حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درخواست غرامت سامسونگ از اپل به دلیل سفارش پایین نمایشگرهای OLED توسط این شرکت

نوشته

4 سال قبل | 36 دیدگاه | اپل، سامسونگ

افسون نمایشگرهای OLED در بخش موبایل توسط سامسونگ بیش از ۱۰ سال قدمت دارد و دقیقاً به همین خاطر اپل به هنگام معرفی آیفون X، اولین آیفون مجهز به نمایشگر OLED، چاره‌ای به جز انتخاب سامسونگ به عنوان تامین‌کننده نداشت. اما فروش ضعیف‌تر از پیش‌بینی این محصول سبب اختلال در روند قرار داد عقد شده میان این دو کمپانی شده است. به همین دلیل درخواست غرامت سامسونگ از اپل به دلیل سفارش پایین نمایشگرهای OLED توسط این شرکت مطرح شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

هنگامی که سامسونگ به عنوان تامین‌کننده پنل‌های OLED‌ مورد نیاز آیفون X انتخاب شد، همگان پیش‌بینی سودی چند میلیون دلاری و بسیار عظیم را برای سامسونگ می‌کردند. بر اساس گزارشات، سامسونگ متعهد به تامین بیش از 50 میلیون پنل تا پایان سال 2017 و بیش از 200 میلیون پنل تا پایان سال 2018 برای اپل بوده است.

گزارشی منتشر از منابع کره جنوبی حاکی از آن است که در قرارداد عقد شده میان اپل و سامسونگ، یک حداقل سفارش نیز وجد دارد. فروش ضعیف‌تر از انتظار آیفون X سبب شده اپل حتی قادر به خرید میزان تعیین شده به عنوان حداقل سفارش نیز نباشد. از همین رو Samsung Display از اپل تقاضای پرداخت غرامت کرده است. از سوی دیگر گزارشات متعددی بیانگر عقدقراردادهای جدید توسط اپل با دیگر کمپانی‌ها در راستای تامین پنل‌های OLED مورد نیاز آیفون‌ها هستند.

نمایشگر داینامیک اولد

نمایشگر داینامیک اولد

سامسونگ که تا حد بسیاری از گسترش تقاضا برای پنل‌های OLED مطمئن بود، در سال 2017، در پی ساخت یک اَبر کارخانه تولید پنل‌های OLED در چین بود. ظرفیت تولید این کارخانه 30 درصد از کارخانه فعلی A3 که وظیفه تامین پنل‌های مورد نیاز آیفون‌های اپل را بر عهده دارد بیشتر بود. به هر حال، عدم وجود تقاضای کافی سبب شد سامسونگ برنامه توسعه 1 میلیارد دلاری خود در زمینه‌ پنل‌های OLED را کنار بگذارد و به A3 بسنده کند.

حال گزارشات جدید حاکی از پیگیری‌های متعدد سامسونگ برای دریافت غرامت اپل هستند. ظاهراً سامسونگ در پی دریافت چند صد میلیون دلار غرامت اپل به دلیل عدم خرید حداقل میزان متعهد شده است. اگرچه سامسونگ برنامه احداث کارخانه جدید را لغو کرد، اما با صرف هزینه‌ای هنگفت، به توسعه کارخانه A3 پرداخت تا قادر باشد میزان پنل مورد نیاز اپل را تولید کند.

از آنجایی که اپل به عنوان مشتری سامسونگ نتوانسته حداقل مقدار پنل متعهد شده را خریداری کند، سامسونگ آنطور که باید و شاید نتوانسته هزینه صرف شده برای توسعه کارخانه A3 را جبران کند، از همین رو در پی دریافت غرامت از اپل، برای جبران خسارت است.

اما همانطور که تاریخ نشان داده، اپل چندان رضایتی برای پرداخت غرامت از خود نشان نمی‌دهد و این مسئله می‌تواند منجر به شروع جنگی جدید میان این دو کمپانی شود. البته اپل به عنوان راه حلی جایگزین، به سامسونگ پیشنهاد کرده پنل‌های OLED مورد نیاز سایر محصولات نظیر تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها را تامین کند اما هنوز مشخص نیست که سامسونگ این پیشنهاد را قبول خواهد کرد یا خیر.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید سامسونگ در این زمینه حق دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
36 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

ای بابا جنگ جدید

Jason bourn

واقعا اگر تبلت اپل‌پنل داینامیک امولد با رفرش ۱۲۰ هرتز بزنه نور علی‌نور میشه سامسونگم به احتمال بالا قبول میکنه که براش‌کلی سود خواهد داشت که قطعا اینقدر احمق‌نیست سر این مقدار غرامت بیخیال کمپانی به بزرگی‌اپل شه که متوسط ۶۰ میلیون پرچمدار در سال میفروشه و ۶۰ میلیون دیسپلی سامسونگ
امید وارم امسالم خانواده ایفون ۱۱ از پنل‌اولد سامسونگ بهره‌ببرن چون واقعا یک سروگردن از پنلای برندای دیگه بهتره‌و البته گرونترم هست!

