حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل، نوکیای دوم؟!

نوشته

5 سال قبل | 32 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی

به من اعتماد کنید، هیچ وقت هیچ امپراطوری وقتی یک رقیب دون‌پایه با ایده کاملا متفاوت را می بیند به فکر محو شدن توسط آن نمی افتد. این نتیجه بیش از حد بزرگ شدن و بدتر از آن “بیش از حد خود بزرگ بینی” است. در حالی که چند ماه پیش چشمان سهام داران اپل برق می زد اما این روزها به نظر می رسد که دیگر آن برق شادی جای خود را تردید داده باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینید اپل، نوکیای دوم می شود؟

آیفون X

آیفون X

چه کسی تصورش را می‌کرد که زمانی ارزان‌ترن گوشی جدید اپل 1149 دلار باشد؟ چه کسی حاضر است چنین پولی را بدهد؟
واقعیت آن است که اپل یک دهه عالی را پشت سر گذاشته اما به نظر می‌رسد سقوط آغاز شده است. از زمانی که آیفون در سال 2007 عرضه شد فروش آیفون تا امروز 10 برابر شده است. قیمت سهام اپل نیز از آن زمان تا امروز 700 درصد رشد کرده است.

حداقل تا همین یکی دو ماه قبل اپل با ارزشترین شرکت جهان بود. اما دو هفته قبل بعد از آنکه مشخص شد میزان فروش آیفون کاهش یافته شاهد شوک بزرگی به سرمایه‌گذاران و قیمت سهام این شرکت بودیم. حالا خود این شرکت هم می‌گوید تولید آیفون را کاهش می‌دهد.

کاهش ۳۵ درصدی ارزش اپل طی دو ماه

برای نخستین بار از سال 2002 تاکنون این شرکت پیش‌بینی خود از درآمدش را کاهش داد. قیمت سهام حدود 10 درصد در یک روز گاهش یافت که بدترین روز سهام اپل در شش سال گذشته بود.
از نوامبر( آبان و آذر ) تاکنون سهام اپل 35 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

افت سهام اپل

افت سهام اپل

این به معنی از بین رفتن 446 میلیارد دلار از ارزش این شرکت بود که از آن به عنوان بدترین سقوط بورس تاکنون یاد می‌شود.
و به نظر می‌رسد این تازه آغاز سقوط است… اگر نگاهی به به آمار فروش اپل بیندازید ابدا چیز بدی مشاهده نمی‌شود. از سال 2001 تاکنون اپل همواره رشد درآمد داشته است.

در واقع به نظر می‌رسد سلامت اقتصادی کسب وکار اپل بسیار بالاست اما پشت این اعداد رازی هم هست. پشت این افزایش درآمد سالانه اپل هر سال آیفون کمتری فروخته است. در واقع نقطه اوج فروش آیفون اپل در سال 2015 بود که بیشترین تعداد آیفون را فروخت. سال گذشته اپل 14 میلیون آیفون نسبت به سه سال قبل فروخت.

تیم کوک می‌گوید 9 میلیارد دلار ضرر این کم فروشی بوده  است هرچند آن را به گردن جنگ تعرفه‌ها و چین انداخت.

افزایش قیمت آیفون، سیاست جبران درآمد

در سال 2010 شما قادر بودید یک آیفون 4 را با 199 دلار خریداری کنید. در سال 2014 قیمت یک آیفون 6 برابر با 299 دلار بود. امروز اما ارزان‌ترین قیمت آیفون 1149 دلار است! این به معنی 500 درصد رشد قیمت نسبت به هشت سال قبل است.
این در حالی است که تکنولوژی هر سال ارزان‌تر می‌شود.

