حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آمار بازار جهانی دستبند و ساعت های هوشمند – تقابل اپل و شیائومی در تابستان ۱۴۰۳

نوشته

6 روز قبل | بدون دیدگاه | ساعت هوشمند، گجت‌های پوشیدنی

یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی موجود در دنیای موبایل را می‌توان دستبند و ساعت‌های هوشمند دانست. محصولاتی با هدف پایش فعالیت‌های ورزشی، وضعیت سلامتی و نمایش نوتیفیکیشن‌ها تولید می‌شوند. به تازگی آمار بازار جهانی دستبند و ساعت های هوشمند برای تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده که می‌تواند جالب توجه باشد. جایی که تقابل جالب اپل و شیائومی را شاهدیم.

آمار بازار جهانی دستبند و ساعت های هوشمند

بازار گجت‌های پوشیدنی که دور مچ دست بسته می‌شوند، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ (تقریبا معادل تابستان ۱۴۰۳) نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳ درصدی را ثبت کرده‌اند. در مجموع ۵۲.۹ میلیون دستگاه در این دسته فروش رفته ولی تفکیک این آمار نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

دستبندهای هوشمند بیشترین رشد را داشتند. این محصولات با رشد ۷ درصدی در مجموع به فروش ۱۰.۴ میلیون دستگاه رسیدند. این دسته محصولات از سه ماهه سوم ۲۰۲۰ مرتبا در حال کاهش بود و این اولین سه‌ماه‌ای است که آمار مثبت را ثبت می‌کند.

تحلیلگران موسسه Canalys این رشد را به تقاضای شدید بازارهای نوظهور نسبت می‌دهند، بازارهایی که خریداران برای اولین بار توسط سخت‌افزارهای بهبودیافته دستبندهای هوشمند ارزان جذب شده‌اند.

برای مثال شیائومی Smart Band 9 و سامسونگ Galaxy Fit 3 به عنوان مدل‌های محبوب در آمریکای لاتین و EMEA (محدوده اروپا، خاورمیانه و افریقا) ثبت شده‌اند.

شیائومی به طور ویژه‌ای در این بازار رشد کرد و مشترکا با اپل سهم ۱۶.۱ درصدی بازار را کسب کردند. فروش این برندها هر کدام ۸.۵ میلیون دستگاه بوده اما طبیعتا اپل به دلیل قیمت بالاتر محصولاتش، سهم بسیار بیشتری از درآمد بازار را کسب کرده است. این را در نمودار زیر بهتر می‌توانید مشاهده کنید:

همانطور که در نمودار دایره‌ای بالا مشخص است، اپل 40 درصد از ارزش کل بازار را تصاحب می‌کند. این معادل 10.9 میلیارد دلار است که رشد 5.6 درصدی را نسبت به سال گذشته ترسیم می‌کند. هر چند که این برند افت ۳.۶ درصدی در کسب سهم بازار دارد.

این در حالی است که شیائومی یک دهم آن یعنی تنها 4 درصد ارزش بازار را در دست دارد.

این تا حدی به آن دلیل است که ترکیب محصولات شیائومی به سمت دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر حرکت کرده و میانگین قیمت فروش را 9 درصد کاهش داده است. بد نیست بدانید میانگین قیمت فروش محصولات پوشیدنی شیائومی در این دسته، در پایین‌ترین سطح خود نسبت به سه ماهه اول 2021 قرار دارد.

در همین حال، بازارهای بالغی مانند آمریکای شمالی با چالش روبرو هستند. حتی اپل نیز شاهد کاهش تقاضا برای مدل‌های قدیمی خود بوده و این در حالی است که سهم بازار Fitbit همچنان در حال کاهش است.

به نظر می‌رسد کاربران ساعت‌های هوشمند پیشرفته‌تر دلایل کمتری برای ارتقا دارند، زیرا برندها ویژگی‌های قانع‌کننده کافی را با نسخه‌های جدید ارائه نمی‌دهند.

جک لیتم، تحلیلگر تحقیقاتی Canalys، می‌گوید:

ساعت‌های هوشمند که تنها 35 درصد از کل فروش این دسته گجت‌های پوشیدنی را تشکیل می‌دهند، 74 درصد از ارزش بازار را در سه‌ماهه سوم 2024 در اختیار دارند و همچنان برای جاه‌طلبی‌های خاص فروشندگان و همبستگی اکوسیستم کاربر نهایی حیاتی هستند. برای رقابتی ماندن، فروشندگان باید به سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار و سخت‌افزاری که به آنها کمک می‌کند تا در صدر صنعت قرار گیرند، ادامه دهند. برای مثال فناوری‌هایی مانند تفسیر داده‌ها مبتنی بر یادگیری ماشین، معماری دو پردازنده و ردیابی خواب پیشرفته مهم هستند.

شما به تازگی خریدی از این دسته گجت‌های هوشمند داشته‌اید؟ نظر شما درباره گجت‌های پوشیدنی که پشت مچ دست بسته می‌شوند چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)