حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ صندوقدار ۳ هزار میلیارد تومان (با نرخ دلار امروز) هزینه شده بود

نوشته

4 سال قبل | 18 دیدگاه | اخبار داخلی، خودرو

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد. در حقیقت برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ صندوقدار ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده بود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

هزینه طراحی صندوق پژو ۲۰۶ صندوقدار

پژو ۲۰۶ صندوقدار

پژو ۲۰۶ صندوقدار

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همان‌طور که می‌دانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.

وی ادامه داد: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند.

پژو ۲۰۶ صندوقدار

پژو ۲۰۶ صندوقدار

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود: این‌که چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.

وی همچنین مدعی شد: در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در ونزوئلا خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت: امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید چنین هزینه ای برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ صندوقدار منطقی به نظر می رسد؟

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoon

باشه ما هم باور کردیم .اگر این همه هزینه کرده باشن هم بازم خیانت کردن .همش دزدیدن .همین الان هم کلی نخبه طراح خودرو داریم با صد هزار برابر قیمت پایین تر طراحی های بشدت بهتری میسازن .برید خجالت بکشید .

نیما عرفانی

خانم افسون روزی که ترنجی یه خبری از خودروی نظامی رضوانی با عنوان تانک ایکس پوشش داد و گفتی موتور دوج آشغالِ , همون شب این عکسو اتفاقی گرفتم خواستم همون موقع بفرستم اما متأسفانه یادم رفت .
الان آپلود میکنم 🙂
http://uupload.ir/files/9u07_img_20190811_204007.jpg

afsoon

خب؟ یعنی از اشغال بودن ماشین های آمریکایی کم میشه چیزی؟ لگن هستن .تکنولوژی عهد بوق دارن .

The Destroyer

مرز ها رو جا به جا کردی. اتفاقا شرکت های خودرو سازی همیشه جزو پیشرو ها در این صنعت هستن به همراه ژاپنی ها و آلمانی ها و احتمالا به زودی چینی ها. تو الان تسلا یا فوردو ببین چه نوآوری هایی داشتن!

VB

چ پولایی داره از این مملکت خرج میشه
واقعا جالبه بعد ما جوانان نشستیم تا ترامپ برامون کاری کنه
قشنگ نماد بی غیرتی هستیم
رگ غیرتمون برا چیزا پیش پا افتاده باد میکنه ولی برای این ثروت ک سهم تک تک ماست باد نمیکنه و داریم سر خودمون و دیگران شیره میمالیم
قطعا انقلاب بعدی در ایران انقلاب گرسنه ها هست چ بدمون بیاد چ ن
و مثل زمان ۵۷ تا ۶۰ پر از ناامنی داخلی و اما این بار شاهد دخالتهای روسیه هم باید باشیم
مگر مگر کاری کنیم تا دیر نشدع

afsoon

صد تا حکومت دیگه هم عوض بشه بازم وضعیت همینه .چون فرهنگ نداریم دزدیم .اختلاس میکنیم .خودت هم اگر قدرتی داشتی رانت خور و اختلاس گر می‌شدی .

VB

افسون چرا اینقد بدی
شایدم اون قدر خوبی ک از اون بدایی
من رانت خوار من اختلاس گر🥴😂

afsoon

اینایی که دارن دزدی و اختلاس و رانت میخورن هم یکی مثل من و تو هستن .غریبه نیستن .خخخ .چرا دروغ منم اگر قدرت داشتم دویست سیصد ملیون دلار ورمیداشتم میرفتم کانادا عشق حال میکردم .تو هم همینجور .همه همینن.شعار ندید

The Destroyer

عزیزم حکومت میتونه تاثیر مستقیم تو فرهنگ یک ملت داشته باشه. با محدود کردن مراسم های محلی به خاطر مغایرت با شئونات اسلامی و از اونم مهمتر، آموزش و پرورش پر فساد و کاملا غیر اصولی. به جای این که دانش آموز رو ترغیب به مطالعه و خلاقیت کنن، یه مشت تئوری مزخرف میریزن تو کتابا که هیچ جای زندگی به درد آدم نمیخوره و آخرشم با یه کنکور کلا سرنوشت آدم عوض میشه. این آموزش و پرورش نه تنها هیچ دردی از مملکت دوا نمیکنه بلکه مشکلات بزرگ اقتصادی و سیاسی رو تو جامعه ایجاد میکنه ولی با یه آموزش و پرورش خوب میشه فرهنگ غلط رو 180 درجه تغییر داد.

