
راکستار گیمز، در حالی که سخت مشغول توسعه پروژه عظیم GTA 6 بوده، با اخراج دهها نفر از کارکنان خود دوباره جنجال آفریده است. یک اتحادیه کارگری در بریتانیا ادعا میکند این اخراجها، که در دفاتر بریتانیا و کانادا رخ داده، اقدامی مستقیم برای «سرکوب اتحادیه» و جلوگیری از سازماندهی کارمندان بوده است.
🔹اخراج دستهجمعی: راکستار گیمز حدود ۳۰ تا ۴۰ کارمند خود را در بریتانیا و کانادا در تاریخ پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴ (۳۰ اکتبر ۲۰۲۵) اخراج کرد.
🔹اتهام سرکوب اتحادیه: اتحادیه کارگران مستقل بریتانیا (IWGB) ادعا میکند این اقدام به دلیل تلاش کارکنان برای تشکیل اتحادیه کارگری بوده است.
🔹پاسخ راکستار: سخنگوی Take-Two Interactive (شرکت مادر) این اتهام را رد کرده و دلیل اخراج را «سوء رفتار فاحش» عنوان کرده است.
🔹سابقه جنجالی: راکستار سابقه طولانی در انتقاد به شرایط کاری سخت، از جمله هفتههای کاری ۱۰۰ ساعته در زمان ساخت Red Dead Redemption 2 دارد.
🔹نگرانی در مورد GTA 6: طرفداران نگرانند که این اخراج کارکنان راکستار و آشفتگی داخلی، منجر به تأخیر دوباره در عرضه GTA 6 شود.

با وجود اینکه GTA 6 یک پروژه عظیم محسوب میشود، راکستار گیمز دهها کارمند خود را اخراج کرده است. پیش از این نیز کارمندان، این شرکتِ تحت مالکیت Take-Two Interactive را به سوءاستفاده از کارکنان متهم کرده بودند.
گزارش بلومبرگ حاکی از آن است که این شرکت ۳۰ تا ۴۰ کارگر مستقر در بریتانیا و کانادا را در روز پنجشنبه، ۸ آبان (۳۰ اکتبر) اخراج کرده است. اتحادیه کارگران مستقل بریتانیا (IWGB) بلافاصله این اخراجها را اقدامی برای سرکوب اتحادیه توصیف کرد.
در مقاله جیسون شرایر توضیح داده شده که کارمندان راکستار به یک گروه خصوصی در دیسکورد (Discord) پیوسته بودند. در حالی که تمرکز این گروه بر حقوق کارگران بود، برخی از کارمندان عضو IWGB بودند و افراد دیگر ممکن است در حال بحث در مورد چگونگی تشکیل اتحادیه در این استودیو بوده باشند.
الکس مارشال، رئیس IWGB، بیدرنگ انتقاد شدیدی را متوجه این اخراجها کرد. مارشال توضیح داد: «این بیاعتنایی آشکار به قانون و به زندگی کارگرانی که میلیاردها دلار برای آنها درآمدزایی میکنند، توهینی به طرفداران آنها و صنعت جهانی است.»
در مقابل، آلن لوئیس، سخنگوی Take-Two Interactive که مالک راکستار است، استدلال کرد که این تصمیم بر اساس «سوء رفتار فاحش و به هیچ دلیل دیگری» گرفته نشده است.
گیمرها از این که چگونه این تعداد زیاد از کارگران به طور همزمان مرتکب یک تخلف قابل اخراج شدهاند، ابراز تردید کردهاند؛ مگر اینکه، در واقع، آنها برخلاف میل استودیو در حال تشکیل اتحادیه بوده باشند.
این توسعهدهنده همچنین سابقهای طولانی در بدرفتاری با کارمندان خود دارد. در طول توسعه Red Dead Redemption و Red Dead Redemption 2، کارمندان علیه هفتههای کاری ۱۰۰ ساعته (معروف به کرانچ) اعتراض کردند.
اگرچه در سال ۲۰۲۲، با شروع توسعه GTA 6، گزارشهایی مبنی بر بهبود شرایط و کمتر شدن فشار کاری در راکستار منتشر شد، اما در سال ۲۰۲۴، IWGB پس از محدود کردن دورکاری و الزام کارمندان به بازگشت به دفاتر، از این شرکت شکایت کرد. استودیو دلیل این کار را تلاش برای افزایش بهرهوری و کنترل افشای اطلاعات در مورد پروژههای آینده عنوان کرده بود.
در دوران پرآشوب فعلی صنعت بازی، بسیاری از طرفداران به سرعت با کارگران همدردی میکنند. با این حال، نگرانیهایی در مورد تأخیر دوباره در تاریخ انتشار GTA 6 وجود داشته است.

GTA VI
اکنون، برخی از گیمرها در این فکر هستند که این سرکوب احتمالی اتحادیه چگونه بر عنوان مورد انتظار آنها تأثیر خواهد گذاشت. البته این امکان نیز وجود دارد که کارمندان اخراج شده هیچ ارتباطی با پروژه GTA 6 نداشته باشند.
صرف نظر از اینکه دلیل واقعی اخراج کارکنان راکستار «سوء رفتار فاحش» یا «سرکوب اتحادیه» بوده باشد، این اتفاق در یکی از حساسترین دورانها برای استودیو رخ داده است.
اکنون همه نگاهها به این دوخته شده که آیا این زلزله داخلی، بر تاریخ انتشار مورد انتظارترین بازی دهه، یعنی GTA 6، تأثیر خواهد گذاشت یا خیر. نظر شما چیست؟