The Destroyer

تو متن یه یادی هم از افسونگر کردن:
“افسون نمایشگرهای OLED در بخش موبایل توسط سامسونگ بیش از ۱۰ سال قدمت دارد و دقیقاً به همین خاطر اپل به هنگام معرفی آیفون X، اولین آیفون مجهز به نمایشگر OLED، چاره‌ای به جز انتخاب سامسونگ به عنوان تامین‌کننده نداشت.”
حالا جدای این قضیه به نظرم دعواشون زود تموم میشه چون هر دو ضرر میکنن به خصوص سامسونگ که کاهش فروش نمایشگرش رو تجربه میکنه

_V_

افسون😂

afsoon

😂😂🤣🤣😂

_V_

https://www.instagram.com/p/By_5DG2givO/?igshid=oqz3wrf7n0u6
آمار Q1 گوشی های پرچمدار😅
وقتی میگم اپل اگه میانرده بزنه اول میشه میگن نه😑

The Destroyer

ولی امسال افت کرده البته تا الان. هنوز پرچمدار های جدیدش معرفی نشدن.

_V_

اره افت که داشته
بزودی میگن افزایش قیمت هم داره سر مسائل چین
اگر پرچمدارای جدیدش چیز خفنی نباشن و باز فقط ارتقای سخت افزار باشن ممکنه بازم بیاد پایین،،،ولی اگه فروشش نصف بشه تازه میاد یکم پایینتر از سام😐حالا هواوی و بقیه که بماند
بعد یه بنده خدایی با لقب گیسوکمند میگه کسی اپل نمیخره😇
یا مثلا امریکا سر فروش ایفون که هواویو تحریم کرده😅(یعنی انقدر دانشمنده که کل تکنولوژیو ایفون و کلا گوشی میبینه😐(تازه اگه به این بود باید الان سامسونگ رو محو میکرد که با کلی تحریم))
در کل اپل برندیه که فقط با فروش چنتا دستگاه تو هر سال داره از سامسونگی که تو هر زمینه ای کار میکنه هم سود بیشتر داره هر سال هم ثروت کلیش بیشتره(پشمام)😐خوش به حال کارمنداش😆

The Destroyer

اپل عالی برند سازی کرد موقعی که هیچ برندی گوشی لمسی نداشت گوشی امسی زد و دنیا رو گرفت و فک کنم امسال هم پرچمدار های خوبی عرضه کنه

_V_

پشمای برند سازی رو ریخت

amir_galaxy

دوست من تو به چند تا چیز توجه نکردی تو این آمار
اول اینکه سهم اپل دو سال پیایی هست ک کاهش داشته از بازار پرچمدار ها و سامسونگ و هواوی افزایش
نکته دوم اینکه اپل چون سیستم عامل ios داره و منحصر به خودشه هرچی بزنه و هرکی ios بخواد باید بخره ولی کسی ک اندروید بخواد ده ها انتخاب داره
نکته سوم اینکه زدن میان رده یهدشمشیر دو لبه س،میان رده سهم شرکت رو افز بازار افزایش میده ولی از فروش پرچمدار کم میکنه،مثلا الان خیلی ها نیازشون با سری A برطرف میشه و دلیلی نمیبینن برن سمت سری اس یا نوت،تازه کلی هم حق انتخاب دارن
همینطور که میبینی اپل دو سه ساله ک آیفون ارزون قیمت تر یا به اصطلاحی میان رده زده سهمش از بازار پرچمدار ها کم شده
به نظرم آمار سامسونگ قابل توجه تره

_V_

🤔🤔🤔🤔

amir_galaxy

اینکه سامسونگ تونسته با وجود این همه میان رده ی خودش و از بین این همه برند خوب و قوی در اکوسیستم اندروید ،مردم رو مجاب به خرید پرچمداراش کنه خیلی شاهکار کرده
۲۵ درصد سامسونگ در مقابل ۴۷ درصد اپل با شرایطی ک بالا گفتم
رقیبای سامسونگ در اندروید:
هواوی،الجی،سونی،وان پلاس،شیاءومی،اچ تی سی،oppoو…

