت یکسان انجام می دهند. به این صورت نتایج به دست آمده به راحتی قابل مقایسه و استناد است.

مثلا دوام طولانی باتری در یک دوره شارژ (از ۱۰۰ به ۰) به عوامل مختلفی از جمله سخت افزار و نرم افزار گوشی بستگی دارد. مثلا این که آیا نرم افزارها یا سرویس های مختلف را هنگام استفاده کاربر از گوشی یا وقتی در حالت آماده به کار (صفحه دستگاه قفل است) در پس زمینه اجرا می کند یا نه.

همچنین اینکه‌ کاربران چقدر و چطور از تلفن خود استفاده می کنند. چالش تولیدکنندگان موبایل را می توان یافتن تعادل مناسب بین ویژگی های پیشرفته و دوام باتری دانست. پاسخ به انتظارات مصرف کنندگان از عمر باتری و ارایه بهترین و درخشان ترین نمایشگرها، همراه با مثلا تأمین شبکه 5G و سایر ویژگی ها کار ساده ای نیست.

مانند سایر پروتکل های آزمایشی DxO، آن ها ادعا می کنند که تمرکزشان روی تجربه کاربر واقعی است. بیاید کمی درباره تیم و آزمایشگاه تست باتری DxOmark صحبت کنیم.

تیم و آزمایشگاه باتری DXOMARK

آزمایشگاه تست باتری DxOMark

آزمایشگاه تست باتری DxOMark

برای انجام تست باتری DxO یک تیم اختصاصی از مهندسان و متخصصان گرد هم آورده شده و تنها مسئولیت آنها آزمایش عملکرد باتری در جدیدترین تلفن های هوشمند است. در DxOMark علاوه بر دستگاه های اندازه گیری دقیق مانند اسیلوسکوپ ها و کاوشگرها، در مجموعه ای از پیشرفته ترین ربات های لمسی سرمایه گذاری شده و یک فضای آزمایشگاهی اختصاصی را به انجام آزمایش های پروتکل باتری اختصاص داده است.

این فضا شامل یک قفس فارادی مخصوص است که تیم DxO در آن تلفن های هوشمند را برای آزمایش لمسی مبتنی بر ربات در اختیار دارند. این در حالی است که تلفن ها را از WiFi خارجی، شبکه تلفن و سایر سیگنالهای بی سیم که می تواند مصرف باتری را تحت تاثیر قرار دهد، محافظت می شود. (تنها ارتباطی که می تواند رخ دهد از طریق شبکه کنترل شده DxO در داخل قفس است.) – اینجا جا دارد که شخصا اضافه کنم این شرایط تست، از شرایط تست واقعی کاربر نهایی دور است.

ربات DxO برای لمس دستگاه در حال تست باتری

ربات DxO برای لمس دستگاه در حال تست باتری

اندازه گیری های DxO قابل اطمینان و قابل تکرار است و مجموعه خاصی از فعالیت های آزمایشی را دنبال می کند که مهندسان هم در محیط کنترل شده قفس فارادی و هم در فضای باز با همه دستگاه هایی که تحت شرایط یکسان آزمایش می شوند، انجام می دهند. ما همه دستگاه ها را با استفاده از پروتکل یکسان آزمایش می کنیم تا بتوانید با اطمینان به عینیت نتایج آزمایش ما دستگاه ها را مقایسه کنید.

♦ تست عمر باتری

حالا وقت آن است که ۳ فاکتور مورد بررسی در تست باتری DxO را به جزئیات با هم مرور کنیم.

۱- Autonomy

این Autonomy چیست؟ در لغت به معنی “خودمختاری” یا “استقلال” است. اینجا به معنی خودمختاری از شارژر و برق خواهد بود! به معنی که موبایل شما پس از ۱ بار شارژر کامل ۱۰۰ درصد، چقدر دوام می آورد و نیازی به شارژ ندارد.

به این معنی که اگر وبگردی کنید، موبایل شما چقدر دوام می آورد؟ اگر در حال فیلمبرداری هستید چطور؟ اگر در حال پخش فیلم یا گوش دادن به پادکستی هستید که قبلاً روی تلفن خود دانلود کرده اید، چطور؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، دانستن اینکه ظرفیت باتری یک تلفن چقدر است همه آنچه را که باید درباره عمر باتری (که DxO به آن Autonomy می گوید) آن بدانیم، به ما نمی گوید. چرا؟ زیرا شرایط مختلفی که بالاتر گفتیم، مصرف انرژی متفاوتی دارند. تلفنی که به طور خودکار شبکه یا اتصال WiFi را جستجو می کند، انرژی بیشتری نسبت به تلفن با وای فای خاموش، استفاده خواهد کرد.

