حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ضرر قطع شدن اینترنت برای کسب و کارهای اینترنتی چقدر است؟

همه می دانیم که از جمعه شب (۲۴ آبان ۹۸) اینترنت همراه و ثابت قطع شد. دلیل این قطعی اینترنت “جلوگیری از گسترش اعتراضات” اعلام شده است. همچنان همه می دانیم که مدت زیادی است این اعتراضات فروکش کرده است و تقریبا یک هفته بعد از آغاز قطع شدن اینترنت، اینترنت ثابت وصل شد. در حالی که وعده اتصال اینترتت همراه از یکشنبه ۳ آذر ۹۸ وجود داشت اما تا زمان نگارش این مطلب چنین اتفاقی رخ نداده است. احتمالا شما هم حتی اگر کاربر خیلی بی تفاوت به اینترنت هم باشید بازهم در ذهن خود انتظار دارید این قطع شدن اینترنت سبب ضرر مالی کسب و کارهای مبنی بر اینترنت شده باشد. من به عنوان شخصی که درآمد او از اینترنت است و دوستان زیادی این زمینه دارم، دوست دارم چند برش از ضرر قطع شدن اینترنت برای کسب و کارهای اینترنتی را برای شما ارایه بدهم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم ضرر قطع شدن اینترنت برای کسب و کارهای اینترنتی چقدر است؟

ضرر قطع شدن اینترنت برای کسب و کارهای اینترنتی

اینترنت موبایل

اینترنت موبایل

تقریبا تمام مواردی که این مطلب عنوان می شود را می توانید در لحظه و از طریق سرویس هایی که معرفی می شود (یا شاید شما از سرویس های دیگری بهره بگیرید) صحت آزمایی کنید. از این بابت فکر می کنم تا حد امکان اکثر شبهات به ترتیب از بین برود.

برای اینکه ببینیم چه مقدای ضرر متوجه کسب و کارهای اینترنتی شده است باید بدانیم که از چه روش هایی می توان در اینترنت درآمد کسب کرد. چند نمونه از آن ها که در حد دانش و اطلاع من است را برای شما لیست می کنم:

  • ۱- تبلیغات 
  • ۲- فروش محصول و خدمات

خب این خیلی ساده است، تقریبا تمام کسب و کارها از همین دو روش کسب و درآمد می کنند. اجازه بدهید کمی این را باز کنم تا شمول بیشتری داشته باشد.

آ- در تبلیغات اینترنتی هر فضایی که بیننده داشته باشد (مثل تبلیغات محیطی و انواع دیگر) خریدار دارد. شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام یا تلگرام که در جامعه ما بیشتر شناخته شده اند) و وب سایت (اعم از تبلیغات متنی، بنری، کلیکی یا رپورتاژ آگهی) مهم ترین آن ها هستند.

ب- در فروش محصول و خدمات همچنان در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها یا حتی بازی ها یک محصول یا یک سرویس فروخته می شود.

هر دو روش نیاز دارد که شما مخاطب داشته باشید. مخاطب برای نمایش تبلیغات و مخاطب برای خرید محصول یا خدمات شما. اما چطور می توان مخاطب را به سمت کسب و کارهای اینترنتی هدایت کرد؟

چطور می توان مخاطب را به سمت کسب و کارهای اینترنتی هدایت کرد؟

این بستگی دارد که شما در چه محیطی از اینترنت کار می کنید؟ وب سایت ها؟ نرم افزار یا بازی ها؟ یا شبکه های اجتماعی؟ هر کدام از این ها راه و روش خود را دارند.