زمانی نه چندان دور داشتن یک تلویزیون HD یک کالای لوکس به حساب می‌آمد. حتی مدل کوچک آن حدود 1000 دلار قیمت داشت اما امروز یک تلویزیون 55 اینچی حدود 500 دلار قیمت دارد. در سال 1984 شرکت موتورولا نخستین موبایلش را 4000 دلار فروخت. امروز بر اساس تحلیل‌های IDC متوسط قیمت گوشی در جهان 320 دلار است. قیمت تلفن موبایل حدود 92 درصد کاهش یافته اما اپل درست برعکس عمل کرده و قیمت موبایلهایش را 500 درصد افزایش داده است. به نظر می‌رسد اپل راه پولدار شدن را یاد گرفته اما اجازه بدهید موضوعات دیگری را ببینیم.

آیفون

آیفون

اپل دیگر نمی‌تواند قیمت آیفون را بالا ببرد

12 سال قبل فقط 120 میلیون نفر از مردم جهان صاحب تلفن همراه بودند. امروز حدود 5 میلیارد نفر از جمعیت جهان گوشی هوشمند دارند.

اپل در واقع نیروی محرکه پشت این انفجار و انقلاب تلفن همراه در جهان بود. یک بازیگر اصلی که همزمان با رشد بازار رشد کرد و بزرگتر شد. اپل به دلیل همین موقعیت به سودده‌ترین شرکت در تاریخ بورس آمریکا تبدیل شد. اما در سال 2015 این رشد پایان یافت. این چیزی است که برای بسیاری از شرکت ها رخ می‌دهد.

اما اپل با افزایش قیمت کار فوق‌العاده‌ای در این عرصه انجام داد. ارزش برند و سیل طرفداران آن باعث شد که این افزایش قیمت چندان به چشم نیاید. در واقع هنوز همه حس می‌کنند قیمت آیفون شبیه چند سال قبل است.

اما قرار است به کجا ختم شود؟ آیا تصور میکنید برای یک گوشی 1500 یا 2000 دلار پول بدهید؟ اپل در پاییز امسال اعلام کرد دیگر آمار فروش آیفون را ارایه نمی‌کند. اطلاعاتی بسیار مفید برای سرمایه‌گذاران که اپل حالا آن را دریغ کرده است.

آیفون محصول کلیدی اپل برای ورود به اکوسیستم این شرکت

آیفون دو سوم درآمد اپل را به خود اختصاص داده است. به طور عادی شرکتی که در بورس قرار دارد باید اطلاعات دقیقی از محل درآمد خود به سرمایه‌گذاران ارایه کند. نکته اینکه 25 درصد درآمد اپل از آی پد و کامپیوترهای این شرکت است که بر اساس آمار اپل فروش آن راکد است.

آیا اپل راهی برای عبور از این بحران دارد؟

برخی تحلیل‌گران معتقدند اگر اپل قیمت گوشی‌هایش را به قیمت سال 2016 برگرداند قادر خواهد بود به 41 میلیون آیفون اضافه‌تر بفروشد که برابر با کل درآمد سال 2018 خواهد بود.

آیا اپل به سرنوشت نوکیا دچار می‌شود؟

قبل از اپل عنوان بزرگترین فروشنده موبایل به شرکت نوکیا تعلق داشت. در سال 2007 یک رسانه چنین تیتری را زد :« نوکیا 1 میلیارد مشتری دارد آیا کسی قادر به رقابت با او خواهد بود؟» آیفون در سال 2007 عرضه شد. سهام نوکیا از آن زمان تا کنون به شکل زیر بوده است.

افت سهام نوکیا

افت سهام نوکیا

شما چطور فکر می کنید؟ چیزی که پر واضح است پیش از اینکه اپل در معرض خطر باشد شاید این بزرگترین شرکت اکوسیستم اندروید یعنی سامسونگ است که باید خود را در خطر ببیند. اپل به هر صورت سیستم عامل اختصاصی خود را دارد، اکوسیستمی که کاربران را همچون باتلاقی در خود فروبرده وجود دارد و این ها مواردی است که هیچ رقیبی در بازار حتی شبیه به آن را هم نمی تواند تصور کند. البته از یاد نبرید، وقتی ردمی نوت ۷ با ۱۵۰ دلار عرضه می شود و تمام معنی موبایل هوشمند را با آزادی کامل به کاربران می دهد، اپل باید خیلی تلاش کند تا به مرگ تدریجی دچار نشود.