مهندسان DxO یک سری آزمایشات جامع را طراحی کرده اند. این آزمایش ها بسیاری از کاربردهای مختلف تلفن های هوشمند را که بر عمر باتری تأثیر می گذارد، تحت پوشش قرار می دهد. به همین دلیل تست Autonomy به سه زیر مجموعه تقسیم شده است که عبارت اند از:

  1. ۱- ثابت یا Stationary
  2. ۲- در حال حرکت یا On the go
  3. ۳- کالیبره شده

اما این ها با هم چه تفاوتی دارند؟

۱- ثابت یا Stationary (بهترین برای کاربران با تحرک کم)

ربات های داخل قفس فارادی DxO آزمایش های ثابت را انجام می دهند. این آزمایش ها شامل مجموعه ای از اقدامات است که از نحوه استفاده روزانه افراد از تلفن های هوشمند خود در داخل خانه و / یا دفاتر کار تقلید می کند. چیزی که DxO از آن به عنوان “سناریوی استفاده معمول” یاد می کنید.

یک روز شبیه سازی شده از ساعت ۷ صبح شروع می شود و تا ۱۱ شب ادامه دارد. بین آن “ساعتهای بیداری”، هر ربات از تلفن هوشمند تحت آزمایش برای موارد زیر استفاده می کند:

  1. ۱- برقراری تماس
  2. ۲- مرور شبکه های اجتماعی
  3. ۳- پخش موسیقی و فیلم و بازی
  4. ۴- مرور وب
  5. و موارد دیگر

در مجموع ۴ ساعت استفاده فعال، که میانگین جهانی روزانه است لحاظ خواهد شد. این ۴ ساعت در طول روز ۱۶ ساعته تست پخش می شود. در پایان روز، بین ساعت 11 شب و ساعت 7 صبح، ربات ها “می خوابند” و تلفن های هوشمند شب را در حالت بیکار پیش فرض خود سپری می کنند، دقیقاً مانند زندگی واقعی.

همان روال روزانه روز بعد ساعت ۷ صبح دوباره شروع می شود و این روال برای هر دستگاه ادامه می یابد تا زمانی که شارژ باتری تمام شود.

۲- در حال حرکت یا On the go (بهترین برای افراد پرتردد)

پروتکل DxO این واقعیت را در نظر می گیرد که وقتی افراد در حال مسافرت (یا به تعبیر ترنجی، گشت و گذار در شهر) هستند، می تواند مصرف انرژی گوشی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا تلفن های آنها به همواره متصل است، استفاده از GPS و مکان یابی دارد و استفاده از ردیاب های تناسب اندام (و غیره) محتمل است. در آزمایش در حال حرکت DxO، یک مهندس ۴ یا ۵ دستگاه را می گیرد و آنها را برای مدت زمان ۳ ساعت از قفس فارادی خارج می کند.

این مهندس برنامه سفر چند مایلی تدوین شده را دنبال می کند که شامل پیاده روی، سوار شدن به اتوبوس و سوار شدن به مترو است. وقتی مهندس بیرون است، به طور سیستماتیک تماس می گیرد، برنامه های اجتماعی را بررسی می کند، عکس و فیلم می گیرد، از ناوبری GPS استفاده می کند و موسیقی را مطابق با سناریوی آزمایش که از قبل دقیقاً مشخص شده پخش می کند.

۳- کالیبره شده (بهترین برای مقایسه موبایل ها با بکدیگر در شرایط مساوی)

سرانجام، تلفن های هوشمند به قفس فارادی برگردند و از روبات ها خواسته می شود که چندین ساعت یک فعالیت را انجام دهند. این فعالیت ها شامل موارد زیر می شود:

  1. ۱- بازی
  2. ۲- پخش اینترنتی ویدئو (با دیتا موبایل و wifi)
  3. ۳- پخش موسیقی
  4. ۴- تماس
  5. و غیره

علاوه بر این، همه دستگاه ها برای این آزمایشات به یک حالت یکسان کالیبره می شوند. بنابراین می توان آنها را بر اساس شرایط یکسان ارزیابی کرد. شرایط کالببره کردن موبایل ها در تست باتری DxO به قرار زیر است:

  1. ۱- روشنایی صفحه نمایش همیشه روی ۲۰۰ نیت خواهد بود
  2. ۲- بلندگوهای تلفن روی ۶۰ دسی بل تنظیم می شوند
  3. ۳- همه تلفن ها به یک شبکه متصل هستند
  4. و غیره

به نمودار زیر توجه کنید:

♦ تست های شارژ باتری

بدون شک سرعت شارژ یکی از موارد بسیار مهم در تجربه موبایل است. این به ما می گوید که در مدتی کوتاه از اتصال به برق، چقدر می توانیم به موبایل خود اتکا کنیم.

