حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصادف مرگبار خودرو شیائومی SU7 باعث مرگ سه دانشجو شد + واکنش رسمی شیائومی

نوشته

1 روز قبل | بدون دیدگاه | خودرو، شیائومی

اخیراً یک تصادف مرگبار توسط خودرو شیائومی SU7 در بزرگراه G0321 (دزهو-شانگراو) نزدیک شهر تونگلینگ در استان آنهوی چین رخ داده است. این حادثه منجر به کشته شدن سه دانشجوی دانشگاه زن شده و به‌عنوان اولین مرگ مرتبط با خودروهای برقی Xiaomi گزارش شده است. این رویداد باعث شده است که نگرانی‌های گسترده‌ای درباره ایمنی خودروها و قابلیت اطمینان فناوری رانندگی خودکار ایجاد شود.

تصادف خودرو شیائومی SU7

قربانیان، سه دانشجوی یک دانشگاه بودند که برای شرکت در آزمون استخدامی دولتی به شهر چیژو سفر می‌کردند. آن‌ها در یک Xiaomi SU7 Standard، مدل پایه سری SU7، سوار بودند که در ماه مه ۲۰۲۴ خریداری و در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ تحویل شده بود.

این مدل که در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۴ راه‌اندازی شد، از سیستم Navigate on Autopilot (NOA) مبتنی‌بر بینایی استفاده می‌کند و فاقد LiDAR موجود در مدل‌های Pro و Max است.

تصادف خودرو شیائومی SU7

تصادف خودرو شیائومی SU7

شرایط محل حادثه

تصادف در بخش چیقی بزرگراه رخ داد، جایی که به‌دلیل تعمیرات درحال انجام، عرض خطوط ترافیکی کاهش یافته و ترافیک به خطوط تنظیم‌شده محدود شده بود. این تغییرات، همراه با احتمال وجود تجهیزات ساختمانی، ممکن است نقشی در برخورد داشته باشند.

ترتیب وقایع در حادثه

بر اساس داده‌های خودرو که توسط شیائومی به پلیس ارائه شده، ترتیب وقایع به شرح زیر است:

  • ۲۷:۱۷ شب: سیستم NOA فعال بود؛ سرعت خودرو ۱۱۶ کیلومتربرساعت.
  • ۴۴:۲۴ شب: سیستم موانع را تشخیص داد، هشدار صادر کرد و شروع به کاهش سرعت کرد.
  • ۴۴:۲۵ شب: راننده کنترل دستی گرفت، فرمان را ۲۲.۰۶۲۵ درجه به سمت چپ چرخاند و ترمز را ۳۱٪ فشار داد.
  • ۴۴:۲۶ شب: فرمان ۱.۰۶۲۵ درجه به راست تنظیم شد و شدت ترمز به ۳۸٪ افزایش یافت.
  • ۴۴:۲۶–۴۴:۲۸ شب: خودرو با سرعت ۹۷ کیلومتربرساعت به یک دیوار محافظ بتنی برخورد کرد و سپس آتش گرفت.

جزئیات پس از تصادف

گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، ازجمله پستی از مادر یکی از قربانیان در پلتفرم Douyin، ادعا کردند که درها پس از تصادف به‌صورت خودکار قفل شدند و سرنشینان درحالی‌که خودرو درحال سوختن بود، به دام افتادند. شیائومی نتوانست عملکرد درها را تأیید کند، اما اشاره کرده که یک دکمه قفل اضطراری وجود دارد، هرچند کارایی آن مشخص نیست. عدم توانایی سیستم NOA در تشخیص موانع کوچک مانند مخروط‌ها ممکن است یکی از عوامل باشد.

واکنش رسمی شیائومی و تأثیرات بر این شرکت

شیائومی در تاریخ ۳۰ مارس تیم تحقیقاتی تشکیل داد و تا تاریخ ۳۱ مارس داده‌های خودرو را به پلیس ارائه کرد. لی جون، مدیرعامل این شرکت، ابراز تأسف کرد و وعده داد که شفافیت کامل داشته باشد و از خانواده قربانیان حمایت کند.

این شرکت همچنین تأکید کرد که هنوز به خودروی تصادف‌کرده دسترسی نداشته است و شایعات مبنی‌بر انتقال آن به پکن را رد کرد. بر اساس داده‌های داخلی، Xiaomi SU7 در لحظه حادثه در حالت رانندگی کمکی NOA با سرعت ۱۱۶ کیلومتربرساعت بوده است.

علت آتش‌سوزی پس از تصادف نیز هنوز درحال بررسی است، اما شیائومی اعتقاد دارد که آتش احتمالاً از داخل کابین شروع شده و نه از باتری. این شرکت همچنین اعلام کرد که سیستم AEB (ترمز اضطراری خودکار) فعال نشده، زیرا مانع درحال‌حاضر توسط قابلیت‌های تشخیص سیستم پشتیبانی نمی‌شود.

بررسی‌های در حال انجام

بررسی پلیس همچنان ادامه دارد و شرایط جاده، عملکرد راننده و سیستم‌های خودرو تحت بررسی قرار گرفته‌اند. این ماجرا سؤالات مهمی درباره قابلیت اطمینان رانندگی خودکار، ویژگی‌های اضطراری و نیاز به آموزش رانندگان در خودروهای برقی مطرح کرده است.

سخن پایانی

این حادثه نه‌تنها یک تراژدی شخصی برای خانواده‌های قربانیان بوده است، بلکه زنگ خطری برای صنعت خودروسازی در مورد ایمنی و قابلیت اطمینان فناوری‌های رانندگی خودکار است. ما منتظر نتایج نهایی بررسی‌ها هستیم تا درک بهتری از علل و راهکارهای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده داشته باشیم.

نظر شما درباره تصادف مرگبار خودرو SU7 شیائومی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی