بازار گوشیهای تاشو چین در سال ۲۰۲۴ رشد خوبی را تجربه کرده است. بر اساس تحلیلهای Counterpoint، با وجود اینکه گوشیهای تاشو تنها ۳ درصد از فروش کل تلفنهای هوشمند چین را تشکیل میدهند، اما رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ نشان از افزایش محبوبیت این دستگاهها دارد.
چین رقابتیترین بازار گوشیهای تاشو در جهان محسوب میشود، زیرا بسیاری از برندها، فقط مدلهای تاشو خود را در این کشور عرضه میکنند. با این حال، هواوی جایگاه نخست خود را تثبیت کرده و بیش از نیمی از فروش گوشیهای تاشو در چین به این برند اختصاص دارد.
پرفروشترین گوشیهای تاشو بازار چین
استقبال کاربران از تلفنهای هوشمند تاشو کتابی
هواوی میت X5و میت X6 در دستهبندی تلفنهای هوشمند تاشو کتابی (Book-type) پرفروشترین مدلها هستند. هواوی Pocket 2و Nova Flip نیز در بخش گوشیهای تاشوی عمودی (Clamshell) بیشترین تقاضا را دارند.
در میان سایر برندهای فعال، آنر تنها شرکتی است که سهم دو رقمی در بازار گوشیهای تاشو چین دارد. این موفقیت به لطف دو گوشی محبوب Magic Vs2 و Magic Vs3 حاصل شده است که توانستهاند فروش بالایی را تجربه کنند.
طبق یافتههای این تحقیق، ۶۷ درصد کاربران چینی ترجیح میدهند گوشیهای تاشو با طراحی کتابی داشته باشند. این موضوع نشاندهنده استقبال گسترده از نمایشگرهای بزرگتر و کاربردپذیری بالاتر این نوع گوشیها است.
کارشناسان معتقدند که گوشیهای تاشو دیگر محصولی خاص برای علاقهمندان فناوری محسوب نمیشوند. پیشرفتهای اخیر باعث شده این دستگاهها سبکتر، فشردهتر، بادوامتر و مجهز به دوربینهای بهتری شوند.
این موضوع باعث شده مصرفکنندگان عادی و بهویژه بانوان نیز به این گوشیها علاقهمند شوند. به همین دلیل، بازار گوشیهای تاشو چین طی سالهای اخیر رشد سریعی را تجربه کرده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
رشد بازار گوشیهای تاشو چین نشان میدهد که این فناوری دیگر یک محصول خاص و محدود به کاربران حرفهای نیست. هواوی همچنان برترین برند در این حوزه است و آنر نیز توانسته جایگاه دوم را از آن خود کند. با افزایش دوام، سبکتر شدن و بهبود قابلیتهای دوربین، انتظار میرود که میزان استقبال از گوشیهای تاشو در چین بیش از پیش افزایش یابد. به نظر شما، آیا تلفنهای هوشمند تاشو میتوانند جایگزین مدلهای معمولی شوند؟