اشتراک در
اطلاع از
32 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ebinem

این روند افزایش قیمت باعث کاهش تعداد فروش پرچمداران سامسونگ و آیفون خواهد شد.

Vahid

خیلی دوست داشتم کامل جواب بدم
ولی خلاصه میگم
این صحبت های شما کاملا غلط
ی برند بخاطر عدم هم سو شدن با نیاز روز از گردونه خارج شد
و اون یکی اپل خودش هم سو هست و تازه کلی برند هستن ک با اون همسو شدن
طراحی ناچ
حتی نحوه چیدمان دوربین
تا نحوه معرفی
اسم گذاری و..
پیش پا افتاده هستن ولی همین برا خیلی برندها ارزو هست
شک نکنید اون ۱۱۵۰ دلار واقعا ارزشش رو داره ک ادم بده ایکس اس مکس بگیره
چون واقعا دیواس کاملی هست
اگه گرون بود قطعا تو خارج هم ازش استقبال نمیشد
الان هم بازار موبایل اشباح شده
ولی واقعیت افزوده ک اپل بیشتر از همه روش داره کار میکنه اینده درخشانی داره

m.b

قبل از اینکه ببینم اشباع رو اشباح نوشتی، شک داشتم که نظرت منطقی باشه…
ولی بعد از اینکه دیدم، مطمئن شدم نظرت کاملاً منطقیه…😅
یعنی الان دیگه مطمئن شدم که فروش سامسونگ و اپل اصلاً تو سال 2018 کم نمیشه… 😂

m.b

2019

Soheylz

داداش اپل چه ربطی به سامسونگ داره.یه ایفون ایکس اس اخه چی داره که اینقدر قیمتش بالاس.یه چیپ قوی و یه سیستم عامل خوب داره.قیمت یه چیپ که نباید از ۱۰ دلار بیشتر بشه قیمت سیستم عاملش هم که با فروش برنامه هاش در میاره هرچی فکرشو میکنم نباید بیشتر از ۵۰۰ دلار قیمت بخوره

سامسونگ الان تو امازون برو ببین قیمت یه اس۹ پلاس تقریبا ۵۰۰ دلار زده حتی کمترم هست.نگاه نکن تو ایران یه مشت دزد قیمتشو بالا میدن.الان حتی نوت۹ هم قیمتشو کم کرده.اس۸ پلاس رو زده ۴۵۰ دلار.حالا سامسونگ با این قیمت داره بهترین نمایشگر و دوربین و به روزترین چیپ و امکانات بالای رابط کاربری و کیفیت بالا و … رو بهت میده.اون گوشی پرچمدار چینی که با قیمت ۱۵۰ دلار بهترین سرعتو داره نهایت ۱یا ۲ سال کار میکنه خورد زمین باید بندازی آشغالی هر روز یه مشکل جدید داره و هزار مشکل دیگه

Soheylz

اونجا به جا ۱۰ دلار اشتباه زدم حدود ۵۰ دلار

Pouya

هیچ امپراتوری ای تا ابد نخواهد بود نوکیا با ۱ میلیارد مشتری این شد اوضاش البته بستگی به سیاست اپل داره که قیمت رو بیاره پایین یا نه از یه نظرم شاید به نفع ما باشه چون شاید ب ارزون کردن گوشیاش راضی شه و کاهش قیمت به نفع مصرف کنندست ولی در کل امیدوارم همه شرکتا روز ب روز اوضاشون بهتر شه چون رقابت به نفع مصرف کنندست