_V_

درزته

_V_

درسته*
😅

نیما عرفانی

(اگر پرچمدارای جدیدش چیز خفنی نباشن و باز فقط ارتقای سخت افزار باشن ممکنه)😐
مگه باید غیر از این باشه؟
اولین پارامتری که در هرنسل تغییر می‌کنه ارتقاء و بهبود سخت افزار هست و این قضیه درخصوص اندرویدی ها هم صادقه.
ارتقاء نرم افزار و سیستم عامل هم که چند هفته پیش اپل در کنفرانس اختصاصیش از ios13 و قابلیت های جدیدش رونمایی کرد.
حالا اگه این جمله رو به آیفون های ۲۰۱۸ نسبت می‌دادی باز قابل توجیه بود و میشد یجوری قانع شد اما درمورد آیفون های ۲۰۱۹ که شایع شده شارژر سریع تر ۱۸ واتی(با کلی منت و اما و اگر اونم به لطف جایگزینی پورت usb-type c به جای پورت مرسوم لایتنینگ) میسر شده ، ارتقاء اساسی دوربین های اصلی و سلفی ، بهبود در ساخت و فرآیند تشخیص چهره ۳ بعدی، افزایش ظرفیت باطری و مواردی از این قبیل یکم مایهٔ مباهاته البته که قاعدتاً بر اساس سیاست های اپل ، تغییرات این چنینی بدون هزینه نیست و آیفون های ۲۰۱۹ قیمت به مراتب بالاتری هم دارن .
دلیل اصلیِ رشد سوددهیِ اپل در بازه های زمانیِ مختلف دقیقاً همین نحوه ی قیمت گذاریش هست و اینکه اپل برخلاف اندرویدی ها فقط در سِگمنت و کلاس کاریِ پرچمدار گوشی تولید و عرضه می‌کنه اونم سالی یکبار و اینارو بزار کنارِ معیار مهمی همچون دارا بودن از قوی ترین سخت افزارها(پردازنده و گرافیک اختصاصیِ اپل) و اکوسیستم اختصاصی و پشتیبانیِ نرم افزاری ، باعث میشن کاربران بیشتر به سمت اپل ترغیب بشن حتی باوجود تغییرات اندک آیفون های ۲۰۱۸ نسبت به آیفون ۱۰ ۲۰۱۷ .

_V_

جناب عرفانی منظور من این بود که دقیقا مث همین ایفون های۲۰۱۸ تنها فرق اساسی یه چیپست جدید و یه گوشی سایز بزرگتر نباشه😐

_V_

درباره افزایش قیمت هم که یه مورد جدید داره اپل و اینکه قراره۲۰ درصد سر اینکه خط تولید رو جا به جا کرده بیاد رو گوشیاش😐

نیما عرفانی

بله بله متوجه شدم
افزایش ۲۰ درصدیِ قیمت آیفون های جدید هم از سیاست های مترسکی به اسم ترامپ نشأت میگیره.

_V_

همینجوریش اپل گرون بود😐

نیما عرفانی

با این وجود مطمئن باش بازم یه عده ی کثیری هستن که در صف حضور پیدا کنن و آیفون های جدید رو خریداری و حتی پیش فروش کنن که نزارن اپل با رکود مواجه بشه.(حالا اونایی که میرن بالاترین کانفیگ رو رزرو میکنن به کنار!!!).

_V_

اوه اوه بالاترین کانفیگ 😐

afsoon

اپل یه گوشی میسازه سیصد دلار میده ۱۳۰۰ دلار میخواستی سود زیاد نباشد؟ اما دیگه یواش یواش خریدار ها کم و کمتر میشن و شکی نداشته باش تا پنج سال آینده اپل نهایت فروشش به یک سوم الان برسه .

afsoon

افت فروش سی درصد گویای همه چیز هست .اپل و سامسونگ محکوم به غرق شدن در این دریا هستن .مگر اینکه قیمت گذاری رو نصف کنن

_V_

به به مرسی کارشناس نامحترم عزیز که مارو بیدار ساختی!😂😅

Star

داره دوران سامسونگ به پایان میرسه شارپ و الجی خیلی خوب کار کردن بتونند نظر اپل رو جلب بکنند، جدایی از کاهش فروش آیفون ها خبرهایی بود که اینا قرار بخشی از اولد ها رو تامین بکنند.

_V_

“داره دوران سامسونگ به پایان میرسه”
🤔

Star

وقتی شیائومی صد هزار تلویزیون رو در عرض ۹ دقیقه فروخته دیگه تا آخرش برو، چینی ها پسو پیش دارن لگد میزنن به سامسونگ.!

_V_

تلویزیون چ ربطی ب پنل داشت داش!
الان تو بازار پنل ها سام اوله ژاپن دیسپلی دوم و boe سومه
هنوز حتی ژاپن دیسپلیم نزده کنار!
بعدم تلویزیون یه دستگاهیه که خودش داره از پنل استفاده میکنه
بحث ما پنله نه تلویزیون

_V_

این اماری که گفتم فروش بود نه کیفیت
چون تو کیفیت فکر میکنم الجی جایی بالاتر از boe و یا حتی ژاپن دیسپلی باشه

Star

بعدم BOE با سرعت داره رشد میکنه بازار دیسپلی رو هم از سامسونگ میگیره در آینده.!

_V_

فعاه که باید تلاش کنه بدون دزدی و غیره پنلاشو از پنلای میانرده سام با کیفیت تر کنه

afsoon

بویی در آینده خیلی نزدیک دودمان سامسونگ رو بر باد میده

_V_

تکرار این فیلمی که دیدی ساعت چنده؟😂

The Destroyer


هنوز زوده واسه این حرف و ضمنا سامسونگ هنوز پنل هاش حرف اول رو میزنن تو کیفیت. شاید بازم میگم شاید تا ۵ سال دیگه این اتفاقی که شما میگی بیفته شاید هم اصلأ نیفته

Milad7

این بار سامی غرامت میگیره!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)