در تست های شارژ باتری DxO شاهد ۲ فاکتور هستیم. این فاکتورها عبارت اند از:

  1. ۱- full charge یا شارژر کامل
  2. ۲- quick boost یا شارژ سریع در مدت زمان کوتاه

اما هر کدام از این تست ها به چه معناست؟

۱- full charge یا شارژر کامل 🔋

تست اصلی full charge یا شارژ کامل ارزیابی می کند که چه میزان انرژی و زمان لازم است تا تلفن شما در ۳ حالت زیر قرار بگیرد:

  1. ۱- از 0 تا 80٪
  2. ۲- از 80 تا 100٪
  3. ۳- از زمانی که نشانگر باتری 100٪ را نشان می هد تا زمانی که باتری واقعا ۱۰۰ درصد شارژ می شود!

مورد سوم چیست؟! 😃 این چیزی است که شما ممکن است از آن مطلع نباشید. به این معنی که فقط به این دلیل که صفحه نمایش تلفن شما نشان می دهد باتری 100٪ است، به این معنی نیست که باتری کاملاً شارژ شده است. DxO زمان لازم برای دستیابی به یک شارژ کامل واقعی باتری را نیز اندازه گیری می کند.

به نمودار زیر توجه کنید:

تست شارژ کامل DxO

تست شارژ کامل DxO

۲- quick boost یا شارژ سریع در مدت زمان کوتاه (۵ دقیقه)

سناریویی که آزمایش quick boost بر اساس آن ساخته شده است، برای مسافران یا گیمرها و حتی خواب مانده ها سر صبحی (!) بسیار مهم است. بعضی اوقات فقط چند دقیقه وقت دارید تا تلفن هوشمند خود را شارژ کنید، پس اندازه گیری میزان انرژی که می توانید با اتصال گوشی خود به مدت ۵ دقیقه به شارژر بدست آورید، بسیار مهم است. بسته به گوشی شما شاید این ۵ دقیقه برای ۱ ساعت یا حتی برای ۳ ساعت استفاده آتی مفید باشد.

به جدول زیر توجه کنید:

۲- quick boost یا شارژ سریع در مدت زمان کوتاه

۲- quick boost یا شارژ سریع در مدت زمان کوتاه

همچنین تست quick boost می تواند برای گیمرها بسیار مهم باشد. تصور کنید مدت هاست که بازی می کنید و باتری تقریبا خالی است، اما بازی شما هنوز تمام نشده است. به علاوه، هنگامی که تلفن را به شارژر متصل می کنید بسیار داغ است. ما تأثیر این نوع تجربه بازی در سرعت شارژ شدن باتری توسط تلفن هوشمند را بررسی می کنیم.

♦ تست های بهینگی

تست های بهینگی باتری DxO

تست های بهینگی باتری DxO

مهندسان DxO با توزین و ترکیب دو فاکتور زیر به بررسی بهینگی مصرف انرژی (چه برای شارژ شدن باتری از برق شهری و چه استفاده برای انرژی شارژ شده درون باتری توسط دستگاه) می پردازند:

  1. ۱- charge up یا بهینگی در شارژ شدن
  2. ۲- discharge یا بهینگی در دشارژ شدن (در مصرف انرژی موجود در باتری توسط دستگاه)

هر دو فاکتور عنوان شده بر اساس تجزیه و تحلیل DxO از داده هایی است که در طول آزمایش های قبلی بدست آمده اند. اما هر کدام از این زیرامتیازها چطور بدست می آیند:

۱- charge up یا بهینگی در شارژ شدن

امتیاز charge up نشان دهنده کارایی کلی یک شارژ کامل است. یعنی اینکه مثلا برای شارژ شدن یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری، چند هزار میلی آمپر انرژی از برق شهری گرفته می شود.

شارژر ۱۲۰ وات چقدر موبایل را داغ می کند؟

اگر مطلب بالا را قبلا در ترنجی خوانده باشید، متوجه این قسمت می شوید. بهینگی آداپتور شارژر در هنگام انتقال شارژ از پریز به تلفن شما در این تست بررسی می شود.