Alif16

این کانال هدفش خراب کردن اپل و سامسونگ و تبلیغ گوشیهای چینیه

کهکشان

دقیقا

j30

خوشت نمیاد دنبال نکن عشقم
هشتگ متعصب 😁

Faraz

من گفته بودم تا ده سال آینده اپلی وجود نداره نه اینکه نابود بشه ولی خیلی ضعیف میشه برند های دیگه جاش رو میگیرن مثل همین الان که هواوی جاش رو گرفته در فروش… مثل نوکیای الان یه خاطر میشه …ولی شرکتی مثل سامسونگ همیشه در صدر باقی میمانه حداقل اول تا سوم باقی میمانه چون که سامسونگ خرجی که برای تحقیق و توسعه انجام میده باعث میشه که همیشه نوآوری داشته باشه فقط هم رو گوشی مثل بعضی شرکت ها سرمایه گذاری نکرده مثلا شما اگه بخواید یه خانه هوشمند داشته باشید همه وسایل هوشمند رو میتونید از سامسونگ بخرید ….

pouya

هیچ برندی نمیتونه جای اپل رو بگیره اون پلتفرم خودش داره برندای دیگه اندروید دارن

BLACK

کاملاً قابل پیش بینیه. اپل تو سراشیبی قرار گرفته، همونطور که چند هفته پیش گفتم اپل مجبوره گوشی های ارزون قیمت تری رو معرفی کنه، اینکه قیمت پرچمدار هاشو پایین میاره یا درکنار پرچمدار هاش گوشی های ارزون قیمت هم معرفی میکنه رو دقیقاً نمیدونم ولی میدونم ادامه این روند نابودش میکنه.

کهکشان

شاید ضعیف بشه که شده ولی از بین نمیره همونطور که نوکیا از بین نرفته
مگه اینکه خودش بخواد بکشه کنار که نمیکشه
خب لابد حبابی فقط قراره پیشرفت کنه ؟ خخخخ همه دنیا دارن بهش نه میگن چون فاقد امنیت و کیفیته

CAPCOM

اپل از بین نمیره
سامسونگ واپل همیشه پابرجا میمونن

ali.k77

دقیقا مثل طبیعت که هر جانداری با محیط سازگاری نداشته باشه حذف میشه در دنیای موبایل هم هر برندی نتونه خودشو با مصرف کننده سازگار کنه افت میکنه و در نهایت حذف میشه مهم نیست صفحه بدون حاشیه بر کیفیت و … چه تاثیری داره مهم اینه محصولاتت رو با خواست مشتری سازگار کنی که اگه نکنی افت میکنی مثل سونی !
تو طبیعت هر گونه ای که تنوع کم تری داشته باشه در برابر حوادث بیش تر آسیب پذیره و دنیای تکنولوژی هم همینه . سونی و الجی بازار موبایلشون ضرر میده ولی چون تنوع محصولات و زمینه کاری شون زیاده آسیب آنچنانی نمیبینن و بخش های دیگه مثل تلویزیون و لوازم خانگی و… جبران میکنه ولی اچ تی سی چون تنوع محصولاتش کمه در آستانه حذف قرار داره
اپل هم تنوع کمی داره و بیش از حد به آیفون وابسته است اگر اتفاقی که برای نوت 7 افتاد برای یکی از آیفون ها بیفته اپل چند برابر سامسونگ ضرر میده و تا مرز سقوط پیش میره

amer

بدون شک تنها برندی که در سال 2019به طور باور نکردنی در فروش موبایل پیشرفت میکنه سونی هست.الان گفتم بعدا هم از همین سایت به حرفم پی میبرین.

علی شیخ زاده

رو چه حسابی این حرفو میزنید جناب amer ?

ali.k77

در ضمن بعضی از کاربران سایت کارشون شده تمسخر و توهین و …
حبابی، سوتی ( به جای سونی ) ، فحش و توهین های عجیب و… ناشی از عقب ماندگی فرهنگیه و امیدوارم بیش تر به سمت نقادانه دیدن و سنجشگرایانه حرف زدن بریم اما متاسفانه هر روز شاهد حرف های سطحی و توهین های بیش تری هستیم تو سایت !