mTAAHAAm

بله
نقش حکومت و حاکمان در فرهنگ سازی مهمه.که زمان می بره و ۴۰ سال هم کافیه.
از نظر اسلام اگه حاکمان فاسد باشند مردم هم فاسد می شن و برعکس.
یعنی اصلاح از بالا.
و اگر مردمی صالح باشند حاکمانی صالح انتخاب می شوند

The Destroyer

به علاوه وقتی قانون درست نداشته باشی فساد و رانت هم زیاد میشه به خصوص حالا که خود مجری های قانون هم دستشون با هم تو یه کاسه هست و با هم میخورن. معلومه اون قاضی هم نمیاد شریکش تو بخور بخور رو متهم کنه چون دست خودش هم رو میشه

afsoon

من با حرفهات مخالفم .زندیه که رفت ایران هم مرد .دیگه آدم درست به دنیا نیامد.وضعیت خراب تر از اونی هست که فکرش رو بکنی .همه شدن دزد.موبایل فروش شده دزد تاکسی شده دزد برنج فروش شده دزد دکتر شده دزد پارکبان شده دزد پلیس شده دزد .یه گلس ساده موبایل داخل صد تا مغازه اونم همش توی یه ساختمان سه طبقه هر کدوم یه قیمتی .مسخره هست مسخره .تاکسی سوار شدم می‌دونم کرایه پنج هزار تومن هست هشت تومن گرفت .یه چیپس رو از سه هزار تومن می‌فروشند تا شش هزار تومن .چی دیگه بگم .مریض شدم رفتم بیمارستان بستری شدم اون همه دارو و خدمات یک هفته بستری هیچ خوب نشدم .دوباره رفتم پیش دکتر یه کارت داده میگه بیا مطب شخصی دوباره آندوسکوپی کنم برات داروهات عوض کنم .منم میخام همرنگ همین جماعت بشم وقتی که بتونم تیغ رو تا استخون بکشم تا خودم پیشرفت کنم گور پدر بقیه .وقتی همه اینجوری شدن منم میشم .این چیزا شاید پنجاه درصد تقصیر حکومت باشه اما پنجاه درصد تقصیر این ملت هست .

The Destroyer

من به هیچ وجه نگفتم تقصیر مردم نیست. اتفاقا همه مشکلات از جهل مردم شروع میشه و مردم اگر یه همت بکنن سرانه مطالعه رو ببرن بالا خیلی از مشکلات ما حل میشه. همونطور که 600 سال پیش تو اروپا با اختراع شدن دستگاه چاپ و بالا رفتن سرانه مطالعه تحولی بزرگ رخ داد و تاریخ اروپا وارد عصر شکوفایی و دوره رنسانس شد. اما همه حرف من این بود که حکومت ایران اصلا از این وضعیت بدش نمیاد. در نتیجه ترجیح میده مردم رو تو جهل نگه داره و این اصلا یه اصل سیاسته که اگر میخوای به یه ملت تا سال ها حکومت کنی یا اون ها رو تو جهل نگه دار یا تو گرسنگی. و از اون جایی که حکومت ما هم به دست یه مشت آدم از خود راضیه که فقط به فکر بخور بخور خودشونن، جهل هم در جامعه باقی میمونه چون شرط بقای فساد هست و دیگه فرهنگسازی درست هم انجام نمیشه.

MR.CAMPER

الان اینایی که اومدن واسه پراید حیات خلوت درست کردن چقد واسشون هزینه ورداشته؟
پراید وانت بیشتر شبیهه دمپایی جلو بسته است تا وانت

علی شیخ زاده

مگه میشه؟
یه صندوق و این همه هزینه!؟
چه چپاول هایی که به بهانه این طراحی صورت نگرفته..
حالا بماند که طراحی حال بهم زن این خودرو آدم و یاد دوران طفولیت قورباغه میندازه که دم داره.

ARMTIN

آخرش بهرام پارسایی ترور میکنند 🙁

Amir galaxy

یعنی مغولها ایران رو اینجوری غارت نکردند!
درسته که واسه ما یه صندوق معمولیه ولی واسه بعضیا نون‌دونی بوده! درواقع جانونی بوده ما صندوق نگاهش میکردیم!

Milad7

خخخ ی صندوق انقدر هزینه داره؟!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)