حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ اگزینوس ۹۹۰ (Exynos 990) با هسته پرچمدار M5 و حافظه رم LPDDR5 در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G77 رسما معرفی شد

ما انتظار داشتیم که سامسونگ امروز اولین چیپست اگزینوس خود را با همکاری AMD در بخش پردازش گرافیکی ارایه کند اما گویا اوضاع به شکل دیگری پیش رفته است و همچنان جدیدترین نسل پردازنده گرافیکی Mali را در چیپست سامسونگ شاهدیم. سامسونگ اگزینوس ۹۹۰ (Exynos 990) با هسته پرچمدار M5 و حافظه رم LPDDR5 در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G77 رسما معرفی شده و در ادامه با هم درباره آن صحبت خواهیم کرد، با ترنجی همراه باشید.

اگزینوس ۹۹۰ (Exynos 990)

اگزینوس ۹۹۰ با توجه به مشخصاتی که دارد جز چیپست های پرچمدار جای گرفته و دومین چیپست سامسونگ است و می‌تواند به صورت خارجی به یک مودم 5G متصل شده و در سطحی بالاتر از قبل به ارائه خدمات بپردازد.

کمتر از دو ماه پیش اگزینوس ۹۸۰ 5G سامسونگ به عنوان اولین چیپست دارای مودم 5G داخلی و پشتیبانی از عکاسی ۱۰۸ مگاپیکسلی رسما معرفی شد و امروز نیز شاهد معرفی Exynos 990 هستیم که به نظر با توجه به تغییر ساختار مودم 5G قرار است در گروه دیگری از ابزارهای سامسونگ مورد استفاده قرار بگیرد اما در بسیاری مشخصات شبیه به Exynos 980 و البته چیپست Exynos 9825 و Exynos 9820 است که پیش از این در سال جاری میلادی شاهد استفاده از آنها در دو پرچمدار اخیر شرکت یعنی Galaxy Note 10 و Galaxy S10 بودیم.

معماری ۷ نانومتری EUV برای اگزینوس ۹۹۰

در بخش فناوری ساخت سامسونگ به مانند Exynos 9825 و Exynos 980 تصمیم به استفاده از فناوری ساخت 7 نانومتری از نوع EUV گرفته است و به این ترتیب آخرین فناوری ساخت 7 نانومتری بهینه شده را به خدمت گرفته که مشخصات بسیار خوبی برای ساخت دقیق چیپست پردازنده و در عین حال ارائه توان مصرفی مدیریت شده و کارایی بهتر است.

در بخش پردازنده نیز شاهد ساختاری هستیم که از نظر کلاسترینگ، شباهت بسیار زیادی به نسل قبلی خود دارد ولی در داخل همه چیز متفاوت است.

معماری اختصاصی پردازنده مرکزی سامسونگ M5

پیش از این سامسونگ در اگزینوس ۹۸۲۰ و اگزینوس ۹۸۲۵ از هسته‌های نسل چهارم معماری اختصاصی خود یعنی Mongoose استفاده کرده بود ولی در تراشه جدید اگزینوس ۹۹۰ شاهد معرفی نسل پنجم این معماری که به اختصار Exynos M5 نامیده می‌شود هستیم.

این کلاستر نیز ساختاری دو هسته‌ای دارد ولی سامسونگ در پست معرفی این چیپست هنوز فرکانس کاری آنها را اعلام ننموده اما به این مورد اشاره کرده که هسته‌های جدید توانایی ارائه قدرت پردازشی تا 20 درصد بیشتر از نسل قبل را دارند.

کلاستر دوم نیز مانند نسل قبل در این چیپست ساختار دو هسته‌ای دارد که این بار با یک رده ارتقا، شاهد استفاده از هسته‌های Cortex-A76 در آنها هستیم که باز هم در این مورد فرکانس هسته‌ها اعلام نشده است.

اما کلاستر سوم تنها بخش ثابت در مقایسه با نسل قبل است که باز هم ساختار 4 هسته‌ای Cortex-A55 داشته و سامسونگ بعید است فرکانس هسته‌های قبلی را در این بخش مورد تغییرات گسترده قرار دهد.