نیما عرفانی

👍 و تبارک الله أحسن الخالقین

hamid reza

شدیدا موافقم👌

mohammareza999

حداقل تا هفت سال شرکت های چینی صاحب بازار خواهند بود (:

✔ TVKade

کاملا درسته. یوسف گفت: باید هفت سال متوالی زراعت کنید و هر خرمن را که درو کنید جز کمی که قوت خود می‌سازید همه را با خوشه در انبار ذخیره کنید.

mohammareza999

آره تازه در خواب دیدم پنج پاندای تپل به جان صاحب باقی افتاده تمام سیب های او را میخورند
البته بعضی ها هم میگن پانداها اصلا سیب نمی‌خورند و قوت غالبشان خورده بامبویی است که همراه دارند و مابقی را توشه آخرت میسازند
یوسفا تعبیری

Phanosesabz

نوکیا که در حال حاضر هست نوکیای دوم دیگه چه صیغه ایه

علی شیخ زاده

من دو سال قبل توی سایت همسایه گفتم سیاست کسب نهایت سود از حجم فروش ثابت در کوتاه مدت به اپل سود میرسونه اما در بلند مدت به این شرکت ضربه میزنه افزایش درامد سالانه بدون افزایش فروش آنچنانی یعنی گرانفروشی و این موضوع رفته رفته بر تعداد مشتری ها تاثیر منفی میذاره.
حالا انگار حرفم داره ثابت میشه😃
اما نمیشه گفت نوکیای دوم
اولا که دلیل نابود شدن نوکیا عدم تغییر بود
و بحثش با اپل که به نوعی نابود کننده نوکیا بود جداس.
اپل یه شرکت ثروتمند و پیشروه که ممکنه فروشش کم بشه اما نابود نمیشه چون هم نقدینگی بسیار بالا هم اکوسیستم بسیار عالی و هم هزینه تحقیق و توسعه بالایی داره (تمام مشخصه های مورد نیاز یک شرکت پیشرو)
من فکر میکنم نهایتا اندرویدی ها مجبورش میکنن از غرور و خودبزرگ بینی خودش کم کنه و قیمت منطقی تری درنظر بگیره و محدودیت رو کمتر کنه و همچنان جز چند فروشنده برتر باقی بمونه