همچنین فاکتور residual consumption (به معنی این که وقتی شارژکردن گوشی تمام می شود و تلفن هوشمند هنوز به شارژر متصل است و بعد از اینکه تلفن هوشمند از شارژر جدا می شود، چقدر انرژی مصرف می شود) هم بررسی خواهد شد.

۲- discharge یا بهینگی در دشارژ شدن

بررسی فاکتور discharge نسبت ظرفیت باتری انجام می شود است که به عمر باتری مرتبط می شود. یعنی چه؟ یعنی اگر ۲ موبایل با باتری ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ میلی آمپری، هر دو یک عمر باتری (Autonomy) ارایه می دهند، پس موبایل با باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری بهینه تر است.

امتیازات، رتبه بندی ها و بررسی ها

سیستم امتیازدهی DxO براساس نتایج جمع شده برای بخش های Autonomy در کنار Charging و Efficiency است که به تفصیل بالاتر برای شما توضیح داده شد. این تست ها تقریبا به ۶.۵ روز بررسی نیاز دارد. در عمل، این به معنای ۱۵۰ ساعت شارژ و دشارژ است. در طول این مدت در مجموع ۷۰ تست (که ۳۰ مورد مربوط به عمر باتری است) انجام می شود. DxO این اندازه گیری های عمر باتری را با ظرفیت باتری ترکیب می کند تا اطلاعات مصرف باتری را از مجموع ۱۰۰ پارامتر ارایه کند.

تست باتری DxO سامسونگ Galaxy S21 Ultra مدل اسنپدراگون

یک نمونه از نتیجه خروجی خلاصه تست DxO در بخش باتری – تست باتری DxO سامسونگ Galaxy S21 Ultra مدل اسنپدراگون

لابراتوار DxO اندازه گیری های تجمعی را از ویژگی های فرعی مربوط به هر دسته بررسی و امتیاز می گیرد و سپس از این زیر امتیازات وزنی برای محاسبه هر یک از سه نمره اساسی (و از این سه نمره، نمره کلی باتری) استفاده می کند.

این بدان معنی است که با بهبود کیفیت باتری ها، امتیازات نیز افزایش می یابد. این نه تنها به ما امکان می دهد تا گوشی های فعلی را رتبه بندی کنیم، بلکه به ما امکان می دهد دستگاه های آینده را با تلفن های هوشمند قدیمی رتبه بندی و مقایسه کنیم.

بعد از اینکه امتیازها به دست آمد، هر دستگاه را با توجه به عملکرد آن در سطح کلی (یعنی در بین تمام تلفن های هوشمندی که آزمایش کرده ایم) و همچنین در بخش مربوط به قیمت آن، رتبه بندی می کنیم.

این بخش ها از تلفنهای پایه و ارزان قیمت (“essential”) گرفته تا دستگاههای پرچمدار هستند. اگرچه همه تلفن های هوشمند در رتبه بندی جهانی ذکر شده اند، اما منطقی است که به مشتریان این امکان را بدهند تا عملکرد دستگاه ها را با قیمت های تقریباً مشابه مقایسه کنند، نه اینکه یک مدل اقتصادی را با یک گوشی پرچمدار گران قیمت مقایسه کنند.

تست باتری DxO

تست باتری DxO

امیدوارم این مطلب به شما کمک کند تا هنگام بررسی تست باتری DxO بهتر متوجه بشوید که چیزهایی را مرور می کنید. همچنین آگاه باشید که نحوه اندازه گیری هر کدام چگونه است و اصطلاحات برای چه چیزی استفاده می شوند.

نظر شما درباره تست باتری DxOMark چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

چقدر اینا پیشرفته بودن و ما خبر نداشتیم

mostafa3

تو تست دوربین کمتر کسی این dxo رو قبول داره
صفحه نمایش هیچ کس قبولش نداره
باتری 😂 ⁦⁦:-O⁩