  1. ۱- جذب مخاطب وب سایت ها: ترافیک مستقیم، تبلیغات، جستجو در موتورهای جستجو
  2. ۲- جذب مخاطب نرم افزار یا بازی ها: تبلیغات، کارا بودن یا جذابیت محتوا، نصب مستقیم
  3. ۳- شبکه های اجتماعی: محتوای کارا یا جذاب، تبلیغات، جذب مستقیم

یکی از مهم ترین روش های جذب مخاطب را می توان جستجو در موتورهای جستجو دانست، این برای هر سه شاخه می تواند مفید باشد ولی ترتیب موثر بودن آن به ترتیبی‌است که در بالا ارایه کردیم. عموما وب سایت ها از این راه بیشتر مخاطب جذب می کنند. به خود نگاه کنید؛ تا به حال چند سایت را با تایپ کردن آدرسش وارد آن شده اید؟ چند سایت را جستجو کردن سوال خود در موتورهای جستجو باز کرده اید، حتی اگر آن را نشناسید؟ مشخصا تعداد سایت هایی که به روش دوم به آن رسیده اید به مراتب بیشتر از سایت هایی است که به روش عادی وارد آن شده باشید.

موتور جستجو گوگل

موتور جستجو گوگل

اهمیت موتور جستجو در کسب و کارهای اینترنتی

این یعنی یک موتور جستجو قوی می تواند وب را زنده نگاه دارد. وقتی می گوییم موتور جستجو شاید ناخودآگاه G بزرگ یا گوگل به یادتان بیاید. بله، گوگل حداقل بهترین موتور جستجو در دنیا است و اگر وب سایت داشته باشید یا حتی صاحب اپلیکیشن (به معنی نرم افزار یا بازی) می دانید که این موجود نامرئی مهم‌ترین دلیل زنده بودن شما با نبودن شماست.

شما به راحتی و با تخمین قابل قبولی می توانید از سرویس های الکسا یا سیمیلاروب ببینید که چه مقدار از ترافیک وب سایت هایی که می شناسید از طریق جستجو در موتورهای جستجو است. شناخته شده ترین برندها در این حداقل ۳۰٪ ورودی از گوگل دارند و متکی به جستجو ترین آن ها تا ۹۰٪ ترافیک خود را از گوگل دریافت می کنند. توجه کنید که وب سایت هایی هم وجود دارند که جستجو گوگل آن ها بسیار کم است اما آن ها مشخصا برنامه ریزی درآمدی مشخصی ندارند یا حتی اصلا وب سایت آن ها برای درآمد طراحی نشده است.

حداقل ورودی ۳۰٪ و حداکثر بالای ۹۰٪ 

حال تصور کنید گوگلی نباشد! نه اصلا تصور نکنید که یک سرویس داخلی بتواند جای آن را بگیرد چرا که یک هفته پیش در ترنجی دیدیم یوز و پارسی جو در وضعیت قطع بودن اینترنت خارجی اصلا نتوانستند جای گوگل را پر کنند. البته که امیدواریم روزی چنین اتفاقی رخ بدهد اما فعلا که رخ نداده چطور؟

  1. ۱- اگر وب سایت مذکور فروشگاه باشد، حداقل ورودی ۳۰٪ و حداکثر بالای ۹۰٪ را از دست می دهد. این با تخمین خوبی به معنی کاهش فروش به همین میزان است.
  2. ۲- اگر وب سایت مذکور اصلی ترین راه درآمدی اش از تبلیغات باشد، حداقل ورودی ۳۰٪ و حداکثر بالای ۹۰٪ را از دست می دهد که این به صورت مستقیم به معنی کاهش درآمد به همین میزان است.

من در ترنجی به عنوان یک وب سایت اخبار فناوری با درآمد متکی بر تبلیغات می توانم تایید کنم به میزان کاهش ورودی از موتورهای جستجو، شاهد کاهش درآمد بوده ام. این برای تبلیغات کلیکی یا تبلیغات ثابت و حتی رپورتاژ اگهی ها صادق است.