نیما عرفانی

البته که نزول جایگاه فعلی و وضعیت مالی اپل با روال و سیاستی که پیش گرفته قابل پیش بینی بود لذا این قضیه خللی در ارزش های این برند ایجاد نمیکنه و همانگونه که قبلاً گفتم اپل نیازی به تعریف و تمجید نداره چون یکپارچگی سخت افزار و نرم افزاری که در ساخت محصولاتش به کار برده اثبات شدست اما دلیل نمیشه که نواقص و معایبش قابل چشم پوشی باشه و بیان نشه.
قیاس اپل با نوکیا به دلیل وجه اشتراکی که در برخی موارد دارن تا حدودی منطقی هستش ولی نکات متمایز کننده ای هم وجود داره.
هیچ برندی به صورت متوالی و ممتد در مدت زمان طولانی نمیتونه در اوج باشه چون طبق گفته های برخی دوستان در گذر زمان مشکلات و اتفاقاتی در این مسیر به وجود میاد که باعث میشه قدرت و توانایی یک برند تحت شعاع قرار بگیره که این فرآیند قانون طبیعت هستش و فقط محدود به صنعت تکنولوژی نمیشه و در هر زمینه ای پستی و بلندی وجود داره اما دلیل اصلیِ این تغییر برمیگرده به گسترش و ظهور رقبای جدید با توانایی های متفاوت. هر برندی که بتونه در موازات نیازهای کاربران قدم برداره و قابلیت های نوآورانه و به ویژه کاربردی در محصولاتش استفاده کنه به شرط اینکه قدرت خرید و سلایق کاربران ه‍م در نظر بگیره قطعاً می‌تونه بهتر از رقبا به نتیجه برسه و برای مدتی پیشگام باشه.
نوکیا در زمان خودش تا چندین سال رتبه ی اول صنعت موبایل رو یدک میکشید در کنارش با فاصله‌ی کمی سونی اریکسون قرار داشت بعدش برندهای دیگه.
در زمینه ی دوربین همکاری نوکیا با شرکت صاحب نام ” کارل زایس” و همینطور سونی اریکسون با فناوری اختصاصی خودش یعنی “سایپرشات” و کیفیتی که در محصولات این دو برند محبوب زبان زد بود رقابت جذابی رو تشکیل داده بودن که جز خودشون هیچ رقیبی در این زمینه نداشتن.
تنها دلیلی که باعث شد نوکیا افت پیدا کنه و سال به سال شاهد ضرردهی باشه ظهور سیستم عامل اندروید و آی او إس در گوشی های رقباش بود که نوکیا متأسفانه خواست سیستم عامل اختصاصی خودش موسوم به سیمبین رو ارتقاء بده که در عمل حرفی در مقابل آی او إس و اندروید نداشت و ورشکست شد . سرانجام مایکروسافت، نوکیارو با تمام پتنت ها و فناوری های اختصاصیش تصاحب کرد که بتونه برای بالابردن سطح سیستم عامل ویندوز فون و رقابت با دو سیستم عامل مطرح از نام نوکیا کمک بگیره در جهت جلب توجه و جذب مشتری برای مایکروسافت، اما این سیاست نتیجه ی عکس داد و عواقبش بیشتر برای نوکیا بود تا خوده مایکروسافت.
سونی هم زمانی که از اریکسون جدا شد ، قدرتش کاهش پیدا کرد.
سامسونگ هم دقیقا از دوران افول و نزول نوکیا و سونی اریکسون کم کم ترقی کرد و الان شاهد هستیم که چندین ساله در رتبه ی اول برندهای صنعت موبایل جای داره اما به دلایلی که عرض کردم جایگاه سامسونگ هم مستحکم نیست و با وجود برندهای چینی و پیشرفت روز افزونشون(هرچند که به مذاق و طبع برخی دوستان خوش نمیاد) در آینده ای نه چندان دور این جایگاه دستخوش تغییر میشه همانگونه که اپل جایگاه خودشو به هواوی داد و در حال حاظر شیائومی اصلی ترین تهدید برای اپل به شمار میره.
اما نقطه ی تمایز اپل و نوکیا در اینه که اون زمان محصولات نوکیا تنوع نداشت و سیستم عاملش ( سیمبین ) دارای نقاط ضعف فراوانی بود در مقابل اندروید با این حال طیف وسیعی از مردم میتونستن گوشی های نوکیارو تهیه کنن چون قیمت مناسبی داشت در کنار امکاناتی که ارائه میداد و سیستم عامل سیمبین هم سهولت استفاده داشت برای عموم، اما در زمان حال اپل تنوع زیادی در محصولاتش داره و علاوه بر موبایل ، در سطوح دیگری همچون دسکتاپ و لوازم جانبی هم فعالیت داره و اگه عامل مهم دیگه یعنی بحث تحقیق و توسعه ی اپل هم در نظر بگیریم ، باعث میشه که سرعت نزول اپل نسبت به نوکیا خیلی کمتر باشه و با تغییر رویکرد و سیاست بشه جلوی این ضرردهی رو گرفت و جبرانش کرد.
و در پایان لازم به ذکر هست، اپل تنها شرکتی هستش که از سیستم عامل و نرم افزار اختصاصی خودش در پلتفرم موبایل و دسکتاپ بهره میبره و این قضیه می‌تونه دست اپل رو در ارائه‌ی آپدیت های منظم باز بذاره و خب این مورد ارتباط مستقیم داره با تعامل بهتر و رضایت خِیلِ عظیمی از کاربرانش که باعث میشه اپل از سایرین متمایز باشه و همیشه گفتم، درسته که قیمت محصولات اپل بالاست اما کیفیتش ثابت شدست و بیشتر افرادی که میرن سمت این برند ، از قشر ثروت مند مردم و سازمان ها و ارگان های دولتی هستند که ارزش خاصی براش قائلن.

