جدیدترین گزارش آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT) نشان میدهد که بازار موبایل چین در ماه مارس ۲۰۲۵ با رشد سالانه ۶.۵ درصدی روبهرو بوده، در حالیکه برندهای چینی رشد قابلتوجه ۱۸.۴ درصدی را تجربه کردهاند. در همین حال، فروش گوشیهای غیرچینی – که عمدتاً شامل اپل میشود – تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته است.
بر اساس آمار منتشرشده، مجموع گوشیهای هوشمند عرضهشده در بازار چین طی ماه مارس برابر با ۲۲.۷۳ میلیون دستگاه بوده که ۲۰.۸۸ میلیون دستگاه (معادل ۹۲ درصد) به برندهای چینی اختصاص دارد. این بدان معناست که برندهای غیرچینی تنها حدود ۱.۸۵ میلیون دستگاه، معادل ۸ درصد سهم بازار را در اختیار داشتهاند.
این در حالی است که در مارس ۲۰۲۴، برندهای غیرچینی حدود ۳.۸۴ میلیون گوشی در چین عرضه کرده بودند. بنابراین، فروش سالانه آنها تقریباً به نصف رسیده است.
در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵، مجموع عرضه گوشی در چین به ۶۹.۶۷ میلیون دستگاه رسید که رشد ۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته دارد. سهم برندهای چینی با رشد ۹ درصدی به ۶۰.۷۵ میلیون دستگاه رسید، در حالی که برندهای غیرچینی افتی بیش از ۲۵ درصد را تجربه کرده و به ۸.۹۲ میلیون دستگاه کاهش یافتهاند.
طبق گزارش مؤسسه Counterpoint Research، در سهماهه اول ۲۰۲۵، هواوی با سهم ۱۹.۴ درصدی صدرنشین بازار چین شد. پس از آن برندهای زیر در رتبههای مذکور قرار دارند:
۲- ویوو با ۱۷ درصد
۳- شیائومی با ۱۶.۶ درصد
۴- اوپو با ۱۴.۶ درصد
۵- اپل با ۱۴.۱ درصد
این در حالی است که بازار کلی گوشی در چین ۲.۵ درصد رشد داشته، اما فروش آیفون ۷.۷ درصد کاهش یافته است.
بر اساس گزارش مالی اپل برای دوره منتهی به مارس ۲۰۲۵، درآمد این شرکت از منطقه چین بزرگ ۲ درصد کاهش یافته است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در واکنش به این آمار، اشاره کرده که با وجود کاهش، این وضعیت نسبت به افت ۱۱ درصدی در فصل خرید پایان سال ۲۰۲۴، بهبود یافته محسوب میشود.
کوک همچنین نقش «یارانههای دولتی چین» را در حفظ بازار مهم دانست و یادآور شد که محصولات بالای ۶۰۰۰ یوان (معادل حدود ۸۳۳ دلار) مشمول این یارانهها نمیشوند.
در آستانه جشنواره خرید ۶۱۸، پلتفرمهایی فروش اینترنتی در حال آمادهسازی تخفیفهای ویژه هستند. گزارشها حاکی از آن است که اپل در تلاش است تا با کاهش قیمت برخی مدلهای آیفون ۱۶ پرو، آنها را واجد شرایط دریافت یارانه کرده و فروش خود را تقویت کند.
با تشدید رقابت در بازار موبایل چین، برندهای چینی نهتنها سهم بیشتری از بازار کسب کردهاند، بلکه اپل را به چالشی جدی در یکی از بزرگترین بازارهای جهان کشاندهاند.
نظر شما درباره عملکرد برندهای چینی در بازار خانگی خود که یکی از بزرگترین بازارهای موبایل دنیاست، چیست؟