اما این تنها سطح میزان ضرری است که یک وب سایت چه فروشگاهی و چه متکی بر تبلیغات از نبود یک موتور جستجو مهم مثل گوگل متحمل می شود. بزرگترین ضرر را می توان پایه ای ترین ضرر دانست، صدمه قابل توجه به بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا (SEO) سایت با عدم وجود ورودی از طریق آن ها در یک هقته قطعی سراسری و ۱۲ روز قطعی اینترنت موبایل به تمام وب سایت های ایرانی وارد شده است.

وضعیت اتصال اینترنت همراه چهارشنبه ۶ آذر ۹۸

تاثیر قطع بودن اینترنت موبایل بیشتر از قطعی اینترنت ثابت

در این بین قطع بودن اینترنت موبایل بیشتر از قطع بودن اینترنت ثابت به تمام جوانب یک وب سایت صدمه می زند، چرا اکثر مخاطب وب سایت ها (بین ۴۰ تا ۹۰ درصد) از طریق موبایل به اینترنت دسترسی داشتند. درصد قابل توجهی از این دستگاه های موبایلی با اینترنت همراه به وب سایت مورد علاقه خود می آمدند. همچنین نرم افزارها، بازی ها یا شبکه های اجتماعی با درصد بیشتری از مخاطب کاربر موبایل رو به رو هستند و حالا کاربران فقط با اینترنت ثابت به آن ها دسترسی دارند.

ما تا به اینجا درباره کاهش درآمد کسب و کارهای اینترنتی صحبت کردیم و بیشتر متمرکز بر ورود مخاطب به آن ها صحبت کردیم. این کاهش ورود مخاطب به وب سایت ها به وضوح از سرویس هایی که بالا ذکر شد (الکسا و سیمیلاروب) قابل بررسی است. کاهش درآمد وب سایت های متکی بر تبلیغات با همین فاکتور قابل سنجش است چرا که بازدید تبلیغات کاملا با درآمد تبلیغات (حال قرارداد با نمایش یا کلیک) تاثیر دارد.

اما فروش کسب و کارهای اینترنتی که شامل فروشگاه های اینترنتی، نرم افازارها و بازی است به چه مقدار کاهش پیدا کرده است؟ برای تخمین زدن این مورد با آقای امیری از درگاه پرداخت زرین پال که یک درگاه پرداخت واسط است و برای پرداخت برخی کسب و کارهای اینترنت اینترنتی استفاده می شود مصاحبه تلفنی کردیم.

کاهش تراکنش های زیرین پال از زمان قطعی اینترنت تا سه شنبه ۵ آذر ۹۸

کاهش تراکنش های زیرین پال از زمان قطعی اینترنت تا سه شنبه ۵ آذر ۹۸

کاهش تراکنش های زیرین پال از زمان قطعی اینترنت تا سه شنبه ۵ آذر ۹۸

طبق اطلاعات ارایه شده توسط زرین پال به ترنجی تعداد تراکنش های انجام شده از این درگاه پرداخت که عموما مربوط به کسب و کارهای کوچک می شود، روزانه ۱۵۰ هزار عدد بوده است. من از ایشان درباره ارزش ریالی تراکنش های پرسیدم و مبلغ حدودا ۱۵۰ میلیارد ریال عنوان شد.

با قطع شدن اینترنت به صورت کلی و فقط در دسترس بودن اینترنت داخلی به دلیل قطعی ۲ یا ۳ ساعته بانک هایی مثل بانک ملی یا بانک های خصوصی و کاهش مخاطبان وب سایت هایی که فروش داشتند، تعداد این تراکنش کاهش بسیار زیاد داشته و ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تراکنش رسیده است.

پیش از اتصال اینترنت ثابت تعداد تراکنش ها به ۴۰۰۰ عدد رسید که همچنان عدد بسیار کمی است. با اتصال اینترنت ثابت و بازیابی مخاطبین وب سایت ها، نرم افزارها و سرویس هایی که از زرین پال استفاده می کردند، تعداد تراکنش ها تا روزانه ۷۵ هزار تراکنش بازیابی شده است که به گفته آقای امیری ارزش ریالی معادل این تعداد تراکنش تقریبا ۷۵ میلیارد ریال است.