در بخش پردازنده گرافیکی نیز شاهد ارتقای خوبی هستیم و سامسونگ تصمیم به استفاده از هسته‌های پردازش گرافیکی ARM Mali- G77 در ساختار MP11 گرفته که شاید بهترین اتفاق در مورد این تراشه در کنار هسته‌های Exynos M5 باشد.

همانطور که می‌دانید شرکت ARM در معرفی این هسته‌ها اعلام کرده که می‌توانیم از آنها 20 درصد ارتقای توان پردازش گرافیکی و در عین حال 20 درصد کاهش توان مصرفی را انتظار داشته باشیم و سامسونگ با ارتقا به این هسته‌ها در حقیقت قصد دارد تا حد زیادی از بازماندنگی تراشه‌های خود در مقابل توان پردازش گرافیکی عالی تراشه‌های ساخته شده توسط رقیب شماره یک خود یعنی اپل را جبران کند.

پشتیبانی از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در اگزینوس ۹۹۰

ارتقای بعدی ایجاد شده در حوزه حافظه است و سامسونگ اعلام کرده که با استفاده از اگزینوس ۹۹۰ شما می‌توانید از حافظه‌های جدیدتر LPDDR5 در فرکانس گذرگاه 2750 مگاهرتز استفاده کنید که می‌توانیم آن را به LPDDR4X نسل قبلی در فرکانس 2093 مقایسه کنیم. مسلماً با حافظه‌های رم همراه با این تراشه در داخل یک گوشی هوشمند اجرای برنامه‌ها و فراخوانی آنها بسیار سریعتر اتفاق خواهد افتاد و در بخش سخت‌افزار حداقل هیچ نکته منفی در این بخش باقی نخواهد ماند.

با توجه به علاقه بسیار زیادی که شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند به استفاده از دوربین‌های بزرگتر با پیکسل‌های بیشتر روی گوشی‌ها اخیر خود گرفته‌اند سامسونگ نیز به این مورد توجه ویژه‌ای داشته و توانایی پشتیبانی و راه‌اندازی دوربین‌های تا 108 مگاپیکسل را در این تراشه جای داده است که بسیار فراتر از نسل قبل با حداکثر رزولوشن 22 مگاپیکسل است.

تا ۶ برابر سریع تر در هوش مصنوعی

یکی از مهمترین بخش‌های هر تراشه پرچمدار جدید واحد پردازش عصبی است که در این مورد نیز سامسونگ با ارتقایی قابل توجه اعلام نموده که میزان توان پردازشی هسته‌های NPU و DSP چیپست اگزینوس ۹۹۰ به بیش از 10 TOPs می‌رسد که می‌تواند در مقابل توان پردازش عملیاتی 1.86 TOPs نسل قبل، جهشی بسیار قابل توجه باشد.

نظر شما درباره اگزینوس ۹۹۰ چیست؟ در مطلب بعدی با مودم 5G اگزینوس ۵۱۲۳ آشنا خواهیم شد.

اشتراک در
اطلاع از
16 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

پردازنده amd پر 🙂
امیدوارم پردازنده خوبی از آب در بیاد بتونه با s865 رقابت کنه

علی شیخ زاده

این چیپست قراره رو اس ۱۱ نصب بشه؟

mostafa3

فکر کنم بتونه با s855 plus رقابت کنه نه با s865

pedram_01

علی شیخ زاد : سلام فکر نکنم این برای اس ۱۱ باشه مشخصاتش در حد اس ۱۱ نیست

mehrdad_ma

احتمال ۹۰ درصد
چون سامسونگ هیچوقت از هسته های شخصیش برای میان رده ها استفاده نکرده
بخاطر هزینه های بالا و……
پارسال همین مواقع بود که ۹۸۲۰ رو معرفی کرد

