حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تحقیقات جدید درباره رسوایی سیری: آیا اپل به مکالمات خصوصی کاربران گوش می‌داد؟

نوشته

1 ساعت قبل | بدون دیدگاه | اپل

اپل بار دیگر مجبور است با پرونده‌ای قدیمی اما جنجالی روبرو شود: رسوایی سیری. دادستانی عمومی پاریس، سال‌ها پس از رویدادهای سال ۲۰۱۹، تحقیقات جدیدی را در مورد جمع‌آوری و تحلیل ضبط‌ مکالمات خصوصی کاربران با دستیار هوشمند اپل آغاز کرده است. این اقدام قانونی جدید در فرانسه، که بر اساس شکایت یک سازمان غیردولتی و شهادت افشاگر اصلی پرونده به جریان افتاده، بار دیگر موضوع حساس حریم خصوصی کاربران و نحوه عملکرد دستیارهای صوتی را در کانون توجه قرار داده است.

خلاصه و نکات کلیدی

🔹آغاز تحقیقات جدید در فرانسه: دادستانی عمومی پاریس یک تحقیقات جدید را در مورد رسوایی سیری و نحوه جمع‌آوری و استفاده اپل از ضبط صدای کاربران آغاز کرده است.

🔹ریشه در سال ۲۰۱۹: این تحقیقات به رویدادهای سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد، زمانی که فاش شد اپل ضبط‌های صوتی سیری را برای تحلیل کیفیت به پیمانکاران شخص ثالث ارسال می‌کرده است.

🔹نقش افشاگر: این پرونده بر اساس شهادت توماس لو بونیک، کارمند سابقی که این موضوع را برای اولین بار افشا کرده بود، به جریان افتاده است.

🔹محتوای حساس ضبط‌ها: افشاگر ادعا کرده بود که این ضبط‌ها، که اغلب به دلیل فعال شدن تصادفی سیری ایجاد شده بودند، حاوی اطلاعات بسیار حساس و خصوصی مانند مکالمات پزشکی بوده‌اند.

🔹سابقه قانونی در آمریکا: یک پرونده مشابه در آمریکا در ژانویه ۲۰۲۵ با پرداخت جریمه ۹۵ میلیون دلاری توسط اپل به مصالحه ختم شد، هرچند اپل هرگز تخلف خود را نپذیرفت.

ریشه ماجرا به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد: رسوایی سیری چه بود؟

در سال ۲۰۱۹، اپل پس از افشای اینکه ضبط‌های صوتی دستیار هوشمندش یعنی سیری، برای اهداف کنترل کیفیت به پیمانکاران شخص ثالث ارسال می‌شود، زیر ذره‌بین قرار گرفت. اکنون، حدود شش سال بعد، فرانسه تصمیم گرفته است تا این موضوع را دوباره به صورت قانونی بررسی کند.

تمام این ماجرا بر اساس شهادت توماس لو بونیک (Thomas Le Bonniec)، افشاگری است که این رویه اپل را علنی کرد. او به عنوان پیمانکار در ایرلند با این ضبط‌های صوتی سر و کار داشت. طبق گزارش‌ها، ضبط‌هایی که به وضوح توسط سیری قابل درک نبودند، به صورت بی‌نام (Anonymized) برای تحلیل انسانی ارسال می‌شدند تا به بهبود کیفیت پاسخ‌های سیری کمک کنند.

با این حال، افشاگری‌ها نشان داد که این فایل‌های صوتی، که اغلب به دلیل فعال شدن تصادفی و ناخواسته سیری ضبط شده بودند، حاوی اطلاعات محرمانه و شخصی افراد بوده‌اند؛ از جمله مکالمات پزشکان در مورد سوابق پزشکی بیماران و سایر رویدادهای خصوصی.

پاسخ و دفاعیه اپل

اپل به دلیل عدم اطلاع‌رسانی شفاف به مصرف‌کنندگان در مورد ارسال این صداهای ضبط شده به پیمانکاران، مورد انتقاد قرار گرفت. از سوی دیگر، این شرکت سال‌ها بود که به کاربران اطلاع می‌داد «برخی» از درخواست‌ها برای بهبود سرویس به صورت دستی بازبینی می‌شوند. با این حال، شکایات بر روی عدم شفافیت کافی در این اطلاع‌رسانی متمرکز است.

در مورد پرونده آمریکا نیز، اپل با وجود پرداخت جریمه ۹۵ میلیون دلاری، تأکید کرد که این مصالحه به معنای پذیرش تخلف نیست و اصرار داشت که آیفون به مکالمات کاربران گوش نمی‌داده و اپل داده‌های کاربران را نمی‌فروخته است.

پرونده‌های حقوقی مرتبط

این تحقیقات جدید در حالی آغاز می‌شود که اپل هم‌اکنون با یک شکایت گروهی (Class Action Lawsuit) دیگر در فرانسه نیز درگیر است که آن هم تا حدی ناشی از همین شکایت اولیه است. پرونده مشابه در ایالات متحده در ژانویه سال جاری (۲۰۲۵) با پرداخت غرامت تا سقف ۲۰ دلار برای هر دستگاه مجهز به سیری به شاکیان، به پایان رسید.

نظر شما چیست؟

آغاز تحقیقات جدید در فرانسه نشان می‌دهد که رسوایی Siri در سال ۲۰۱۹، هنوز برای اپل تمام نشده است. این پرونده، جدال همیشگی بین نیاز شرکت‌های فناوری به جمع‌آوری داده برای بهبود خدماتشان و حق بنیادین کاربران برای حفظ حریم خصوصی و کسب رضایت شفاف را برجسته می‌کند. اگرچه اپل از آن زمان سیاست‌های خود را در مورد بازبینی دستی ضبط‌های سیری تغییر داده است، اما این چالش قانونی جدید ثابت می‌کند که پیامدهای اقدامات گذشته این شرکت همچنان ادامه دارد و موضوع حیاتی نظارت غول‌های فناوری بر داده‌های کاربران را در معرض دید عموم نگه می‌دارد.

اپل ابزار جستجوی هوش مصنوعی اختصاصی را به سیری اضافه می‌کند

نظر شما چیست؟ آیا شما از دستیار صوتی اپل استفاده می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی