زمانی که اولین هواپیما با امکانات بسیار ابتدایی و البته خطرآفرین خود ساخته شد، هیچکس تصور نمیکرد روزی برسد که هواپیما تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای بشر برای حملونقل و جابهجایی باشد. در حال حاضر شرکتهای مختلفی در کشورهای جهان تلاش میکنند که بهترین و مجهزترین هواپیماهای مسافربری و باری را با کیفیت ممتاز و مطابق با فناوری روز بسازند و برخورداری از امنیت مهمترین فاکتور برای همه آنها است. بنابراین حالا هرزمانی که بخواهیم بهراحتی میتوانیم فقط با رزرو بلیط ارزان هواپیما علی بابا و سایر آژانسهای گردشگری به سفر برویم و در کمترین زمان به مقصد موردنظر خود برسیم. در این میان شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ایران بعد از مدتها تلاش توانست اولین هواپیمای مسافربری را مطابق با فناوریهای مدرن و پیشرفته بسازد. در ادامه درباره این هواپیما و سایر جزئیات آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار میدهیم.
همه ما بیشترین هواپیماهایی که میشناسیم برندهایی آمریکایی یا روسی دارند. از زمانی که هواپیماهای توپولوف در چرخه و مدار ناوگان هوایی ایران استفاده میشدند، مدت طولانی گذشته است. در حال حاضر بیشترین هواپیماها از شرکت ایرباس هستند که البته نسبت به گزینههای مدرن امروزی نقصهای متعددی دارند. علاوه بر آن، تحریمهای گاهوبیگاه که کشورهای اروپایی ایجاد میکند، باعث میشود که نتوانیم ناوگان هوایی کشور را همیشه نو و مطابق با فناوری مدرن روز نگه داریم.
در این شرایط مهندسان خلاق ایرانی با تکیه بر خودباوری به دنبال ساخت هواپیمایی کاملا ایرانی هستند. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید داد که این هواپیما تا سه سال آینده بهطورکامل ساخته و طراحی میشود و در ناوگان هوایی کشور استفاده خواهد شد.
البته برنامه ساخت هواپیمای مسافری ایرانی از دهههای گذشته در دستور کار قرار داشته، اما در گذشته و در شرایط مختلف، به خاطر کمتوجهی دولتها این دستورالعمل پیش نرفته است. اما در سفری که رئیسجمهور به اصفهان داشتند و از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران بازدید کردند، بنا بر آن شد که توسعه صنعت ساخت هواپیما و تولید هواپیماهای مسافربری در دستور کار قرار بگیرد. با بیشترشدن تعداد هواپیماها به احتمال زیاد میتوان راحتتر برای خرید بلیط ارزان هواپیما علی بابا اقدام کرد و سفری مقرونبهصرفه داشت.
شاید تصور کنید که ایران تابهحال هیچ نوع هواپیمایی نساخته و حالا با ساخت هواپیمای مسافری در تلاش است تا اولین محصول خود را به نمایش بگذارد؛ درحالیکه اینطور نیست. حقیقت این است که کشور ما سالهای طولانی در زمینه ساخت هواپیماهای سبک مانند هواپیماهای آموزشی فعالیت کرده است. در حال حاضر هواپیماهایی مانند جت آموزشی، هواپیماهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین توسط مهندسان ایرانی تولید شده است. درعینحال کشور ما همراه با کشورهای دیگر در زمینه تولید هواپیماهای مسافربری مشارکت کرده است. اما بهتازگی ساخت هواپیمای مسافربری در دستور کار قرار گرفته و علت آن، دستور صریح رهبری است که ساخت هواپیمای مسافری و توسعه آن را بهعنوان یک فناوری بالادستی در نظر گرفتند.
سالهای طولانی از حضور ناوگان هوایی در ایران میگذرد. همه ما برای سفرهای هوایی بهراحتی به سراغ رزرو و خرید بلیط هواپیما از ایرلاینهای مختلف میرویم یا اینکه به آژانسهای معتبر میرویم تا با بلیط ارزان هواپیما علی بابا به سفر برویم. اما جالب است بدانید که بیشتر این هواپیماهایی که با اعتماد و اطمینان در آنها مینشینیم، قدیمی هستند و به همین دلیل مهندسان ایرانی در تلاش هستند تا هواپیماهایی کاملا ایرانی و مبتنی بر فناوری روز بسازند. در غیر این صورت باید همین هواپیماها را هرروز تعمیر کرد و با نواقص آنها سازگار شد. درعینحال کشورهای اروپایی نیز تحریمهای مختلفی در زمینه ناوگان هوایی برای ایران ایجاد میکنند و امکان خرید هواپیماهای نو و مدرن تقریبا کم است.
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز یکی از علتهای تعلل و توقف در ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی را تحریمهای یکجانبه غرب معرفی کردند. بهدلیل همین تحریمها نیز از حدود ۳۳۰ ناوگان هوایی کشور نیمی از آنها در شرایط نامناسبی هستند و به خاطر فرسودگی یا مشکل تأمین قطعه از چرخه فعالیت خارج شدند. بااینحال زمانی که تولید و ساخت هواپیما در دستور کار باشد، امکان تامین قطعات هواپیماهای قدیمی هم فراهم میشود و تمام این اقدامات بر اساس دانش داخلی و بومی ایرانی صورت خواهد گرفت.
خوشبختانه ساخت این هواپیما بهصورتکامل در جریان است و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع اشاره کردند که تا پایان ۱۴۰۴ ساخت هواپیمای مسافری به دست متخصصان داخلی تکمیل میشود. در حال حاضر نیز خط شروع تولید هواپیما آغاز به کار کرده و بهزودی ایران در رده کشورهای تولیدکننده هواپیمای مسافری قرار میگیرد. در سیاست ساخت و طراحی این هواپیما و تعمیر و بازنگری هواپیماهای قدیمی، شرکتهای دانشبنیان فعال هستند و با همکاری وزارت دفاع، صمت و راه و شهرسازی ساخت هواپیمای غیرنظامی را آغاز کردند.
درعینحال توان نیروهای متخصص داخلی در شرکتهای خصوصی نیز نادیده گرفته نشده و از آنها برای اجرای سریعتر و بهتر این هواپیما استفاده میشود. بنابراین میتوان امیدوار بود که بهزودی هواپیماهایی به صورت کاملا ایرانی و متناسب با دانش و فناوری روز توسط مهندسان و طراحان داخلی تولید و وارد ناوگان هوایی کشور شوند.
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چطور میتوان به هواپیماهای ساخته شده اعتماد کرد و آیا خطری برای مسافران ایجاد نخواهد کرد؟ در این رابطه باید گفت که در ساخت این هواپیما تمام فرایندها و استانداردهای لازم بهصورت دقیق و کامل رعایت میشدند. درعینحال بنا بر آن شده که ابتدا هواپیما در ظرفیت 50 نفر تولید شود و بعدازآن وارد فاز ساخت هواپیمایی با ظرفیت 70 نفر و 150 نفر ادامه پیدا میکند.
سربلند ایران و ایرانی❤️👏💪