Alireza1995

پردازنده خوبیه
ولی از نظر گرافیگ نمیتونه با چیپ کولکام رقابت‌های شدید بکنه

mehrdad_ma

این دو کلاستر متوسط داره که بازم یه نسل عقبه
2+2+4
همه هم میدونن که هسته های شخصی سامسونگ رو جوری ساخته که فقط بنچمارک تک هسته بالای بیارن
در واقع شخصی سازی هسته های آرم + حافظه L3 بیشتر

و اما این بازم مثل پردازنده پارسالش شد 😕
استفاده از دو هسته نسل قبلی
یعنی الان بجای a77 از a76 استفاده کرده

بعد ۴ سال شکست حداقل امیدوارم امسال هسته های اختصاصیش عملکرد بهتری داشته باشن .
گرافیک amd هم پر کشید
خیلی خیلی سخته انویدیا هم پردازنده های بسیار قوی میساخت که گرافیک فوق‌العاده ای داشتن ولی مصرفشان حتی برای تبلت هم زیاد بود amd هم تو یه سال نمیتونه اگرم بتونه باید عملکردشو ببینیم مصرفش و…

اینکه فکر میکنن amd میاد اسنپ و a13 و.. رو تخته میکنه کاملا اشتباهه
هیچوقت به اسنپ دراگون نمیرسه نهایتش کمی از کایرین ۹۹۰ فقط بخاطر داشتن هسته های جدید گرافیکی

Mahdi.L

نمیدونم چرا در استفاده از تعداد هسته های بیشتر گرافیکی خساست به خرج میدن، اگر از ۲۰ هسته با فرکانس مشابه استفاده میشد کاملا عقب موندگیش رو جبران میکرد و حتی بهتر از رقبا هم میتونست ظاهر بشه

pedram_01

Mahdi سلام . گرافیک با هسته های بیشتر میشه گرمای خیلی بیشتر مصرف خیلی بیشتر و جای گیری بیشتر . در صورتی که همین الانش خداییش الان اس ۹ پلاس من که گرافیک دو نسل قبل هست داره تمامی بازی هارو با بالاترین تنظیمات اجرا میکنه بدون لگ ! پس بهتره همه چی به عدد و بنجمارک نباشه و یه تعادل خوب بین مصرف و گرما و قدرت باشه .

Mahdi.L

اتفاقا بنده به شدت رو این موضوع حساسم و خیلی تست کردم پرچمدار های سامسونگ رو
از بعد از اس۷ تقریبا از زمان SD821 این عقب افتادگی گرافیکی شروع شد و اتفاقا توی اس۹ و نوت۹(بنده خودم نوت۹ دارم) به اوجش رسید، با تو اس۱۰ و نوت۱۰ اختلاف یکمی کمتر شد ولی بازم اختلاف کاملا مشهوده
مثلا شما در اس۹ یا نوت۹ پابجی رو روی بالا ترین کیفیت گرافیکی و رزولشنی قرار بدید، عملا امکان نداره ۶۰فریم بگیرید ولی گوشی مثل وانپلاس ۶تی یا روگ فون یا حتی نسخه اسنپ خود نوت۹ یا اس۹ به شما ۶۰فریم میدن
یا در بازی Call Of Duty هم اگر بالاترین تنظیمات باشه نوت۱۰پلاس نرخ فریم ۴۵~۴۸ رو داره ولی باز وان پلاس ۷پرو نرخ فریم ۵۷~۶۰
و بازی های گرافیکی دیگه ای هم هست که همینطوره و این به خاطر ضعف GPU

mehrdad_ma

بازم مثل پارسال
دو هسته a77 شخصی شده
دو هسته نسل قبلی a76
و گرافیک مالی g77

تقبل الله اخوی

Mahdi.L

9825 گرافیکش Mali-G76MP12
این Mali-G77MP11

Milad7

LPDDR5 🙂

Amir galaxy

یعنی این روی s11 پیاده میشه؟!
یا شایدم s11e ؟!

The Destroyer

احتمالا.جالبه با نام گذاری هم مستقیما هواوی رو هدف گرفته. اون از اگزینوس ۹۸۰ اینم از ۹۹۰

Milad7

برای استفاده روی اس 11 ضعیفه یکم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)