حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا پست های اینستاگرام من کم لایک می خورد؟ آلگوریتم چینش فید کاربران اینستاگرام مشخص شد

نوشته

5 سال قبل | 3 دیدگاه | شبکه‌های اجتماعی

حدودا سال ۲۰۱۶ بود که اینستاگرام تصمیم گرفت فید کاربران را به شکلی متفاوت تر و به قولی کاربرپسندتر تنظیم کنند. تا پیش از پست ها طبق ساعت انتشار صف می شدند اما پس از آن اینستاگرام تصمیم گرفت تا این صف بر حسب علاقه مندی های کاربران مرتب شود. تغییر چینش فید کاربران سبب شده تا پست کاربران کمتر یا حتی بیشتر دیده شود. اگر برای شما سوال است که چرا پست های اینستاگرام شما کمتر لایک می گیرد باید ابتدا الگوریتم اینستاگرام را بررسی کنید. در ادامه ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

اینستاگرام می گوید این تغییر را انجام داده چون تا پیش از آن حدود ۷۰% پست ها توسط کاربران دیده نمی شده است. در حقیقت اینستاگرام با بررسی بازخورد شما نسبت به صفحاتی که دنبال می کنید یا از زاویه ای دیگر، بررسی بازخورد کاربران نسبت به صفحه شما تصمیم می گیرد تا چینش پست ها در فید به چه صورت باشد. چنین موضوعی برای برخی کاربران سبب نارضایتی شده و اینستاگرام، این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری عکس و فیلم که تحت تملک فیس بوک است بخشی از الگوریتم خود را به صورت عمومی رونمایی کرده است.

۱- علاقه: اینستاگرام با بررسی بازخورد پیشین کابران متوجه می شود که چه پستی می تواند مورد علاقه یک کاربر اینستاگرام باشد.

۲- تازگی: مسلما زمان در این الگوریتم بی تاثیر نیست. پستی که جدیدتر منتشر شده باشد نسبت به پستی که مثلا یک هفته پیش منتشر شده، بالاتر قرار می گیرد.

۳- ارتباط: بر این اساس که کاربران چقدر با پست شما تعامل داشته باشند، لایک کنند، کامنت بگذارند یا شما را تگ کنند نشان می دهد که پست شما با آن کاربر مرتبط تر است، پس در فید او بالاتر قرار می گیرید. 

حال سه فاکتور دیگر را بررسی می کنیم که به میزان استفاده و فالوئنگِ فالورهای شما بستگی دارد:

۴- مقدار استفاده: اینکه کاربر چقدر به اینستاگرام سر می زند. اگر دیر به دیر سر بزند، به این دلیل که اینستاگرام سعی می کند ابتدا پست های مهم را به او نشان دهد، شاید شما دیده نشوید، پایین تر دیده شوید یا در مراجعه بعدی بالاتر باشید!

۵- تعداد فالوئینگ: هر چقدر فالوینگ (افراد دنبال شده) کاربر بیشتر باشد، تعداد کمتری از پست های افراد را می بیند.

۶- مدت زمان استفاده: هر چقدر مدت زمان استفاده کاربر شما بیشتر از اینستاگرام بیشتر باشد، تعداد پست های بیشتری را می بینند. 

گفته می شود که اینستاگرام علاقه به بازگشت به سیستم قدیمی خود ندارد و کاربران به استفاده از این سیستم عادت می کنند! البته موارد دیگری هم هست که ما می توانند در دیده شدن شما در صفحه اکسپلور کمک کنند که آن ها هم اهمیت ویژه ای دارند اما به صورت رسمی عنوان نشده اند.

نظر شما چیست؟ این راهبرد نه چندان جدید اینستاگرام را چطور می دانید؟ پیش از این شاهد چنین سیستمی در فیسبوک هم بودیم. به شخصه فکر می کنم این برای کاربران مفید است اما برای ادمین ها ناراضی کننده، چون شما وقتی به عنوان کاربر وارد اینستاگرام می شوید، اولویت دیدن پست دوست ها و عزیزان خود را دارید نه مثلا پست تبلیغاتی فلان شرکت که خب البته همینطور که گفته شد اگر شما با پیجی تعامل نزدیک داشته باشید، محتوای آن را سریع تر و بیشتر می بینید.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اینا همش حرفه. هر چی بیشتر عقب مونده بازی در بیاری، بیشتر دیده میشی. مثلا ترکیبی بزنی یا ۸۵ نشون بدی. بیشتر اینستاگرام شده این مسخره بازیا. هر چی آشغال و خرابه شدن معروف اینستاگرام!

آقای عطا.یی چرا الگوریتم رو مینویسی آلگوریتم؟ این آ چیه؟ اَ درسته. اَلگوریتم.
برگرفته شده از الخوارزمی است. اَل خوارزمی.

علی شیخ زاده

من با سیستم قبلی بیشتر حال میکردم الان پستام خیلی کم لایک میخوره هر موقع وارد اینستا میشم هک اولویت با یه عده خاصه

REZA

بنظرم واسه پست ها خوبه ،اما واسه کامنت ها خیلی اذیت میکنه،من موقعی که پست ها اینجور شد همون روز عادت کردم،ولی چن هفتس به کامنت ها عادت نکردم واقعا بد شده
اگه الگوریتم اکسپلور رو هم میگفتید خیلی خوب میشد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)