hamid reza

اپل هیچ وقت به حال و روز نوکیا نمیوفته نوکیا اومد رو سیستم عامل اختصاصیش هزینه کرد و روی n9 گذاشت استقابالی ازش نشد چون درحد اندروید نبود و نتونست با اندروید مقابله کنه نمیدونم شاید سن خیلی از کاربرا قد نده سامسونگ هم با سیستم عامل بادا که روی سری wawe گذاشته بود شکست خورد اما نوکیا اگه اون زمان دست به دامن ویندوز فون نمیشد و اندروید رو میپذیرفت و از اون زمان که نه هواوی بود و نه شیائومی بود شروع میکرد الان خودش با چینی ها hmd شروع نمیکرد و یکی از بهترین برند ها مثل سامسونگ و اپل و چینی ها و… میشد اما چیزی که الان اپل رو با نوکیا اون زمان متمایز میکنه سیستم عامل بینظیر یا بهتره بگم کم نظیر اپل هست البته که تو ایران شدیدا محدوده ولی اگه از اونور خبر داشته باشین میدونین که آی او اس چیه و چقدر امکانات داره پس به نظر من اپل هیچ وقت به حال روز نوکیا نمیوفته بخاطر پردازنده فوق العادش

hamid reza

عذر میخوام بخاطر سیستم عامل فوق العادش

Mohammad 13759

راستی سرعت دانلود ایفون درست شد بالاخره.

emimob

سیستم عامل اپل رقیب جدی نداشت اما امروز میبینیم اندروید به راحتی در کل دنیا قابل اعتماد و حتی باعث دعوا و کل کل بین برند پرستان و اهل فن شده اوضاع ایفون به این سمت رفته که ایجاد محدودیت کاربر بیشتر شده ولی بجاش به مشتریاش سبک بودن سیستم عامل و قابلیت اجرا روی دیوایس های قدیمیتر رو هدیه میده در مورد اندرویدم توضیح نمیدم چون همه بالاخره تجربه استفادش رو داشتن و همین در دسترس بودنش حتی روی کامپیوتر جالب توجه هست
اما مشکل از اینجا شروع میشه که قیمت ها بالاست و کاربر رو مجبور میکنن( اندروید با عدم بروز رسانی و اپل با ایجاد مصرفی کردن کالا و دیگر روش های تجاری) که هر ساله یا حداکثر دوسال یبار مشتری گوشی رو عوض کنه و اپل شدید تر این روش مدیریت تجارت رو انجام میده برای همین اینجور با سقوط مواجه میشه

HiKa

به نظر من حاکم آینده بازار موبایل و تکنولوژی کشور چین و شرکت های چینی مخصوصا شیائومی خواهند بود.
اپل همین امسال هم خطر رو حس کرد و با معرفی XR سعی بر این داشت تا با آیفونی ارزان قیمت تر ولی با مشخصات روز، مشتری های بازار میانه رو جذب کنه. ولی طبق آمار موفق نشد. توی مراسم معرفی XS هم گفت آیفون X توقف تولید خواهد شد ولی چندی بعد باز فروشش رو شروع کرد. حتی خبر رسیده اپل فروش آیفون SE رو از سر گرفته و این یعنی اپل داره هر کاری میکنه تا مشتری های 200 دلار تا 1500 دلار بازار رو بگیره با SE تا XS MAX
سال 2019 سال سختی برای اپل هست. به نظر من فقط با کمتر کردن قیمت و افزایش نوآوری میتونه باز هم فروشش رو بالا ببره. چون از دید کاربران، اپل بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمنده و با توجه به درآمد بالا، باید از همه خفن تر(!) باشه.
منتظر معرفی 3 آیفون جدید با قیمت کمتر و تغییرات گسترده تر (مخصوصا در iOS) هستم.

پ.ن: شخصا عاشق XS Max هستم ولی چون قیمتش بالاست اصلا به خریدش فکر نمیکنم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)