شرکت Eve Energy، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری در چین و رقیب تأمینکنندگان تسلا مانند CATL و پاناسونیک، تولید انبوه باتریهای حالت جامد را آغاز کرده است. پهپادها ممکن است اولین محصولات در صف استفاده از آن باشند. این باتریهای جدید وعده بهرهوری بهتر، چگالی انرژی بالاتر و پایداری بهبود یافته را میدهند که همگی برای کاربردهایی که هر گرم وزن در آنها اهمیت دارد، حیاتی هستند.
کارخانه جدید این شرکت در چنگدو، تولید سلولهای ۱۰ آمپر ساعتی ساخته شده با الکترولیتهای جامد مبتنی بر سولفید را آغاز کرده است. این سلولها میتوانند در پکهای ۶۰ آمپر ساعتی ترکیب شوند و هدف آنها تأمین انرژی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها)، رباتهای انساننما مانند اپتیموس تسلا و حتی برخی دستگاههای اینترنت اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی است.
چگالی انرژی این باتریها حدود 300Wh/kg (واتساعت بر کیلوگرم) است که یک جهش قابل توجه نسبت به حدود 200Wh/kg در باتریهای لیتیوم-یون فعلی محسوب میشود. طراحیهای حالت جامد همچنین برخی از مشکلات سلولهای الکترولیت مایع را دور میزنند و در دماهای بسیار بالا یا پایین عملکرد بهتری داشته و پایداری حرارتی قویتری ارائه میدهد.
در حالی که شرکتهایی مانند CATL و پاناسونیک استدلال میکنند که فناوری حالت جامد هنوز تا پایان دهه میلادی برای خودروهای الکتریکی بسیار گران است، Eve Energy با هدف قرار دادن بازارهای کوچکتر، پیشتاز شده است. انتظار میرود سایت چنگدو در سال ۲۰۲۶ به ظرفیت سالانه ۱۰۰ مگاواتساعت برسد.
لازم به ذکر است که ارقام 800-850 Wh/L که اغلب برای باتریهای سیلیکون-کربن در گوشیهای چینی اخیر ذکر میشود (مثلاً 805 Wh/L در وانپلاس ۱۳)، مستقیماً با این مشخصات قابل مقایسه نیستند. آن یک عدد چگالی انرژی حجمی (واتساعت بر لیتر) است، در حالی که مشخصات Eve به صورت وزنی (واتساعت بر کیلوگرم) ارائه شده است.
شرکت Eve Energy تنها بازیگر این عرصه نیست. اوایل سال جاری، شرکت کانادایی Avidrone از یک پهپاد باری با پک باتری حالت جامد Factorial رونمایی کرد. اما با آغاز تولید انبوه، به نظر میرسد Eve Energy آماده است تا این فناوری را سریعتر از اکثر رقبا از آزمایشگاه به استفاده در دنیای واقعی برساند.
نظر شما درباره آینده صنعت پهپادها و باتریها چیست؟