کنسول بعدی سونی (احتمالاً پلیاستیشن ۶) «تا چند سال آینده» از راه میرسد. این خبر از سوی مارک سرنی، معمار ارشد PS5 و PS5 پرو، در یک ویدیوی یوتیوب بههمراه جک هاین، مدیر ارشد گروه محاسبات و گرافیک AMD، اعلام شد. این دو به تشریح پیشرفتهای توسعهیافته مشترک در فناوری GPU پرداختند که به کنسول PS6 سونی خواهند آمد، اما هشدار دادند که این فناوریها هنوز در «مراحل بسیار اولیه» قرار دارند و «درحالحاضر تنها در شبیهسازی وجود دارند.»
بخش زیادی از این گفتگو به این موضوع اختصاص داشت که چگونه این دو شرکت درحال کار برای آسانتر کردن پردازش ارتقاء مقیاس گرافیک (upscaling)، رهگیری پرتو (Ray tracing) و تکنیکهای فوقسنگین رهگیری مسیر (path tracing) برای پردازندههای گرافیکی آینده هستند. سرنی میگوید «رویکرد فعلی به حد خود رسیده است»، بنابراین سونی با AMD برای ادغام اجزای معماری RDNA نسل بعد خود در کنسولهای آینده همکاری میکند.
این معماری شامل هستههای Radiance جدید خواهد بود (از نظر تئوری شبیه به هستههای RT انویدیا) که به پردازش رهگیری پرتو و رهگیری مسیر اختصاص دارند. این کار، دیگر اجزای پردازنده گرافیکی را آزاد میکند تا بهسرعت به پردازش شیدرها و تکسچرها بپردازند و عملکرد کلی را افزایش میدهد.
یکی دیگر از زمینههای کلیدی بهبود، فشردهسازی است که پهنای باند بیشتری را برای پردازندههای گرافیکی آزاد میکند. سختافزار بعدی سونی از تکنیک جدید و کارآمدتری به نام فشردهسازی جامع (Universal Compression) استفاده خواهد کرد که بهبودیافتهتر از تکنیک فشردهسازی رنگ دلتا (مورد استفاده در PS5 و PS5 پرو) است. این روش جدید، همهچیز را در پایپلاین فشرده میکند و مزایای زیر را به همراه دارد:
این تکنیک همچنین میتواند به اجرای کارآمدتر بازیها در حالت کممصرف کمک کند.
بهراحتی میتوان دید که چگونه این بهبودها میتوانند بهنفع کنسول دستی شایعهشده پلیاستیشن تمام شوند. تلاشهای سونی و AMD برای کاهش فشار روی پردازندههای گرافیکی و بهبود بهرهوری در حالت کممصرف، دقیقاً همان مواد اولیه ضروری برای اجرای بازیها روی یک فرمفکتور دستی است.
با توجه به تمرکز شدید بر فناوریهای پیشرفتهای مانند رهگیری مسیر و فشردهسازی جامع، فکر میکنید نسل بعدی کنسولها سرانجام به واقعگرایی گرافیکی در سطح فیلمهای سینمایی دست خواهند یافت؟