حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عباراتی که سیری اپل را به اشتباه فرخوانی می کنند: “?Hey, seriously” و …

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل

دستیار صوتی اپل که با آیفون 4s ارایه شد، در ابتدا بسیار هوشمند بود اما با گذر زمان و تقویت روزافزون دستیار گوگل یا Google Assistant می بینیم که آنقدرها دیگر دوست داشتنی به نظر نمی رسد. به تازگی کاربران با عباراتی که سیری اپل را به اشتباه فرخوانی می کنند کمی اذیت می شوند. مثلا اگر آیفون دارید همین حالا این عبارت را بگویید: “?Hey, seriously”. من امتحان کردم و هر بار تقریبا سیری فراخوانی می شود!

فراخوانی اشتباهی سیری اپل

دستیاران هوشمند صوتی مجازی شامل مواردی چون آمازون الکسا، دستیار گوگل، سیری اپل، مایکروسافت کورتانای فراموش شده و … می شوند.

برخی نمی توانند بدون آنها زندگی کنند، برخی دیگر (مثل من) گاهی از آن ها استفاده می کنند و برخی هرگز از آنها استفاده نمی کنند. در حال حاضر خیلی آسان است که از سیری چیزهایی بپرسم، عمدتاً هشدار یا یادآور تنظیم کنیم و کارهایی از این دست.

از زمانی که سیری روی اپل واچ ارایه شد می توان گفت کارایی آن بیشتر شده است. به خصوص زمانی که موبایل هم همراه شما نیست اینجا سیری پشت مچ دست شماست.

کلیدواژه فعال ساز سیری عبارت “Hey, Siri” است، به این معنی که وقتی آن را با صدای بلند می گویید (و گزینه از قبل فعال است)، دستیار مجازی شروع به گوش دادن به دستورات شما می کند.

مسئله این است که برای اینکه در وهله اول “Hey, Siri” را بشنود، در واقع میکروفون گوشی شما همیشه فعال است و به صدای اطراف گوش می دهد. همه دستیارهای مجازی این کار را به صورت مشابه انجام می دهند. گوش دادن و انتظار برای کلیدواژه فعال ساز کاری‌است که همه آن ها دارند. خب این کمی از بابت حریم خصوصی نگران کننده است.

طبق گفته اپل، در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۱ درصد از فعال‌سازی‌های روزانه سیری برای پیمانکارانی ارسال می‌شد که وظیفه آنها تعیین این بود که آیا به طور تصادفی یا عمدی فعال شده است. بنابراین در آن زمان، تعداد کمی از تلاش کاربران برای بهبود دیکشنری Siri استفاده می‌شد.

پرسش از سیری درباره رویداد روز سه‌شنبه اپل

سیری

تا به امروز شرایط خدمات اپل بیان می‌کند که این شرکت ممکن است جزئیات نحوه استفاده کاربران از خدمات خود، از جمله درخواست‌های جستجو را جمع‌آوری و ذخیره کند. و حتی با در نظر گرفتن این موضوع، اپل در واقع شرکتی است که به داده های خصوصی شما بیشتر احترام می گذارد، به خصوص در مقایسه با گوگل، فیس بوک و آمازون.

این سه شرکت تقریباً هر چیزی را که آگاهانه یا ناآگاهانه به آنها می دهید می گیرند و به تبلیغ کنندگان می فروشند، آنها نیز به نوبه خود از این داده ها برای فروش محصولات خود به شما استفاده می کنند.

حریم خصوصی آنلاین یک آشفتگی است و ما در این مطلب به اصول اخلاقی آن نخواهیم پرداخت، بلکه با سیری کمی سرگرم خواهیم شد. ما عباراتی را امتحان خواهیم کرد که ممکن است در صورت تصادفی باعث فعال کردن سیری شوند و بنابراین به طور بالقوه مکالمات خصوصی شما را بدون اطلاع شما به اپل منتقل می کند.

علیرغم انتخاب هوشمندانه نام “Siri” که با بسیاری از کلمات یا نام‌های دیگر در زبان انگلیسی همخوانی ندارد یا مانند بسیاری از کلمات یا نام‌های دیگر در زبان انگلیسی به نظر نمی‌رسد،این دستیار مجازی همچنان می‌تواند با عباراتی به صورت ناخواسته فراخوانی شود.

در ادامه چندی از این موارد را مرور می کنیم:

عبارت “?Hey, seriously”

فعال سازی ناخواسته حدودا ۱ بار ۵ بار با لهجه قوی، ۴ بار از ۵ بار با لهجه عمومی. بدیهی است که همه چیز به وضوح گفتار و گویش خاص شما بستگی دارد. اما در مورد من، سیری تقریبا ۴ بار از ۵ بار با این عبارت فعال می شود.

در زبان فارسی که خیلی کم پیش می آید اما انگلیسی زبان ها احتمالا در زمان تعجب از این عبارت زیاد استفاده کند.

عبارت “!Hey, sir”

به هر دلیلی یک انگلیسی زبان می تواند بگوید “!Hey Sir” اگر امتحان کنید می بینید که تقریبا از هر ۵ بار تلاش ۲ بار به صورت ناخواسته سیری فعال می شود.

عبارت “!Hey, Terry”

اگر افرادی به نام‌های Terry، Cherry، Berry، Ciri را می‌شناسید، عمدتاً بسته به نوع لهجه شما، می‌توانید آن‌ها را طوری تلفظ کنید که سیری هیجان‌زده شود و شروع به گوش دادن به بقیه مکالمه کند. البته در تلاش های من این عبارت خیلی کار نکرد.

شما از سیری اپل استفاده می کنید؟ چه عباراتی باعث می شود به صورت ناخواسته فعال شود؟ البته این مشکلات درباره گوگل اسیستنت هم که عبارت فعال ساز “!Hey, Google” را دارد کم تعداد نیست.

غیر فعال کردن فعال شدن Siri اپل با عبارت Hey Siri

محض این که شاید برخی کاربران ترجیح بدهد این قابلیت را غیرفعال کنند، آموزش غیر فعال کردن فعال سازی سیری با عبارت Hey Siri را روی آیفون و اپل واچ برای شما آموزش می دهیم:

۱- غیرفعال کردن در آیفون

برای اینکه سیری نتواند همیشه به عبارت “Hey, Siri” در آیفون شما گوش دهد مراحل زیر را بروید:

  1. ۱- برنامه تنظیمات را باز کنید
  2. ۲- به Siri & Search بروید
  3. ۳- روی عبارت “Listen for “Hey Siri ضربه بزنید
  4. ۴- گزینه disable را انتخاب کنید

به یاد داشته باشید که همچنان می توانید سیری را در هر زمان و با فشار دادن و نگه داشتن کلید پاور آیفون خود فعال کنید.

۲- غیرفعال کردن در اپل واچ

برای جلوگیری از گوش دادن همیشگی اپل واچ به عبارت “Hey, Siri” مراحل زیر را طی کنید:

  1. ۱- دکمه سمت راست بالای اپل واچ را فشار دهید
  2. ۲- از بین برنامه های Apple Watch خود به تنظیمات بروید (آیکون چرخ دنده)
  3. ۳- برای یافتن Siri به پایین بروید و روی آن ضربه بزنید
  4. ۴- روی “Listen for “Hey Siri ضربه بزنید.
  5. ۵- گزینه Disable را انتخاب کنید.

همچنان می‌توانید سیری را در اپل واچ خود با فشار دادن و نگه داشتن دکمه در سمت راست بالا آن فعال کنید.

نظر شما درباره این دستیارهای هوشمند صوتی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)