این نشان می دهد قطع شدن اینترنت مشخصا به معنی مرگ کسب و کارهای اینترنتی است. در نظر داشته باشید که حتی اگر وب سایت در دسترس باشد اما مخاطبی به آن هدایت نشود، گویی که آن وب سایت اصلا وجود ندارد!

حالا و همجنان با وصل شدن اینترنت ثابت اما قطع بودن اینترنت همراه می بینیم که فقط ۵۰٪ تراکنش ها بازیابی شده است.

جمع بندی ضررهای حاصل از قطع شدن اینترنت

۱- به این ترتیب می بینیم که با عدم هدایت ترافیک مناسب از طریق موتورهای جستجو به وب سایت ها، تعداد مخاطبین آن ها به شدت کاهش پیدا می کند که در تبلیغات یا فروش آن ها تاثیر مستقیم دارد.

۲- با عدم در دسترس بودن وب سایت برای موتور جستجویی مانند گوگل، افت رتبه بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO شاهد آسیبی به مراتب ریشه ای تر به آن وب سایت می شویم که حتی با اتصال اینترنت هم برطرف نمی شود و مدت زیادی با عادی شدن شرایط زمان نیاز دارد.

۳- کاهش تراکنش های زرین پال که عموما برای کسب و کارهای کوچک استفاده می شود می بینیم که درآمد فروشگاه ها یا نرم افزار و بازی هایی که به صورت مشخص از فروش محصول یا سرویس کسب درآمد می کنند به شکل بسیار شدید افت داشته است.

این یعنی با هر دقیقه قطع بودن اینترنت و عدم دسترسی ارایه دهنده خدمات و محتوا به کاربران شاهد ضررهایی هستیم که قابل جبران نیستند و وقتی برخی مسئولان درباره عدم قطعیت زمان اتصال اینترنت (حتی اینترنت موبایل) صحبت می کنند یا مثلا می گویند “ظرف یک با دو روز آینده” شاید اینترنت وصل شود، چه آشوبی در کسب و کارهای اینترنتی که مشاغل بسیار زیادی ارایه کرده اند، به پا می شود.

شما صاحب کسب و کار اینترنتی هستید؟ ضرر شما به چه شکل بوده و آیا قابل جبران است؟

اشتراک در
اطلاع از
19 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Chalton

دوستان اینترنت کرج هم وصل شد،آسیاتک
اینترنت را خدا آزاد کرد

علی

آقای چالتون می‌دونم سنتون زیاده و من برا شما حکم پسرتون رو دارم ببخشید تو این چند وقت اذیتتون کردم لطفاً من رو عفو کنید ،خیلی شرمندم ،به خدا قسم اگه میخواستم بهتون اهانت کنم بازم ببخشید داداش چالتون …

Miladkheyri

اینترنت ایرانسل تو تهران هم وصل شد.

Mahdi

چرا ترنجی فقط با وایفای باز میشه

mortezacs

تو خبرها میگن اینترنت تهران و چند استان دیگه وصل شده که یکی از اون استان ها قزوینه
اما دروغه
من قزوینم ایرانسل و همراه اول هم دارم اما همچنان تا این لحظه جفتشون هنوز عنترنت ملی وصله
هنوز اینترنت ( یا بهتر بگم فیلترنت ) وصل نشده

علی شیخ زاده

خوزستان هم طبق معمول مثل پونزه روی صندلی معلم دینی 😑

سردار

دوستان میخواستم یه اعتراف بزرگ بکنم، !!!!
من اون کاربری که فکرشو میکنید نیستم ۳۱ سالم هم نیست و تو شهر شیراز بدنیا اومدم ۱۶ سالمه و در ضمن سنی هم نیستم و شیعه ام از بیکاری توی خونه گفتم بیام یه شخصیت دیگه واسه خودم درست کنم و یکم بقول شما ترول بازی در بیارم 😔منو ببخشید می‌دونم کارم اشتباه بود ولی الان عذاب وجدان دارم و به اشتباهاتم فکر میکنم ..یبار سر به سر دکتر ناظر گزاشتم ،یبارم سر به سر چالتون و چنتای دیگه ،
ببخشید اگه تو این چند وقت ناراحتتون کردم واقعا واسه خودم متاسفم ،نمیدونم چرا اینکار رو میکنم دس خودم نیست …داشتم دیوونه میشدم
تنها دروغی که نگفتم این بود اسممو عوض نکردم و اسم اصلیم علی هست تاکنون هرچی بهتون گفتم دروغ بوده …
در ضمن من گوشی خودم سامسونگ نوت ناین هست و ببخشید ازینکه اینقدر برند خودمو مسخره کردم 😔😔
بابا غلط کردم لطفاً منو ببخشید می‌دونم اذیتتون کردم دیگه ازین کارا نمیکنم 😔😔
ممنون که درکم میکنید …

_V_

😐

Dr.Nazer

بازم فیک؟! چالتون‌ جان عزیزم بیخیال چالوسا😂

Amir galaxy

ناظر توی اون پستی که لینکش و گذاشتم هم نگاه کنی اسمش و پروفایلش همینه
____
فکر نکنم فیک باشه

علی

نه دکتر ناظر خودمم اکانت فیکمو هم نیست پای آقای چالتون رو نیارید وسط لطفا ..همه این اتیشا از گور خودم بلند میشه…
@امیر گلکسی ببخشید داداشی غلط کردم لطفاً منو ببخش شما پسر با ادب و با شخصیتی هستی ..
آقای چالتون هم ترول نیست اینقدر بهش نگید ترول ..یه کاربر معمولی هست که برند خودشو دوست داره اینقدر سر به سرش نزارید مثل من

_V_

از محتوای کامنت معلومه فیک نیست

Amir galaxy

توی این پستی که لینکش رو پایین گذاشتم جوابتو کامل دادم و توش هم نوشتم 15 سال بیشتر سن نداری
________
خیلی جالب بود و کاملا هم درست در اومد…
امیدوارم این کامنتای هم که دادی توش دروغ نباشه
______
هر چند توی این پست گفتم ارزش ریپلای کردن نداری اما به خاطر این کامنتت ریپلای کردن
__________اینم همون پستی که کامل جواب اون چرندیاتی که تفت دادی رو دادم
https://toranji.ir/2019/11/25/%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%88%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%a7-%db%b6-%d8%a7%d8%b3-%d8%a7%db%8c-nova-6-se-%d8%a8%d8%a7-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa%d9%87/

Amir galaxy

ریپلای کردم*
_________
آقای عط.ایی لطفاً بخش ویرایش کامنت رو اضافه کنین و یه مشخصه ای برای هر اکانت بزارین که دیگه فیک اکانت کسی زده نشه و باعث درگیری نشه
ممنون🌹

cozmos

این قدر شعر چطو گفتی شانوسا

HM-Royal

وقتی درآمد مفت و مسلم از نفت و گاز و منابع آلی دارن و همه چی هم دستشونه دیگه سرنوشت ملت براشون مهم نیست حالا هی بشینین حساب کتاب کنین نبود اینترنت جهانی چی به سر اقتصاد و ملت و… میاره اصلاً براشون مهم نیست فقط چسبیدن به یه مشت مزخرفات اید.ئولوژیک برا حفظ این چیزا هم هر کاری هم میکنن Parasites میدونین چیه اینا زندگیشون همینجوریه

pooria

سردار اکانت فیک برات درس کردن یا خودتی

Milad7

طبیعیه که نمیتونن اینترنت را برای مدت طولانی قطع کنند 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)