Farcry

فکرکنم سایت بهم ریخته توی پست بررسی شارژدهی آیفون ۱۲ پرو مکس توسط دکزو اصلا نمیشه نظر گذاشت.
ولی خب اینجا مینویسم. خیلی بده که دکزو که سال ها به عنوان مرجع تست دوربین گوشی های موبایل بوده الان داره اسپیکر و باتری و صفحه نمایش و ….. رو بررسی میکنه و یه عده هم چون دکزو براسون حرف اول و آخر رو میزنه تصور میکنن هرچی دکزو بگه صد درصد درسته.
دکزو همیشه حتی توی بررسی دوربین گوشی ها هم به عنوان یه منبع تخصصی بوده که کنار اون باید به بررسی سایت ها و منابع دیگه هم توجه کرد و تست های یوتوب هم منبع خوبی هستن.
درمرود شارژدهی آیفون ۱۲ پرو مکس که توی اون پست دکزو امتیاز خیلی بیشتری نسبت به اس ۲۱ الترا اسنپدراگون و چند تا پرچمدار دیگه داده هم باز باید بقیه منابع هم بررسی بشه ولی خب از لونجایی که نسل قبل (آیفون ۱۱ پرو مکس) بین جوشی های پرچمدار بهترین شارژدهی (یا حداقل جزو دو تای برتر بود.چون میت ۳۰ پرو هم شارژدهی بالایی داشت) آیفون ۱۲ پرو مکس هم طبق تست های یوتوب و بعضی سایت ها با اینکه شارژدهیش نسبت به نسل قبل کمتر شده ولی هنوز هم جزو برترین هاست.
درمورد شارژدهی آیفون های سری ۱۲ توی بازی هم من خودم توی یوتوب وبدبو های منتاقضی دیدم توی بعضی از بازی ها شارژدهی اونها مثل بقیه پرچمدار هاست و توی بعضی دیگه کمتره و نمیشه نظر قطعی داد که حتما توی بازی شارژدهی کمی دارن

Sarnevesht

من به بقیه تست هایی که میگیره کار ندارم. مثل دوربین و اسپیکر و صفحه نمایش… اما به نظرم توی باتری میشه بهش اتکا کرد. چون تست هاشون واقعا پیشرفته هست و خیلی از مواردی که ما بهش توجه نمی‌کنیم رو بررسی میکنه. البته نباید امتیاز کلی رو مد نظر قرار بدیم و برای مقایسه گوشی ها استفاده کنیم. چون مثلا ممکنه شارژ دهی یه گوشی خوب باشه اما مثلا شارژ شدنش بهینه نباشه و امتیاز کلی بیاد پایین. پس باید زیر امتیاز هارو به صورت جداگانه برای مقایسه گوشی ها استفاده کنیم👌👌

Sarnevesht

اتفاقا توی پست ایفون 12 میخواستم بگم که لطفا شرایط تست رو ترجمه کنین تا همه توجیح بشن.
واقعا از سایت ترنجی ممنونم که شرایط
تست باتری رو سریع پوشش دادن تا خیلیا بدونن شرایط تست ها چطوری بوده و الکی قضاوت نکنن که چرا فلان گوشی کم شده امتیازش و فلان گوشی زیاد شده….

من موندم با وجود این همه دستگاه بازم کارشون ایراد داره😂😂

صدرا مخملی

من با Farcry موافقم
دگزو مارک با اینهمه امکانات پیشرفته همش داره اطلاعات غلط و مسخره میده !

صدرا مخملی

من با Farcry موافقم
دگزو مارک با اینهمه امکانات پیشرفته همش داره اطلاعات غلط و مسخره میده !

تو تست دوربین کمتر کسی این dxo رو قبول داره
صفحه نمایش هیچ کس قبولش نداره
باتری 😂 ⁦⁦:-O⁩

حرف من هم همینه

صدرا مخملی

این پست باعث نشد اعتماد من به دگزو مارک جلب بشه و هنوز هم قبولش ندارم من از سال 2019 به بعد قبولش نداشتم و ندارم ( اگه به راه راست هدایت بشه شاید در آینده خواهم داشت )

صدرا مخملی

این پست باعث نشد اعتماد من به دگزو مارک جلب بشه و هنوز هم قبولش ندارم من از سال 2019 به بعد قبولش نداشتم و ندارم ( اگه به راه راست هدایت بشه شاید در آینده خواهم داشت )

……

Auroro

منم بودم ی عالمه بخش، مثلا بخش تست آیرودینامیک کوشی (پوکر فیس) تست واکنش گوشی با حشرات و ی عالمه چرتو پرت دیگه ایجاد میکردم و برا امکاناتش ی عالمه پول خرج میکردم تا تو رنکینگ پول ب جیب بزنم.

Milad7

حکایت مدل موی رونالدوی ارجینال با مدل موی کریس رونالدو هست!
اینم چیزی که تبلیغ میکنن مثل موی کریسه چیزی که در عمل انجام میشه مثل موی رونالدو نازاریو خخخ

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)