بررسی عملکرد شرکتهای مختلف در بازههای زمانی و مقایسه آن با هم میتواند دادههای جالبی به ما بدهد. به خصوص اگر این بازه زمانی کمی طولانی باشد، جذابتر هم خواهد شد. به تازگی آمار بازار موبایل چین سال ۲۰۲۴ منتشر شده و Vivo در صدر قرار دارد. این آمار توسط موسسه Counterpoint Research منتشر شده است.
بازار موبایل چین در سال ۲۰۲۴ شاهد تغییرات چشمگیری در سهم برندهای مختلف بود. بر اساس گزارش جدید Counterpoint Research یا به اختصار (CR)، برند vivo با سهم ۱۷.۸ درصدی جایگاه اول را حفظ کرده و هوآوی با رشد قابلتوجه در جایگاه دوم قرار گرفت. البته بد نیست بدانید که آمارهای منتشرشده توسط Canalys تفاوتهایی را در رتبهبندی برندها نشان میدهد.
همانطور که در نمودار بالا مشاهده میکنید، سهم برندهای موبایلی مختلف از بازار چین در سال ۲۰۲۴ و سال ۲۰۲۳ آمده که به راجتی میتوان عملکرد آنها را در سال گذشته مقایسه کرد.
•رتبهبندی برندها بر اساس سهم بازار:
1.ویوو با ۱۷.۸٪
2.هوآوی با ۱۶.۳٪
3.شیائومی با ۱۵.۷٪
4.اپل با ۱۵.۵٪
5.آنر با ۱۵٪
6.اوپو با ۱۴.۳٪
نکته جالب: در گزارش CR، شیائومی جایگاه سوم را به دست آورده است، در حالی که در آمار Canalys این برند حتی در میان پنج برند برتر قرار نگرفته بود.
رشد برندها در مقایسه با سال ۲۰۲۳
بر اساس این گزارش:
•هوآوی با رشد ۳۶.۴٪ بیشترین افزایش را داشت.
•شیائومی با ۱۰.۲٪ و ویوو با ۷٪ در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
•برندهای دیگر شامل اپل، اوپو و آنر کاهش در تعداد دستگاههای فروخته شده نسبت به سال ۲۰۲۳ را تجربه کردند.
افت شدید اپل:
•اپل بیشترین کاهش را با ۱۲.۶٪ تجربه کرد، که بهویژه در بازار رقابتی چین تأثیر منفی قابلتوجهی محسوب میشود.
آمار مربوط به سهماهه چهارم ۲۰۲۴
در دوره اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۴ یعنی ۳ ماهه پایانی این سال، دادههای متفاوتتری ثبت شده است:
•هوآوی با ۱۸.۱٪ در رتبه اول قرار گرفت.
•شیائومی با ۱۷.۲٪ و اپل با ۱۷.۱٪ در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
•برندهای ویوو، آنر و اوپو به ترتیب سهمهای ۱۶.۳٪، ۱۳.۶٪ و ۱۲.۵٪ را به خود اختصاص دادند.
تغییرات رشد در سهماهه چهارم ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳
•هوآوی با ۱۵.۵٪ رشد پیشتاز بود.
•ویوو و شیائومی به ترتیب با ۸٪ و ۳.۹٪ رشد مثبت داشتند.
•اپل با ۱۸.۲٪ کاهش، بیشترین افت را در این دوره تجربه کرد.
جمعبندی
بازار موبایل چین در سال ۲۰۲۴ به شدت تحت تأثیر رشد قابلتوجه هوآوی و تغییر در رتبهبندی برندها بود. رشد سریع هوآوی و سهم بالا از بازار نشاندهنده بازگشت قدرتمند این برند است. در مقابل، اپل با کاهش قابلتوجه سهم بازار، با چالشهای جدیدی مواجه شده است. این آمار نشاندهنده اهمیت استراتژیهای بازاریابی و تطبیق برندها با نیازهای بازار محلی چین است.
نظر شما چیست؟ فکر میکنید این روند به همین منوال ادامه خواهد داشت یا تغییراتی در آن صورت میگیرد؟